• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن شمال > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
شمال (بازدید: 9634)
يکشنبه 18/7/1389 - 3:8 -0 تشکر 240314
علامه حسن زاده آملی

حضرت آیت الله حسن زاده آملی

 حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی
حکیم عارف و فقیه عالم آیة اللّه حسن زاده آملی یكی از این نوابغ و نوادر روزگار و گوهر گرانبهای علم و فضل و کمال به شمار می روند. این دانشور گرانمایه در علومی چون قرآن و تفسیر، نهج البلاغه و حدیث، کلام اسلامی، فقه و اصول، حکمت و عرفان، رجال، ریاضیات، نگارش و خوش نویسی، ادبیات و شعر، نجوم، هیأت و علوم غریبه تبحر داشته، تدریس نموده، در بسیاری از این رشته ها صاحب نظر بوده و در برخی از این معارف صاحب سبک و نوآوری می باشد این ویژگی ها موجب شده که ایشان به عنوان شخصیتی جامع و عالمی ذوالفنون به شمار آید و خاطره مشاهیر صاحب عنوان و علمای برجسته سلف را در اذهان تداعی کند، او جامع علم و عمل و برخوردار از علوم رسمی و عرفانی و حامل نور ظاهر و باطن است.

حسن طبری آملی مشهور به «حسن حسن‌زاده آملی»، فرزند عبدالله ، در اواخر سال 1307 هجری شمسی در روستای «ایرای» در بخش «لاریجان» مربوط به شهرستان آمـــــل متولد و در حجر کفالت و تحت مراقبت پدر و مادری الهی، بزرگوار و اهل یقین، تربیت و از پستان پاک مادری عفیفه صدیقه طاهره و پاک از «ارجاس حین الولاده» که پستان معرفت و اخلاص و صداقت بود، شیر نوشیدند و پرورش یافتند.


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

يکشنبه 18/7/1389 - 3:29 - 0 تشکر 240315


در سن شش سالگی، به مکتبخانه رفته و خواندن و نوشتن یاد گرفت. تعدادی از جزوات متداول در مکتبخانه‌های آن زمان را خواند و در خردسالی تمام قرآن را یاد گرفت. سپس وارد دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی شد. تاریخ ورود وی به حوزهٔ علمیه مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی بود.متون ابتدائی درس حوزه را در آمل در نزد «محمد غروی» و «عزیزالله طبرسی» و «شیخ احمد اعتمادی» و «عبدالله اشراقی» و «ابوالقاسم رجائی» و«آیت الله فرسیو» و سایرین فرا گرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمود.   
مهاجرت به تهران
در شهریور ۱۳۲۹ خورشیدی به تهران آمد و چند سالی در مدرسهٔ حاج ابوالفتح به سر برد و باقی کتب حوزوی را نزد آیت‌الله سید احمد لواسانی خواند. چندین سال در مدرسهٔ مروی به سر برد و زیر نظر آیت‌الله محمد تقی آملی و حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی (به مدت ۱۳ سال) تلمذ نمود و از همو اجازهٔ اجتهاد دریافت داشت. 
مهاجرت از دارالعلم تهران به قم
 در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم ، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود.
بارقه ای الهی
نکته ای که در دوران تحصیل و پس از آن در سیره و شیوه زندگی ایشان مشاهده می گردد، توجه به لطف خداوند، توکل و استعانت  از فضل پروردگار است. خودش می نویسد:

در سن چهارده سالگی به فضل پروردگارم بارقه مشرقیه الهیه و شهاب قبسی به من رسید که به اقتضای عین ثابته ام مطلوب من بود، این بارقه همانند نوری پیش رویم شتافته، مرا به کسب معارف الهی راهنمایی و به تخلّق به اخلاق ربوبی ترغیب و به تأدّب به آداب انسانی تحریض می کرد و مرا به فرار و انزجار از آیین های تباه و پست تحریص می نمود. ایشان متذکّر می گردد: زمانی شبهات گوناگون بر من روی می آورد و از تطبیق مسایل عرفانی عاجز مانده بودم و از کثرت فکرت به فرسودگی مبتلا گشته بودم ولکن در درس ها حاضر می شدم و از خویش ابراز نمی کردم، تنها چیزی که مرا از این ورطه هولناک هلاک رهایی بخشید لطف خدا بود، سرانجام بارقه های الهی چون نجم ثابت بر آسمان دل طارق آمد و در پناه ربّ ناس از وسواس خنّاس نجات یافتم.


