• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 3576)
سه شنبه 30/4/1388 - 15:28 -0 تشکر 134251
پروژه شهر خودرو چیست ؟

عباس رضائیان مدیر گروه صنعتی سه ماز ایران در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی فارس درباره خودداری شهرداری تهران از پذیرش اتوبوسهایی كه توسط دولت برای شهرداری تهران حواله شد، واردات اتوبوسهای شهری 100 میلیون تومان ارزانتر از شهرداری، و پروژه "شهر خودرو " توضیح داد كه به شكل سوال و جواب می‌خوانید:

سؤال: آقای رضائیان شما در مصاحبه‌ای مدعی شدید شهردار تهران از پذیرش اتوبوسهایی كه توسط دولت برای شهرداری تهران حواله شد خودداری كرد. ماجرا چیست؟

پاسخ: با آمدن احمدی‌نژاد در رأس قوه مجریه و شعارهایی كه می‌دادند و حرفهایی كه می‌زدند من و تنی از دوستان در داخل و خارج كشور به این نتیجه رسیدیم كه از امكاناتی در اختیار داریم استفاده كنیم و پیشنهاداتی را به ایشان بدهیم و این تصمیم در شرایطی گرفته شد كه احمدی‌نژاد با موضعگیری‌های خود شرایطی خاص را در داخل و خارج از ایران به وجود آورده بود به طوریكه مخالفان داخلی ایشان موضعگیری‌هایشان را ناپخته و ناسنجیده دانسته و خارجیها هم كه ساز تحریم را كوك‌تر از قبل كرده بودند.

ما در چنین شرایطی خود را برای كار در ایران آماده كردیم و طی نامه‌ای به شخص رئیس جمهور به ایشان گفته‌ایم كه حاضریم خودروهای حمل‌ونقل عمومی مورد نیاز كشور را با سرمایه طرفهای خود در خارج از ایران تأمین نماییم و در مقابل هم دولت و شهرداری تهران به ما اجازه ساخت پروژه شهر خودرو را بدهند.

سؤال: چرا خودروهای حمل‌ونقل عمومی را انتخاب كردید و پروژه شهر خودرو دیگر چیست، كمی بیشتر توضیح بدهید؟

پاسخ: ما با تحریم مواجه هستیم اما این تحریم شامل بعضی از بخشها نیست. تهران یكی از آلوده‌ترین شهرهای دنیاست و این آلودگی در نهایت باعث آسیب لایه ازون خواهد شد. یكی از عوامل آلودگی هوای تهران اتوبوسهای دیزلی فرسوده آن است لذا برای واردات آن به لحاظ اخذ اعتبار مشكلی نداشتیم هرچند كار ساده‌ای نبود.

 پروژه شهر خودرو هم پروژه خاصی است كه براساس فرهنگ و نیاز مردم ایران طراحی شد ما در زمینهایی به مساحت حدوداً چهار هكتار شش طبقه در زیرزمین بناهایی ایجاد خواهیم كرد كه در آن خدمات مربوط به خودرو اعم از كارواش، تعویض روغن، تعمیرگاه، صافكاری نقاشی و نیز دو طبقه آن را به سایت خودروهای دست‌دوم (در هر سایت 5 هزار دستگاه خودرو برای فروش قرار می‌گیرد) و در طبقه همكف بانك، دفترخانه، شماره‌گذاری، اخذ خلافی، شركت‌های لیزینگ قرا می‌گیرند در روی زمین پانزده طبقه بنا خواهیم ساخت كه از طبقه اول انواع بازار وارسته‌های مختلف اعم از بازار میوه و تره‌بار، پروتئین تازه و منجمد، فروشگاههای لباس و غیره (سیتی سنتر) پس از آن سینما، كافی‌شاپ، كافی‌نت و دیگر خدمات مربوطه حتی مهدكودك برای نگهداری كودكان مشتریان و شهربازی و مراكز تفریحی پیش‌بینی گردید.

 در واحدهای اداری آن علاوه بر مطب پزشكان آرایشگاههای زنانه و مردانه در طبقات بالا دفاتر اداری كوچكی ساخته خواهد شد كه در آن تمام خرید و فروش‌كنندگان خودرو (نمایشگاههای اتومبیل) در آن جمع خواهند شد و هر كدام از این دفاتر ده پاركنیگ در سایت خودرو دست دوم دارند. و با دوربین‌ مداربسته در دفاتر خود می‌توانند براحتی خودرویی كه برای فروش عرضه می‌شود را ملاحظه كرده و براساس نرخ كارشناسی بصورت رقابتی خودرو توسط این دفاتر خریداری و در سایت برای فروش عرضه می‌گردد.

مردم می‌توانند در این مجتمع‌ها با خیال راحت خودروی خود را فروخته یا اقدام به خرید خودرو نماینده و هر كسی می‌تواند با تحویل خودرو خود در مبادی ورودی شهر خودرو هر نوع خدماتی را تقاضا كند و تا آماده شدن اتومبیل در مجتمع به خرید یا گردش و تفریح بپردازد و سپس اتومبیل خود را تحویل گرفته و خارج شود. شهر خودرو یك نیاز برای جامعه امروز ایران است در هر یك از این پروژه‌ها حداقل پنج هزار شغل مستقیم ایجاد گردیده ضمن آنكه با تجمیع بنگاه‌داران در یك نقطه و نیز تجمیع خدمات خودرویی از تعداد سفرهای درون شهری كاسته خواهد شد تبعات مثبت این پروژه بقدری متعدد و زیاد است كه باید در مقاله‌ای بلند به آن پرداخت و شهرداری از قبل این پروژه علاوه بر فروش تراكم در اول كار حداقل دو میلیارد تومان عوارض هر ساله دریافت خواهد كرد.

سؤال: آقای رضائیان شما اعلام كرده‌اید كه هیچ اعتباری از بانكهای ایرانی و یا دولت ایران دریافت نكرده‌اید پس چگونه چنین سازماندهی را انجام داده‌اید؟
پاسخ: همانطور كه قبلاً گفته‌ام گروه سه ماز متشكل از عده‌ای از حرفه‌ای‌ترین ایرانیان داخل و خارج از كشور است تمام اعتبارمان توسط شركای خارجی ما تأمین شده است ما منابع خود را به مراجع ذیربط در نظام و دولت معرفی كرده‌ایم ضمن آنكه پروفرمهای خرید اتوبوس را تحویل بانكمان در ایران داده‌ایم كه در آن خریدهایمان بصورت اعتباری (فاینانس) و نیسه (یوزانس) صورت پذیرفته است.

سؤال: با توجه به شرایط كشور و تحریم چگونه چنین اعتباری در اختیارتان قرار گرفت؟
پاسخ: همین كه ما چنین اعتباری را در اختیار داریم و پروفرمش هم تحویل بانك شده خودش نشون دهنده این است كه تحریم تأثیری ندارد، تحریم برای امور خاص است ضمن آنكه برای مقابله با تحریم باید تیمی و كلان عمل كنیم در زمان تحریم تجار كوچك قادر به انجام كار نیستند انها باید تیمی كار كنند برای مثال بجای پنج هزار تن میلگرد باید قرارداد صد هزار تنی بسته بشه در آن صورت ما قادر خواهیم بود از تحریم متضرر نشویم.

ایران كره شمالی یا كوبا نیست، جاذبه زیادی دارد و گربه تحریم رو با موش‌های فرصت و ثروت زیادی كه در اختیار داریم به زیر خواهیم كشید.

