بحرانی: هدف «ملک سلیمان» رواج بحث صالحیت است
خبرگزاری فارس: کارگردان فیلم «ملک سلیمان» با گلایه از منتقدان و انتقادات بیجا از «ملک سلیمان»، گفت: اولویت این فیلم بحث اجنه، کشتی، قالیچه و … نیست. چرا یک بار کسی نیامد تا در مورد مفاهیم اساسی فیلم صحبت کند؟ هدف «ملک سلیمان» رواج بحث صالحیت است که ترویج این فرهنگ، کار بسیار بزرگی است.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، شامگاه یکشنبه ۹ آبان ماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملک سلیمان» با حضور «شهریار بحرانی» (کارگردان)، «مجتبی فرآورده» (تهیه کننده)، «امین زندگانی»، «علیرضا کمالینژاد» (بازیگران)، «حجتالاسلام اصفهانیان» (مشاوره مذهبی) و «امیر پوریا» (منتقد سینما) به همت کانون فیلم دانشگاه امیرکبیر در سالن سینمای سپیده برگزار شد.
بنابراین گزارش، مراسم رأس ساعت۱۰ شب با تلاوتی آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
** فرآورده: به دلیل اکران در جشنواره، نمایش این فیلم به تعویق افتاد
به گزارش فارس، در ابتدا «مجتبی فرآورده» در مورد چگونگی شکلگیری فیلم سینمایی «ملک سلیمان»، اظهار داشت: پیش تولید این فیلم سال ۱۳۸۴ آغاز شد. ما ۹ ماه فیلمبرداری داشتیم که در میان آن ۶ ماه توقف داشتیم. یک سال هم کارهای فنی فیلم به طول انجامید و در نهایت، فیلم سال ۸۷ آماده نمایش عمومی شد، اما به دلیل اکران در جشنواره ۸۸ نمایش عمومی آن تا مهر ۸۹ به تعویق افتاد.
** پوریا: جلوههای ویژه در «ملک سلیمان» کارکرد درستی ندارد
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «امیر پوریا» در مورد این فیلم، گفت: در سالهای اولیه جنگ تحمیلی «شهریار بحرانی» فیلم «گذرگاه» را ساخت که به نظر من یکی از بهترین فیلمهای دفاع مقدس بود که بدون امکانات و هزینههای هنگفت ساخته شد.
این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین مسئلهای که در این سالها پدید آمده، مسئله جلوههای ویژه است که در کنار چهرهپردازی، صدا و … در حقیقت قرار است در خدمت تفکر و فضای فیلمنامه چیده شود تا در نهایت به مفاهیم اصلی دست پیدا کند و با احساس بیننده ارتباط برقرار کند.
پوریا تصریح کرد: زمانی که در جشنواره فیلم فجر فیلم «مریم مقدس» را دیدم، سکانسی در آن فیلم وجود دارد که حضرت مسیح در قالب یک کودک که در آغوش مادر قرار دارد به سخن درمیآید و صحنهپردازی آن سکانس این طور بود که علمای یهود روی پله مقابل، به نوعی سرنگون میشدند. آن نما در اسلوموشن گرفته شده بود و واکنش مردم خنده بود.
این منتقد ادامه داد: در طول پخش این فیلم هم به کرات تماشاگران خندیدند، چرا که در ایران صحنههای اکشن حسی را به مخاطب القاء میکند که به نوعی موجب میشود ما آن موقعیت را دوست نداشته باشیم. آن موقع پیش خودم حس کردم اگر در دیالوگ حضرت مسیح یک جلوههای ویژه درخشان ابداع میشد و ما شعاعهایی جدیدی را میدیدم، آیا ماهیت این ماجرا تغییر میکرد یا خیر؟
پوریا ادامه داد: چیزی که برای من جالب است این که در «ملک سلیمان»، جلوههای ویژه به صورت حرفهای پرداخت نشده و کارکرد درستی ندارد، برای ما باورپذیر نیست و در کنار آن، کل کار نیز باورپذیر نیست چون قصه نیز دراماتیزه نشده است.
وی در ادامه افزود: به نظر من در مورد قصص قرآنی یک عبارتی وجود دارد که جای نقد را میبندد و آن هم استفاده از الفاظ صریح قرآن است اما اینجا بحث درام مطرح است که باید قانع کننده باشد و ما به آن منبع تکیه کنیم که در این قصه، این طور نشده و بعضی شخصیتها مثل «آصف بن برخیا» (حسین محجوب) خیلی کاریکاتورگونه هستند و نوع واکنش آنها کودکانه است که برای تماشاگر مضحک به نظر میرسد.
این منتقد در ادامه اظهار داشت: دوبله بعضی از شخصیتها خوب درنیامده است و در کنار آن از کلیشه خیر و شر، به صورت کلیشهای استفاده شده که شعاری به نظر میرسد.