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

سه شنبه 4/8/1389 - 2:7 - 0 تشکر 245083


علامه حسن زاده آملی
اشتیاق به آموختن
علامه حسن زاده از همان آغاز فراگیری تا رسیدن به مراحل عالی علمی و معرفتی نوعی شور، شوق، اشتیاق و علاقه وافر را در خود به شکوفایی رسانیده بود. استاد «حسن رمضانی» از شاگردان بزرگ علامه حسن زاده می‌نویسد: به خاطر همین عشق پیوسته  که حضرت استاد نسبت به علم داشته است همواره تحت هر شرایطی در مسیر کسب علم از بذل هیچ گونه کوششی و تلاشی دریغ نکرده است تا اندازه ای در راه طلب دانش مجاهده کرده که اگر بخواهیم عینیت جامعیت حوزه های علمیه قدیم و اصیل عالم اسلام را که در تمام علوم و فنون رایج زمان خویش صاحب نظر بوده اند، مشاهده کنیم بدون اغراق باید به سراغ ایشان برویم. خود علامه در این باره می گوید:   

منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش***مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمنها

اهتمام و جدیت
یکی از ویژگیها که در زندگی علمی و آموزشی علامه حسن زاده مشاهده می گردد و آثار متعددش در  عرصه های گوناگون و نیز در اعتراف استادانش است، همّت بلند، کوشش مداوم و تحمّل مشقات در مسیر  علم می باشد، مرحوم

علامه حسن زاده آملی
«شعرانی» در اجازه روایی که برای علامه حسن زاده صادر نموده، یادآور شده است: بیست سال بلکه بیشتر او را آزمودم و امتحان نمودم. در این مدت در او چیزی جز جد و اجتهاد ندیدم.
او را به حق می توان استوانه ای از تلاش و همت در راه تحصیل و کسب فنون و علوم مختلف دانست، استاد حسن زاده نقل میفرماید و متذکر می گردد: روزی مرحوم «ناصح» به این کمترین گفت که در جلسه ای که استاد «شعرانی» تشریف داشت به مناسبتی سخن از دانش، پژوهش و درس خواندن و اهتمام به تحصیل به میان آمد استاد شما را ضرب المثل قرار داد و به حضّار گفت: درس خواندن را از فلانی یاد بگیرید.
این علامه ذوفنون عقیده دارد شاگرد باید تا حدودی قوانین حساب و هندسه را فرا گیرد زیرا اینها در تعدیل و تقویم ذهن، فکر و قلم و بیان تأثیری بسزا دارد. خود به این شیوه ملتزم بود: اکثر کتابهایی را که می خواندم، مباحثه نیز می کردم، دروس «کفایه» را یک ساعت به اذان صبح مانده، دروس «اسفار» یا «مکاسب» یا «جواهر» را پیش از صبح (بین الطلوعین) و دروس «اشارات» را ساعت یک بعدازظهر مباحثه می کردیم.


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

يکشنبه 7/9/1389 - 1:35 - 0 تشکر 254928

اساتید ایشان


علامه حسن زاده آملی بر این باور بوده و هست که برای فراگیری مبانی و مفاهیم علوم و رسیدن به تبحّر لازم در معارف دینی و علمی مراجعه به استاد دانشور و متخصص هر فن و دانشی لازم می باشد ایشان می گوید: برای طالب کمال، استاد کامل خیلی دخیل است، آن کلیدهایی که از استاد عائد شاگرد می شوند، آن کُدهایی که از استاد استفاده می‌شود، آن اصول و امّهاتی که از استاد به دست می آیند اهمیت بسزا دارند.
از نکته های دیگر این که ایشان در برخورد با اساتید روشی توأم با ادب و احترام و قدردانی را بروز می داد، شبی مرحوم الهی قمشه ای به ایشان گفته بود: شما خیر می بینید، پرسیده بود از چه جهت، وی پاسخ داده بود: شما را نسبت به اساتید بسیار مؤدّب می بینم، استاد حسن زاده پس از نقل این موضوع می‌گویند: آری من هیچ گاه نزد اساتیدم یک زانو یا چهارزانو ننشستم و به دیوار تکیه نمی دادم و خیلی با ادب و احترام می پرسیدم و در حضور و غیابشان وظیفه شاگردی را بیش از حدّ وظیفه پدر و فرزندی مراعات می نمودم.
در جایی پس از ذکر نام آن ستارگان معرفت می گوید: به خدا سوگند قلم و زبان به ادای شکر  نیکی هایی که این مشایخ  عظام در حق ما نموده اند کافی نیست اگرچه علّة العلل ربّ العالمین است.
شاگردان و آشنایان از فروتنی زایدالوصف استاد خویش درشگفتند، وقتی در منزل به دیدنش می روند، خود شخصاً به پذیرایی از آنان می پردازد و به هنگام خداحافظی با پای برهنه آنان را بدرقه می کنند، این شگفتی مراجعین را به شیفتگی و اشتیاق وا می دارد یکی از شاگردانش می گوید پس از این ملاقات ها ارادات قلبی خود را نسبت به ایشان احساس کردم و به تدریج ارادت قلبی من به شیفتگی انجامید.

علامه شعرانی

علامه شعرانی

علامه حسن زاده آملی به ارشاد آیه الله حاج شیخ محمد تقی آملی(ره) به محضر مبارك علامه حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی(اعلی الله مقامه) رسیدند و آن بزرگوار چون پدری  مهربان ، سالیانی دراز در كنف عنایتش، هم خویش را به مدت 13 سال به تربیت و تعلیم ایشان مصروف داشتند و از فنونی چند در منقول، معقول، قرائت و تجوید، كتب ریاضی و نجوم و كتب طب دری بروی ایشان گشودند

آیت ا... رفیعی قزوینی

آیت ا... رفیعی قزوینی

در آن دوران آیت‌الله حاج میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی از قزوین به تهران آمده و در پایتخت اقامت گزید. به راهنمائی استاد شعرانی شاگرد وی به آیت‌الله رفیعی قزوینی معرفی شد و حدود ۵ سال زیر نظر وی به تحصیل علوم عقلی و نقلی و عرفانی مشغول گشت و به «فاضل آملی» از زبان او وصف می‌شد.

مهدی الهی قمشه‌ای

مهدی الهی قمشه‌ای

حکمت منظومه سبزواری و مبحث نفس اسفار و حدود نصف شرح خواجه بر اشارات شیخ رئیس را تلمذ نمود و نیز در مجلس تفسیر قرآن استاد شرکت جست که همهٔ درسها بیش از ده سال در بیت الهی قمشه‌ای برگزار می‌شد.

علامه طباطبائی

علامه طباطبایی
به مدت ۱۷ سال نزد علامه طباطبائی تحصیل کرده و کتابهای زیر را خواند:

«تمهید القواعد» صائن الدین علی بن ترکه، که شرحی است بر «قواعد التوحید» ابن حامد ترکه / کتاب برهان منطق / شفاء شیخ رئیس/جلد نهم اسفار ملا صدرا/کتاب توحید بحار مجلسی/جلد سوم بحار در مورد معاد و مطالب دیگر.

همچنین زیر نظر علامه طباطبائی  تحقیق در مورد شعب علم، بحث از واجب تعالی و صفات او، تفسیر آیات قرآنی و تنقیب در عقاید جعفری را دنبال نمود.

