رشد موبایلهای هوشمند هم در واقع به خاطر ارتقای سلیقه کاربران در ارتباطات روزمرهشان اتفاق میافتد.
در این میان بازار کشورهای آسیای پاسیفیک به عرصه رقابتی جدی برای تولیدکنندگان تبدیل شدهاند، اما همچنان Nokia در این بازار پیشرو است. این در حالی است که در بازار این کشورها محصولات نه چندان با کیفیت با برندهای ناشناخته هم سهم قابل توجهی را به خودشان اختصاص دادهاند. موبایلهای هوشمند اما در این بازار به تدریج جای خودشان را باز کرده و در میان کاربران آسیایی حسابی پر طرفدار شدهاند. در بازار ژاپن اما تولیدکنندگانی مانند Sharp، Panasonic، Fujitsu و NEC بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند.
بازار کشورهای اروپای غربی هم به مدد حضور پر رنگ موبایلهای هوشمند همچنان در حال رشد است. در این بازار محصولاتی مانند iPhone 4 و محصولات آندروییدی شرکتهایی مانند HTC و Samsung بیشترین فروش را به خودشان اختصاص دادهاند. با این همه موبایلهای هوشمند تنها یک پنجم صادرات موبایل به این کشورها را در اختیار دارند.
بازار موبایل در ایالات متحده اما تقریبا بهطور مطلق در اختیار موبایلهای هوشمند است. در این میان محصولاتی مانند i، i Phone 4، BlackBerry T،T orch 9800، HTC EVO 4G، Motorola DROID و DROID2 بیشترین فروش بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که پیشبینی میشود تا پایان سال موبایل هوشمند Galaxy شرکت Samsung هم دردسته پر فروشهای این بازار قرار بگیرد. در این میان موبایلهای قدیمیتر هم فروش کمی دارند و به تدریج از این بازار حذف میشوند.
در بازار ایالات متحده موبایلهای مبتنی بر سیستم عامل آندرویید طرفداران بیشتری دارند. در کانادا موبایلهای آندروییدی ارزان قیمت مانند محصولات S، S amsung LG، Sony Ericsson و Motorola خریداران بیشتری دارند.
در بازار کشورهای آمریکای لاتین اما با وجود ادامه بحران اقتصادی، مقبولیت موبایلهای هوشمند در این بازار رشد بازار موبایل را در آن تضمین کرده است. محصولات شرکتهایی مانندAlcatel ، ZTE و Huawei در این بازار طرفداران بیشتری دارند. این شرکتها حتی سهم بازار را در این کشورها از Nokia هم ربودهاند.
بهطور کلی اما بازار جهانی گوشیهای موبایل در فصل سوم سال ۲۰۱۰ رشد خوبی را تجربه کرده است و رقابت را در میان برترین تولیدکنندگان جهانی به شکل جدیتری درآورده است. به این ترتیب عملکرد هر کدام از این تولیدکنندگان را در زیر میخوانید:
Nokia: این شرکت هنوز هم برترین تولیدکننده بازار جهانی موبایل است، اما رشد سالانه صادرات جهانی آن در این فصل به کمتر از ۲ درصد رسیده است. فصل سوم در واقع اولین فصل حضور مدیر عامل جدید این شرکت است و میتواند ارزیابی خوبی از تاثیر حضور “استیو الوپ” به حساب بیاید. این شرکت در این فصل رشد ۶۱ درصدی در میزان صادرات موبایلهای هوشمند داشته است، اما متوسط قیمت فروش این محصولات تا ۱۳۶ یورو کاهش پیدا کرده است.
Samsung: این شرکت روند رشد جدیدی را در این فصل آغاز کرده است و در راستای آن ۷۰ میلیون دستگاه موبایل را به سرتاسر دنیا صادر کرده است. این موج در واقع با خبر معرفی و عرضه محصول جدید این شرکت یعنی Galaxy S i9000 به راه افتاده است. این شرکت تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۱۰ موبایلهای هوشمند بیشتری را به بازار عرضه کند.
LG Electronics: این شرکت اما برخلاف رقبایش روزهای نه چندان خوبی را در فصل سوم سپری نکرده است. این تولید کننده کرهای در این فصل کاهش دو رقمی رشد سالانه در میزان صادراتش را تجربه کرده است. این در حالی است که مسوولان این شرکت از تصمیم برای تمرکز بیشتر بر بخش موبایلهای هوشمند خبر دادهاند. البته بعضی از کارشناسان این اتفاق را ناشی از تاثیر تغییر مدیر عامل این شرکت در فصل سوم میدانند.
Apple: یک تازه وارد جنجالی که بالاخره در این فصل در دسته برترین تولیدکنندگان بازار جهانی موبایل قرار گرفته است. این شرکت بزرگ توانست از سد شرکتهایی مانند RIM و Sony Ericsson بگذرد و در جایگاه چهارم بهترین تولیدکنندگان بازار جهانی قرار بگیرد. این شرکت در فصل سوم محصول پر طرفدار iPhone 4 خودش را بهطور همزمان در هفده کشور مختلف عرضه کرد.
RIM: این تولید کننده آمریکایی به دنبال موفقیت محصول Curve 8520 خودش در بازار توانست رکورد جدیدی را در میزان صادراتش به ثبت برساند. همچنین معرفی محصول جدید Torch این شرکت هم میتواند تضمینی برای ادامه روند رشد آن در بازار باشد.
Sony Ericsson: این شرکت با وجود آنکه در فصل سوم صادرات ۴/۱۰ میلیون دستگاهی را تجربه کرد، اما بالاخره از جمع پنج تولید کننده برتر جهانی بیرون افتاد. این شرکت از سال ۲۰۰۴ در این فهرست بود و حالا بعد از گذشت شش سال در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته است.
منبع روزنامه دنیای اقتصاد