• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 9111)
دوشنبه 25/11/1389 - 16:41 -0 تشکر 283829
آموزش املا با شیوه هایی نوین

به نام خدا

املا نوعی نوشتنه که از اون بعنوان نوشتن نیمه فعال نام می برن.آخه رونویسی یک نوشتن غیر فعالهو کلمه سازی نوشتن فعال 1 وجمله سازی نوشتن فعال 2و انشا نوشتن فعال مرحله 3 است.

اما از قدیم تاحالا وقتی اسمی از املا می شنویم یاد املا گفتن با صدای بلند توسط معلم ونوشتن بی سروصدا توسط شاگردا و یه لحظه هم مدادهایا دستها بالا .و اول دلهره و ترس از اینکه چندتا کلمه را غلط نوشتیمو باید از رو هرکدوم چندبار بنویسیم و پاکنویس املا یادمون نره.اما امروزه روشهای راحت تر و شیرین تری هست که دلهره را در بچه های پاک و معصوم میگیره البته اگه معلمها این روشها رو بپذیرن و بکار ببندن.

تو این تاپیک میخوام برخی از روشهای جدید املا را بگم که تعدادشون زیاده شاید که استفاده بشه ازشون.(کتاب آموزش املا اثر سیدبهنام علوی مقدم و فاطمه صغری علیزاده)به امید همراهی همه عزیزان

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 25/11/1389 - 17:7 - 0 تشکر 283843

با سلام
املای گروهی:گروههای 2 نفره یکی گوینده و دیگری نویسنده .در این روش ضمن اینکه تمرین روخوانی برای گوینده هست شکل درست کلمات در ذهنش می مونه و تصحیح املا هم توسط 2 نفرشون انجام میشه و امتیاز کسب شده برای هردو ثبت میشه.البته در مرحله بعد جایشون عوض میشه.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 25/11/1389 - 17:10 - 0 تشکر 283845

با سلام
املای خطابه ای:کودک به والدین برادر یا خواهر یا همکلاسی املا میگه و خودش هم با نظارت دیگران تصحیح می کنه.این نوع املا بیشتر در خونه کاربرد داره.با این روش کودک بیشتر تمایل به نوشتن املا پیدا می کنه زیرا می بینه والدین هم مجبورن املا بنویسن و او گوینده مالاست.اینجاست که والدین میتونن با غلط نوشتن یک کلمه او را ارزیابی کنن.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 26/11/1389 - 9:35 - 0 تشکر 284132

با سلام
کامل کردن جمله:دراین روش معلم جملاتی را روی تابلو یا در اختیار بچه ها قرار میده و تعدادی کارت کلمه (که از نظر املایی ارزش بالایی دارن).بچه ها باید جمله ها بخونن و با توجه به اندیشه ها و آموخته هاشون کامل می کنن.در صورت درستی کار تشویق میشن.
بازی املای«نصف دیگرم کجاست»معلم کلمات یک جمله را روی کارتهایی می نویسه و بین گروهها تقسیم میکنه بعد جمله را بیان می کنه یا روی تابلو می نویسه و بچه ها باید کلمات جمله را روی تابلو بچسبونن.هر گروهی که سریعتر و صحیح تر کار بکنه تشویق میشه.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 7/12/1389 - 22:21 - 0 تشکر 291096

با سلام
املای مشارکتی:دانش اموزا در گروههای 2 یا سه نفره تقسیم شده و هر گروه یک دفتر داره و هر نفر در گروه یک سطر از املای معلم را می نویسه و امتیاز گروه برای همه گروه لحاظ میشه.
تهیه متن از غلط های املایی دانش آموزان:در پایان هر ماه لغات با ارزش املایی بالا را که دانش آموزان در طول ماه غلط نوشته اند را جمع آوری کرده متن جدیدی می سازیم و املا می گوییم در پایان به کلمات درست نوشته شده امتیاز می دهیم .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 9/12/1389 - 14:57 - 0 تشکر 291867

با سلام
گاهی وقتا ما برای یه املا خیلی به بچه هامون سخت می گیریم دفتر بیار مداد بیار پاک کن یادت نره بشین گوش کن بنویس .ولی خیلی ساده تر میشه این کار رو کرد :
املا با آب:کودک انگشتش را تو آب میزنه و با انگشت خیس روی زمین ؛کابینت یا .... می نویسه.
املا روی زمین:کودک با انگشتش رو ی زمین می نویسه یا تو خاک
املا روی هوا:شاگرد با حرکت دست تو هوا کلمه رو می نویسه و ما با چشم تصحیح می کنیم.


بنظر شما این املا دلچسب تر و ساده تر نیس برا شاگردا؟

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 24/1/1390 - 16:34 - 0 تشکر 307266

با نام خدا و سلام
املای ذهنی:
متن املا رو به بچه ها داده واز اونا میخواهیم چندبار بخوننش.بعد متن را میگیریرم و ازشون میخواهیم هرچی یادشون مونده را بنویسن.
املای جمله نویس:
کلمات دارای ارزش املایی را روی تابلو می نویسیم و از شاگردا می خواهیم اونا رو بخونن و باهاشون جمله بنویسن.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 25/1/1390 - 23:2 - 0 تشکر 307866

سلام

اوووووووه یه املا نوشت این همه دنگ و فنگ داره؟..نخواستیم:)

من هیچ وقت كسی بهم املا نیمگفت..یعنی دوست نداشتم...از رو كتاب مینوشتم..بعد بابا یا مامان 20 میدادن...املامم خوب بود

این روشا تو منزل كاربرد داره...

ولی فكر نمیكنم اینطوری زیاد باشه..زیادی پیازداغشو زیاد كردن...املاإ دیگه...اگه هرروز با بچه كار كنن یاد میگیره...

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 25/1/1390 - 23:22 - 0 تشکر 307872

با نام خدا و سلام
به چندتا مطلب اشاره کردین . املا گفتن و نوشتن دنگ و فنگ نداره منظور اینه که با روشهای مختلف و تنوع در کار خیلی به بچه ها سخت نگیریم.دوم اینکه املای شما خوب بوده شاید ولی ما کارنامتونو ندیدیم:دییی
این روشها رو تو منزل و بعضیشون رو تو کلاس بکار میتونیم بگیریم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 26/2/1390 - 15:31 - 0 تشکر 318174

با نام خدا و سلام
دوباره اومدم با ادامه بحث
املای صورت نقاشی:در زنگ نقاشی یک نقاشی دانش آموزان می کشند و در زنگ املا ار اونا میخواهیم کلمات مربوط به نقاشی خودشون را کنار نقاشی یا روی تابلو بنویسند و بقیه هم یادداشت کنن.
املا گروهی:هر کدام از دانش آموزان یک جمله از درس را بصورت املا می گویند و بقیه می نویسند.
املا آموزش املا بصورت تجزیه کلمه:املا را می گوییم و از دانش آموزا میخواهیم پایین املا جدولی بکشند و کلمه ای را که غلط نوشته اند حرف به حرف در جدول بنویسند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 31/2/1390 - 16:56 - 0 تشکر 319486

با نام خدا و سلام
املای کامل کردنی:متنی را آماده می کنیم و جلوی کلمات کلیدی و مهم فضایی را برای نوشتن معانی هم خانواده آن ها می گذاریم.
املای با کمک حافظه:در یک متن جای 20 کلمه مهم و کلیدی را خالی می گذاریم و بچه ها با دانش خودشان جملات را با کلمات مناسب کامل می کنند.
املای ذهنی:یک متن را به دانش آموزان می دهیم مطالعه کنند بعد متن را می گیریم و می خواهیم کلمات یا جملاتی از متن را که در خاطر دارند بنویسند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.