تبیان، دستیار زندگی
محمد مردانی معاون فناوری فضایی سازمان فضایی كشور در خصوص ماهواره رصد گفت :طراحی و ساخت این ماهواره تمام شده ودر حال آزمایش است و قابلیت این ماهواره سنجش از راه دور و موضوعات تحقیقاتی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشارکت ایران در راه اندازی ماهواره محمد (ص)

هفته فضا

معاون سازمان فضایی:

در حال بررسی و تحقیق مشارکت ایران در راه اندازی ماهواره محمد (ص) هستیم.

محمد مردانی معاون فناوری فضایی سازمان فضایی كشور در خصوص ماهواره رصد گفت :طراحی و ساخت این ماهواره تمام شده ودر حال آزمایش است و قابلیت این ماهواره سنجش از راه دور و موضوعات تحقیقاتی است.

معاون سازمان فضایی كشور در خصوص اعزام انسان به فضا نیز گفت: برای اجرای این پروژه تمام دستگاه ها در كشور باید بسیج و زیرساختهای لازم ایجاد شود. در ابتدا باید ده ها راكت كاوش با موجودات زنده و مشابه انسان پرتاب شود و آزمایش های لازم تا مرحله اعزام انسان صورت گیرد. مردانی در پاسخ به سوال تبیان مبنی بر مشارکت ایران در راه اندازی ماهواره محمد (ص) که توسط پرفسور الفقیر کیهان شناس و مراکشی الاصل و در راستای اعتراض به اهانتهایی که طی چند سال گذشته به پیامبر اسلام شده بود، قرار است در سال 2013 در ونکوور کانادا به فضا پرتاب شود گفت: در حال بررسی و تحقیقات لازم در این زمینه هستیم و چنانچه در جهت پیشرفت علمی و مصالح نظام باشد قطعا مشارکت خواهیم داشت .

مردانی در خصوص احداث هشت ایستگاه فضانوردی در كشور نیز افزود: این ایستگاه ها به منظور كنترل ماهواره و دریافت اطلاعات انجام می شود و در حال حاضر دو ایستگاه زیر بار قرار دارد و سال آینده تمام این هشت ایستگاه باید تكمیل شود.

وی در خصوص اینكه مقرر شده است سازمان فضایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری اداره شود ، گفت: جهت گیری برآنست كه جایگاه سازمان ارتقاء یابد و شنیده ایم كه در شورای عالی اداری این مساله تصویب شده ،اما تاكنون در این زمینه نامه ای به سازمان ابلاغ نشده است.

معاون سازمان فضایی كشور در خصوص طراحی وساخت ماهواره های دانشجویی نیز گفت: براساس برنامه های دراز مدت این سازمان همواره ماهواره های یك تا 100كیلویی طراحی ، ساخته و آزمایش های لازم صورت می گیرد و این اقدام از سال جاری آغاز شده است.

مردانی همچنین گفت: از ' انوشه انصاری ' اولین زن ایرانی اعزامی به فضا دعوت شده است در هفته جاری مصادف با هفته جهانی فضا به ایران سفر كند.

تبیان - حشمت بهادری