کل آیتم ها 51
سلامچیزی که به ذهنم میرسه اینه که سنگینی و سبکی چیزای هستند که واسه ماهایی که محدود بین زمان و مکان و تضاد ها هستیم معنی پیدا می کنه و نه برای خدایی که نامحدود هست و در ضمن اینکه هر مخلوقی این خواص مثل سبکی و سنگینیش رو از جانب همین خدا داره ... و مثالی که به نظرم میاد اورد تخت بلقیس در دوران حضرت سلیمان هست که توسط مومنی جابجا شد به واسطه ی علمی که از جانب خدا داشتاما مثل این سوال هم هست که فردی از امام مظلوم من علی (ع) پرسید: آیا پروردگار تو می تواند زمین را در درون تخم مرغ جا دهد ، بی آنکه زمین کوچک و تخم مرغ بزرگ شود؟و امام جواب دادن که : " ان الله تعالی لا یوصف بالعجز والذی سالتن لا یکون " خداوند از انجام هیچ کاری عاجز نیست ، ولی آنچه سئوال کردی مطلب محالی است و شدنی نیست "ویا جایی دیگه هم خوندم که شیطان از حضرت مسیح پرسید "آیا خدای تو می تواند زمین را درون تخم مرغی جا دهد؟ مسیح (ع) فرمود : وای بر تو روا نیست خدا را به عجز وصف کنی ، چه کسی قدرتمنتر از خدایی که در آن صورت زمین را لطیف سازد و تخم مرغ را سنگین نماید "یا حق
سلامخیلی ممنون مطالب بسیار خوبی رو بیان کردیناستفاده کردم...
بسم الله با سلامو تشکر از مطلب خوبتوناتفاقا مطلبی که بیان کردید جزء شبهات مطرحه در باب قدرت خداوند استاصل و خلاصه این بحث اینه که:1-خداوند قادر بر هر کاری است2-حال با این فرض آیا خداوند می توان سنگی بیافریند که از بلند کردن آن عاجز باشداگه به مقدمه دوم توجه داشته باشیم هر طرفش رو بپذیریم جوابش در تناقض با مقدمه اول میشهیعنی اگه بگیم خداوند نمی تونه چنین سنگی بیافریند پس یعنی قدرت نداردو اگه بگیم می تونه ولی نمی تونه بلند کنه باز هم عدم قدرت پیش میادشحالا چکار باید کرد؟؟؟آیا خداوند قدرت بر همه چیز دارد یا خیر؟؟؟؟؟؟حدیثی که برادرم سها فرمودند دقیقا پاسخ به این سئوال است و زیبا هم فرمودند که محال است و ناشدنیاما حالا سعی می کنیم با کمک هم از راه استدلال به جوابی برسیمبازم ممنونم از هر دوی بزرگواری که زحمت کشیدند
سلام و عرض ادبعجب سوالایی پیدا میكنی ها طیبه...:))اینم از اون سوالاستا...:))خب دیگه..جناب سها خیلی خوب و قشنگ توضیح داد....و همچنین جناب صدرامن هم كه تیتر رو دیدم میخواستم در مورد قدرت خدا بگم...اگه قرار باشه نتونه خدا بیافرینه كه صفت قدرتش میره زیرسوالاگه هم بیافرینه و نتونه بلند كنه بازم همونه.....حالا چطور باید استدلال كنیم كه؟....منتظرم
السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله
ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلاآن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)
یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک
سلامالبته خداوند قبلا زمین و حتی بزرگ تر از اون رو تو توی شی ای کوچک تر از تخم مرغ قرار داده این سوال متفاوت است با سوال صاحب خونهدر سوالایشون کاری خواسته شده که در فرض آن ناتوانی خدا مطرح است1- خداوند سنگی بیافریند که نتواند بلند کنداما در این سوال توانستن یک امر عجیب را خواسته بدون اشاره به تواناییموفق باشید
سلامیه چیزی راجع به این سوال هست اونم اینکه خدای سبحان که جسم نیست بلند کردن برای وجودی که جسم نیست و مادی نیست چه طور ممکنه؟
بسم الله
با سلام
خب داداش درسته خداوند جسم نیست اما اینکه بشه تغییر و تحولات عالم ماده رو مستقیم یا بواسطه اسباب و علل به خداوند نسبت داد ایرادی نداره.
خداوند از دو طریق مستقیم و با واسطه می تونه چنین کاری رو انجام بده.
در صورت دوم (یعنی با واسطه) باز هم فاعل کار خداست و درست است که گفته شود الله قادر
بسم اللهقدرت چیست؟قدرت یعنی اینکه فرد هر گاه بخواهد و اراده کند فعلی را انجام بدهدبه عربی میشه ان شاء فعل و إن لم یشاء لم یفعلپس توانایی بر انجام کار با وجود اراده را قدرت می گویندچرا خداوند قادر است؟؟خب دلیل بر وجود صفت برای خداوند رو باید بیان کنیم تا بعد بتونیم به این سئوال به نحو احسن پاسخ بدیمدلیل بر اینکه خداوند قادر است:مقدمه اول: خداوند در وجودش به هیچ چیزی نیاز ندارد و وابسته به غیر نیست پس در وجودش هیچ گونه نقصی نیست.مقدمه دوم: چون خداوند به هیچ چیز نیازی ندارد و نقصی در وجودش نیست پس باید تمام کمالات ممکن را داشته باشد و هیچ کمالی نیست که او فاقد آن باشد.مقدمه سوم: قدرت یک کمال است و نبود قدرت نقص استنتیجه: خداوند قادر است و چون وجودش بی نهایت است پس قدرتش هم بی نهایت است.
