تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان دبیرستان تزکیه با شش گروه در دو بخش مسابقات و غرفه ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. در این سال تحصیلی سرکار خانم نفیسه محمودی مسئولیت هدایت و راهنمایی پژوهش این مدرسه را بر عهده داشتند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان تزکیه

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دانش آموزان دبیرستان تزکیه با شش گروه در دو بخش مسابقات و غرفه ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. در این سال تحصیلی سرکار خانم نفیسه محمودی مسئولیت هدایت و راهنمایی پژوهش این مدرسه را بر عهده داشتند.

مسابقات

تنها گروه شرکت کننده این دبیرستان در بخش مسابقات، به سرپرستی سرکار خانم فائزه علیزاده فرد، در مسابقات ساخت راکت آبی بودند. اعضای این گروه عبارتند از: خانم ها فاطمه باقر تاش، فاطمه نظری، ماهشید وزیری.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان تزکیه

این پروژه یکی از پروژه های سایت تبیان می باشد، که شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این پروژه به اینجا مراجعه نمایید.

غرفه

همچنین پژوهشگران این دبیرستان با حضور در غرفه شماره 39 به ارائه نتایج یک سال فعالیت پژوهشی خود اقدام نمودند.

«تهیه نخ ابریشم مصنوعی از کاغذ صافی» یکی از موضوعاتی بود که در این غرفه ارائه شده بود. این پروژه به راهنمایی سرکار خانم زهرا پیرنیا و توسط دانش آموزان خانم ها نسترن کهندل، فاطمه فروغ و سولماز رمضانی صورت پذیرفته است.

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه، پروژه «کاروانسرای دیروز، هتل امروز»، بود که به راهنمایی سرکار خانم فائزه زمانی توسط دانش آموزان خانم ها نارین اسمعیلی، یاسمن ضیافتی و زهرا کاظمی مقدم، انجام شده بود. در این پژوهش سعی شده است تا نقش کاروانسراها شناخته شوند و همچنین الگویی ارائه شود تا این نقش در قالب هتل، به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، دوباره زنده شود.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان تزکیه

«بررسی پدیده لومینانس شیمیایی و نور آبی سرد لومینول» : بررسی شمیایی صحنه جرم» پروژه دیگری بود که به راهنمایی سرکار خانم زهرا پیرنیا و توسط خانم ها سمیرا سریار، الهه جباری و فاطمه صادقی انجام گرفته است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان تزکیه

لومینول ماده ای شیمیایی است که وقتی در حضور برخی مواد شیمیایی قرار می گیرد با آن ها واکنش داده و از خود نور ساطع می کند. واکنش لومینول مثالی از پدیده لومینانس شیمیایی است. کارشناسان پزشکی قانونی از این خاصیت لومینول برای کشف لکه های خون در صحنه جرم استفاده می کنند. در واقع لومینول، آهن موجود در خون را ردیابی می کند. لومینول در حضور یک اکسنده مانند هیدورژن پراکسید و یا پربورات تبدیل به یک دی آنیون می شود. دی آنیون مربوطه با از دست دادن گاز ازت، تبدیل به حد واسطی ناپایدار شده، که برای رسیدن به حالت پایدار از خود نور بدون حرارت ساطع می کند. در این واکنش نقش کاتالیزور را ایفا می کند. کارشناسان پزشکی قانونی با پاشیدن محلول واکنش حاوی لومینول به نقاط مشکوک در صحنه جرم، در صورت نوردهی واکنش خون را ردیابی می کنند.

در این پژوهش از سولفات مس به جای خون به عنوان کاتالیزور استفاده شده است و اثر دما و مقدار کاتالیزور بر نوردهی واکنش برای به دست آوردن شرایط بهینه مود بررسی قرار گرفته است.

«ساخت کلاه ایمنی با استفاده از مواد بازیافتی و کامپوزیت ها» از دیگر پروژه های ارائه شده در این غرفه بود. این تحقیق باراهنمایی سرکار خانم زهرا سادات قمصری توسط خانم ها فاطمه عزیز محمدی و ریحانه نیاز پور انجام شده است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان تزکیه

کامپوزیت ها موادی چند جزئی هستند که خواص آن ها در مجموع از هر کدام از اجزاء بهتر است. ضمن آنکه اجزای مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود می بخشند. اگر چه کامپوزیت های طبیعی، فلزی و سرامیکی نیز در این بحث می گنجد، ولی در این پژوهش تنها به کامپوزیت های پلیمری پرداخته شده است. کامپوزیت ها حداقل از دو فاز می باشند، که یکی فاز تقویت کننده و دیگری ماتریس است. کامپوزیت ها بر اساس نوع ماتریس انواع گوناگونی دارند که یکی از آن ها همان کامپوزیت های پلیمری است. پژوهشگران در این تحقیق به ساخت نمونه های کامپوزیتی با استفاده از پارچه های بازیافتی و بررسی تاثیر تعداد و نوع پارچه بر استحکام ضربه نمونه ها و ساخت کلاه ایمنی با استفاده از بهترین ساختار، پرداخته اند.

شما می توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی