شاید مخاطبینی كه فیلم "بعدازظهر سگی سگی" سیدنی لومت ساخته شده درسال 1975 (1354 ش) را دیده باشند و با توجه به این كه فیلم داستان سرقت بانك در بروكلین را روایت میكند، با دیدن پوسترهای فیلم بعد از ظهر سگی سگی ساخته "مصطفی كیایی" كه تا حدودی سرقت و گروگانگیری را در ذهن مخاطب القاء میكند، این ایده به ذهنش برسد كه این فیلم برگرفته از داستان فیلم سیدنی لومت كه نامزده چند جایزه اسكار است میباشد، پس حتما این فیلم تا حدودی حال هوای فیلم "بعدازظهر سگی" سیدنی لوت را داشته و باید داستان و كارگردانی متفاوتی با تمام كمدینهای سینمای ایران داشته باشد.
اما دیدن فیلم، مخاطب را به این نتیجه میرساند كه این فیلم هم در دسته فیلمهای سخیف فیلم فارسی قرار دارد كه خالق آن، نه تنها نتوانسته الگوبرداری فنی از كارگردانی "سیدنی لومت" اثری قابل توجه از خود بجا گذارد بلكه با انتخاب این نام و موضوع گروگانگیری، حتی نتوانسته كپیبرداری درستی از آن فیلم داشته باشد صرف اینكه از نام و موضوع آن فیلم سوء استفاده نموده و با جسارت كامل نمایی از آن فیلم را در یكی از سكانسهای فیلم خود به نمایش میگذارد.
یقینا این روزها بارها شنیده اید كه فیلمهای سخیف، بیمحتوا، بیارزش یا فیلم فارسی در سینمای ایران مد شده و به عنوان ویروسی در ذهن نویسندگان و كارگردانان جا گرفته است؛ در این میان فیلم بعدازظهر سگی هم از این نوع فیلمها بشمار میآید.
به گزارش سایت خبری جهان كارگردانهای سینمای ایران ادعا میكنند كه برای رسیدن به سینمای مطلوب، مسئولین باید دستشان را باز بگذارند تا بتوانند با پرداختن به موضوعات مختلف و نداشتن محدودیتها و در نظر نگرفتن خط قرمزها و گذشتن از تعصبات بیجا، فیلم بسازند تا مخاطبین از سینما لذت ببرند و فیلمها بفروش برسد و در نتیجه سینما رونق بگیرد!!
این طرز فكر در فیلم بعدازظهر سگی نیز دیده میشود، یعنی میتوان خط قرمزها را در نظر نگرفت، باید با ارزشها و یا تفكرات گروهی خاص بازی كرد و آن را به تمسخر گرفت، سنتها امروز دیگر جایی در جامعه ندارند و باید به سخره كشیده شود و برای خندیدن مخاطبین در فیلمهای كمدی بكار روند!
متأسفانه سالهاست قشر مذهبی در بسیاری از فیلمها بخصوص در فیلمهای كمدی و طنز مورد تمسخر شدید قرار میگیرد و همیشه در این فیلمها، این نوع قشر خشونت طلب و عقب مانده از جامعه كنونی جلوه داده میشوند كه این روند از زمان دولت اصلاحات آغاز گردید و تا امروز این گونه فیلمها از كارگردانان متمایل به همان خط فكری ادامه دارد.
فیلمهایی كه مبانی سكولاریستی، پلورالیستی و حتی اومانیستی در آنها حاكم میباشند، فیلمهایی كه محتوای آن این است كه ارزشهای دینی دیگر در جامعه نباید جایگاهی داشته باشد و این فرهنگ غرب و تجمل گرایی هست كه جای فرهنگ دینی را باید بگیرد!
در فیلم بعدازظهر سگی،بارها دیالوگهای غیر اخلاقی مطرح میشود یا در برخی از سكانسها نوع دیالوگها بنحوی مطرح میشود كه ذهن مخاطبین را به مسائل جنسی میكشاند.
بسیاری از دیالوگهای این فیلم، پیامهای شبه انگیز غیر اخلاقی را القاء میكند و تماشاگران داخل سینما به آن واكنش اعتراضی نشان میدهند.
جا دارد از تهیه كننده این فیلم تشكر نماییم بابت تلاشی كه برای آفیش كردن همه تجهیزات نیروی انتظامی انجام داده است! عجیب است كه چرا باید تمامی امكانات بیت المال اعم از خودرو پلیس، اسلحه، لباس، كلانتریها، بیسیم، هلی كوپتر در اختیار فیلم ساز قرار داده شود و آن وقت فیلمی كه تولید میشود؛ یك فیلم بیمحتوا سخیف و بیارزش باشد و یا اینكه در فیلم بعدازظهرسگی، كارآگاه و پلیس را كاراكتری بیعرضه، احمق و دست و پا چلفتی نشان دهد تا آنجا كه پلیس هم به آن میبالد.
ظاهرا با تمام این اوصاف، چرخهای سینما باید بچرخد و آن دسته از اهالی این حرفه كه فرصت و اجازه كار كردن دارند، باید با هر قیمتی كار كنند حتی پا گذاشتن بر روی ارزشها، احساسات و اعتقادات قشرهای مختلف. فیلمها باید تولید شوند و بدون تردید راهی برای جذب مخاطب یا صریحتر بگویم راهی برای فروش بیابند!
جمهوری اسلامی5/8/89