سلامبه نظر میاد که این سوال نمونه ای جزیی از این سوال کلی باشه که " آیا خداوند قادر است بر انجام فعلی که به نظر ما محال عقلیست؟ "
خوش دارم كه مجهول و گمنام ،
به سوی زجر دیدگان دنیا بروم ، در رنج و شكنجه آن ها شركت كنـم ، همچـــون سربازی خاكی در میان انقلابیـــون آفریقا بجنـگم تا به درجـه شهادت نایل آیـــم.
" شهید دكتر چمران "
به نام خدا با تشکر از شما بابت سوال
و شرکت همه حضرات
برای پاسخ خوب است نخست از شما یك سؤال بدیهی بپرسیم؛ آیا می شود به یك پرفسور ریاضی گفت: اگر ریاضی دان قوی هستی طوری محاسبه كن كه [7 = 2 * 2] شود!! در این صورت آیا صحیح است به او نسبت عدم توانایی بدهیم؟! برای توضیح بیشتر توجه شما را به مطلب زیر جلب می كنیم. ابتدا لازم است تعریف قدرت مشخص شود. قدرت یعنى «توانایی فاعل مختار براى كارى كه ممكن است از او سر بزند» پس قدرت مربوط به فاعل است و فاعل به حیثى است كه فعلى را كه ممكن است انجام شود مىتواند انجام بدهد و مىتواند انجام ندهد، اما متعلق قدرت چیست؟ آیا هر چیزى متعلق قدرت است؟ مسلما چنین نیست، متعلق قدرت، كارى است كه امكان تحقق داشته باشد و چیزى كه ذاتا محال یا مستلزم محال باشد، مورد تعلق قدرت واقع نمىشود؛ زیرا مقدور نیست. پس این كه مىگوییم خداوند بر هر كارى تواناست، منظور ما این نیست كه بر چیزهایى كه محال هستند نیز تواناست. زیرا آنها كار نیستند تا قدرت به آنها تعلق بگیرد. مثالى كه ذكر كردید كه خداوند سنگى را خلق كند كه نتواند بلند كند، نیز محال ذاتى است؛ و اصلاً قدرت خدا بر آن تعلق نمىگیرد. با دقت در این گونه ها مثال ها معلوم می شود که اصل سؤال بی معنی است یعنی خود سؤال نافی خودش می باشد. توضیح مطلب آن که وقتی گفته می شود «خدا سنگی را بیافریند که نتواند آن را حرکت دهد» معنایش آن است که خدا موجودی فراتر از قدرت خود بتواند خلق کند و حال آن مخلوق (همان موجود فراتر از قدرت خدا) نمی تواند از خالق و قدرتش فراتر باشد وگرنه مخلوق نمی تواند باشد زیرا اگر مخلوق است پس نمی تواند فراتر از خالق باشد و اگر فراتر است پس مخلوق نیست، به دیگر سخن اگر خدا بتواند سنگی را بیافریند حتما می تواند آن را حرکت هم بدهد زیرا حرکت دادن سنگ از خلقت سنگ که مهمتر نیست وقتی که خلقت چنین سنگی ممکن باشد حرکت دادن هم به آسانی امکان پذیر است. مثال تخم مرغ هم چنین است، خدا می تواند جهان را در تخم مرغ جای دهد در صورتی که تخم مرغ را بزرگ کند اما اگر خواست خداوند بر وجود تخم مرغ به همین اندازه فعلی باشد، دیگر معنی دارد که جهان را (با همه بزرگیش) در آن جای داد زیرا یا جهان باید کوچک شود و یا تخم مرغ بزرگ شود تا فرود یکی در دیگری امکان پذیر گردد. خلاصه کلام آن که با اعتقاد به این که خداوند برتر از هر چیز است دیگر نمی توان چیزی را گفت که فراتر از خدا و صفات او باشد. این بدان معنا نیست كه قدرت خداوند محدود است. بلكه قدرت خداوند نامتناهى است؛ اما قدرت مقدور مىخواهد كه اصطلاحا به آن متعلق و مورد قدرت مىگویند و محالات ذاتى از دایره مقدورات خارجند. بنابراین سؤال از این كه «آیا خداوند تواناست به این كه سنگی بسازد، خودش نتواند بلند كند» سؤال غلطى است. براى آگاهى بیشتر ر.ك: 1- آموزش عقاید، مصباح یزدى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى، ص 77 2- آموزش فلسفه، مصباح یزدى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى، ج 2، ص 380 3- الهیات شفا، شهید مطهرى، انتشارات حكمت، ج 2، ص 434 4- عقاید، استاد محسن قرائتی منبع
مدیر انجمن حوزه علمیه
تماس بامن:
forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com
e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com