هر انقلابی نیاز به مقدمات و اسباب و عواملی دارد، تا زمینه و بستر آن آماده و موانع راه آن برداشته شود. به ویژه اگر این حرکت، دارای هدفی عالی، الهی و انسانی و برای رفع ظلم و ستم و گسترش عدل و داد با دیدگاهی جهان شمول باشد؛ که این خود نیاز به برنامه ریزی های کلان و تلاش های طاقت فرسا و در رأس آن رهبری با ویژگیهای ممتاز و موقعیتهای عالی دارد.
رهبری انقلاب جهانی مصلح موعود، که هدفی جز رفع ظلم و ستم و کوتاه کردن دست ظالمان و جباران و رفع هرگونه فساد از جامعه و گسترش قسط و عدل و علم و معرفت، آن هم در سطح جهانی و بین المللی ندارد، با انسانی کامل، الهی، معصوم و منصوب از طرف خدای متعال است که همه ویژگیهای انبیا و اوصیای الهی از آدم تا خاتم را دارا می باشد.
جای تردید نیست که این رهبر الهی برای اجرای برنامههای نهضت جهانی خود علاوه بر دیگر اسباب و عوامل، نیاز به یارانی عاشق، متحد، باوفا، مؤمن، شجاع، فهیم و مخلص دارد؛ چرا که تجربه تاریخی نشان داده هیچ رهبر و مصلح اجتماعی بدون داشتن یارانی وفادار نتوانسته است اهداف خویش را محقق سازد. در طول تاریخ بسیار شاهد بوده ایم که رهبرانی شایسته و توانمند تنها به دلیل نداشتن یارانی همدل و همراه از حرکت اصلاحی خود باز ایستاده اند که نمونه بارز آن عدم قیام امام صادق(ع) بر ضد امویان است.
«سدیر صیرفی» میگوید:
روزی بر امام وارد شدم و گفتم: چرا نشسته اید؟ امام فرمود: ای سدیر! چه اتفاقی افتاده است؟ گفتم: از فراوانی دوستان و شیعیان و یارانت سخن میگویم. فرمود: فکر میکنی چند تن باشند؟ گفتم یکصد هزار. فرمود: یکصد هزار؟! گفتم آری و شاید دویست هزار! فرمود: دویست هزار؟ گفتم: آری و شاید نیمی از جهان.به دنبال این گفتگو، امام به همراه سدیر به سوی «ینبع» حرکت کرد. در آنجا گلّه بزغالهای مشغول چرا بود. آن حضرت با دیدن آن گله فرمود:
ای سدیر! اگر تعداد یاران ما به تعداد این بزغالهها بود، ما برجای نمینشستیم.سدیر میگوید: بعد از اقامه نماز رفتم و بزغالهها را شمردم، دیدم هفده رأس بیشتر نیستند.انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع) نیز از دیگر نهضتها جدا نیست، بلکه همان روند طبیعی را خواهد پیمود، نه اینکه همه چیز با معجزه تمام شود و هیچ قطره خونی ریخته نشود. برعکس، آنچه از روایات استفاده میگردد و از بیان اوصاف شخص حضرت روشن میشود، این است که ایشان دارای چنان قدرت جسمانی است، که به فرموده امام رضا(ع):با اینکه سن زیادی دارد، ولی جوان و بدن او قوی است. حتی اگر دستهای مبارکش را به طرف بزرگترین درخت دراز کند و آن را به طرف زمین آورد، می شکند؛ اگر صیحه ای بین کوهها زند از فریاد او کوهها درهم میریزند...2 .