سؤال: مخالفان دولت می‌گویند كه تحریمهایی كه در دولت نهم وضع شده كار را بسیار سخت و تا حدودی غیرممكن كرده است آیا این را قبول دارید؟

پاسخ: شانس مخالفان دولت این است كه موافقان دولت هم مثل آنان نه حواس جمعی دارند و نه زیاد از كسب و كار و تجارت سر در میاورند. اگر كمی دقت كنید مخالفان دولت در صدها مقاله و كنفرانس و مناظره گفته‌اند كه واردات در دولت نهم سه برابر دولت قبل شده است. كشوری كه طی چهار سال گذشته سه قطعنامه تحریم علیه‌اش صادر شده چگونه توانسته میزان وارداتش را به سه برابر افزایش دهد؟ یا تأثیر منفی تحریم دروغ است یا سه برابر واردات یا هر دو!

گروه ما نمونه عینی بی‌اثر بودن تحریم است ضمن آنكه ما و شركایمان مشكل عقلی نداریم تا با دولتی كه به قول مخالفان اعتبار ندارد و كشور را در دنیا منزوی كرده در این سطح وارد كار شویم به اعتقاد سیاسیون ایرانی وقتی میز قدرت را از دست میدن تمام مسائل كشور را زیر سؤال می‌برند انگار هیچ شاخصه مثبتی در كشور وجود ندارد البته این افراط و تفریط دو طرفه است.

سؤال: برگردیم به ماجرای عدم قبول اتوبوسهای دولت توسط شهرداری تهران لطفاً شفاف و مفصل توضیح بدهید؟

پاسخ: من قصد پرداختن به این موضوع را اصلاً نداشتم حدود یكسال از قطع ارتباط من با شهرداری
تهران می‌گذرد. اما هفته گذشته آقای قالیباف بی‌دلیل سراغ اتوبوسهای وارداتی شهرداری تهران رفت. اتوبوسی كه توسط دولت پس از واردات چند دستگاه از ادامه ورودش جلوگیری به عمل آمد.

سؤال: شما آیا اطلاع دارید چرا دولت از ادامه ورود این اتوبوسها جلوگیری كرد؟

پاسخ: من از جزئیات موضوع و دلایل دولت اطلاع درستی ندارم اما بعنوان یك حرفه‌ای در امر تجارت باید بگویم ما توانایی آنرا داریم تا نمونه اتوبوسهایی را كه شهرداری تهران وارد كرده است صد میلیون تومان ارزانتر در تهران تحویل دهیم، برای هر اتوبوس بین شصت تا هفتاد میلیون تومان از دولت یارانه می‌گیریم و الباقی را شهرداری تهران بجای پرداخت پول تراكم مورد نیاز ساخت شهر خودرو برایمان صادر كند یعنی مفت و مجانی و صد میلیون تومان كمتر از قیمتی كه این اتوبوسها خریداری شده است.

سؤال: آیا شما این موارد را به دولت و شهرداری اعلام كرده‌اید.

پاسخ: بله، به دولت در پایان سال گذشته و نیز به شهرداری در تابستان سال گذشته طی دو سه نامه مبسوط اعلام داشته‌ام.

سؤال: آقای رضائیان برای اثبات حرفتان چكار می‌كنید؟

پاسخ: من با مدیران دولت در این رابطه طی سه سال گذشته جلسات زیادی داشته‌ام علی‌رغم شش دستور رئیس جمهور مدیران میانی و پایین دستی دولت پوست ما را كشیدند، چون دستورات رئیس جمهور را داشتیم و بسیاری از موارد كارمان را هم كه در خارج از ایران انجام داده بودیم پیگیری كردیم و بالاخره با آمدن آقای رویانیان و نیز منصرف شدن از پیگیری امور در شهرداری تهران صورتجلسه‌ای در اسفندماه با ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت كشور امضا كرده كه در آن علاوه بر تهران به پنج كلان شهر دیگر كشور اتوبوس تحویل دهیم و در آن شهرها پروژه شهر خودرو را احداث كنیم، در سوم خرداد ماه كلنگ اولین شهر خودرو ایران در تبریز را به زمین زدیم. بازهم تأكید می‌كنم این توان را داریم كه اتوبوسهای اكاردئونی (آرتی كولیت) كه آقای قالیباف از چین برای كارخانه شهاب خودرو خریداری و بواسطه شهاب خودرو آنرا برای شهرداری تهران خریداری كرده است را یكصد میلیون تومان زیر قیمت برای شهرداری تهران با شرایطی كه اعلام كرده‌ایم تحویل نماییم. ضمن آنكه جا دارد اعلام كنم اتوبوسهای آكاردئونی در شهرهای بزرگ و تراز اول دنیا در حال خارج شدن از رده هستند.

در حال حاضر در امارات اتوبوسهای دو طبقه جایگزین این نوع اتوبوسها شده است كه هم مصرف و هم استهلاك كمتری دارند و هم مسافر بیشتری را جابجا می‌كنند ضمن آنكه تردد آنها به لحاظ ترافیكی آسانتر است.

ما در حال حاضر 5500 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 3 خریداری كرده‌ایم و چون حجم ریالی قرارداد خارج از اختیارات وزارت كشور است موضوع باید در شورای اقتصاد به تصویب برسد كه مراتب در حال انجام می‌باشد. در مرحله اول اتوبوسها تحویل كلان شهرهای تبریز، كرج، شیراز، اصفهان، مشهد خواهد گردید و امیدواریم تا آن زمان شهرداری تهران هم آمادگی دریافت اتوبوسهای ما را پیدا كند.

سؤال: اتوبوسهای شما دارای چه ویژگیهای است؟

پاسخ: همانطوریكه گفتم این اتوبوسها دارای استاندارد یورو 3 هستند با آبشن‌هایی نظیر كولر، روغن‌كاری مركزی، دوربین مداربسته، مانیتور كنترل مسافر، كارت‌خوان و سكه خور، رمپ ویلچر برای استفاده معلولین و فول اتوماتیك با سیستم تعلیق پیشرفته است. این اتوبوسها سفرهای درون شهری را برای مردم دلچسب و راحت و آسان كرده و اقبال مردم برای سوار شدن به اتوبوس را افزایش خواهد داد.

سؤال: با این تفصیل عدم استقبال شهرداری تهران از پیشنهادات شما را در چه می‌بینید؟
پاسخ:در شهرداری با توجه به اینكه چندین بار تابلوی تاریخ افتتاح برج میلاد دچار فراموشی شد و طی چهار سال هیچ تغییری در وضع ترافیك تهران بوجود نیامد، شهردار جز ادامه و پایان طرح‌های نیمه‌كاره هیچ‌كاری به لحاظ خلاقیت و نوآوری ارائه نداد.

در مورد این اتوبوس‌ها (كه احتمالاً در صورت تداوم روند گذشته انواع دیگر آن نیز در‌ آینده وارد خیابان‌ها می‌گردید) با بررسی و مقایسه پیشنهاد گروه ما دولت هشیار گردیده و از ادامه واردات آنها جلوگیری نمود.

در هر صورت همانگونه كه اشاره نمودم ما هنوز حاضریم با روشی كه با دولت توافق نموده‌ایم تمام اتوبوس‌هایی را كه طی چهار سال گذشته باید شهرداری تهران دریافت می‌كرد و نكرد را یكصد میلیون تومان ارزانتر و بدون دریافت پول از محل یارانه دولت و اخذ مجوز شهر خودرو تحویل شهرداری تهران نماییم.

در این روش می‌توان از اتوبوس‌های ساخت داخل نیز برای شهرهای كوچكتر كه جابجایی مسافر كمتری را دارند استفاده نمود. فكر كنم هیچ بهانه‌ای برای رد پیشنهادم باقی نمانده است.

منبع سایت پیمانه

الهی و ربی من لی غیرک... 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.