تبیان، دستیار زندگی
بیش از دو سال فعالیت، به صورت مجازی و برگزاری برنامه هایی نظیر شب رصدی، کلاس های حضوری، برپایی روز جهانی نجوم سال های 88 و 89 و ... سرانجام بچه های انجمن نجوم تبیان مزد زحمات خود را گرفتند و توانستند خود را به جامعه نجومی کشور معرفی کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب فعالیت های انجمن نجوم تبیان

روز جهانی نجوم

بیش از دو سال فعالیت، به صورت مجازی و برگزاری برنامه هایی نظیر شب رصدی، کلاس های حضوری، برپایی روز جهانی نجوم سال های 88 و 89 و ... سرانجام بچه های انجمن نجوم تبیان مزد زحمات خود را گرفتند و توانستند خود را به جامعه نجومی کشور معرفی کنند.

متنی که در زیر مشاهده می کنید گزارشی است که در شماره خرداد ماه ماهنامه بین المللی آسمان شب درباره برگزاری روز نجوم امسال در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران به رشته تحریر درآمده است. البته گفتنی است که این ماهنامه در ستونی به معرفی برنامه های انجمن نجوم تبیان و اهداف درازمدت آن نیز پرداخت.

باغشهر شمیران

میزبان هزاران شهروند تهرانی در روز نجوم

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با فراخوانی دوستداران و فعالان علم ستاره شناسی و همکاری گروه اخترشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، انجمن انرژی خورشیدی ایران، گروه ستاره شناسی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، گروه نجومی آسمان، گروه اخترشناسی رصدگاه و موسسه آسمان شب و با حضور استاد محمدرضا صیاد پژوهنده گاه شماری، دیدارگر ماه نو و عضو هیئت تحریریه ماهنامه آسمان شب و سید محسن قاضی میرسعید رصد گر و رکورددار دیدار ماه های جوان در سطح جهان، روز جهانی نجوم را برگزار کرد.

دکتر سید حجت الحق حسینی دبیر علمی همایش روز جهانی ستاره شناسی در این مرکز در مصاحبه خود با خبرنگار ماهنامه آسمان شب، همایش روز جهانی ستاره شناسی، رصد آسمان شب و خورشید توسط ده ها تلسکوپ کوچک و بزرگ 4/5 اینچی تا 12 اینچی، برپایی اتاقک های دانش اخترشناسی، هوا فضا و دانش های وابسته به آن، نمایش های تاریخ دانش اخترشناسی با بازشناسی اندیشه و آثار نام آورانی چون حکیم خیام نیشابوری، غیاث الدین جمشید کاشانی، ابوریحان بیرونی، گالیله، کپرنیک، بطلمیوس، آلبرت انیشتین و بازدید از نمایشگاه عکس های آسمانی، کهکشانی و کیهانی را از جمله برنامه های اجرایی تأیید شده توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان آموزشی در این مرکز برشمرد. از مهم ترین عناوین برنامه ها می توان به رونمایی بزرگ ترین تلسکوپ عمومی 14 اینچی اشمیت کاسگرین شهر تهران با حضور شهردار باغشهر شمیران و تقدیر انجمن نجوم ایران از محمد احمدی بافنده، شهردار شمیران به منظور همراهی و همکاری بی دریغ ایشان در گسترش دانش ستاره شناسی همگانی اشاره کرد.

در باغ این مرکز 25 اتاقک دانش اخترشناسی و هوافضا با حضور کارشناسان، آموزش گران، دانش آموزان، دانش پژوهان ستاره شناسی، دانشجویان دانشگاه ها، پژوهش گران واستادان اختر فیزیک و کیهان شناسی مستقر بود و برای علاقه مندان از ستاره شناسی کودکان گرفته تا انرژی خورشیدی، شاتل های فضایی، رصدگاه ها و بناهای تاریخی کشور و ابزارهای رصدخانه مراغه سخن می گفتند.

از میان این برنامه ها نمایش واره گفت و شنید کوپرنیک و بطلمیوس، اتاقک های ستاره شناسی کودکان، آشتی با آسمان و شاتل های فضایی از همه جذاب و دیدنی تر بود. در تالار کهکشان این مرکز سخنرانانی از دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه دانش های بنیادین، دانش آموزان و دانش آموختگان مرکز در زمینه کیهان شناسی و فیزیک ستارگان، مکتب اخترشناسی مراغه، زندگی در فضا، شناخت از ابزارهای ستاره شناسی و فیزیک خورشید پذیرای صدها شنونده و دوست دار تازه های علمی بودند.

روز جهانی نجوم

انجمن نجوم تبیان در روز جهانی نجوم

عضو انجمن نجوم تبیان در تشریح مراسم اجرایی این انجمن در روز جهانی ستاره شناسی به خبرنگار ماهنامه آسمان شب گفت: روز جهانی نجوم سال 89 با لطف خدا و تلاش انجمن های تخصصی موسسه تبیان، مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، اعضای انجمن نجوم، جمعی از فعالان نجوم دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و گروهی از کارشناسان و دست اندرکاران علم نجوم در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برگزار شد.

وی با بیان عناوین برنامه های اجرایی در این مراسم افزود: از عناوین مهم این برنامه ها می توان به اجرای طرح خلاقانه مناظره بطلمیوس (قرن دوم میلادی) و کوپرنیک (قرن شانزدهم میلادی) مبنی بر مرکزیت زمین در عالم و حرکت آن به دور خورشید اشاره کرد که این نمایش با استقبال گسترده شرکت کنندگان روبرو شد.

او در پایان به پیشبرد اهداف این انجمن اشاره کرد و گفت: با توجه به مطرح شدن انجمن نجوم تبیان در این روز و شناخته شدن آن در بین مجامع نجومی، مسئولیت این انجمن در برابر کاربران و اعضا سنگین تر شده است. به همین دلیل انجمن درصدد است تا در آینده با پویاتر کردن انجمن نجوم با نگرش تولید محتوا به پیشبرد هرچه بهتر این انجمن کمک کند.

شاید این برای اولین بار باشد که یک انجمن مجازی نوپا توانسته است تعادلی مناسب در فعالیت های مجازی و فرامجازی خود ایجاد کند و علاوه بر کار علمی در حوزه اینترنت به فعالیت های میدانی نیز بپردازد.

گفتنی است اخیراً نیز برنامه آسمان شب از انجمن نجوم تبیان دعوت کرده بود تا در مراسمی که در برج میلاد تهران برگزار می شد به ارائه توضیحات به مشتاقان نجوم بپردازند. گزارش این مراسم نیز به زودی در سایت تبیان قرار خواهد گرفت.

برای دیدن گالری تصاویر روز نجوم اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده انجمن نجوم تبیان اینجا را کلیک کنید.


بخش امور کاربران سایت تبیان