تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران این دبستان، با موضوعات جالب و تازه‌ای در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی حضور داشتند، که در زیر خلاصه‌ای از دستاوردهای این دانش آموزان آمده است :...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

پژوهشگران این دبستان، با موضوعات جالب و تازه‌ای در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی حضور داشتند، که در زیر خلاصه‌ای از دستاوردهای این دانش آموزان آمده است :

غرفه

«طراحی و ساخت فواره‌ای که ارتفاع آن با تغییر تن صدا تغییر می‌کند» عنوان پژوهش خانم‌ها رضوانه امانی، غزاله ریاحی، الهه ساربانها و زهرا سیدمحمد به راهنمایی سرکار خانم آزاده آزادمهر بود. در چکیده این تحقیق آمده است که :

«فواره‌های موسیقایی یا موزیکال فواره‌هایی هستند که در واکنش به موسیقی به رقص در می‌آیند. ما برای ساخت یک آب نمای موزیکال ابتدا با یک پمپ آکواریوم یک آب نمای ساده ساختیم و پس از انجام تحقیقات لازم با استفاده از یک دستگاه رقص نور 220 ولت که نور 4 لامپ را با شدت صدا تغییر می‌داد و قرار دادن 4 پمپ به جای لامپ‌ها توانستیم فواره‌هایمان را موزیکال کنیم.

در این گونه فواره‌ها چنین به نظر می‌رسد که به موسیقی واکنش نشان می‌دهند، اما واقعیت این است که پیشاپیش برنامه‌ریزی شده هستند.

انواع اولیه این فواره‌ها توسط یک اپراتور و به صورت دستی و زنده کار می‌کردند، اپراتورها معمولاً پمپ‌ها، شیرها و گاه لامپ‌ها را به وسیله کلیدهایی که بر روی یک صفحه کنترل نصب شده بود، کنترل می‌کردند.»

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، می‌توانید تحقیق این دانش‌آموزان را از اینجا دانلود نموده و مشاهده فرمائید.

خانم‌ها زینب اسدی، فاطمه موسوی، فاطمه مدرس و زهرا سیدجوادی با راهنمایی سرکار خانم آزاده آزادمهر بر روی موضوع «مقایسه خواص مقاومت در برابر بوی بد پا و ضد الکتریسیته ساکن در جوراب‌ها معمولی و نانو و ضد لکه بودن در پارچه‌های معمولی و نانو» پژوهشی انجام داده و نتایج آن را در این غرفه به معرض نمایش درآوردند.

«نانو سیلور یک دستاورد شگرف علمی از نانو تکنولوژی است. که در عرصه‌های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مانند کشاورزی، دامپروری، بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی و نظامی کاربرد دارد. این فناوری از طریق کنترل فعالیت عوامل بیماری‌زا در خدمت بشر می‌باشد.

خصوصیات پارچه‌های نانو :

• آب گریزی

• مقاوم در برابر روغن

• ضد لک

• ضد آتش

• آنتی باکتریال

• ....

اثر چای، نوشابه، کیک و ... بر روی آنها باقی نمی‌ماند. نانو تکنولوژی در صنعت بهبود بخشیده و باعث بادوام شدن پارچه و افزایش مقاومت در برابر آب، روغن، آلودگی‌ها و سایر مواد شیمیایی شده است.

جوراب‌های نانوی نو تا شش روز بوی بد نمی‌گیرد در حالی که جوراب معمولی پس از یک روز بوی بد می‌گیرد.

پس از چهار بار شستن جوراب نانو مقاومت آن در برابر بوی بد پا به دو روز کاهش می‌یابد.

جوراب نانوی نو در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم‌تر از جوراب معمولی است.

پارچه نانو در برابر لکه مقاوم‌تر از پارچه معمولی است و در مدت نیم تا یک ساعت اثر لکه از بین می‌رود.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پژوهش می‌توانید آن را از اینجا دانلود نمایید.

آخرین پروژه دانش آموزان دبستانی این مجتمع در غرفه با موضوع «بررسی راه‌های مختلف برای ایجاد لرزش در ربات تمیز کننده که منجر به حرکت آن شود» بود که توسط خانم‌ها زینب سادات رهبر، سارا سادات عقیلی، ضحی خراطها، فاطمه داود بیگی، نگین اسماعیلی به راهنمایی سرکار خانم مریم صائمی انجام شده است.

به گفته این دانش آموزان :

«ما در این پروژه یاد گرفتیم که : هر گاه در چرخش به نوعی تقارن به هم بخورد، باعث لرزش می‌شود و مثال‌هایی از این اصل در زندگی یافتیم. همچنین توانستیم بر اساس این اصل از سه طریق سه ربات که زمین را تمیز می‌کند، بسازیم.»

برای مشاهده نتیجه این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

سمینار

خانم‌ها فاطمه مقصودی، زهرا مهدوی، زهرا میرشفیع و زهرا اولادی به راهنمایی سرکار خانم نفیسه جواهریان سمیناری تحت عنوان «بررسی ساختار و مقاومت شیشه» ارائه دادند. در نتیجه‌گیری این پژوهش آمده است که :

«هرچه قطر شیشه بیشتر باشد، مقاومت آن در مقابل ضربه بیشتر است. همچنین مقاومت شیشه‌ها در وسط آنها بیشتر از لبه‌ها است و وزن شیشه تاثیر چندانی در شكستن آن ندارد.»

برای مشاهده یافته‌های دیگر این پژوهشگران می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

«بررسی عوامل موثر در بهداشت دهان و دندان و ساخت خمیر دندانی با کیفیت مناسب و اندازه‌گیری میزان پاکیزگی آن» موضوع سمینار خانم‌ها فاطمه سادات موسوی نیا، سیده ریحانه میر نظامی، ملیكا سادات توسلی، فاطمه قلعه نوی، زهرا یزدان به راهنمایی سرکار خانم محبوب بود. به گفته این پژوهشگران :

«در ابتدای پروژه دانستن این که خمیردندان چگونه تولید می‌شود برایمان خیلی مهم بود، اما پس از مطالعات و مراجعه به اینترنت و کتابخانه و تهیه کتاب‌های مرتبط به عنوان پروژه فهمیدیم که فقط ساخت یک خمیر دندان مهم نیست بلکه عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند به عنوان سوال برای ما مطرح شود. از بین یافته‌های‌مان مطالب مهم را جدا کردیم.

از آن جمله می‌توان به ساینده‌ها، کف‌کننده‌ها ،خوشبوکننده‌ها، طعم دهنده‌ها و مرطوب کننده‌ها نام برد. ما در ساخت خمیردندان از آنها به اندازه‌های مشخص که با کمک دبیر راهنما و آزمون و خطا کردن به دست آورده بودیم استفاده کردیم.

ما در طول انجام پروژه با مراحل انجام گرفتن یک تحقیق که شامل :

• انتخاب سوال

• فرضیه سازی

• انتخاب متغیرها

• جمع آوری اطلاعات لازم

• آزمایش و جمع بندی

را آموختیم. همچنین توانستیم به روش‌های صحیح استفاده از مطالب اینترنتی پی برده و استخراج مطالب از کتابخانه را بیاموزیم. همچنین از انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی لذت فراوان بردیم و کار کردن با بسیاری از وسایل آزمایشگاه نظیر ترازو، همزن و... را آموختیم.»

برای مشاهده سمینار این دانش آموزان می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

شما می‌توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی