تبیان، دستیار زندگی
متن نامه صریح آقای علی مطهری نماینده تهران در مجلس به آقای کروبی درباره فیلم انتخاباتی او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار پایمال كردن حقوق مردم در دوره كرباسچی هنوز باقی است

علی مطهری نماینده مجلس در نامه سرگشاده‌ای خطاب به حجت‌الاسلام كروبی ضمن انتقاد شدید به فیلم تبلیغاتی وی نوشت: كرباسچی در زمان تصدی شهرداری تهران حقوق مردم را پایمال می‌كرد به طوری كه آثار آن هنوز باقی است و شاید تا قرنها باقی باشد.

متن نامه سرگشاده علی مطهری خطاب به حجت‌الاسلام كروبی به شرح ذیل است:

علی مطهری
کروبی و کرباسچی

با اهدای سلام، مستند تبلیغاتی جناب عالی را ملاحظه كردم و متأسف شدم. نشانه‌های غربزدگی و خودباختگی در مقابل فرهنگ غربی در آن موج می‌زد. ظاهراً مصمم هستید كه به هر قیمت، ولو انكار احكام مسلم اسلام آرای بخشی از جامعه را به سوی خود جلب كنید. انكار حكم مسلم تعدد زوجات با این بیان كه با اجرای آن در ایران مخالفم، حاكی از بی‌اطلاعی شما از فلسفه این حكم است. شما را ارجاع می‌دهم به كتاب "نظام حقوق زن در اسلام " اثر شهید آیت‌الله مطهری. تعدد زوجات از حقوق زن و یكی از افتخارات اسلام است. دنیای غرب كه این قانون را رد می‌كند چه چیزی جز فساد و فحشاء در جای آن قرار داده است؟ و شما كه این حكم اسلام را انكار می‌كنید چه راهی را برای حل معضل زنان بدون شوهر پیشنهاد می‌كنید. معمولاً در اجتماعات بشری به دلیل تلفات بیشتر مردان و مقاومت بیشتر زنان در مقابل بیماری، تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بیشتر است و انكار قانون تعدد زوجات به معنی محروم كردن تعدادی از زنان از حق داشتن شوهر است. البته بدیهی است كه تك همسری طبیعی‌ترین شكل ازدواج است و هر مردی صلاحیت ازدواج مجدد را ندارد و شرایطی لازم است، از جمله درك درست از فلسفه این حكم و اینكه این قانون تنها راه حل یك معضل اجتماعی است.

ظاهراً مصمم هستید كه به هر قیمت، ولو انكار احكام مسلم اسلام آرای بخشی از جامعه را به سوی خود جلب كنید. انكار حكم مسلم تعدد زوجات با این بیان كه با اجرای آن در ایران مخالفم، حاكی از بی‌اطلاعی شما از فلسفه این حكم است

نشانه دیگر غربزدگی در مستند تبلیغاتی شما مطرح شدن مسئله حجاب اختیاری است، بدون آنكه پاسخ درستی به آن داده شود. آیا در رژیم شاه غیر از این بود كه حجاب، اختیاری بود؟ در آن رژیم مرز بی‌حجابی به كجا منتهی شد؟ آیا غیر از این است كه در سالهای آخر رژیم پهلوی برخی زنان در كنار دریا با لباس زیر تردد می‌كردند و در شمال تهران نیز نیمه عریانی بیداد می‌كرد به طوری كه به اعتراف برخی اروپائیان شمال تهران از اروپا نیز پیش افتاده بود؟ آیا شما معتقد به وظیفه دولت اسلامی در ارتقای اخلاق و فضائل مردم نیستید و دولت را فقط مسئول تأمین آب و نان مردم می‌دانید، آنچنان كه سكولارها می‌اندیشند؟ آیا شما این اجماع فقها را كه امر به معروف و نهی از منكر آنجا كه مستلزم اعمال قانون باشد وظیفه دولت اسلامی است قبول ندارید؟ به علاوه، مگر اكنون درباره پوشش اسلامی اعمال زوری در كار است؟ آیا از این آزادتر هم برای یك نظام اسلامی امكان دارد؟ اگر ایرادی هست، در جهت مقابل است كه چرا نظارتی بر پوشش اسلامی زنان و مردان نیست و چرا دولت نهم با طرح ارتقاء امنیت اخلاقی جامعه بارها مخالفت و كارشكنی نموده و زحمات كاركنان نیروی انتظامی را كم اثر كرده است و اگر نقصی در كار آنها هست درصدد رفع آن برنیامده است؟ در واقع دولت نهم با بی‌تفاوتی نسبت به مسائل مربوط به عفاف جامعه و آزادی دادن بیش از حد در این حوزه، ضمن اینكه مورد انتقاد اقشار متدین جامعه واقع شده، افرادی مانند شما را كه تحت تأثیر فرهنگ غربی هستید خلع سلاح كرده است، چرا كه دولت نهم در این حوزه‌ها گاهی از دولت اصلاحات نیز پیشی گرفته است

نشانه دیگر غربزدگی در مستند تبلیغاتی شما مطرح شدن مسئله حجاب اختیاری است، بدون آنكه پاسخ درستی به آن داده شود. آیا در رژیم شاه غیر از این بود كه حجاب، اختیاری بود؟

انتظار ما از شما این بود كه در مستند خود از انحطاط وضع پوشش اسلامی در دوازده سال اخیر سخن می‌راندید و طرح خود را برای حل این مشكل ارائه می‌نمودید.

مسئله دیگر در مستند شما این بود: آیا مبارزه با آمریكا در حالی كه شكم بخشی از جامعه ما گرسنه است درست است؟ و شما هم جواب درستی ندادید. آیا ما باید مردم را آرمانگرا بخواهیم یا به گونه‌ای كه ایده‌آل‌شان سیر شدن خود باشد هر چند برادران مسلمان یا همنوعشان تحت شدیدترین ظلمها باشند؟ البته سیر كردن شكم گرسنگان جامعه وظیفه اول هر دولتی است ولی هنر یك دولت اسلامی این است كه میان آرمانگرایی و واقع‌گرایی تعادل ایجاد كند و هیچ كدام را به بهانه دیگری تعطیل نكند. جالب است كه دفاع از حقوق مردم در برنامه مستند شما توسط آقای كرباسچی مطرح شد كه خود در زمان تصدی شهرداری تهران حقوق مردم را پایمال می‌كرد به طوری كه آثار آن هنوز باقی است و شاید تا قرنها باقی باشد. ترافیك سنگین امروز شمال تهران بیشتر ناشی از برج‌سازیهای بی‌رویه و غیركارشناسی در كوچه پس كوچه‌ها و خیابانهای شمال تهران در آن دوره سیاه است با این منطق كه پول بده هر چند طبقه كه می‌خواهی بساز، در نتیجه در كوچه‌های شش‌متری و هشت‌متری ساختمانهای پنج طبقه و هفت طبقه سربرآورد و بسیاری از باغها تبدیل به برجهای بیست طبقه و سی طبقه شد و امروز در شمال تهران اساساً نمی‌شود حركت كرد.

هنر یك دولت اسلامی این است كه میان آرمانگرایی و واقع‌گرایی تعادل ایجاد كند و هیچ كدام را به بهانه دیگری تعطیل نكند.

نشانه دیگر غربزدگی در برنامه مستند شما این بود كه شعارتان كه تغییر باشد با كلمه لاتین (change) بر روی تریبون و لباس هواداران شما نوشته شده بود، در حالی كه التزام به عدم استفاده از كلمات لاتین باید مورد تأكید یك رئیس جمهور باشد.

به هرحال انتظار از شما چیز دیگری بود. امیدوارم پس از انتخابات در یك فضای آرام در مبانی فكری خود تجدید نظر اساسی بفرمایید و پیشنهاد می‌كنم برخی آثار اسلامی به ویژه آثار امام خمینی و استاد مطهری را بار دیگر مطالعه فرمایید.

با تقدیم احترام

علی مطهری

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی

منبع فارس