• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 6827)
شنبه 7/9/1388 - 12:22 -0 تشکر 166338
ای برادر! با محاسن بر حُسن هایت بیفزا

فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ

 

 

چندی پیش مطلب جالبی خوندم با این عنوان

و بعد هم با دوستان بحث و گفت و گویی داشتیم در این باره

گفتم مطلب رو این جا هم بذارم و نظرات دوستان عزیز تبیانی رو هم جویا بشم

 

 

 

مطلب این است:

 

 

فلسفه ریش گذاشتن مردان در کلام رسول خدا؛ 

 

ای برادر! با محاسن بر حُسن هایت بیفزا 

 چرا اسلام تراشیدن ریش را مذمت کرده است؟

داشتن محاسن برای مردان از نظر دینی و ظاهری اهمیت دارد؛

ریش یکی از امتیازات ظاهری بین زن و مرد است و راهی برای مردان است تا از انبیاء و ائمه که دارای محاسن بودند، تأسی و پیروی کنند که کاری بسیار پسندیده است و باعث وقار مرد است و موجب زیبایی صورت مردان می‌شود

مخصوصا صورتهای لاغر که با گذاشتن ریش بطور محسوسی به زیبایی آنان اضافه می‌شود. رسول خدا(ص) فرمود: سبیل‌ها را بچینید و ریش‌ها را رها کنید و خود را شبیه یهود نکنید.

 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

شنبه 7/9/1388 - 16:11 - 0 تشکر 166379

به نظر من این مباحث دیگه اصلا جای بحث ندارند و حل شده هستند

ببینید من کاری ندارم تراشیدن ریش در اسلام حرام است یا نه چون به نظرم این موضوع اصلا مهم نیست و در مورد مذمت ان هم افراد با نظریات شخصی فتوا میدهند

ریش همیشه باعث زیبایی چهره نمیشود و در بعضی افراد واقعا گذاشتن ریش موجب کراهت منظر میگردد

مثلا در کشورهای اروپایی در دانشگاه ها حتی گذاشتن ریش ممنوع  است

در کل به نظرم این موضوع کاملا شخصی است

و در اینکه ان سخن هم از رسول خدا باشد شک دارم

 بدرود

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

يکشنبه 8/9/1388 - 1:46 - 0 تشکر 166466

سلام

به نظر من این مباحث دیگه اصلا جای بحث ندارند و حل شده هستند

ببینید من کاری ندارم تراشیدن ریش در اسلام حرام است یا نه چون به نظرم این موضوع اصلا مهم نیست و در مورد مذمت ان هم افراد با نظریات شخصی فتوا میدهند

