تبیان، دستیار زندگی
«حجاب برقع یك مشكل مذهبی نیست بلكه مشكل آزادی و مشكل شأن و منزلت زن است و نمادی از ارزش پایین‌تر آنهاست.» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرانسه مقابل اسلام

سارکوزی

خبرگزاری فارس: با وجود آنكه مسلمانان فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را تشكیل می‌دهند اما رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنانی در كنگره این كشور مخالفت خود را با استفاده زنان از پوشش برقع (روبنده) اعلام كرد.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه فرانسوی "نوول آبزرواتور "، "نیكلا ساركوزی " طی نخستین سخنرانی در كنگره فرانسه در مقابل نمایندگان و سناتورها در ورسای مدعی شد: «حجاب برقع یك مشكل مذهبی نیست بلكه مشكل آزادی و مشكل شأن و منزلت زن است و نمادی از ارزش پایین‌تر آنهاست.»

سخنان ساركوزی درباره آزادی و حجاب در فرانسه در شرایطی مطرح می‌شود كه این كشور به اصطلاح به آزادی گسترده معروف است.

وی افزود: «از حجاب برقع در فرانسه استقبال نمی‌شود چرا كه ما آن را نشان یأس و ناامیدی می‌دانیم.»

اظهارات وی در حالی بیان شده است كه هفته گذشته 65 نفر از اعضای یك كمیسیون پارلمان فرانسه خواستار تحقیق در این مورد شده بودند كه آیا حجاب اسلامی كامل زنان در انظار باعث آسیب به سنت سكولاری در فرانسه و در پی آن حقوق زنان می شود یا خیر.

«حجاب برقع یك مشكل مذهبی نیست بلكه مشكل آزادی و مشكل شأن و منزلت زن است و نمادی از ارزش پایین‌تر آنهاست.»

نمایندگانی كه این درخواست را مطرح كرده‌اند از احزاب مختلف كمونیست تا حزب خود آقای ساركوزی یعنی حزب جنبش محبوب هستند که بمنظور جلوگیری از گسترش حجاب زنان در این كشور مطرح شد.

این درخواست مخالفانی هم داشته است که به نوشته دیلی تلگراف این درخواست با مخالفت سوسیالیست ها كه مهمترین حزب اپوزوسیون هستند روبرو شده است.

اظهارات ساركوزی در حالی مطرح می‌شود كه وی برای نخستین بار پس از 135 سال به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه در كنگره این كشور حاضر می‌شود.

در سال 2004 این كشور قانونی جنجالی را به تصویب رساند كه بر اساس آن استفاده از هرگونه نماد مذهبی در مدارس دولتی از جمله روسری را ممنوع كرد. استفاده از روسری در ادارات دولتی فرانسه نیز ممنوع بود.

مسلمانان فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را تشكیل می‌دهند.

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده