در سوره مبارکه ی انسان در مورد چگونگی پذیرایی و وسایل و ظروف پذیرایی از بهشتیان خداوند سبحان میفرماید: «و یطاف علیهم بآنیه من فضهٍ و اکوابٍ کانت قواریراً» خدمتکاران در گرداگرد بهشتیان ظرفهایی از نقره و قدحهایی بلورین میگردانند. «قواریراً من فضهٍ قدرها تقدیرا» ظرفهای بلورین از نقره که آن را به اندازه لازم آماده کردهاند. در این ظرفها انواع غذاهای بهشتی و در آن قدحهای بلورین انواع نوشیدنیهای لذت بخش و نشاط آفرین به مقداری که میخواهند و علاقه دارند موجود است و خدمتکاران بهشتی پیوسته اطراف آنها دور میزنند و به آنها عرضه میکنند.
«آنیه» جمع «آناء» به معنی هرگونه ظرف است و «اکواب» به معنی ظرف آب است که دسته نداشته باشد و «قواریر» نیز به معنی ظرف بلورین و شیشه ای و کریستال است؛ و عجب این است که میفرماید، ظرفهای بلورین بهشتی از نقره ساخته شده است. درحالی که در عالم دنیا چنین ظرفی مطلقاً وجود ندارد و ظرفهای بلورین از سنگ مخصوصی است که ذوب میکنند و میسازند به هرحال برای قدرت لایزال خدا ساختن چنین شیء بسیار سهل است.
و نهایتاً اینکه از تعابیر فوق چنین استفاده می شودکه ظرفها و جامهای بهشتی هم صفا و شفافیت بلور را دارد و هم درخشندگی و زیبایی نقره را و نوشابه هائی که در آن است کاملاً نمایان است در حدیثی از امام صادق (ع) در این خصوص آمده است که: «ینفد البصر فی فضه الجنه کما ینفد فی الزجاج» نور چشم انسان در نقره بهشتی نفوذ میکند آنچنان که در شیشه و بلور دنیا نفوذ دارد .
البته در عصر کنونی دانشمندان به اشعههایی پی بردهاند مانند اشعه x که از اجسام تیره نیز عبور میکند و درون آن را مانند بلور نشان میدهد. لیکن ابن عباس میگوید: همه نعمتهای بهشتی شبیه و مانندی در دنیا دارد جز ظرفهای بلورین که از نقره است که در دنیا شبیه و مانندی برای آن نیست .