** فرآورده: قشر مذهبی نسبت به «ملک سلیمان» تعصب دارند
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «مجتبی فرآورده» درپاسخ به نظرات «امیر پوریا»، گفت: نظر ایشان محترم است اما من برای تک تک حرفهای ایشان جواب دارم. نکتهای که وجود دارد این است که به جای این که به اجزاء بپردازیم، به نظر من باید برویم سر اصل مطلب و آن هم نوع نگاه و نوع برداشت است که با هم تفاوت دارند چرا که اینجا، تکلیف روشن میشود اما من این جمله را هم نمیپسندم که تاریخ انبیاء باورپذیر نیست چرا که در این صورت، یک حکم صادر شده است.
این تهیه کننده درادامه افزود: وظیفه منتقد این است که نا خالصی و خالصی فیلم را بازگو کنند که من مصداق زیادی دارم به جهت سامانه پیام کوتاه و ارتباط تنگاتنگ با مردم از طریق سایت، مدام بازخوردهای متفاوت را شاهد هستیم. واقعیت این است که قشر مذهبی که نگرههای دینی دارد، نسبت به این فیلم تعصب خاصی پیدا کرده است.
فرآورده تصریح کرد: به نظر من این حکم قبول نیست که قصه دراماتیزه نشده و این را هم قبول ندارم. به نظر من منتقدان باید همت کنند و به مباحث نظری نزدیک شویم.
وی ادامه داد: من فقط از فیلم خود دفاع میکنم. ما سعی کردهایم که شخصیتها باورپذیر باشند.
* فرآورده: «ملک سلیمان» مردم را با سینماها آشتی داد
مجتبی فرآورده با اشاره به این که برخلاف نظر منتقدان، درام در «ملک سلیمان» وجود دارد، افزود: برای منتقدان احترام خاصی قائلم، اما ما فیلم را برای منتقدان نساختیم. ما فیلمی ساختیم که تمام مراجع، علما، نخبگان، مردم عادی و خواص که سالها با سینما قهر بودند، با این فیلم با سینما آشتی کردند. ما که در سالن سینماها نیستیم اما در پایان هر سانس مردم دقایقی میایستند و به فیلم ابراز احساسات میکنند. از این حیث میگویم که قطعاً این فیلم موفق است.
* اصفهانیان: «ملک سلیمان» قالبشکنی کرد
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «حجت الاسلام اصفهانیان» نیز اظهار داشت: ما قرار بود فیلمی طرح کنیم با عنوان «ملک سلیمان» که لزوماً فضایی که فیلم دارد بیشتر به ملک میپردازد که ما در این فیلم قالب شکنی کردیم و تصویری جدیدی از علما را به نمایش گذاشتیم که این جنس از کار سلیقهای است. به طور مثال ما از قالیچه پرنده استفاده نکردیم که شاید خیلیها خوششان نیاید اما به نظر من این شجاعت یک کارگردان است که تصویری جدید خلق میکند و مسئله وحدانیت و صالحیت در این فیلم مطرح میشود.
* بحرانی: سعی این بود که مفاهیم قرآنی به تماشاگر نشان دهیم
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «شهریار بحرانی» نیز با اشاره به این که دوست داشتم پرسشهای مطروحه در این نشست، با عمق بیشتری مطرح میشدند، گفت: سعی این گروه این بود که مفاهیم مدنظر خود را از طریق زبان تصویر و مفاهیم قرآنی به تماشاگر نشان دهد و ما خیلی روی دیالوگ و محاوره زوم نکردیم.
این کارگردان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد کاربرد اسبها در این فیلم، خاطرنشان کرد: اسبها در جابجایی حضرت سلیمان از شهر به شهر دیگر کمک کردند. در سکانس اول وجود اسبها ضروری بود و در نهایت در رساندن حضرت سلیمان به اورشلیم هم اسبها کاربرد داشتند اما حضرت سلیمان توان نداشت و از خداوند طلب نیروی جدید کرد.
بحرانی در پاسخ به اظهارات «امیر پوریا» درباره «مریم مقدس» تصریح کرد: با حرفهای «امیر پوریا» مخالفم اما چرا باید برگردم به «مریم مقدس» و در مورد آن پاسخ بدهم و از آن فیلم دفاع کنم؟ چرا ما با زبان همدلی با و یکدلی با هم صحبت نمیکنیم؟
وی در ادامه افزود: واژه سخیف این روزها مد شده اما چرا یک فیلم قرآنی را سخیف مینامیم؟ فیلم ما ضعف دارد اما قوتهایی هم دارد. چرا دوست داریم فیلم را بکوبیم و مدام زیر سوال ببریم؟
بحرانی با اشاره به این که چرا در مورد سختیهای این کار سخن به میان نمیآید، ادامه داد: اصلاً اولویت این فیلم بحث اجنه، کشتی، قالیچه و … نیست. چرا یک بار کسی نیامد تا در مورد مفاهیم اساسی فیلم صحبت کند؟ قبول دارم در ساختار اشکال داریم اما جدیداً به ما میگویند چرا از فیلمنامهنویس خارجی استفاده نکردید؟ مگر فیلمنامهنویس خارجی بحث صالحیت را میداند؟ آن هم وقتی که هدف «ملک سلیمان» رواج بحث صالحیت است که ترویج این فرهنگ، کار بسیار بزرگی است.