محمد حسن الهی طباطبائی

محمد حسن الهی طباطبائی

حاج سید محمد حسن الهی طباطبائی تبریزی – برادر حاج سید محمد حسین طباطبائی تبریزی – از اساتید دیگر وی در فنون علوم غریبه اوفاق، جفر، رمل علم حروف، علم عدد و زُبُر و بیّنات و دیگر شعب ارثماطیقی بود.

حاج سید مهدی قاضی تبریزی

ایشان فرزند آقاسیدعلی قاضی بزرگ هستند . به مدت چهار سال یا بیشتر علوم ارثماطیقی را در حضور آیت‌الله حاج سید علی قاضی تبریزی فرا گرفت.ایشان استاد علم اعداد و جفر حضرت علامه حسن زاده آملی هستند.
مدتی در تهران نیز در درس خارج آیت‌الله محمد تقی آملی شرکت کرد. همچنین در تهران در دروس محمد حسین فاضل تونی و آیت‌الله حاج میرزا احمد آشتیانی نیز شرکت و نزد حاج شیخ علی محمد جولستانی نیز شاگردی نمود.


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

يکشنبه 7/9/1389 - 2:4 - 0 تشکر 254929


الهی نامه آِیت الله حسن زاده آملی

حضرت علامه در متن زیبای زیر تفاوت یک حاجی واقعی که در مناسک حج به عرفان  و شناخت بیش از پیش از این فریضه الهی دست میابد ؛ را از سایرین ، به بهترین شکل ممکن به  قلم آورده اند که بدین شرح است:


الهی ! خانه كجا و صاحب خانه كجا ؟ طائفِ آن كجا و عارفِ این كجا ؟

آن سفر جسمانی است و این روحانی ؛ آن برای دولتمند است و این برای درویش ؛ آن اهل و عیال را وداع كند و این ماسوا را ؛ آن ترك مال كند و این ترك جان ؛ سفر آن در ماهِ مخصوص است و این را همه‌ی ماه ، و آن را یك بار است و این را همه‌ی عمر ؛ آن سفر آفاق كند و این سیر انفس ؛ راه آن را پایان است و این را نهایت نبود ؛ آن می رود كه برگردد و این می رود كه از او نام و نشانی نباشد ؛

 آن فرش پیماید و این عرش ؛ آن مُحْرِم می شود و این مَحْرَم ؛ آن لباس احرام می پوشد و این از خود عاری می شود ؛ آن لبّیك می گوید و این لبّیك می شنود ؛ آن تا به مسجدالحرام رسد و این از مسجد اقصی بگذرد ؛ آن استلام حجر كند و این انشقاق قمر ؛ آن را كوه صفاست و این را روح صفا ؛ سعی آن چند مرّه بین صفا و مروه است و سعی این یك مرّه در كشور هستی ؛ آن هروله می كند و این پرواز ؛

 آن مقام ابراهیم طلب كند و این مُقامِ ابراهیم ؛ آن آب زمزم نوشد و این آب حیات ؛ آن عَرَفات بیند و این عَرَصات ؛ آن را یك روز وقوف است و این را همه روز ؛ آن از عرفات به مشعر كوچ كند و این از دنیا به محشر ؛ آن درك منا آرزو كند و این ترك تمنّا را ؛ آن بهیمه قربانی كند و این خویشتن را ؛ آن رمی جَمَرات كند و این رجم هَمَزات ؛ آن حلق رأس كند و این ترك سر ؛ آن را ( لا فُسوقَ و لاجِدالَ فِی الحَجّ ) 1 است و این را « فی العمر » ؛ آن بهشت طلبد و این بهشت آفرین ؛ لاجرم

آن حاجی شود و این ناجی ؛ خنك آن حاجی كه ناجی است !

