سلام
خواهشمند است این مطلب را بادقت بخوانید
محورى كه (ع)پیرامون زندگى شخصى وكیفیت معیشت امام زمان (ع) مطرح است، مسأله ازدواج و زن و فرزند حضرت است .
سه احتمال وجود دارد:
1 . اساساً حضرت ازدواج نكرده است. ازدواج انجام گرفته، ولى اولاد ندارد ازدواج كرده و داراى فرزندانى نیز هست. اگر احتمال اول را بپذیریم، لازمه اش این است كه امام معصوم (ع) یكى از سنت هاى مهم اسلامی را ترك كرده باشد و این باشان امام سازگار نیست. اما از طرفى دیگر چون مسأله غیبت، اهم است وازدواج مهم، ترك ازدواج با توجه به آن امر مهم تر، اشكالى را ایجاد نمی کند.
اما احتمال دوم كه اصل ازدواج را بپذیریم بدون داشتن اولاد، جمع می کند بین انجام سنت اسلامی وعدم انتشار مكان و موقعیت حضرت اما باز این اشكال باقى است كه اگر قرار باشد، آن حضرت شخصى را به عنوان همسر برگزیند، یا باید بگوییم كه عمر او نیز مانند عمر حضرت طولآنى است كه بر این امر دلیلى نداریم، یا این كه بگوییم مدتى با حضرت زندگى كرده واز دنیا رفته است كه در این صورت، حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده وپس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگى را ادامه می دهد. احتمال سوم آن است كه آن حضرت ازدواج كرده و داراى اولاد نیز هست واولاد آن حضرت(1) نیز فرزندانى دارند. این مسأله، افزون بر آنكه دلیل محكمی ندارد، اشكال اساسى آن این است كه این همه اولاد واعقاب، بالاخره روزى در جست وجوى اصل خویش می افتند وهمین كنجكاوى وجست وجو، مسأله را به جایى باریك می كشاند كه با فلسفه غیبت حضرت، سازگار ندارد(2)
ما در این جا روایات وادله اى كه وجود همسر وفرزند براى حضرت را اثبات می کند می آوریم،اما صحت و سقم بسیارى از آنها در جاى خود بحث شده و در بسیارى موارد، سخن از احتمال است كه استدلال با آن، تمام نیست. در رابطه با همسر با همسران حضرت، تنها یك روایت است كه سرنخى به دست می دهد و آن روایتى است كه مرحوم كفعمی دركتاب شریف مصباح، نقل كرده است. بر اساس آن، همسر حضرت یكى از دخترهاى ابى لهب است (3)
و در رابطه با اولاد آن حضرت روایاتى هست كه از جمله آن ها روایت انبارى است كه مرحوم مجلسى در بحارالآنوار آن را آورده و روایتى طولآنى است. (4)
البته بسیارى از بزرگان از جمله مرحوم آقا بزرگ تهرانى صاحب الذریعه در داستان انبارى تردید كرده اند.
محمد بن مشهدى درکتاب مزار از امام صادق (ع) نقل می کند كه فرمود: گویا نزول قائم را با اهل وعیالش در مسجد سهله می بینم (5)مرحوم مجلسى نیز بابى را به خلفاء واولاد حضرت مهدى (ع)اختصاص داده است. علاوه بر روایات، برخی دعاها نیز كه از ائمه معصومین (ع) صادر شده ویا از ناحیه مقدسه رسیده است، دلالت دارندكه براى حضرت، اهل و عیال و فرزندانى هست. در این دعاها تعبیر ولد, ذریه اهل بیت و آل بیت به كار رفته است. در آخرین فراز از صلواتى كه از ناحیه مقدسه صادرشده چنین می خوانیم: و صل علی ولیک وولات عهده و الائمة من ولد و مدفی اعمارهم و زد فی آجالهم(5)
درود بى پایان خود را بر ولی امرت واولیاى عهدش وپیشوایان از اولادش نازل فرما وبر عمر واجلشان بیفزا. ودر دعاى كه امام رضا(ع) تعلیم فرموده كه در عصر غیبت خوانده شود، چنین آمده است:اللهم اعطه فی نفسه و اهله و ولده و ذریته و امته و جمیع رعیته ما تقر به عینه و تسر به نفسه . .. (6)
خدایا به او درباره خودش و اهلش و فرزندانش و امتش و همه رعیتش عطا فرما آنچه را که دیده اش روشن و دلش مسرور گردد(7)
بر اساس داستان طولآنى و معروف انبارى نا م فرزندان حضرت: طاهر، قاسم ,ابراهیم، عبدالرحمن وهاشم است(8)
!!
ا. بحار الانوار،ج 52 ص 363. 2. چشم به راه مهدى، ص 352.
3. نجم الثاقب ص 225.
4. بحار الانوار ج 53 ص213.
5.نجم الثاقب ص 225.
6.غیبة طوسی ص 107 بحار الانوار ج 52 ص 22.
7.بحار الانوار ج 95 ص 332
8.سیمای آفتاب حبیب الله طاهری ص 364.