• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 740)
جمعه 26/7/1392 - 10:12 -0 تشکر 667042
دستور العمل اخلاقی از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی





باید انسان یك مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بكند تا جنبه حیوانیت كمتر، و روحانیت قوت بگیرد؛ و میزان آن را هم چنین می فرمود ...



یازدهم ذی الحجه سالروز درگذشت عالم عارف، استاد اخلاق، میرزا جواد ملکی تبریزی (رحمة الله علیه) در سال 1342 قمری است. 

 
آنچه می آید، دستور العمل میرزا جواد آقا ملكی تبریزی به آیت الله شیخ محمد حسین كمپانی است.
 

بسم الله الرحمن الرحیم

فدایت شوم....

در باب اعراض از جدّ و جهد رسمیّات و عدم وصول به واقعیات كه مرقوم شده و از این مفلس استعلام مقدمه موصوله فرموده‌اید، بی رسمیت بنده حقیقت آنچه كه برای سیر این عوالم یاد گرفته و بعضی نتایجش را مفصلاً در خدمت شریف ابتداء خود صحبت كرده‌ام و از كثرت شوق آنكه با رفقا در همه عوالم همرنگ بشوم، اُس و مخّ آنچه از لوازم این سیر می‌دانستم بی‌مضایقه عرضه داشتم. حالا هم اجمال آن را به طریقه‌ای كه یاد گرفته‌ام مجدّداً اظهار می‌دارم:

طریق مطلوب را برای راه معرفت نفس گفتند: چون نفس انسانی تا از عالم مثال خود نگذشته به عالم عقلی نخواهد رسید، و تا به عالم عقلی نرسیده حقیقت معرفت حاصل نبوده و به مطلوب نخواهد رسید لذا به جهت اتمام این مقصود مرحوم مغفور (جزاه الله عنّا خیر جزاء المعلمین) می‌فرمودند كه:

باید انسان یك مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بكند تا جنبه حیوانیت كمتر، و روحانیت قوت بگیرد؛ و میزان آن را هم چنین می فرمود: كه اولا انسان روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد، حتی تنقّل ما بین الغذائین نكند. ثانیاً هر وقت غذا می‌خورد باید مثلا یك ساعت بعد از گرسنگی بخورد، و آنقدر بخورد كه تمام سیر نشود. این در كمّ غذا؛ و اما كیفش باید غیر از آداب معروفه، گوشت زیاد نخورد، به این معنا كه شب و روز هر دو نخورد، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را یعنی هم روز و هم شب را ترك كند؛ و یكی هم اگر بتواند للتكیّف نخورد، و لا محاله آجیل خور نباشد اگر احیاناً وقتی نفسش زیاد مطالبه آجیل كرد استخاره كند. و اگر بتواند روزه‌های سه روز هر ماه را ترك نكند.

و اما تقلیل خواب می فرمودند:

شبانه روز شش ساعت بخوابد. و البته در حفظ لسان و مجانبت اهل غفلت اهتمام زیاد نماید. اینها در تقلیل حیوانیت كفایت میكند. و اما تقویت روحانیت:

اولاً دائماً باید همّ و حزن قلبی به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد.

ثانیاً تا می‌تواند ذكر و فكر را ترك نكند كه این دو جناح سیر آسمان معرفت است.

در ذكر عمده سفارش اذكار صبح و شام اهمّ آن كه در اخبار وارد شده. و اهمّ تعقیبات، صلوات و عمده ترین ذكر، وقت خواب كه در اخبار مأثور است، لاسیّما متطهراً در حال ذكر به خواب رود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 26/7/1392 - 10:13 - 0 تشکر 667043

و شب خیزی می‌فرمود:


زمستان‌ها سه ساعت، تابستان‌ها یك ساعت و نیم. و می‌فرمودند: كه من در سجده ذكر یونسیه – یعنی در مداومت آن كه شبانه روزی ترك نشود، هر چه زیادتر توانست كردن اثرش زیادتر، اقل اقل آن چهارصد مرتبه است – خیلی اثرها دیده‌ام خودم هم تجربه كرده‌ام چند نفر هم مدعی تجربه‌اند.


یكی هم قرآن كه خوانده می شود به قصد هدیه حضرت ختمی مرتبت – صلی الله علیه و آله – خوانده شود.


و اما فكر برای مبتدی می‌فرمودند: در مرگ فكر بكن تا آن وقتی كه از حالش می‌فهمیدند كه از مداومت این مراتب گیج شده فی الجمله استعدادی پیدا كرده آن وقت به عالم خیالش ملتفت می‌كردند یا آنكه خود ملتفت می‌شد چند روزی همه روز و شب فكر در این می‌كند كه بفهمد كه هر چه خیال می‌كند و می‌بیند خودش است و از خودش خارج نیست. اگر این را ملكه می‌كرد خودش را در عالم مثال می‌دید یعنی حقیقت عالم مثالش را می فهمید و این معنی را ملكه می‌كرد. آن وقت می‌فرمودند كه باید فكر را تغییر داد و همه صورت‌ها و موهومات را محو كرد و فكر در عدم كرد، و اگر انسان این را ملكه نماید لابدّ تجلی سلطان معرفت خواهد شد. یعنی تجلی حقیقت خود را به نورانیت و بی‌صورت و حدّ با كمال بهاء فائز آید، و اگر در حال جذبه ببیند بهتر است بعد از آن كه راه ترقیات عوالم عالیه را پیدا كرد هر قدر سیر بكند اثرش را حاضر خواهد یافت.


به جهت ترتیب این عوالم كه باید انسان از این عوالم طبیعت، اول ترقی به عالم مثال نماید، بعد به عالم ارواح و انوار حقیقیه البته براهین علمیه را خودتان احضر هستید. عجب است كه تصریحی به این مراتب در سجده دعای شب نیمه شعبان كه اوان وصول مراسله است شده است كه می‌فرماید: «سجد لك سوادی و خیالی و بیاضی» اصل معرفت آن وقت است كه هر سه فانی بشود كه حقیقت سجده عبارت از فناء است كه عند الفناء عن النفس بمراتبها یحصل البقاء بالله – رزقنا الله و جمیع اخواننا بمحمد و آله الطاهرین.


باری بنده فی الجمله از عوالم دعا گویی اخوان الحمدلله بی بهره نیستم و دعای وجود شریف و جمعی از اخوان را برای خود ورد شبانه قرار داده‌ام....


حدّ تكمیل فكر عالم مثال كه بعد از آن وقت محو صورت است آن است كه یا باید خود به خود ملتفت شده عیناًً حقیقت مطلب را ببیند، یا آن قدر فكر بكند كه از علمیّت گذشته عیان بشود آن وقت محو موهومات كرده و در عدم فكر بكند تا از طرف حقیقتِ خودش، تجلی بكند.




پی‌نوشت‌ها:


1. شیخ مناجاتیان، ص 31. [ آینه دانشوران، ص 141، 142].


2. جامع الدرر، ج2، ص 228. [شیخ مناجاتیان، ص36].


3. آل عمران، پنج آیه آخر.


4 . آثار الحجّه، ج1، ص 26؛ در آسمان معرفت، ص 122؛ شیخ مناجاتیان، ص 123.


منبع :تعامل نیوز

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 29/7/1392 - 23:41 - 0 تشکر 667466

سلام
ممنون
دوباره خواندن این مطالب موثره

خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.