• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6299)
دوشنبه 25/3/1388 - 0:35 -0 تشکر 122566
2-هدف از تعدد زوجات پیامبر چه بوده؟

 

سلااااااااااااااااااام 

 آی عاشقا ...آی عاشقا

بوی گل و بهار میاد

خدا میخواد عیدی بده

خیلییییی زیاد خیلیییی زیاد

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:

خجسته میلاد ریحانه النبی ، صدیقه ،راضیه ، مرضیه ، زکیه ، طاهره ، طیبه ، عالیه ، محدثه ، حنانه ، فهیمه ، سعیده ، زهره ، زهراء ، کوثر ، کوکب ، علیمه ، معصومه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت مبارک فرزند دلبندش مهدی موعود بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفدا و شما عاشقان امامت و ولایت تبریک و تنهنیت عرض میکنم.

 

خوب بریم سر اصل مطلب....یعنی ادامه شبهات قابل بحث قرآن و عترتی: 

 علت اینکه پیامبر اینهمه همسر داشتند چه بوده؟....یا به عبارتی بهتر سوال رو مطرح کنیم:

سوال :

هدف از تعدد زوجات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چه بوده است؟



تعداد همسران پیامبر كه «امّهات‏المؤمنین» به حساب مى‏آیند، یازده تن مى‏باشند به این ترتیب: خدیجه، سوده، عایشه، حفصه، زینب دختر خزیمه، ام‏سلمه، زینب دختر جحش، جویریه، صفیه، ام حبیبه و میمونه(ازواج النبى(ص)، دكتر موسى شاهین لاشین، چاپ ریاض، چاپ اول، ص 21 / سیره ابن‏هشام، ص 297، چاپ مصر، 1355 هجرى قمرى).

 

پس منتظر پاسخ های شما هستیم.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 25/3/1388 - 0:40 - 0 تشکر 122572

سلام

بدلایل اسلامی و سیاسی

یه موردی هم بگم...استادی میگفت که انقدر بعضی از این زنان حضرت(ص) را آزار میدادند که ایشان  شب در مسجد میخوابیدند

چرا بعضی طور دیگری فکر میکنند؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 11:3 - 0 تشکر 122639

سلام

علل تعدد همسران حضرت

اگر علل و اسباب همسران متعدد حضرت جنبه تمایلات جنسى بود، آن حضرت زیباترین دختران جزیرةالعرب را براى خود انتخاب مى‏كرد و قبایل عرب به این ازدواج افتخار كرده و بدان خشنود مى‏گشتند، ولى حضرت این عمل را انجام نداد و هیچ دوشیزه‏اى را جزعایشه به ازدواج خویش در نیاورد و دیگر همسران آن حضرت بیوه زن بودند.

هدفِ رسول خدا(ص) از انتخاب همسران متعدد چند چیز بود؛ از جمله: آموزش احكام الهى، تشریع آن احكام، مصالح اجتماعى و سیاسى جامعه.

پیامبر(ص) مى‏خواست با این عمل آموزگارانى براى زنان مسلمان تربیت كند كه احكام شرع را بدانان بیاموزند، چه این‏كه زنان نیمى از جامعه را تشكیل مى‏دهند و همان گونه كه خداوند بر مردان تكالیف و دستوراتى را واجب فرموده، بر زنان نیز آنها را واجب گردانده است، بسیارى از زنان مسلمان از پرسش درباره احكام از رسول خدا(ص) شرم داشتند، به‏ویژه آنچه مربوط به آنها بود؛ مانند حیض و نفاس و جنابت و دیگر امور زناشویى، و بدین ترتیب مى‏توانستند آن احكام را ازهمسران پیامبر(ص) بپرسند.

از سویى آیین اسلام براساس قرآن و سنّت استوار گشته و سنّت شامل گفتار، كردار و رفتار آن حضرت مى‏شود و چه كسى بهتر از همسرانش كه گفتار و كردار حضرت را در خانه‏اش براى ما بازگو كنند؟ از این رو برخى از همسران حضرت به عنوان آموزگارانى برجسته دستورات هدایت بخش وى را در كمال امانت براى مسلمانان نقل كرده‏اند و اسباب دیگرى را مانند تشریع احكام و امور اجتماعى و سیاسى، كه از موجبات تعدد همسران برشمردیم، در بیان حالات هر یك از همسران وى بدان‏ها اشاره خواهیم كرد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 11:5 - 0 تشکر 122640

سلام

سوده دختر زمعه

رسول اكرم(ص) پس ازوفات حضرت خدیجه، سوده را كه زنى بیوه بود به ازدواج خویش در آورد. همسر سوده ازكسانى بود كه به حبشه مهاجرت كرده و در آنجا به آیین مسیحیت در آمد و از دنیا رفت و این زن تنها و بى‏سرپرست ماند و اگر به نزد خاندان و بستگان خویش باز مى‏گشت او را مجبور به كفر مى‏كردند و یا مورد آزار و اذیت آنها قرار مى‏گرفت، از این رو پیامبر(ص)سرپرستى او را به عهده گرفت و با وى ازدواج نمود تا در ازاى صدق ایمانش، وى را مورد تكریم و احترام قرار دهد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 11:8 - 0 تشکر 122641

سلام

عایشه دختر ابوبكر

پیامبر خدا(ص) او را در سن نه سالگى به همسرى گرفت و در آن زمان نزدیك پنجاه‏وپنج سال از عمر شریف حضرت سپرى مى‏شد و او تنها دوشیزه‏اى بود كه به همسرى پیامبر در آمد.

خویشاوندى سببى رسول اكرم(ص) با پدر وى برترین افتخار و سعادت در زندگى براى ابوبكر بود، همان گونه كه براى انتشار سنّت پیامبر و احكام شرع ثمربخش بود، به‏ویژه آنچه مربوط به زنان بود. عایشه زیرك‏ترین همسران پیامبر بود و احكام اسلام را زود مى‏آموخت، به همین دلیل بسیارى از بزرگان صحابه، برخى از احكام اسلام را كه فهم آنها برایشان دشوار بود، از عایشه مى‏پرسیدند.

برخى ازخاورشناسان، ازدواج میان پیرمردى سالخورده و دخترى جوان را مورد نكوهش قرار داده‏اند، ولى خاورشناسى به نام <بودلى» این گفته را رد و عنوان نموده است كه عایشه با این كه سن چندانى نداشته، ولى رشد و نموّى چون دیگر زنان عرب داشته است و براى دختران عرب، اواخر سال‏هاى بعد ازبیست‏سالگى، سن كهولت به شمار مى‏آید.

ولى این ازدواج برخى از مورخان را به خود مشغول ساخته است .... آنها از دیدگاه جامعه كنونى خود كه در آن زندگى مى‏كنند بدان مى‏نگرند. و ارزیابى نكرده‏اند كه چنین ازدواج‏هایى پیوسته در قاره آسیا معمول بوده و نیندیشیده‏اند كه این آداب و رسوم هم چنان در شرق اروپا رایج است و ازدواج به طور طبیعى در اسپانیا و پرتقال در سنین اندك انجام مى‏شود، و چنین امورى امروزه در برخى از مناطق كوهستانى دور افتاده در ایالات متحده آمریكا نیزعادى به نظر مى‏رسد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 11:12 - 0 تشکر 122642

سلام

منبع این پاسخها

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 14:0 - 0 تشکر 122757

سلام

خوب ممنونم از همکاری دوست خوبمون jtayebe

من جواب کامل رو قرار میدهم و اگه کسی سوالی داشت میتونیم سر همین پاسخ ها هم بحث کنیم:

و اما جواب :

درباره‏ى اهداف پیامبر اسلام از تعدد همسرانش، توجه شما را به مطالب زیر جلب مى‏كنیم:


الف) علامه طباطبائى در این مورد مى‏گوید: ازدواج‏هاى آن حضرت، هر كدام روش خاصى را داشت. نخستین همسر آن حضرت خدیجه است. پیامبر اولین بار با او ازدواج كرد و بیش از بیست سال با او زندگى كرد و غیر از او با كسى ازدواج نكرد. پس از وفات خدیجه و پس از هجرت به مدینه، زنان دیگرى را به همسرى انتخاب كرد. برخى از این زنان بیوه بودند، برخى جوان بودند و برخى پیر بودند. معلوم است كه این روش، روش شهوترانان نیست. آن حضرت با ام‏سلمه‏ى كهنسال ازدواج كرد و با زینب پنجاه ساله ازدواج كرد، آن حضرت همسران خود را از زیادخواهى منع مى‏فرمود. در غیر این صورت طلاق بگیرند. با این محاسبه، انسانِ محقق دوراندیش نمى‏تواند براى آن حضرت، انگیزه‏هاى شهوانى در نظر بگیرد. حضرت محمد(ص) برخى از همسران را براى قدرتمند شدن اسلام و مسلمین، بعضى‏ها را براى دلجوئى آنان، بعضى‏ها را براى حفظ از خطرات جانى، بعضى‏ها را براى تأمین زندگى آنان و بعضى‏ها را براى بیان حلال و حرام خدا به همسرى انتخاب كرد.


به عنوان مثال، آن جناب پس از خدیجه، سوده را گرفت. سوده به حبشه هجرت كرده بود و شوهرش پس از رجوع از حبشه، مُرد. سوده زنى بود مؤمن و خویشانش هم كافر بودند. اگر او را به خویشان تحویل مى‏دادند، او را مى‏كشتند و یا گمراه مى‏ساختند. براى حفظ آن زن مؤمن از این خطرات، پیامبر اسلام با او ازدواج كرد و با این ازدواج سوده نجات یافت. زینب دختر خزیمه، از زنان مؤمن بود. در جنگ احد شوهرش كشته شد و رسول خدا با او ازدواج كرد تا بى‏سرپرست نباشد. امّ‏سلمه هم شوهرش درگذشت و خود ام‏سلمه پیر شده بود و با چند تا یتیم پیامبر با او ازدواج كرد و به این ترتیب مشكل امّ‏سلمه حل شد. صفیه دختر حُیَىّ بن اخطب یهودى بود. شوهرش در جنگ خیبر و پدرش در جنگ بنى‏قریظه كشته شد و خودش هم اسیر شد. پیامبر خدا او را براى خود انتخاب كرد و آزاد ساخت و پس از آزاد ساختن به عنوان همسر انتخاب كرد و به این ترتیب دختر رئیس یهود را از ذلّت رها كرد. جویریه دختر رئیس طایفه‏ى بنى‏مصطلق بود. رئیس، دخترش و تعداد زیادى از افرادش اسیر شدند. پیامبر جویریه را به همسرى انتخاب كرد و مسلمانان گفتند: حال كه این طایفه، فامیل پیامبر ما شدند، ما همه‏شان را آزاد مى‏كنیم و بنى‏مصطلق هم كه چنین دیدند، همه مسلمان شدند.


میمونه، ام‏حبیبه و حفصه هم شوهرانشان مرده بودند و پیامبر با ازدواج با این‏ها، آنان را نجات مى‏داد. فقط عایشه در میان این‏ها شوهر نداشت. با توجه به این خصوصیات و با توجه به خصوصیات روحى پیامبر اسلام به هیچ عنوان نمى‏توان گفت كه ازدواج‏هاى پیامبر اسلام مانند ازدواج‏هاى متعارف بوده است(به المیزان، ج 4، ص 195، چاپ دوم، بیروت، 1974، در ذیل آیه 2 تا 6 مراجعه كنید).


ب) در جزوه‏ى «نگرشى كوتاه به زندگى پیامبر اسلام» درباره‏ى فلسفه تعدد همسران پیامبر اسلام چنین آمده است:
ازدواج‏هاى پیامبر اسلام(ص) براى چند هدف بوده است:


1. محافظت از یتیمان، درماندگان و حفظ آبروى آنان مانند ازدواج با سوده.


2. وضع قانون و شكستنِ سنّت غلط جاهلى مانند ازدواج با زینب دختر جحش كه رسول خدا به فرمان خدا پس از آن كه زید او را طلاق داد، او را به همسرى انتخاب كرد تا مردم بدانند كه زن پسر خوانده، مانند زن پسر نیست، و مى‏توان با زنِ پسر خوانده ازدواج كرد، گر چه در زمان جاهلیت، ازدواج با زنِ پسر خوانده ممنوع بود.


3. آزادسازى اسیران و بردگان مانند ازدواج با جویریه. پیامبر اكرم جویریه را گرفت و مسلمانان به خاطر خویشاوندى بنى‏مصطلق با پیامبر، همه‏ى اسیران را آزاد كردند و بنى‏مصطلق هم با مشاهده این وضعیت، مسلمان شدند.


4. برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و حفظ اسلام و مسلمین مانند ازدواج با عایشه، حفصه، ام‏حبیبه، صفیه و میمونه(نگرشى كوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص 29، چاپ پنجم، از انتشارات مؤسسه در راه حق).


ج) جان دیون پورت انگلیسى مى‏گوید: با این كه در آن زمان، زیاد زن گرفتن كار بدى نبود، ولى با این حال حضرت محمد(ص) تا پنجاه سالگى با یك زن زندگى كرد و تا خدیجه زنده بود، زن دیگرى نگرفت. آیا ممكن است كسى شهوت‏ران باشد و هیچ مانعى هم براى زن گرفتن در كار نباشد، با این حال با یك زن زندگى كند آن هم با زنى كه سنّ بالائى داشته باشد؟!همسران پیامبر، عقیقى بخشایش، ص 78، چاپ قبل از انقلاب).


د) توماس كارلایل مى‏گوید: به رغم دشمنان، حضرت محمد(ص) هرگز شهوت‏پرست نبود و این تهمت، بى‏انصافى است(همان).


ه) گیورگیو مى‏گوید: محمد(ص) در سال 595 میلادى ازدواج كرد و زندگى خانوادگى او نمونه‏ى زهد، تقوى و پاكى بود. او همانند ابراهیم، نوح و یعقوب در محیطى ساده و بى‏آلایش زندگى مى‏كرد(همان).


براى آگاهى بیشتر ر.ك: الصحیح من سیرة النبى الاعظم، سید جعفر مرتضى عاملى، ج 4، ص 68، چاپ جامعه مدرسین

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 25/3/1388 - 19:29 - 0 تشکر 122847

به نام هستی بخش عالم

سلام

پاسخ های خیلی خوبی بود  ..استفاده کردیم ..اما یک پیشنهاد  ....اول اطلاعاتی رو در این بحث قرار بدیم بعد درمورد اینها باهم بحث کنیم موافقید؟؟؟

به نام هستی بخش عالم

سلام

در آغاز بیان دو نكته ضروری است.

اوّل: نگاهی كوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیره العرب در زمان پیامبر(ص):

1ـ عرب های جاهلی نسبت به دختر،‌بلكه جنس زن بی علاقه بودند، چون در محیطی كه دائم مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر كس هر قدر كه می توانست، به دیگران ظلم روا می داشت، خوف داشتند كه در جنگ،‌دختران اسیر شوند و باعث ننگ آن طایفه گردند، نیز به جهت وضع بد اقتصادی و این كه دختران به فحشا رو آورند و ... به دختر علاقه ای نداشتند، بلكه دختر داری را ضد ارزش می شمردند و بعضاً به زنده به گور كردن دختران رو می آوردند.

2ـ چون جنگ و خونریزی در آن محیط امری متداول بود، و عرب جاهلی با اندك بهانه ای یك دیگر را می كشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعیتی بود و نسبت زنان به مردان افزایش چشمگیری پیدا می‌كرد (چون مردان به جنگ اقدام می كردند، نه زنان و كشته‌ها از مردان بود) كه گزینة «چند زن داشتن» را برای رهایی از مشكل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند. این مشكل در اكثر نقاط از جمله در ایران هم وجود داشت، لیكن در عربستان بیشتر بود.

3ـ در آن وضع ناگوار اقتصادی، زن گرفتن از یك خانواده و قبیله نوعی كمك به آنان محسوب می شد، به همین جهت مشركان قریش به دامادهای پیامبر(ص) فشار وارد می كردند كه دختران پیامبر(ص) را طلاق دهند تا بر مشكلات پیامبر افزوده شود.

4ـ در محیطی كه نا امنی و جنگ و خونریزی آسایش را از همگان ربوده بود، ازدواج از مهم ترین عامل بازدارندة از جنگ به شمار می آمد.

