در این تاپیک هم ذکر کنید که پاسخ ها ارسال شده.
لطفا اینجا پاسخ ندید. هرکس پاسخ رو در این تاپیک قرار بده از کل مسابقه حذف میشه.
میتونید در ایــــــــــــــــــــــــن تاپیک وضعیت نتایج رو پیگیری کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن كُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ {البقرة/23}
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِینَ {البقرة/24}
وَبَشِّرِ الَّذِین آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ {البقرة/25}
اگرشک دارید نمونه بیاورید
اگر درباره ی آنچه بر بنده ی خود (پیامبر) نازل کردیم، شک دارید لااقل سوره ای همانند آن بیاورید و شاهدان خود را، غیر خدا، بر این کار دعوت کنید. اگر راست می گویید.(23)
مبارزه طلبی قرآن
تحدی(مبارزه طلبی) قرآن به علم: خداوند به انسان می گوید، دست به دست هم دهید و کتابی که از نظر علم و معرفت مانند قرآن باشد، درست کنید. (سوره نحل 89)
تحدی به کسی (پیامبر) که قرآن بر وی نازل شده: آوردن کتابی توسط شخصی امی درس نخوانده و مربی ندیده. (سوره یونس آیه 16)
تحدی قرآن کریم نسبت به خبرهایی که از غیب داده است.
تحدی قرآن به بلاغت
ما نمی توانیم و عاجزیم
پس اگر این کار را نکردید، که هرگز نخواهید کرد، از آتشی بترسید که هیزم آن، بدن های مردم گنه کار و سنگ هاست و برای کافران آماده شده است.(24)
انتظار قرآن از من و تو!
ما هم می توانیم شک کنیم و ببینیم که آیا می توانیم ، سوره ای همانند یکی از سوره های قرآن بیاوریم یا خیر. در صدر اسلام افرادی چنین کردند، ولی نتوانستند حتی یک آیه که دارای معنای مناسب یا آهنگین و .. باشد، مانند قرآن بیاورند.
بهشت مومنان
به کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، بشارت ده که بهشت ها، پیش روی دارند که جوی ها در آن روان است و چون میوه ای از آن، روزی آن ها شود، گویند: این همان است که پیش تر روزی ما شده بود و مانند آن (میوه ها) به آن ها بدهند و در آن جا همسران پاکیزه دارند و ود در آن جاودانند.(25)
بهشت از آن کیست
در حقیقت عاقبت بهشت از آن کسانی خواهد بود که به تک تک فرامین الهی گوش جان سپرده و به آن عمل کرده اند، بی شک انجام اعمال به صورت یکی در میان و بدون توجه به اینکه فلسفه ی این عمل چه بوده است نمی تواند ما را به سر منزل مقصود هدایت کند اگر در انجام هر عمل که قرآن کریم فرموده است عشق باشد یعنی همیشه به یاد خدا بودن است.
نكتهها :1 -ایمان و عمل در بسیارى از آیات قرآن ، ایمان و عمل صالح در كنار هم واقع شدهاند به گونهاى كه نشان مىدهد این دو جدائىناپذیرند ، و راستى هم چنین است زیرا ایمان و عمل مكمل یكدیگرند.
ایمان اگر در اعماق جان نفوذ كند حتما شعاع آن ، در اعمال انسان خواهد تابید ، و عمل او را عمل صالح مىكند ، همچون چراغ پرنورى كه در درون اطاقى برافروزند ، اشعه آن از تمام پنجرهها و دریچهها به بیرون مىتابد ، و چنین است چراغ پرفروغ ایمان كه در قلب انسان روشن مىشود ، شعاعش از چشم و گوش و زبان و دست و پاكى او آشكار مىگردد ! در سوره طلاق آیه 11 مىخوانیم :: و من یؤمن بالله و یعمل صالحا یدخله جنات تجرى من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا آنكس كه به خدا ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد ، او را وارد باغهائى از بهشت خواهد ساخت كه از زیر درختانش نهرها جارى است ، همیشه در آن خواهند ماند .
