« به نام خداوند بخشنده و مهربان»
شروع کار مدارس و آغاز سال تحصیلی برای همه خانواده ها و دانش آموزان به طور اعم و کلاس اولی ها به طور اخص معنا و مفهوم ویژه ای دارد.
برای کودکانی که می خواهند برای اولین بار وارد مدرسه شوند و محیط اجتماعی تازه ای را تجربه کنند، زمان ورود به دبستان ، بویژه روزهای اول مدرسه از بیشترین اهمیت و حساسیت برخوردار است. بررسی های انجام شده در قلمرو روانشناسی تربیتی و روانشناسی کودک بیانگر این حقیقت است که سن ورود به مدرسه فوق العاده مهم و قابل توجه است.
شیوع و فراوانی بیماری های روان - تنی که عمدتا به صورت ناراحتی هایی نظیر دل درد، سردرد، حالت تهوع، بی اشتهایی غذایی و ... ظاهر می شوند و همچنین اختلالات روانی - حرکتی مانند: لکنت زبان و عدم کنترل ادرار ( شب ادراری ) در میان نوآموزان کلاس اول دبستان بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر است.
نحوه نگرش کودکان کلاس اولی نسبت به محیط مدرسه و کلاس درس و میزان قدرت و مهارت سازش یافتگی آنان در شرایط جدید اجتماعی ، رابطه مستقیمی با بهداشت روانی و سلامت جسمانی آنها دارد.
بدیهی است که تامین بهداشت روانی کودکان دبستانی بدون توجه به احتیاجات اساسی ، نیازهای زیستی، روانی و عاطفی ایشان مقدور نخواهد بود، لذا باید تدابیری اتخاذ کرد که برخی از نیازهای زیستی کودکان دبستانی بخصوص کلاس اولی ها به نحو شایسته ای در محیط مدرسه تامین شود.