این کارگردان در ادامه افزود: رفتار صالحیت، رفتار حضرت سلیمان(ع) است که با دوست و دشمن خود یکسان برخورد میکند. با خانواده خود مهربان است و در مقابل دشمنان سکوت میکند اما در مورد صالحیت کم کار کردهایم و به راه رفتن کج اسب و خصومتهای شخصی تن دادهایم.
** زندگانی: سینمای امروز لاغر است، لاغرترش نکنیم
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «امین زندگانی» نیز گفت: برای نظرات «امیر پوریا» احترام قائلم اما جهت بحث به جایی میرود که شایسته نیست. من فکر میکنم فضای سینما دموکراتترین نعمتی است که آمده است و در نهایت هدف اصلی مخاطبان فیلم هستند اما این روزها مخاطب فراموش شده است! من بوسه میزنم به دست کسانی که در شرایط بد اقتصادی وقت میگذارند و به تماشای این فیلم میروند.
وی در ادامه افزود: طبیعی است که اختلاف نظر وجود داشته باشد اما وظیفه فرهنگ در این میان چیست؟ سینمای امروز لاغر است، آن را لاغرتر نکنیم و بیاییم به این پیکر ضعیف، یک دم تازه بدمیم تا زنده شود و درخت این سینما، تنومند شود.
** فرآورده: خوشبختانه «ملک سلیمان» نمونه خارجی ندارد
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «مجتبی فرآورده» در پاسخ به انتقادات یکی از حضار و پرسشهای او مبنی بر این که چرا این فیلم انشاءوار است، گفت: برای شما مهم نیست که تماشاگری که ۱۵ سال است با سینما قهر کرده حالا با دیدن این فیلم با سینما آشتی میکند اما برای ما خیلی مهم است. بخش بعدی بر میگردد به فرهنگ ما که استدلالی است و هر فیلمی را با نمونه غربی مقایسه میکنیم، اما خوشبختانه «ملک سلیمان» نمونه خارجی ندارد تا ما را به سمت فیلمهای خارجی ببرد… درمورد انشاءوار بودن در آینده در نشستهای جمع و جورتر در مورد این بحث به شیوه بده و بستان صحبت میکنیم تا برای همه مفید باشد.
** بحرانی: در فیلمهای قرآنی ما بازیگران فداکار میخواهیم
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «شهریار بحرانی» در پاسخ به سئوال یکی از حضار مبنی بر این که چرا عوامل کار حرفهای نیستند سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: عوامل درجه یک مقصود شما سوپراستارها هستند؟ آیا آنها میتوانند این سختیها را تحمل کنند؟ آیا آنها ساعت ۳ صبح پای گریم مینشینند؟ ۷۵ کیلو وزن زره را تحمل میکنند؟
بحرانی ادامه داد: در فیلمهای قرآنی ما بازیگران فداکار میخواهیم، آنها باید متواضع باشند نه افادهای!
** بحرانی: «مهدی فقیه» خیلی پرانرژی بود
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «شهریار بحرانی» نیز اظهار داشت: در مورد مسنترها هم این اتفاق رخ داد «مهدی فقیه» ساعتها زیر گریم بود و بعد در کنار آتش میایستاد… بعد از کات دادن اطرافیانم میگفتند او دارد میسوزد اما با این وجود او پرانرژی بود و روزی به من گفت: من برای بازی در کار قرآنی آمدم و کار دیگری ندارم. در واقع آن چیزی که او را به حرکت در آورد، چیزی فراتر از اینها بود.
درمورد سکانس آخر هم حس حال غریبی داشت و یکبار آن صحنه درآمد و دیگر تکرار نشد. حتی در دوبله. در «ملک سلیمان» جسم مهم نبود بلکه روح مهم بود.
** زندگانی: بازی کردن در نقش انبیاء حرکت روی لبه تیغ است
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «امین زندگانی»، گفت: بازی کردن در نقش انبیاء حرکت روی لبه تیغ است چرا که به اندازها آدمهای روی کره زمین تصویر وجود دارد اما در این فیلم هیچکس نقش اول را عهدهدار نبود و همه نقش اولی بودیم و کارگردان با ظرافت و حساسیت کار را رهبری کرد.
** کمالینژاد: بازی در کار تاریخی، کار هر کسی نیست
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «علیرضا کمالینژاد»، نیز اظهار داشت: هر کاری برای تماشاگر ساخته میشود و ما هیچ منتی بر سر شما نداریم اما تمام عوامل پشت صحنه حرفهای بودند و در کنار آن بازی در کار تاریخی، کار هر کسی نیست و سوپراستارهای جدید اصلاً نمیتوانند این سختیها را تحمل کنند.
به گزارش فارس، این نشست که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران رو به رو شد رأس ساعت ۲۴ به اتمام رسید.