درس چهارم : مراعات نظم و حقوق دیگران
یکی از مطالبی که باید همواره مورد توجه و دقت پدر و مادر و سایر مربیان قرار گیرد این است که مرا قب کودک باشند که از حق خودش تجاوز نکند و حقوق دیگران را نیز محترم بداند . کودک باید منظم باشد . باید نظم در زند گی را به او یاد داد . باید چنان تربیت شود که نه از گرفتن حقش عاجز باشد و نه حقوق دیگران را پایمال کند . البته شالوده این صفت در خانه و به دست پدر و مادر ریخته میشود پدر و مادر باید نسبت به تمام کودکانشان یک جور رفتار کنند ، هیچیک را بر دیگری مقدم ندارند .بین پسر و دختر ، کوچک و بزرگ و زشت و زیبا و خوش فهم و بد فهم فرق نگذارند .
اگر کودک دید در خانه خو دشان کاملا حقوق افراد مرا عات می شود ، می فهمد که در اجتماع باید حقوق افراد را محترم شمرد . اگر کودک در مغازه نانوایی ، یا موقع سوار شدن اتوبوس ، یا درهنگام رفتن به کلاس و بیرون آمدن ازمدرسه ، نوبت دیگران را رعایت نکرد و حق سایرین را تضییع نمود و پدر و مادر و مربیان او را تشویق کردند ، به آن کودک معصوم خیانت نموده اند . زیرا از آغاز کودکی فکر میکند که زور گویی و تعدی بر دیگران ، یک نوع زند گی و هنر است . چنین فردی وقتی وارد اجتماع شد یادر راس کاری قرار گرفت تمام مقصدش کوبیدن و پایمال کردن حقوق دیگران خواهد بود و به غیر ازنفع شخصی خودش هیچ هدف و منظوری نخواهد داشت .
این درس تربیتی به طور کامل در خانه حضرت زهرا(س) اجرا میشد . به قدری در این باره دقت میشد که حقوق و نظم را در کو چکترین موارد رعایت می کردند . از باب نمونه : علی بن ابی طالب (ع) می فرماید : روزی پیغمبر اکرم (ص) در منزل ما استراحت کرده بود ، حسن آب خواست . رسول خدا (ص) بر خاست قدری شیر دوشید و در ظرفی ریخت و به دست حسن (ع) دا د. حسین (ع) از جای خویش بلندشدو خواست کاسه شیر را از دست حسن بگیرد . اما پیغمبر اکرم (ص) جلو حسین را گرفت و نگذاشت شیر را از حسن بگیرد . حضرت زهرا (س) که این منظره را تما شا میکرد عرض کرد : یا رسول الله گویا حسن را بیشتر دوست داری ؟ پاسخ داد : چنین نیست ، بلکه دفاع من از حسن این است که او حق تقدم دارد و زود تر از حسین (ع) تقا ضای آب کرده و باید نوبت را رعایت کند . ( بحار الانوار ج43 ص 283 )