برای شما دین مهمتر هست یا ظاهر صورت؟
البته بنده ندیدم مرجعی بر اساس سلیقه شخصی خودش فتوایی بده، البته هیچکدوم از مراجع تراشیدن ریش رو جایز ندونستن!
در ادامه مطلیب در مورد مطلبی قرار میدم که امیدوارم بدون تعصب و سلیقه شخصی بخونیش و کمی در موردش تامل و تحقیق کنین.
فلسفه وفواید ریش
در خصوص ریش‏تراشى باید گفت: در بین مراجع كسى حكم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن را جایز نمى‏دانند. از اخبار و روایات استفاده مى‏شود كه ریش زینت و زیور مردان و باعث وقار انسان است و به وسیله آن مردان از زنان تمیز داده مى‏شود. برای حرمت ریش تراشی ادله اقامه شده است که به برخی ازان ها اشاره می گردد:
یک) «ولآمرنهم فلیُغیِرُنَّ خلق اللّه‏؛ خداوند از قول شیطان مى‏فرماید كه شیطان گفت به فرزندان آدم دستور مى‏دهم كه خلقت الهى را تغییر دهند»، (نساء، آیه 118). و تراشیدن ریش نیز تغییر خلقت الهى است و تغییر خلقت الهى حرام است الا آنجایى كه دلیلى بر جواز آن داشته باشیم.
دو ) حضرت امیر(ع) با تازیانه در بازار حركت مى‏كردند و كسانى را كه مارماهى و ماهى‏هاى بى‏فلس مى‏فروختند مى‏زد و مى‏فرمود اى فروشندگان مُسوخ بنى‏اسرائیل و جند بنى مروان؛ شخصى از حضرت سؤال كرد جندبنى مروان كیانند؟ حضرت فرمود: اقوامى بودند كه ریش خود را مى‏تراشیدند و سبیل‏هاى خود را تاب مى‏دادند.
سه ) امام صادق(ع) مى‏فرماید: «حفوا الشوارب واعفوا للحى ولا تشبهوا بالمجوس؛ شارب خود را بچینید و ریش خود را بگذارید و شبیه مجوس نشوید، زیرا مجوسیان ریش خود را مى‏تراشند و سبیل خود را مى‏گذاردند اما ما شارب خود را مى‏زنیم و ریش را مى‏گذاریم كه مطابق فطرت است».
چهار)رسول خدا(ص) مى‏فرماید: «ان المجوس جزوا الحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفى اللحى و هى الفطرة؛ مجوس ریش خود را مى‏تراشند و شارب‏هاى خود را بلند مى‏گذارند واما ما شوارب را مى‏زنیم و ریش مى‏گذاریم كه مطابق فطرت است».
پنج ) در كتاب سیرة‏النبویه و الاثار المحمدیه و جلد 6 بحارالانوار آمده است كه پیامبر به دو فرستاده خسرو پرویز پادشاه ایران فرمود: واى بر شما چه كسانى شما را امر كرده كه ریش‏ها را بتراشید و سبیل بگذارید. عرض كردند پروردگار ما (كسرى). رسول خدا فرمود: «لكن ربّى امرنى باعناء لحیتى و قص شاربى؛ پروردگار من مرا امر كرده كه ریش خود را بگذارم و شاربم را كوتاه كنم» . البته روایات دیگرى نیز هست كه در این مختصر نمى‏گنجد. گفتنى است كه حرمت تراشیدن ریش اجماعى است؛ شیخ بهایى در كتاب اعتقادات مى‏فرماید: «تراشیدن ریش مانند سایر گناهان (قمار، سحر، رشوه) است و احدى از علماى اعلام در حرمت ریش تراشى خدشه نكرده‏اند. نیز محقق داماد در رساله خود (الشارع النجاة) آورده: «ان حلق اللحیة حرام بالاجماع؛ تراشیدن ریش به اجماع همه علما حرام است». ضمنا سیره قطعیه متدینین از زمان حضرت آدم تا خاتم و حضرات ائمه معصومین(ع) بر این بوده است و در تاریخ نمى‏یابیم كه پیامبران الهى و اوصیاى آنها و پیامبر اسلام و اوصیاى آن حضرت و متدینین به آن حضرات ریش خود را تراشیده باشند.
از نظر دندانپزشكان نیز وجود محاسن در صورت ،براى حفاظت از لثه‏ها و دندانها مفید است. از نظر متخصصین پوست نیز وجود محاسن در صورت رعایت نظافت و اصول بهداشتى براى حفاظت از پوست و لطافت آنها مفید است، مگر در مورد كسانى كه گرفتار قارچ‏هاى پوستى و ... باشند كه مساله‏اى استثنایى است. بنا بر این وجود محاسن متناسب با ساختار طبیعى بدن مرد وموجب زیبای او بوده وهست ، و تراشیدن آن تشبه به زنان مى‏باشد . از این رو،اختصاص دادن احکام وفوایدریش را به ادوار گذشته نطریه غیر کارشناسانه است.
همینطوری که در مطلب هم توضیح دادم ائمه به گزاشتن ریش خیلی تاکید داشتن و البته اینکه بگیم در دانشگاه های اروپایی گزاشتن ریش ممنوعه بیشتر شبیه یه شوخی هست یا یه حقیقت!
البته در اروپا خیلی چیزا هم ممنوع نیست که در اسلام حرامه، پس این قیاس شما، از اصل باطل هست.
البته دربعضی مشاغل ریش گزاشتن ممنوع شده به عنوان مثال:
امروزه برخی از ارتش‌های جهان، قوانین خاصی برای ریش نیروی انسانی خود دارند. جنگجویانی که در معرض آتش ناشی از سلاح‌های خود هستند، اغلب از داشتن ریش منع می‌شوند. خلبانان، از دیگر گروه‌هایی هستند، که با ممنوعیت داشتن ریش مواجه می باشند. همچنین داشتن ریش در برخی ورزش ها مانند بوکس و کشتی، دارای محدودیت است.
آیا همه اشخاصی که ریش نمیزارن چنین شرایطی دارن؟
و اما در مورد گزاشتن ریش در دانشگاه های اروپایی هیچ ممنوعیتی نیست!
اگر هست مستند بگین تا ماهم مطلع بشیم.
البته در دانشگاه آکسفورد که یکی از دانشگاه های مشهور جهان هست، شرایط ریش چنین هست، گزاشتن ریش مدل دار ممنوع هست!
ولی هیچ دانشگاه معتبر اروپایی گزاشتن ریش رو ممنوع نیست!
البته در مورد محاسن آقایون سلیقه ها جای دین رو گرفته و دیگه به احکام الهی توجه ندارن و جهت زیبایی خودشون علاوه بر تراشیدن چندباره ریش، زیر ابرو هم پاک میکنن!
امیدوارم زیبایی جای احکام الهی رو نگیره و به هدف زیبا شدن در ظاهر دین رو از دست ندهیم.

يکشنبه 8/9/1388 - 3:12 - 0 تشکر 166474

سلام

و در اینکه ان سخن هم از رسول خدا باشد شک دارم

دوست عزیز این حدیث در مفاتیح الجنان هست برین و مطالعه بفرمایین

فکر نکنین من خودم ریش های بلندی دارم و اومدم این حرف رو میزنم نه....من خودم اتفاقا هیچ وقت ریش نمیذارم چون بهم نمیاد....ولی این حدیث از رسول الله هست ....شک نکنید....فقها هم بر حرام بودن تراشیدن ریش فتوا دادن ولی خب جوونیه دیگه .......خب به بعضیها میاد و به بعضیها هم نمیاد ......مثلا همین راسل کرو که عکسش آواتار من هست .....ببین چقدر ریش بهش میاد ......بعضیا با ریش خوشتیپ ترن و بعضیاهم بی ریش خوش تیپ تر

از جوونی ما که گذشت .....خدا همه جوونا رو به راه راست هدایت کنه

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

يکشنبه 8/9/1388 - 12:34 - 0 تشکر 166525

جناب Damask_Rose
خواهش میکنم برای من سخن از فلان کتاب و فلان حدیث نزنید که گوشم پر این حرفهاست

من با اعتقادات شخصی شما کاری ندارم اما در دین خدا تحقیق میکنم و اصلا برام مهم نیست که فلان حرف را چه کسی زده بلکه نوع سخن مهم است حالا ممکنه مثلا یک دستوری از جانب فلان آیت الله در نظر من و البته همفکران من غلط و بی منطق باشد این دلیل نمیشود که چون فلان کس حرفی را زده باید قبول کنیم

به نظرم برخی  احادیث نقل شده از سوی امامان شیعه (اگر واقعا از سوی آنها باشند) در برخی موارد با زمان و عصر حاضر تطابق ندارند

نمیدانم کتابهای دکتر شریعتی را خوانده اید یا نه اما واقعا ایشان در برخی کتب مثل(پدر مادر ما متهمیم و یا شیعه علوی-شیعه صفوی) در مورد برخی کتب حدیث و غیره که مشخصند و برای ما مهمتر از قران گشته اند و بیش از قران مطالعه شان میکنیم نظریات جالبی دارند که البته اگر اینجا درج شود بی شک مورد هجوم قرار خواهند گرفت حال که شما طرفدار منطق هستید پیشنهاد میکنم این دو کتاب را حتما ملاحظه و مطالعه نمایید

آنچه که مهم است این است که راه شناخت دین در مکتب ما قران است و سنت نبوی(تاکید میکنم سنت واقعی نبوی نه ساختگی)

به نظر من دینی که این همه زیبایی در ان نهفته است فتوا به واجب بودن ریش که در برخی افراد موجب کراهت شدید منظر میگردد نمی دهد و قطعا این چنین حکمی جزو دین نیست(االبته از منظر ما)

و یا فتوا به حرمت موسیقی نمیدهد چرا که زیباترین و عمیق ترین و پاک ترین عواطف و احساسات بشری  و مهمترین مسائل اجتماعی امروزه در موسیقی  متعهد این سرزمین ارائه میگردد و از نظر هیچ مکتب و اخلاق و عقل و علمی این نوع موسیقی نمیتواند حرام باشد و یا در ردیف لهو و لعب قرار بگیرد حال انکه برخی از همین مراجع تقلید فتوا به حرمت ان میدهند در صورتی که خود شیخ بهایی که از ایشان نام بردید ویا بسیاری از دانشمندان و نوابغ این سرزمین وسیقی دانی خبره بودند

در ضمن خواهش میکنم مطالبی با مضامینی چون فواید ریش نگذارید که اینگونه مطالب بیش از اینکه تایید کننده باشند موجب شک در احکام الهی میگردند 

اصولا احکام الهی را نمیتوان با علم بشر ثابت نمود

چه آنکه به قول دکتر شریعتی ان آخوندی که میگوید نماز ورزش کردن است و ورزش هم خوب است پس نماز باید خواند آیا میداند نوعی ورزش در هند وجود دارد که تمام اجزای بدن را به فعالیت وا میدارد پس در اینجا نماز نفی میشود؟؟؟

غرض این نیست که نماز را نفی کنیم بلکه میخواهم بگویم که دلیل علمی نیاورید چون برای تراشیدن ریش هم دلیل علمی وجود دارد

یک جست و جوی ساده در اینترنت بکنید

بله

دوست عزیز اینگونه دلایل بیشتر تخریب کننده هستند

دین ما دین زیبایی هاست

مکتب ما پیروی از سنت نبوی است نه بیشتر نه کمتر و منبع مطالعاتی ما قران است و کاری به گفته های فلان ایت الله و یا ثقه الاسلام نداریم(البته در جای خود محترم هستند)

در مورد اینکه در جامعه به احکام الهی توجه میشه یا نه خواهش میکنم بحث نکنید که اصلا نمیشه جمعش کرد آیا واقعا به نظر شمااحکامی چون عدالت اجتماعی و حقوق ملی و غیره که جزو مهمترین قوانین اسلام هستنددر جامعه اجرا میشوند که حالا گذاشتن ریش یا تراشیدن ان مشکل ما باشه

واقعا نمیدونم چی باید بگم

حضرت علی(ع) میفرمایند:روزگاری خواهد رسید که از دین خدا پوسته ای باقی خواهد ماند ان هم وارونه

اللهم عجل لولیک الفرج

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

يکشنبه 8/9/1388 - 17:42 - 0 تشکر 166635

رجوع به قفها وعلمای دین که زهد وتقوایشان برطبق فاکتور های دین تایید شده باشدجزیی ازسنت نبوی وعلوی است 2-وقتی اسلام را ازیکجامعه شناس که اصل دانشش یعنی جامعه شناسی اش غربی است بگیرید نتجه اش همین میشود با تمام احترامی که برای دکتر شریعتی قائلم ولی دریافتهای ااو از اسلام شخصی است وقابل تقلید نیست 3- وقتی برای شناخت اسلام به یک جامعه شناس غربی رجوع شود مثل این است که برای درد دندان به یک معمار مراجعه فرمایید وطلب دارو کنید

يکشنبه 8/9/1388 - 19:6 - 0 تشکر 166655

خدمت برخی دوستان عزیز که :
اولا : مقام و جایگاه اسلام رو نفهمیدند!
ثانیا : مقام و جایگاه ائمه معصومین رو نفهمیدند!
ثالثا : مقام و جایگاه علما و مجتهدین(ورثة الانبیاء)رو نفهمیدند!
و رابعا : جایگاه خودشون رو هم نفمیدند!
عرض کنم که
:

حرام محمد حرام الی یوم القیامة و حلال محمد حلال الی یوم القیامة!(کافی ج1/ص 58- بحار ج86/ 147.)

آنچه را که پیامبر اسلام(ص)حرام کرد تا روز قیامت حرام و انچه را که او حلال کرد تا روز قیامت حلال است.
این است معنی خاتمیت.

دوستان عزیز اسلام را از اسلام شناس بشناسید و نه غیر.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

يکشنبه 8/9/1388 - 19:49 - 0 تشکر 166665

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان عزیز سلام

این مطلبی که جناب حس غریب لطف کردند و زحمت درجش رو کشیدند مطلبی هست که کم و بیش دامن جوانان ما رو گرفته.

اما چند نکته:

مسلمان کسی است که در برابر فرامین الهی تسلیم بوده و در هر شرایط مطیع اوامر الهی باشد، حتی اگر بر خلاف میلش باشد.

در قرآن یکی از صفات یهود و مشرکین این خصوصیت آمده که به برخی از فرامین الهی ایمان آورده و برخی دیگر را کافر شده اند یومن ببعضهم و...

در زمانی که دسترسی به امام معصوم مقدور نباشد مردم دو دسته می شوند:1- مجتهد 2- مقلد

در مطلب اخیر هم دقیقاً می توان این قواعد را اجرا کرد یعنی اگه ما بپذیریم که این دستور و خواست خدا مبنی بر حرمت تراشیدن است لاجرم باید به آن گردن بنهیم و نمی توانیم در صورت مخالفت با امیالمان حکم خداوند را تعطیل کنیم.

