تبیان، دستیار زندگی
داود دانش جعفری رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی گفت: هزینه‌های عمرانی دولت در سال 83 5800 میلیارد تومان بوده است كه این رقم در پایان سال 87 به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش‌جعفری در مناظره با محمدعلی نجفی

دانش جعفری

مواضع دانش جعفری:

داوود دانش‌جعفری رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی در مناظره‌ای كه عصر روز گذشته با محمد علی نجفی نماینده كروبی دیگر كاندیدای ریاست جمهوری با عنوان "اقتصاد دولت دهم " در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار كرد: عواملی كه در ثبات اقتصاد كلان تأثیر دارد در واقع سیاستهای مالی و پولی دولت است. وی كه طی سالهای 84 تا 87 وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم و در واقع مسئول اصلی سایستهای مالی دولت بوده است در انتقاد به سیاستهای مالی اتخاذ شده تحت مدیریت خود افزود: در سال 83 میزان هزینه‌های جاری دولت در حدود 23 هزار میلیارد تومان بوده است كه این رقم در سال 87 به میزان 48 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در سالهای 84 تا اوایل 87 با اشاره به اینكه هزینه‌های جاری دولت در طی این 4 سال به 24 درصد رسیده است افزود: پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های جاری دولت در پایان سال به 55 هزار میلیارد تومان برسد.

دانش‌جعفری كه به نمایندگی از محسن رضایی برای مناظره با محمد علی نجفی به نمایندگی از مهدی كروبی درباره موضوع "اقتصاد دولت دهم " دعوت شده بود، تنها به بیان عملكرد دولت نهم پرداخت و جلسه مناظره دو كاندیدا به جلسه مناظره با دولت نهم كه نماینده آن هم به جلسه دعوت نشده بود تبدیل شد.

وی همچنین خاطرنشان كرد: هزینه‌های عمرانی دولت در سال 83 به میزان 5 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است این در حالی است كه این میزان در پایان سال 87 به 18 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عواملی كه در ثبات اقتصاد كلان تأثیر دارد در واقع سیاستهای مالی و پولی دولت است

رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی با اشاره به وضعیت بدهی‌های خارجی طی سال‌های 83 تا 87 بیان داشت:‌ در سال 83 بدهی خارجی دولت به میزان 10.2 میلیارد دلار بوده است. اما آمارهای سه ماه سوم سال 87 نشان می‌دهد كه این

دانش جعفری

بدهی‌ها هیچ‌گونه كاهشی نداشته است.

دانش‌جفعری با اشاره به رشد سرمایه ثابت در سال 84، 85 و 86 گفت: رشد سرمایه ثابت در این سال‌ها به ترتیب 5.1، 3.3 و 6 درصد بوده است. وزیر اقتصاد بركنار شده دولت نهم افزود: وضعیت مبادله پرداخت خارجی وضعیت مناسبی ندارد زیرا در سال 83 میزان صادرات نفت و گاز در حدود 36.3 میلیارد دلار بوده كه این میزان در سال 86 به 87 میلیارد دلار رسیده است. دانش‌جفعری خاطرنشان ساخت: واردات كالا در سال 83 به میزان 38.3 میلیارد دلار بوده است اما در سال 86 به میزان 56.5 میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به واردات خدمات افزود: در سال 83 میزان واردات خدمات 11.9 میلیارد دلار بوده است اما در سال 86 به 16.8 میلیارد دلار می‌رسد. مسئول سیاستهای مالی دولت احمدی نژاد طی سالهای 83 تا 87 خاطرنشان كرد: وضعیت حساب سرمایه در سال 83 مثبت 7.3 میلیارد دلار بود كه در سال 86 به منفی 12.3 میلیارد دلار سیده است.

دانش‌جفعری با اشاره به اینكه باید بانك مركزی یك نهاد مستقل باشد افزود: به هیچ وجه بانك مركزی نباید تحت تأثیر سیاستهای انبساطی مالی دولت قرار گیرد و سیاستهای پولی تابعی از سیاستهای مالی در جهت حل مشكلات كسری بودجه دولت نباید باشد.

باید شورای پول و اعتبار متشكل از كارشناسان و صاحب‌نظران دوباره تشكیل شود.

وی افزود: باید شورای پول و اعتبار متشكل از كارشناسان و صاحب‌نظران دوباره تشكیل شود.

مواضع نجفی:

در این نشست همچنین محمدعلی نجفی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصادی کشور را نامناسب و بلکه بحرانی می‌بینیم اظهار کرد: «نظام برنامه‌ریزی‌ در کشور سرکوب شده، نظام پولی از بین رفته و بانک‌ها دچار خفقان نقدینگی شده‌اند و برای اولین بار میزان بدهی مردم به بانک‌ها بیش از سپرده‌هاست (20 هزار میلیارد ریال کسری در این بخش وجود دارد.) متاسفانه در بکارگیری فرصت‌های بین‌المللی برای اقتصادمان در حد صفر هستیم و وضعیت صنایع مادر و نفت و گاز و خصوصی‌سازی خوب نیست».

نجفی

او گفت: «سیاست‌های مالی و بودجه‌ای انبساطی باعث واردات افراطی در کشور شده است به طوری که اگر از صادرات نفت و میعانات گازی که برای اقتصاد درون‌زا نیستند صرف‌نظر کنیم، 20 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و در مقابل

در 10ماهه سال 87 واردات 58 میلیارد دلاری وجود داشته‌ که تا پایان سال 87 به 65 تا 67 میلیارد دلار رسیده است».

وی افزود: «ثابت نگه داشتن نرخ ارز قدرت صادرات را گرفته است و کاهش دستوری نرخ سود، بانک‌ها را به ورشکستگی کشانده است».

او گفت: «از نظر شاخص‌های بین‌المللی البته وضعیت کشور ما همیشه بد بوده اما در حال حاضر بدتر شده است. از نظر بیکاری در بین 22 کشور خاورمیانه رتبه 13 داریم و از نظر تورم بالا در بین 120 کشور رتبه ششم. از نظر سهولت فعالیت از بین 181 کشور رتبه 142».

وی با بیان اینکه کشور با مجموعه‌ای از بی‌تعادلی‌ها روبروست گفت: «شاهد بی‌تعادلی در بودجه هستیم که بنا به اعلام مرکز پژوهش‌ها لایحه بودجه 35 هزار میلیارد تومان کسری داشت که اصلاحاتی در آن انجام شد اما در حال حاضر از 12 تا 15 هزار میلیارد تومان کسری برای آن پیش‌بینی می‌شود. بی‌تعادلی در بازار کار هم وجود دارد و با اینکه دولت نهم تعریف بیکاری را تغییر داد شاهد 3.5 میلیون نفر بیکار در کشور هستیم که 80 درصد آن‌ها زیر 30 سال هستند و این البته بدون محاسبه بیکاری پنهان قشر تحصیل‌کرده است که برای برای فرار از بیکاری‌ چاره‌ای جز ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر ندارد».

وی ادامه داد: «در قیمت و مصرف انرژی و در نهایت بین درآمد و هزینه‌ مردم شاهد بی‌تعادلی هستیم که همه این‌ها برای مردم ما با این سطح آگاهی و هوشمندی قابل قبول نیست و این موارد چالش‌های اصلی دولت دهم خواهد بود».

نجفی تاکید کرد: «کافی است به قوانین تصویب‌شده احترام گذاشته شود، برنامه چهارم و اصل 44 به اجرا در بیایند و تخلفی از قوانین انجام نشود چنانچه شاهدیم که دیوان محاسبات اعلام کرده در بودجه سال 86 حدود 170 مورد تخلف از 312 بند و تبصره را شاهد هستیم که در واقع 54 درصد انحراف

” نجفی: طرح مسکن مهر ایده خوبی بود اما در اجرا مشکلاتی داشت. موضوع اصلی در این باره حل مشکل تامین مالی برای ساخت مسکن است چون این کار با این بانک‌های ورشکسته امکان‌پذیر نیست. “

وجود دارد. دولت نهم یا اعتقادی به برنامه‌ها و قوانین نداشته یا توانایی اجرای آن را نداشته است بنابراین دولت دهم علاوه بر اجرای قانون، باید برنامه‌های تکمیلی و ترمیمی هم در نظر بگیرد. البته کار سخت است اما راه‌حل‌هایی هم وجود دارد».

وی گفت: «نتیجه موضع‌گیری‌های چهار سال پیش در مورد بورس به اینجا رسید که شاخص‌ بورس که در سال 84 برابر با 12 هزار واحد بود امروز به 8500 واحد رسیده است».

وی گفت: «دولت دهم باید دو کار بازسازی ساختارها و بازسازی فرآیند‌ها را در دستور کار قرار بدهد. ساختارهایی مثل شورای پول و اعتبار به عنوان معدود نهاد‌هایی در کشور که اعضای قسم می‌خورند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید احیا شوند و تدریجا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها هم خردجمعی بیرون از دولت حاکم شود».

او تاکید کرد: «تسهیلات تکلیفی که شامل تسهیلات به دولت و تسهیلات به افراد با بخش های خاص یا سودهای رایانه‌ای و رانتی است باید لغو شود و ارتباط بانک‌ها با دولت اصلاح شود».

وی درباره حل مشکلات کنونی گفت: «روش‌های مختلفی در این باره وجود دارد مثلا روش‌ دستوری یا اصلاحات منفعلانه و

نجفی

بر حسب مورد و ضرورت که در مورد انرژی شاهد این نوع اصلاحات هستیم چون در برنامه چهام پیش‌بینی شده بود که

قیمت انرژی با شیب ملایمی اضافه شود اما چون به آن عمل نشد شاهد بودیم که قصد حذف کلیه یارانه‌ها وجود داشت».

او ادامه داد: «روش دیگر اصلاحات درچارچوب اقتصاد کلان است که کار درست اما طولانی‌ای است اما راهی که ما پیشنهاد می‌کنیم اصلاحات در چارچوب اقتصاد کلان و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بین‌المللی برای حل مشکلات اقتصادی کشور است که لازمه آن تجدیدنظر در دستگاه‌ دپیلماسی و اعتمادسازی و تنش‌زدایی است».

وی درباره‌ تعیین نرخ ارز گفت: «باید برای قیمت ارز نقطه تعادلی پیدا کرد. اگر قیمت آن زیاد بالا برود دیگر تقاضایی برای خرید وجود ندارد و قیمت پایین هم صادرات را از رونق می‌اندازد. در آن بخش از استراتژی اقتصادی که مربوط به توسعه صادرات است اعتقاد داریم نرخ ارز باید کمی بالاتر از نرخ واقعی آن قیمت‌گذاری شود تا صادرات رونق گیرد».

نجفی همچنین درباره اولویت‌ اقتصاد یا سیاست‌ گفت: «در کشور ما با همه چیز سیاسی برخورد می‌شود این موضوع البته خاص دولت نهم نیست بلکه تنها در این دولت تشدید شده است».

او درباره سهام عدالت گفت: «این سهام واقعیت ملموسی است و دولت آینده نباید در مورد آن موضع 100 درصد منفی بگیرد چون به هر حال بخشی از مردم صاحب حقی شده‌اند. ما معتقدیم روش کار غلط است و در حال حاضر این کار نقطه مقابل خصوصی‌سازی‌ است و سهام عدالت باید جایگاه مناسبی پیدا کند. فشار گذاشتن روی شرکت‌ها برای توزیع سود کار غلطی است و این شرکت‌ها توان توسعه و نوآوری را از دست می‌دهند».

اوگفت: «طی یک برنامه تدریجی و زمان‌بندی‌شده این سهام‌ها باید در بازار قابل مبادله شوند».

نجفی درباره طرح سهام نفت کروبی گفت: «هدف از طرح صرفا باز توزیع درآمد در کشور نیست بلکه اهداف دیگری مثل پاسخگویی در قبال درآمد فروش نفت است».

او در تشریح این طرح گفت: «طبق قانون اساسی شرکت ملی نفت ایران در اختیار دولت باقی می‌ماند اما سهام شرکت‌های پالایش و پخش و شرکت ملی گاز در میان تمام افراد کشور پخش می‌شود و هیات مدیره‌ای از افراد معتمد مردم از خارج از دولت شکل می‌گیرد و این هیات مدیره درباره‌ نحوه تقسیم سود یا سرمایه‌گذاری و حتی دادن وام به دولت تصمیم گیری می‌کند. البته 25 درصد سود آن مشمول مالیات می‌شود».

حاشیه ها:

** این نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد که البته خواندن ترجمه آیات برای برخی حاضران تازگی داشت در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران با همخوانی دانشجویان پخش شد که دانشجویان پس از اتمام آن دست زدند.

روی سن پرده ای با مضمون " چو ایران نباشد تن من مباد " به چشم می خورد.

**درابتدای برنامه کلیپی در باره داوطلبان شاخص در جناح اصلی کشور در انتخابات ریاست جمهوری پخش شد.

**سخنان 15 دقیقه ای مجری برنامه با سمت و سوی انتقادی نسبت به وضع اقتصادی کشور همراه بود که چنین دیدی را به حاضران القا می کرد. مجری با بیان اینکه در آستانه انتخابات ،‌بازار شعارهای جذاب و فریبنده گرم شده است گفت که مجمع تشکل‌های دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران آمادگی دارد تا حد توان هویت شعارهای اختصاصی نامزدها را به بوته نقد بگذارد. به گفته او اگر مردم درباره برنامه های اقتصادی نامزدها اطلاعات بیشتری داشته باشند انتخاب بهتری می کنند .

**تعدادی از دانشجویان که حتی از سایر دانشگاه‌های تهران برای شرکت در این نشست آمده بودند ترجیح می‌دادند برنامه را بطور ایستاده از کنار در سالن دنبال کنند چرا که رفته رفته به گرمای هوای سالن اضافه می شد .

**" اینجا دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است " جمله ای بود که دراین نشست برای چندین بار تکرار شد. دانشجویی به نام علی پور درباره مجمع تشکل‌های دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مطالبی را عنوان کرد و گفت که این مجمع خود را از هرگونه جهت گیری‌های رایج دانشجویی مستقل می داند.

سخنرانی دعوت شدگان به این نشست با بررسی وضع موجود و آسیب شناسی آن آغاز شد. فرصت پاسخ گویی به مباحث مطرح شده ابتدا به دانش جعفری داده می شد.

**نماینده محسن رضایی با ارائه یک فایل power point به بیان مطالبی با موضوع سیاست‌های مناسب اقتصاد پرداخت با این حال وی بر نوشته های خود به ارائه آمارهای قدیمی بانک مرکزی پرداخت به طوری که جدیدترین آمارهای او مربوط به سه ماهه سوم 87 می شد. دانش جعفری پرینت مطالب خود را به برگزار کنندگان نشست داد تا این مطالب را در پایان جلسه به دانشجویان ارائه کنند.

**محمد علی نجفی که به نمایندگی از مهدی کروبی به تشریح سیاست های دولت پیشنهادی دبیرکل حزب اعتماد ملی پرداخت، ‌به گزارش‌های اخیر دیوان محاسبات اشاره می‌کرد در حالی که مباحث مطرح شده از سوی دیوان محاسبات توسط نهادهای مختلفی از جمله مجلس شفاف سازی شده بود. توضیح درباره مباحثی همچون رابطه دولت و بانک مرکزی، ‌خصوصی سازی، رابطه بین بانک‌ها و دولت و همچنین ساختارهای پولی و مالی کشور از جمله مواردی بود که توسط دانش جعفری و نجفی مورد بحث قرار گرفت. نجفی معتقد بود رابطه بانک مرکزی و سایر بانک‌ها با دولت و مجلس نیاز به تعریف مجدد دارد و همچنین در چارچوب اقتصاد کلان باید از ظرفیت های بین المللی استفاده کرد. به عقیده او نرخ دلار کمتر از 12000 ریال پاسخگوی اقتصاد کشور نخواهد بود.

**نجفی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره سهام نفت که یکی از شعارهای کروبی است گفت: پاسخگویی دولت به مردم و اختصاص درآمدهای فروش نفت به آنان، هدفمند کردن یارانه ها و باز توزیع ثروت در کشور همراه با ایجاد احساس مالکیت در مردم از اهداف طرح سهام نفت است.

نجفی با بیان اینکه طرح 50000 تومان کروبی که 4 سال پیش ارائه داده بود با طرح سهام نفت فرق می کند گفت: ما هم در آن زمان با طرح 50000 تومان موافق نبودیم و از آن دفاع نکردیم بنابراین در ستاد کروبی فعالیت نداشتیم.

وی که پیش از این در ستاد سیدمحمد خاتمی مسئولیت کمیته برنامه ریزی را برعهده داشت،‌ همچنین اظهار داشت: اگر آقای خاتمی در صحنه می ماند اولی بود اما چون کنار کشید من از بین کروبی و موسوی،‌کروبی را اصلح می دانم.

**نجفی همچنین در باره سهام عدالت معتقد بود دولت بعدی نباید و نمی تواند درباره سهام نفت و سهام عدالت موضعی کاملا منفی داشته باشد.

وی در توضیح طرح کروبی گفت: شرکت ملی نفت طبق اصل 44 اجازه استخراج نفت را دارد، در این هنگام دانش جعفری به او تذکر داد مالکیت چاه‌های نفت مربوط به ایران است که می تواند استخراج نفت را به شرکت‌های خارجی نیز بسپارد، نجفی در تصحیح صحبت خود گفت: سهام مالکیتی با شرکت ملی نفت است. عضو ستاد کروبی اضافه کرد که سهام مورد نظر کروبی مربوط به دو شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی که قرار است بین افراد بالای 18 سال توزیع شود. همچنین هیات مدیره مد نظر برای این کار از افراد صاحب وثوق کشور و خارج از بدنه دولت مانند روسای جمهوری سابق تشکیل می شود.

**دانش جعفری در بخشی از سخنان خود به بیان بخشی از دیدار امام خمینی (ره ) با کابینه میرحسین موسوی اشاره کرد که طی آن از ایشان درباره نقش دولت و مردم در اقتصاد پرسیده شده بود.

وی گفت: نظر امام این بود که اگر کاری را هم مردم و هم دولت می توانند انجام دهند اولویت با مردم و بخش خصوصی است اما اگر کاری از توان مردم خارج بود باید دولت درآن وارد شود.

دانش جعفری با تاکید بر فعال سازی و استقلال شورای پول و اعتبار گفت که در این شورا افرادی همچون وزرای صنایع و بازرگانی و همچنین کشاورزی که مصرف کننده منابع هستند نباید عضو این شورا باشند.

نجفی که قرار بود برای رسیدن یک جلسه دیگر ساعت 17 نشست را ترک کند با اشاره به دانش جعفری گفت در اقتصاد و مباحث تخصصی آن اختلاف چندانی وجود ندارد و اختلافات بیشتر در بخش سیاسی است، در یک نگاه تخصصی 85 درصد راه‌ها در عرصه اقتصادی یکسان است بنابراین سیاست های آقای کروبی و آقای رضایی تقریبا یکسان به نظر می رسد.

**نجفی همچنین در آخرین بخش سخنان خود درباره طرح کروبی برای حل مشکل مسکن گفت که یکی از کارشناسان طرحی را به ستاد خاتمی داده بود که پس از کناره گیری وی، ‌این طرح به هر دو ستاد کروبی و موسوی ارائه شد که بر اساس این طرح در طول برنامه 5 ساله 800000 هزار تا یک میلیون مسکن ساخته می شود.

**مجری از دانشجویان درباره تمایل آنان برای ادامه نشست یا اتمام آن پرسید که دانشجویان با کف زدن خواستار پایان این نشست شدند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری فارس،آفتاب و رجانیوز

تنظیم برای تبیان: گروه جامعه و سیاست