یكی از شیوه های مهم دشمن در جنگ نرم ، ایجاد شبهه است كه معمولا این شبهات بسیار سطحی است

مردم، خصوصا جوانان عزیز ، باید در هنگام برخورد با شبهه، به یك كارشناس رجوع نمایند تا این تیغ از ذهن آنان خارج شود.

به عنوان نمونه : یكی از شبهاتی كه در این چند روز مطرح شده است این مطلب پیرامون وضوست كه بیان می شود : در كتاب بحارالانوار جلد 48 صفحه 38 مطلبی از امام كاظم آمده است كه :

فَكَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنَ الِاخْتِلَافِ فِی الْوُضُوءِ وَ الَّذِی آمُرُكَ بِهِ فِی ذَلِكَ أَنْ تَتَمَضْمَضَ ثَلَاثاً وَ تَسْتَنْشِقَ ثَلَاثاً وَ تَغْسِلَ وَجْهَكَ ثَلَاثاً وَ تُخَلِّلَ شَعْرَ لِحْیَتِكَ وَ تَمْسَحَ رَأْسَكَ كُلَّهُ وَ تَمْسَحَ ظَاهِرَ أُذُنَیْكَ وَ بَاطِنَهُمَا وَ تَغْسِلَ رِجْلَیْكَ إِلَى الْكَعْبَیْنِ ثَلَاثاً وَ لَا تُخَالِفَ ذَلِك‏

« حضرت نامه بدین مضمون مرقوم فرمود اختلافى را كه نوشته بودى اطلاع یافتم و اكنون دستور العمل تو بدین كیفیت است كه سه مرتبه مضمضه و سه مرتبه استنشاق مى‏نمائى و سه دفعه صورتت را میشوئى و آب میان موى ریش خود میرسانى و دست را از انگشتان تا مرفقین میشوئى و همه سرت را مسح میكنى و ظاهر دو گوش و باطن آنها را نیز دست میكشى و پاهایت را سه مرتبه تا كعبین میشوئى و از این دستور العمل تجاوز نمیكنى»

پس شما شیعیان چه میگویید كه باید سر و پا را مسح كنیم در حالی كه امام خودتان چیز دیگری می گوید ؛ حال فهمیدید چقدر دروغگویید، همه چیزتان همین گونه است ...

________________________________________________

حال اگر این شبهه وارد شد چه جوابی بدهیم :

اما پاسخ : این فراز از روایت از وسط روایتی طولانی گرفته شده است ملاحظه فرمایید:

محمد بن فضل گفته در خصوص مسح پا،در هنگام وضو میان اصحاب ما اختلاف بود كه آیا از سر انگشتان تا كعبین یا از كعبین تا سر انگشتانست.

على بن یقطین نامه حضور حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام تقدیم كرده و عرضه داشت در خصوص مسح رجلین، اصحاب ما اختلاف كرده‏اند هر گاه صلاح باشد دستور العملى براى من مرقوم فرمائید تا مساوى با آن عمل كنم حضرت نامه بدین مضمون مرقوم فرمود اختلافى را كه نوشته بودى اطلاع یافتم و اكنون دستور العمل تو بدین كیفیت است كه سه مرتبه مضمضه و سه مرتبه استنشاق مى‏نمائى و سه دفعه صورتت را میشوئى و آب میان موى ریش خود میرسانى و دست را از انگشتان تا مرفقین میشوئى و همه سرت را مسح میكنى و ظاهر دو گوش و باطن آنها را نیز دست میكشى و پاهایت را سه مرتبه تا كعبین میشوئى و از این دستور العمل تجاوز نمیكنى.

چون این نامه به على بن یقطین رسید از آنچه حضرت ابو الحسن كه بر خلاف اجماع مردم شیعه مذهب است مرقوم فرموده بود سخت بشگفت آمد آنگاه با خود گفت آقاى من از آنچه مرقوم فرموده كاملا باخبر است و بر من لازمست از فرمان او سرپیچى ننمایم در نتیجه على بن یقطین مطابق با همان دستور العمل رفتار میكرد و براى امتثال فرمان واجب الاذن حضرت موسى بن جعفر بر خلاف همه مردم شیعه عمل مى‏نمود.

روزی در حضور هارون از وى بدگویی كرده و گفتند او شیعه و مخالف با مرام تست.

هارون بیكى از نزدیكان خود گفت بسیارى از اوقات در خصوص على بن یقطین حرفهائى بمن زده‏اند و او را بر خلاف رویه ما و تمایل بمذهب رافضیها متهم ساخته‏اند و من هیچ گونه تقصیرى از او ندیده و مكرر او را آزمایش كرده و كارى كه موجبات اتهام او را فراهم سازد از نامبرده بظهور نرسیده میخواهم تو پنهانى او را بمعرض آزمایش قرار دهى بطورى كه نفهمد از ناحیه من است كه ممكن از من بیمناك شود و ما به مقصود خود نرسیم همان وقت باستحضار هارون رسانید كه شیعیان در وضو و انجام آن با سنى مذهبان مخالفند و در این عمل عبادى سهل انگارى میكنند و پاهاى خود را نمیشویند اینك اگر بخواهید اتهام او به ثبوت رسد باید او را در هنگام وضو آزمایش نمائید

 هارون هم همین رویه را پسندیده گفت آرى ممكن است على بن یقطین را به این كیفیت آزمایش كرد. مدتى از این پیش‏آمد گذشت تا اینكه او را بانجام كارى در منزل خود مأموریت داد و چون هنگام نماز میرسید على بن یقطین بحجره معینى میرفت و همان جا وضو میگرفت و نماز میخواند روزى موقع نماز، هارون پشت دیوار ایستاده بطورى كه على او را نمیدید.

على فرمان داد آب وضو حاضر كردند سه مرتبه مضمضه و سه مرتبه استنشاق كرد و سه مرتبه صورتش را شست و آب میان موى ریش خود رسانید و دو دستش را سه مرتبه تا مرفق شست و سر و دو گوشش را مسح كرد و سه مرتبه پاهایش را شست.

 چون هارون این گونه وضو گرفتن را از وى دید تاب نیاورده خود را ظاهر كرد و گفت دروغ میگوید كسى كه خیال میكند تو رافضى هستى و به همین دستور العمل حال او پیش هارون به سرحد كمال رسید.

فاصله نشد نامه از حضرت موسى بن جعفر رسید: از این به‏بعد همان طور كه خدا فرموده وضو بگیر یعنى یك مرتبه صورتت را به عنوان وجوب و یك بار بعنوان استحباب بشوى و دو دستت از مرفق تا سر انگشتان وضو بده و پیش سرت و ظاهر دو پایت را از زیادى آب وضو مسح كن زیرا از این پس بیمى بر تو نیست و آسوده باش            منبع: بحار الأنوار الجامعة ؛ جلد ‏48 ؛صفحه 38

حال ملاحظه فرمودید پاسخ به این شبهات چقدر راحت است فقط مراجعه به اسلام شناس می خواهد و حق پذیری
دانلود صوت:http://gigpars.com/upload/6gm9_27.8.92.shobhe.tighe.borrandeye.doshman.mp3