نامه انتقادی و صریح قالیباف به احمدی نژاد
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در نامه صریحی به دكتر احمدی نژاد ضمن یادآوری عواقب اخلال در پرداخت بودجه مترو خواستار تامین بودجه ارزی و ریالی جهت خریداری واگن مترو از سوی دولت شده است . در نامه مذكور كه رونوشت آن برای دفتر رهبر انقلاب رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ارسال شده تصریح گردیده است در زمان دولت قبل كه سیدمحمد خاتمی ریاست جمهوری و محمود احمدی نژاد شهرداری تهران را برعهده داشته دولت ارز لازم برای خریداری واگن های مترو را تامین كرده است . دكتر قالیباف نوشته است : مترو از سال 77 با سه ایستگاه آغاز به كار كرد و در طول 4 سال گذشته 40 كیلومتر و 30 ایستگاه به شبكه ریلی تهران اضافه شده است . میادین مهمی چون انقلاب شهدا فردوسی امام حسین (ع ) ابن سینا و مناطق شلوغی چون شمیران قلهك تهرانپارس و گلشهر به این شبكه بزرگ متصل شده است و اینك با یك میلیون و 700 هزار مسافر روزانه با مشكلات جدی در زمینه كمبود قطار مواجه است . در سال 1383 در دوره شهرداری جنابعالی تعداد 17 قطار جدید برای خط 1 و 2 و تعداد 40 واگن دو طبقه و 8 لوكوموتیو برای خط 5 و همچنین معادل 26 میلیون دلار لوازم یدكی موردنیاز از طریق فاینانس مورد تضمین دولت تامین گردید. از آن زمان تا كنون علی رغم سهمیه بندی بنزین افزایش ترافیك و هجوم سیل وار مسافران به دلیل مشكلات تحریم بین المللی و لذا عدم كارایی تامین مالی از طریق فاینانس بین المللی و بسته بودن حساب ذخیره ارزی بر روی شهرداری كلان شهرها متاسفانه قطار جدیدی به شبكه ریلی تهران تزریق نشده است . در روزهای اخیر بحران ناشی از كمبود قطار در مترو روند صعودی و مستمر داشته و مردمی كه خدمت رسانی عزت مدارانه به آن آرزوی نظام اسلامی و بالاترین عبادت برای مسئولان است قربانی كشمكش هایی شده و زنان و كودكان و سالخوردگان كه از آلودگی هوا و ترافیك به ایستگاه های مترو پناه آورده اند از فشار و ازدحام ناشی از كم لطفی در تامین نیازهای مترو چه در بخش یارانه بهره برداری و چه در بخش تامین واگن و عوارض گمركی و سود بازرگانی در رنج و عذاب هستند. شهردار تهران با اشاره به كارشكنی در پرداخته بودجه قانونی شركت مترو تصریح كرده است : علی رغم تصویب اجرای خطوط جدید در شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیك متاسفانه به دلیل بدهی دولت به سیستم بانكی و عدم همكاری و اعتماد بانك ها در تامین اعتبارات مالی و اسنادی مربوط به واگن های مترو تمدید نگردیده و حتی تجهیزاتی كه اخیرا " خریداری و آماده حمل به ایران است در بنادر خارجی منتظر موثر شدن اعتبار اسنادی است لذا لازم است نسبت به رفع مشكل در بخش خرید واگن و توسعه مترو حساسیت بیشتری اعمال گردد. مشكل ازدحام و شلوغی و بالطبع نارضایتی فزاینده مردم به راحتی با تزریق نقدینگی به صنعت داخلی « واگن سازی » كه از اولویت های جدی كارآفرینی در كشور می باشد حل می گردد. قالیباف بااشاره به مشكلات ایجاد شده برای شركت مترو در سال های اخیر تاكید كرده است : آن چه جای تاسف دارد آن است كه علی رغم این همه مزایا و درآمد ارزی هنگفت در طول سال های اخیر حمایت از تولید واگن در داخل كشور حل نشده و به جای رسیدگی به مشكلات واقعی مترو در برخی موارد نسبت به تحریك راهبران قطارهای شهری برای ایجاد كم كاری در مترو از طریق روزنامه ایران و سایت های هم سو اقدام شده كه می تواند در شرایط حساس كنونی مشكل امنیتی برای شهر تهران ایجاد نماید
به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی