تبیان، دستیار زندگی
این یک مسابقه نیست بلکه ما می خواهیم یک کلوپ باحال را بیندازیم که دور هم هی کتاب بخوانیم و از آموختن لذت ببریم البته خوب یه چیزایی هم دوروبرش هست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری

قسمت اول: طرح موضوع و نظر خواهی

مطالعه

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور تک تک کاربران و دوستان تبیانی عزیزم سلام عرض می‌کنم

شما یک مسلمانِ شیعه هستید، درست است؟ خُب پس باید بتوانید به این سوالات جواب دهید:

1- چرا از میان این همه آیین، اسلام؟

2- چرا از میان این همه فرق اسلامی، تشیع؟

3- چرا باید به خدا، پیامبر و آخرت ایمان داشت؟

4- پیامبر و اهل بیتش چه می‌گویند؟

5- اسلام درباره زندگی فردی و اجتماعی چه دیدگاه‌هایی دارد؟

6- نگرش اسلام به مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چیست؟

7- دیدگاه اسلام درباره روابط میان آیینها و فرق چیست؟

8- چرا باید همیشه امامی در زمین باشد؟

9- چرا باید عبادتی مخصوص مانند نماز و حج و ... بجا آورد؟

10- از نگاه اسلام حقوق افراد از زن و مرد و فرزند و ... چیست؟ و چرا اینگونه تقسیم شده است؟

اجازه بدهید ادامه ندهم چرا که این سوالات بسیار زیاد است. البته بسیاری از شما پاسخ خیلی از این سوالها را می‌دانید اما برای آگاهی و شناخت کامل و جامع آیین مقدس اسلام که ما معتقیدم تنها دین کامل بوده و برای تمام شئون زندگی آدمی برنامه داشته و می‌تواند وی را به سعادت برساند، نیاز به یک مطالعه مشخص و برنامه ریزی شده است تا هم بتوان پاسخ وجدان خویش را داد و هم دیگرانی که با زبان و قلم و... باورهایمان را به چالش می‌کشند.

باید عرض کنم که پاسخ تمام سوالات و اشکالات و شبهات ریز و درشت درباره اسلام و تشیع عزیز داده شده است و جالب است بدانید بسیاری از این سوالات از زمان ائمه نیز مطرح بوده و پاسخ داده شده است و تنها در دوره‌های مختلف صورت آنها فرق کرده است.

×××××

خلاصه آنکه آدمی در گرو باورهای خویش است و آنچه او در پی آن است و از وی سر می‌زند همه نشأت گرفته از همان باورهای درونی اوست. از همین روست که ظاهر و باطن انسانها با هم فرق دارد و خلاف آنچه می‌گویند می‌کنند و ...

و از این روست که مسلمانی که می‌گوید به خداوند تبارک و تعالی ایمان دارد، بسیاری از دستورات وی را اطاعت نمی‌کند و همو که اسلام را سعادت بخش می‌داند، آموزه‌های آن را زیر پا می‌نهد.

بله، این فاصله‌ای که میان اسلام و مسلمانان افتاده است همه از سر ضعف باورها، و این ضعف از کمی شناخت و معرفت و آگاهی به بار آمده است. در حالیکه وقتی سراغ آقا و بزرگ و امیر مومنان می‌رویم، او را منطبق با اسلام می‌بینیم. و وقتی از او می‌پرسیم که خدا را دیده‌ای؟ می‌گوید: من خدایی را که ندیده باشم نمی‌پرستم!!

شنیدن این جمله انسان را به تحیر می‌آورد!!

پس خدا را می‌توان دید، بهشت و جهنم را می‌تواند با پوست تن حس کرد، سعادت سازی اسلام را می‌توان درک کرد، با نماز می‌توان عروج کرد، بی امام نمی‌توان زنده بود و هر آینه حضورش را می‌توان درک کرد.

بعد از این فهمها و معرفتها که حاصل شد، دیگر نماز سخت نخواهد بود، دیگر در جواب کسی که می‌پرسد چرا شیعه شدی نخواهی ماند،‌ دیگر گناه لذت نمی‌دهد، و سرجمع بگویم که دیگر زندگی اینی نخواهد بود که الآن در آن هستی. چشمت باز می‌شود، همین پوست تنت خنکای بهشت را حس می‌کند، و هُرم جهنم را. اینها که می‌گویم قصه نیست، برایت رویا نمی‌پردازم. اینها همه واقعیت است. آموزه‌های دین و روایات اهل بیت علیهم السلام پر است از اینکه بهشت و جهنم همین جاست!

به اینجا که برسی آیه‌های قرآن شریف را می‌فهمی، معنای وَقودُها الناسُ وَ الحِجارَة را لمس می‌کنی، جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الانهار را می‌بینی و...

ای مسلمان! باید کوشید خود را به اسلام نزدیک کرد.

×××××


این همه حرف برای همین یک جمله پایانی بود. و شاید اگر همان اول می‌گفتم بیایید بنشینیم کتاب بخوانیم، خوش‌بینانه که نگاه کنم، خیلی‌هاتان می‌گفتید که فعلا سرمان شلوغ است.

امروز با این نوشته آمده‌ام تا شما را دعوت کنم به شرکت در طرح مطالعاتی کتابهای شهید مطهری.

برنامه و پیگیری و پشتی‌بانی و پاسخ به پرسشها و جایزه و ... از ما و تنها خواندن کتابها از شما. آخر سر هم هرچه فایده داشت یکجا همراه ثوابش مال خودِ خودِ شما.

×××××

حالا چرا کتابهای شهید مطهری؟

کتابهای زیادی درباره تمام موضوعات دین اسلام نوشته شده است اما چند ویژگی مهم این مجموعه که موجب انتخاب آن شده است را برایتان عرض می‌کنم:

1- مورد تایید بودن تمام محتوای آن. (البته نقدهایی به برخی از نوشته‌های ایشان هست که خدشه‌ای به اصل و صحت محتوا وارد نمی‌کند و اگر در خلال طرح، نیاز شده بررسی می‌شود.)

2- جامع بودن آن. مجموعه آثار آیت الله مطهری یک بسته کامل آموزشی است.

3- زبان ساده. این نوشته‌ها به زبان روز و ساده بوده که فهم آن را برای همه آسان کرده است.

×××××

فعلا تا همین‌جا بس است تا از نظرات  شما هم مطلع شویم.

اینجا اتاق فکر طرح است. پس نظراتتان را برای ما و بقیه دوستان در ادامه همین مطلب بنویسید که در نوشتار آینده که روز چهارشنبه، 26/12/88 خواهم نوشت، برنامه پیشنهادی همراه با روش اجرا و جایزه‌های آن را با توجه به نظرات شما ارائه دهم.

در پایان این را هم اضافه کنم که انشاالله به کمک شما یک بحث (تاپیک) هم در بخش انجمنهای تبیان خواهیم زد تا هم پاتوقی باشد برای بچه‌های طرح و هم محفلی برای تبادل نظر.

برای ورود به انجمن و شرکت در بحث از این طرف

در پناه حضرت حق باشید

حسین عسگری - گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.