و الحمد لله رب العالمین


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

پنج شنبه 5/12/1389 - 3:27 - 0 تشکر 289548


راهکار عملی خودسازی



از این کمترین دستورالعمل خواسته اید، آقای من؛ صدای دهلی را از دور شنیده اید، و از نزدیک هم به انبار کاه برخورد می کنید مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض می رسانم که دستورالعمل انسان قرآنست که ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. داعی تنها دستوری که الان می تواند به حضور جنابعالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه موجودات بسر می بری. می دانید که همنشینی مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذیر است نفس انسانی، کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم بسر می برند کم کم ملکوتی می شوند. آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را براستی در نهانخانه سر و ذات خود با الله نورالسموات والارض بدست آورده است مترنم به این ترانه است:


گر بشکافند سراپای من / جز تو نیابند در اعضای من

اینچنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ:

مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش / که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش

چنین کسی را هیچکاری از حضور بازنمی دارد رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکرالله.
باز از امام صادق- علیه السلام- است که: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالی.
شیخ اجل سعدی به این حدیث گرانقدر در این بیت نظر دارد:

هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای / من در میان جمع و دلم جای دیگر است

قم- حسن حسن زاده آملی


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

جمعه 6/12/1389 - 16:0 - 0 تشکر 290341

درود!
مدتی نتونستمه شِما ره سر بزنِم. خله بخشنّی. از این به بعد سعی کامبه ویشتر شِما ره سر بزنم و ویشته اینجه بئم. از اونجه که مدتی درگیر مسائل 3000ویکی‌پدیا و فیلترینگ وبلاگم بیمه نتونسمه شه وظیفه ره اینجه سر انجام هادم ولی اِسا حاضر به فعالیت مجدد گروه دله هستمه.
امیدوارم بخشی بائین!!!

شمه خورد ِگگ:محک

جنت عدن است گويي کشور مازندران     در حريم حرمت اسپهبد اسپهبدان
 
 
 
يکشنبه 12/4/1390 - 11:55 - 0 تشکر 324619

سلام عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود

چهارشنبه 25/3/1390 - 12:16 - 0 تشکر 331723

نصيحتي از علامه: دهان روح و تن انسان دو دهان دارد: يکي گوش که دهان روح او است و ديگر دهان که دهان تن او است . اين دو دهان خيلي محترم اند . انسان بايد خيلي مواظب آن ها باشد . يعني بايد صادرات و واردات اين دهنها را خيلي مراقب باشد . آن هايي که هرزه خوراک مي شوند، هرزه کار مي گردند . کساني که هرزه شنو مي شوند، هرزه گو مي گردند . وقتي واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پليد و کثيف مي شود . يعني قلم او هرزه و نوشته هايش زهرآگين خواهد داشت . حضرت وصي اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: عمل نبات است و هيچ نبات از آب بي نياز نيست و آب ها گوناگون اند . هر آبي که پاک است، آن نبات هم پاک و ميوه اش شيرين خواهد بود; و هر آبي که پليد است، آن نبات هم پليد و ميوه او تلخ است . خود عمل، حاکي است که از چه آبي روييده شده است . منبع: سايت حوزه

خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 5/10/1390 - 20:19 - 0 تشکر 406698

غزلی از عالم ربانی علامه حسن زاده‌آملی

نور ولایت

از پای تا ســـــرم همــــه نور ولایــت است**نور ولایت است و بـــرون از حـــــکایت است

از دل هرآنچه خاست خدا خواست نی هوا**بنگر که لطف دوست بدل تا چه غایت است

ای در نـــــزول واحد و بسیـــــار در صعود**با وحدتـــت گرامی که عیـــــن عنایـت است

دار وجود، نظــم تمــام است بی گـــزاف**با نظم تام خـــواجه چه جای شـــکایت است

امکان بجز سمر چه ثــمر دادت ای فــلان**در بین ایس و لیس چه ربــط و چه آیت است

با چــــشم یار می‌نــــگرم روی یـــــــار را**با بی بـــصر مـــگوی کــــه اندر غوایت است

شـــــعر حسن که شـــعله زند از تنور دل**از جــــلوه‌هـــــای پرتـــــــو ولایــــت است

برگرفته ازدیوان علامه حسن‌زاده‌آملی صحفه32


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.