و در سوره نور آیه 55 مىخوانیم وعد الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض : خداوند وعده داده است به افرادى كه ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند آنها را خلفاى روى زمین قرار دهد ! اصولا ایمان همچون ریشه است و عمل صالح ، میوه آن ، وجود میوه شیرین دلیل بر سلامت ریشه است ، و وجود ریشه سالم سبب پرورش میوههاى مفید.
ممكن است افراد بىایمان گهگاه عمل صالحى انجام دهند ، ولى مسلما همیشگى نخواهد بود آنچه عمل صالح را تضمین مىكند ایمانى است كه در اعماق وجود انسان ریشه دوانده باشد و با آن احساس مسئولیت كند .
2 -همسران پاك
جالب اینكه تنها وصفى كه براى همسران بهشتى در این آیه بیان شده وصف مطهرة ( پاك و پاكیزه ) است و این اشارهاى است به اینكه : اولین و مهمترین شرط همسر ، پاكى و پاكیزگى است ، و غیر از آن همه تحت الشعاع آن قرار دارد ،
حدیث معروفى كه از پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده نیز این حقیقت را روشن مىكند ایاكم و خضراء الدمن قیل یا رسول الله ! و ما خضراء الدمن ؟ قال المرئة الحسناء فى منبت السوء ! : از گیاهان سرسبزى كه بر مزبلهها مىروید بپرهیزید ! عرض كردند : اى پیامبر ! منظور شما از این گیاهان چیست ؟ فرمود : زن زیبائى است كه در خانواده آلودهاى پرورش یافته .
3 -نعمتهاى مادى و معنوى در بهشتگر چه در بسیارى از آیات قرآن ، سخن از نعمتهاى مادى بهشت است : باغهائى كه نهرهاى آب جارى از زیر درختان آن در حركت است ، قصرها ، همسران پاكیزه ، میوههاى رنگارنگ ، یاران همرنگ و مانند آن. ولى در كنار این نعمتها اشاره به نعمتهاى معنوى مهمترى نیز شده است كه ارزیابى عظمت آنها با مقیاسهاى ما امكانپذیر نیست ، مثلا در آیه 72 توبه مىخوانیم : وعد الله المؤمنین و المؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدین فیها و مساكن طیبة فى جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظیم : خداوند به مردان و زنان با ایمان ، باغهائى از بهشت وعده داده كه از زیر درختانش نهرها جارى است ، جاودانه در آن خواهند بود ، و مسكنهاى پاكیزه در این بهشت جاودان دارند ، همچنین خشنودى پروردگار كه از همه اینها بالاتر است و این است رستگارى بزرگ .
و در آیه 8 سوره بینة بعد از ذكر نعمتهاى مادى بهشت مىخوانیم : رضى الله عنهم و رضوا عنه : خداوند از آنها خشنود است و آنها نیز ازخدا خشنودند.
و به راستى اگر كسى به آن مقام برسد كه احساس كند خدا از او راضى است و او هم از خدا راضى ، همه لذات دیگر را از یاد خواهد برد ، تنها به او دل مىبندد ، و به غیر او نمىاندیشد ، و این لذتى است روحانى كه با هیچ زبان و بیانى قابل توصیف نیست.
كوتاه سخن اینكه چون معاد هم جنبه روحانى دارد و هم جسمانى نعمتهاى بهشتى نیز هر دو جنبه را دارند ، تا جامعیت آنها حاصل شود ، و هر كس به اندازه استعداد و شایستگیش بتواند از آنها بهره گیرد.
سوال ششم
طبق مطالب بالا، بهشت، عاقبت از آن کیست؟ و چرا نعمت های بشهتی به صورت معنوی هم می باشد؟!
الف) کسانی که به تک تک فرامین الهی گوش جان سپرده و به آن عمل کرده اند - چون معاد هم جنبه روحانى دارد و هم جسمانى
ب) مومنین - روح و معنویت اصل است
ج) کسانی که ایمان و عمل صالح دارند - علاوه بر لذت جسم، این لذت روحانى با هیچ زبان و بیانى قابل توصیف نیست.
د) گزینه ی های الف و ج درست است