هر یک از یاران آن حضرت نیز قوه چهل مرد را دارا و از نظر صلابت همچون پاره های آهن هستند. اینها نشانگر آن است که حضرت جنگ سختی در پیش خواهند داشت. و اگر کارها با معجزه تمام م یشد دیگر نیازی به یارانی با چنین قدرت جسمانی و صلابت و شجاعت نبود. در حالی که روایات به ما می فهمانند که کار حضرت حجت(ع) سختتر از کار جدش رسول خدا(ص) خواهد بود؛ زیرا مردمی که در برابر پیامبر خدا ایستاده بودند افراد جاهلی بودند که سنگ و چوب و... می پرستیدند ولی جاهلانی که در مقابل امام عصر(ع) میایستند کسانی هستند که قرآن به دست می گیرند و با تأویل کردن آیات قرآن و مستمسک قرار دادن آن با حضرت می جنگند. لذا باید ایشان یاورانی باهوش داشته باشد که مانند یاوران حضرت امیر در جنگ صفین فریب مکرها و حیله های دشمن نخورند.
فضیل بن یسار میگوید از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود:إنّ قائمنا - علیهالسلام - إذا قام استقبل من جهل الناس أشدّ ممّا استقبله رسولالله - صلّی الله علیه و آله و سلم - من جهّال الجاهلیّه. قلت: و کیف ذاک؟
قال: انّ رسولالله - صلّی الله علیه و آله و سلّم - أتی الناس و هم یعبدون الحجاره والصخور والعیدان والخشب المنحوته، و إنّ قائمنا - علیهالسلام - إذا قام أتی الناس و کلّهم یتأوّل علیه کتاب الله و یحتجّ علیه به.3
هنگامی که قائم ما(ع) برمی خیزد مردمان جاهل [عصر او] برخوردی بسیار شدیدتر از برخوردی که جاهلان عصر جاهلیت با پیامبر خدا داشتند، با او خواهند داشت. پرسیدم: چگونه؟ فرمود: پیامبر خدا(ص) در حالی در میان مردم آمد که آنها سنگ و صخره، چوبهای کنده کاری شده می پرستیدند، اما قائم ما(ع) هنگامی که به پا می خیزد در حالی در میان مردم می آید که همه آنها در برابر او به تأویل کتاب خدا می پردازند و براساس آن با او احتجاج می کنند.
لازم به ذکر است که ما منکر امدادهای الهی و غیبی خدای متعال نیستیم. همانگونه که خداوند پیامبران را با امدادهای خود با فرستادن ملائکه یا معجزات دیگر؛ مانند عصای حضرت موسی و... کمک کرد، در انقلاب حضرت حجت(ع) بیشتر کمک خواهد کرد؛ چرا که حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) نتیجه زحمات طاق تفرسای همه پیامبران و اوصیای پیامبران و ثمره خون پاکان و نیکانی است که در راه رفع ظلم و ستم و استقرار عدل و عدالت ریخته شده است و این حکومت صالحان و وعده حتمی خداوند است.
بنابراین سیره و روش حکومت حضرت همان سیره جد بزرگوارش می باشد که جاهلیت را از بین می برد و اسلام را از بدعتها و زواید پیراسته می کند و اسلامی نو به دور از هرگونه بدعت و زواید به دنیا عرضه می کند:
یصنع کما صنع رسولالله - صلیالله علیه و آله - یهدم ما کان قبله، کما هدم رسولالله - صلیالله علیه و آله - امر الجاهلیه و یستأنف الأسلام جدیداً.4
او آنچنان که رسول خدا(ص) عمل کرد عمل می کند آنچه را قبل از او موجود بوده نابود می سازد - همچنانکه پیامبر خدا(ص) مظاهر جاهلیت را نابود ساخت - و اسلام را با چهرهای جدید برمی گرداند.
در اینجا ما به بعضی از خصال یاوران آن حضرت که در قرآن کریم و روایات معصومین(ع) وارد شده اشاره می کنیم. تا این عزیزان را بهتر بشناسیم و الگوی راه خود قرار دهیم و اوصاف و ویژگیهای آنها را در راه خودسازی خویش به کار گیریم تا زمینه ساز حضور حضرتش شویم و از جمله اصحاب و یاران آن عزیز قرار گیریم.
انشاءالله
1. ثقه الاسلام کلینی، الکافی، ج2، ص242.
2 . علامه بحرانی، المحجّه فیما نزل فیالقائم الحجّه، ص106؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص327.
3 . علامه بحرانی، حلیه الأبرار، ج5، ص327.
4 . حلیه الأبرار، ج5، ص321.
|