5ـ در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی كرد، خوشایند نبود، بلكه زشت شمرده می‌شد. به مجرد آن كه شوهر می مرد، یا از وی طلاق می گرفت و عدّه وفات یا طلاق سپری می شد، شوهری دیگر گزینش می شد، مانند «اسماء بنت عمیس» كه اوّل همسر جعفر بن ابی طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبكر در آمد و بعد از درگذشت ابوبكر همسر امام علی(ع) شد. این شیوه در آن فرهنگ متداول بود.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/3/1388 - 19:34 - 0 تشکر 122850

به نام هستی بخش عالم

سلام

نكتة دوم: نگاهی گذرا به ازدواج پیامبر(ص).

1ـ پیامبر(ص) در 25 سالگی با حضرت خدیجه كه چهل سالش بود و قبلاً یك یا دوبار شوهر كرده بود و با مرگ شوهر بیوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بیست و پنج یا بیست و هشت سال با وی زندگی كرد و همسر دیگری نگرفت.

2ـ همة‌همسران پیامبر(جز عایشه) بیوه بودند. آنان پیش از آن كه به همسری پیامبر(ص) در آیند، یك یا دوبار شوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و یا شهادت شوهر و انقضای عدّه به عقد پیامبر(ص) در آمدند.

3ـ عمدة‌ازدواج های پیامبر(ص) در شرایط سخت و دشوار جنگی صورت گرفته بود، مانند شكست مسلمانان در جنگ اُحد كه وضع مسلمانان بسیار ناراحت كننده بود.

4ـ پیامبر(ص) از قبایل مهم عرب مانند تیم، عدی، بنی امیه، نیز یهودیان مدینه همسر انتخاب كرد، ولی از قبایل انصار زن نگرفت.

ادامه دارد.....................

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/3/1388 - 22:0 - 0 تشکر 123250

به نام هستی بخش عالم

سلام

بی شك پیامبر در ازدواج های متعدد دنبال خوشگذرانی ها نبود، چون:

اوّلاً: اگر چنین بود، می بایست در سنین جوانی به این امر مبادرت می كرد، نه در سنین پیری و آن هم در شرایط سخت و دشوار.

ثانیاً: خوشگذرانی انگیزة آن حضرت بود، می بایست جهت گیری هایش در گزینش همسر، این ادعا را اثبات كند. حضرت دنبال زنان زیبا و جذّاب از جهت امور جنسی و جوانی نبود، حتی به خواستگاری برخی از زنان مانند «ام سلمه» رفت و او تعجب نمود دراین سن و سال كه كسی حاضر نمی شود با او ازدواج كند، چرا پیامبر دنبال زنان جوان نمی رود و به خواستگاری او كسی را فرستاده است.

ثالثاً: آنانی كه با انگیزة كامیابی جنسی به ازدواج های متعدد رو می آورند،‌ماهیت زندگی آنان به گونه ای دیگر است. آنان به زرق و برق ظاهری زندگی، لباس و زینت زنان و رفاه و خوشگذرانی رو می آورند؛ درحالی كه سیره و زندگی پیامبر اسلام(ص) خلاف این را نشان می‌دهد.

پیامبر(ص) در برابر خواست همسران خویش در مورد زرق و برق زندگی، آنان را مخیّر كرد كه یا همین ساده زیستی را برگزینند و به عنوان همسر پیامبر باقی بمانند و یا از حضرت طلاق بگیرند و بروند دنبال زرق و برق زندگی.

علامة طباطبایی در این باره می نویسد: داستان تعدّد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن كه برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی كه تنها به خدیجه اكتفا نمود و هم چنین در پایان زندگی كه اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زن‌دوستی آن حضرت دارد.

رابعاً: دو تن از زنان پیامبر(ص) كنیز بودند. اگر هدف پیامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود،‌این دو چون كه كنیز بودند، بدون ازدواج، پیامبر(ص) می توانست از آنان بهره مند شود. با این تحلیل ازدواج بی فایده بود.

ادامه دارد........................

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 30/3/1388 - 11:36 - 0 تشکر 124114

به نام هستی بخش عالم

سلام

بنابراین اهداف و حكمت های ازدواج پیامبر(ص) را می بایست در اهداف بلند و ارزشی جستجو نمود كه مهم ترین آن بدین شرح است:

1ـ هدف سیاسی ـ تبلیغی:

2ـ هدف تربیتی:

3ـ هدف رهایی كنیزان:

4ـ نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامن بستگان مشرك و كافر:

5ـ‌طرد سنت غلط و جاهلی:

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.