البته باز هم جا دارد که دوستان فتاوای مراجع را هم در حرمت تراشیدن بیاورند تا بحث بهتر دنبال شود.

يکشنبه 8/9/1388 - 19:53 - 0 تشکر 166668

سلام
دوست عزیز من نمیدونستم کتب دینی شیعه برای شما مهم نیست مگر نه چنین قصوری نمیکردم.
به نظر و علایق شخصی شما کاری ندارم ولی پیشنهاد میکنم اسلام رو از اسلام بشناسین ولاغیر...

يکشنبه 8/9/1388 - 21:34 - 0 تشکر 166704

به نام خدا

سلام

نه اصلا این یه بحث تمام شده و یا کهنه نیست

خب بذارید من یه چیز ساده بگم: به قول اخراجی ها که میگفت اصل به ریشه است نه ریش

حالا این رو نگیم که با ریش گذاشتن مورد میشیم شخص فلان و با نذاشتم میشیم فلان

خانم حس غریب بحثشون خیلی خوب بوده اما نیایم منحرفش کنیم، ،که بگیم کلا ریش بده و یا هر کی ریش داره دیگه شد امام

منظور حس غریب گرامی این بود که ای دوست گرامی شما که تمام خوبی ها رو داری اگر ریش هم داشته باشی واقعا نورعلی نور میشه

حالا ریش برای اقایون و از اون طرف هم چادر برای خانمها

 ما خیلی چیزها رو بد استنباط میکنیم ،چون بد استنباط میکنیم میگیم بده (حالا نمیدونیم که خوبه هاا)

این بحثها باید خیلی روش کار بشه ،اصلا بحث بحث ریش نیستاا کلا بحث بدجوری دنباله داره

انشاالله دوستان نظراتشونو بگن تا به برسیم به نتجیه ای خوب

دوشنبه 9/9/1388 - 0:36 - 0 تشکر 166740

با سلام

ریش داشتن خوبه ، حتما نگفتن که بلند بلند و کوتاه کوتاه باشه ، حد ریش گذاشتن اینه که از دور قابل دید باشه و تشخیص داد که ریش داری ، احتمالا حکمتی توش بوده همونطوری که میگن اگه ریش رو زیاد کوتاه کنی موجب آسیب رسوندن به پیاز موی ریش میشه ، این جزو مضراتش هست ، البته اگه شما با فوایدش کاری ندارید پس بزارید مضراتش رو بگیم که یکم عبرت بشید !

همیشه میگن فواید رو بگید که جذب بشن مردم  و اگه دیدید فایده نداره حالا از اون راه دیگه استفاده کنید ولی انگاری رو بعضی ها فواید و خوبی ها تاثیر نداره و عواقب و بدی ها رو باید رو کرد !

مثله اینکه تو دینمون هست که خوردن خوک حرامه ، برای چی حرامه ؟ علتش چیه ؟ گوشت خوک دارای باکتری هایی هست که در درجه های بالا هم این باکتری ها از بین نمیره و باعث آلودگی و آسیب رسوندن میشه ! فکر کنم اینطوری بهتر باشه که توضیح داد.

خب ریشم از این دسته مستثنی نیست ، اگه بخوای تمام ریشت رو کوتاه کوتاه کنی به پیاز ریشت صدمه میزنه ! غیر اون اگه توجه کنید بعضی بیماری ها هستند که از طریق پوست انتقال پیدا میکنند و این وسط ریش مانع ورود این چنین بیماری ها میشه و باعث کند شدن حرکتشون میشه ، همونطور که تو بینی ما موهای متعددی وجود داره که برای جلوگیری از ورود میکروب ها هست !

ریش در هوای سرد زمستان از صورت محافظت میکنه و همچنین نداشتن اون باعث میشه سردی بیشتری رو احساس کنید و همچنین اگر این حفاظ نباشه بعضی آسیب ها که میشد با همین ریش جلوشون گرفته بشه بر روی پوست صورت انجام میگیره فکر نکنم شما خوشتون بیاد پوست صورتتون آسیب ببینه و همچنین بیماری های پستی روی صورتتون باشه پس بهتره این مو ها که باعث زیبایی چهره و حفاظت میشه باشه و دست نخوره و به یه عبارتی تو کار خدا دست برده نشه !

شما که دین اسلام رو قبول دارید ، باید پیامبر ، ائمه و صحبتاشون رو قبول داشته باشید و از همه مهمتر باید کلام خدا رو قبول داشته باشید ، پس اگه قبول دارید این بهونه های بنی اسرائیلی دیگه کهنه شدس و این تلاش و مغلطه ها فایده ای نداره ، یکی از دوستان اشاره داشت که چیزی که پیامبر اسلام حرام اعلام کرده برای همیشه حرامه و چیزی که حلال شده برای همیشه !

شاید در نگاه اول ریش به هیچ دردی نخوره و یه مورد اضافه بوده و شما میگید برای زیبایی آدم خوب نیست ، حالا یه سوال دارم ازتون اول تمام مطالبی که تا حالا نوشتم رو بی خیال بشید و فکر کنید چیزی ننوشتم و به این سوال به دقت جواب بدید ، شما که خدا پرستید و به حرف خدا اعتماد دارید و میگید خدا عاری از هر عیبه چطور میتونید بگید که در کار خدا خلل ایجاد شده و خدا اشتباه کرده ؟ یعنی شما میگید خدا در کارش با مشکل روبرو شده ؟ که در اون صورت شما دچار شرک شدید ، یکم بیشتر به مطلب توجه کنید ، خدا عاری از هر گونه اشتباه هست ، اگه بر این گفته واقفیم ، پس باید قبول کرد که وقتی که همین موهای موجود در صورت رو خلق کرد احتمالا هدفی داشته و خوب میدونید که دست بردن تو کار خدا هم اشتباهه ، چون میگیم خدا عاری از هر گونه ایراد و اشتباست پس لزومی داشته که ریش رو آفریده !

فکر نکنم دیگه صحبتی برای گفتن باشه اگه شما خدا رو قبول دارید و دین اسلام رو قبول دارید و قبول دارید که خدا عاری از اشتباه هیچ و اگه نه که دچار شرک شدید که یه جور دیگه باید نسختون رو پیچید!

البته من خودم ریش ندارم ، ندارم دلیل بر این نمیشه که اصلا ندارم دارم ولی کمه دوست دارم ریشم حد معمول باشه ! به یه عبارت مثلا مردیما ، مرد میشه ریش نداشته باشه ؟ البته ریش دار بودن افراد بستگی به موقعیت جغرافیایی افراد داره کما آنکه میبینیم تو بعضی از کشور های آسیای شرقی مرد ها دارای ریش نیستند علت چیه؟ خب همه چیز یه دلیل علمی داره ، حتی فرامین و حرام و حلالایی که خدا کرده و با این عقیده که میگن این چیزا با علم نمیشه ثابت بشه مخالفم ، اگه چیزی تو این دنیا باشه که دلیل علمی برای آدم نداشته باشه پس علت خلق انسان چی بوده ؟ مگه اشرف مخلوقات نیستیم ؟ تو این دنیایی که همه چیزش فانی هست و میگذره دلیلی وجود داره که انسان میتونه بهش برسه همونطور که میتونه به این معرفت دست بیابه که خدا ، بهشت ، جهنم و آخرت وجود داره ! این مطلب رو با ماهیت خدا اشتباه نگیریم  که علم ناقص و فنجونی ما قادر به تشخیص ماهیت خدا نیست ! ولی در مورد حوادث این دنیا همه جور استدلالی هست و علم میتونه ثابت کنه حرام و حلالیت و قاعده هایی که دین پیش روی ما گذاشته ، خدا برای اینکه ما به تعالی یعنی رسیدن به مشوقه اصلی برسیم ، یه سری دستورات و جزوه هایی برای ما درست کرد که بخونیم و بفهمیم نه اینکه حفظ کنیم و بندازیمش لای جرز در ، خوب بفهمیم و عمل کنیم نه اینکه بخونیم و استفاده نکنیم !

از بحث خارج نشیم ، خب در مورد این مورد که چرا بعضی از مرد های کشور های آسیای شرقی ریش ندارن نمیتونم توضیح بدم ولی اگه بگردیم دلایلش پیدا میشه و میتونیم ببینیم علت چیه به احتمال قوی که من میدم همون موقعیت جغرافیایی هست.

خب شما زحمت بکش جواب سوال آخری که گفتم رو بده بعدا میخوای مطالبم رو رد کنی رد کن ، یه صحبت فلسفی ، منطقی و علمی !

با تشکر آنلاکر

گر مرد رهی ، غم مخور از دوری و دیری / دانی که رسیدن هنر گام زمانست
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.