تبیان، دستیار زندگی
همه ما دوست داریم از آینده خبر داشته باشیم اما چه جوری اش خیلی مهم نیست. جام جهان نما که نداریم. پس خیلی هایمان یک جورهایی به فال و طالع بینی و راه های دیگر چنگ می زنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ به پشت صحنه طالع بینی های مطبوعات

سرنوشت کاغذ

طالع بینی

همه ما دوست داریم از آینده خبر داشته باشیم اما چه جوری اش خیلی مهم نیست. جام جهان نما که نداریم. پس خیلی هایمان یک جورهایی به فال و طالع بینی و راه های دیگر چنگ می زنیم. اگر شما جزو آن دسته ای هستید که تا دست تان به مجله یا روزنامه ای می رسد. قبل از هر کاری دنبال صفحه فال و طالع بینی اش می گردید. باید دانستن رازهایی درباره نوشتن این مطالب برایتان جالب باشد؛ اینکه پشت صحنه این فال ها چه خبر است. چه کسانی آنها را می نویسند و چطوری هر روز این همه فال و طالع از خودشان در می آورند و هزار چیز دیگر. اگر این طور است،پس درست آمده اید. این مطلب همانی است که شما می خواهید. این مطلب را یکی از فال نویسان و طالع نگاران مطبوعاتی به سفارش ما برایمان نوشته است. بعضی خاطرات و اتفاقات برای خود او اتفاق افتاده و بعضی ها هم برای همکاران شان. ترجیح ما این بود که اسم ها را ننویسیم تا یکدستی گزارش صدمه نبیند. قصدمان هم فقط این بود که کمی برایتان رو شود که این فال ها چگونه خلق می شوند. همین.

همه آنهایی که این مطالب را می نویسند، خودشان از آینده ای که نیامده است خبر ندارند؛ مثل من و شما ... اما پس چه جوری به خودشان جرات می دهند طالع شما را ببینند و بنویسند؟

من می گویم با کتاب هایی که در این زمینه در بازار وجود دارد. اتفاقاً در سال های اخیر با افزایش علاقه مردم به دانستن فال و اطلاعات از آینده، تعداد کتاب هایی که در این زمینه چاپ شده کم نبوده است. این طالع نویسان که ما به آنها «کتابی» می گوییم، کتاب یاهمان منبع اصلی را جلویشان می گذارند و نسخه ای برای آینده شما می پیچند.

مثلاً برای متولدین فروردین می نویسند: شما در هیچ موردی علاقه ندارید تا دیگران به جای شما تصمیم بگیرند و از استقلال رای کافی برخوردارید.

مهری های سفارشی

یکی از مشکلاتی که طالع نویسان با آن رو به رو هستند، درخواست دوستان، آشنایان، خوانندگان نشریه و حتی سردبیر و همسر مدیر مسئول است! در این مواقع شما را پیش خود می خوانند و از طالعی که در این شماره برای آنها پیش بینی کرده بودید، شکایت می کنند. آنها ادعا می کنند این چیزهایی که نوشته اید، دور از واقعیت است و به شما راهی را نشان می دهند تا طالع و فال شخص مورد بحث را درست بنویسید؛ این راه هم سوال از خود آنهاست.

برای اینکه رضایت حتی یک نفر از خوانندگان طالع بینی تان را به دست آورید، این بار به گوی بلورین آینده بینی تان از چشم آنها و کاملاً مثبت نگاه می کنید. یکی از این دوستان که با چنین مشکلی روبه رو شده بود، تعریف می کرد که سردبیر از او خواسته بوده برای خواهر در حال ازدواجش بنویسد که مردی که برایش انتخاب کرده اند، کاملاً مناسبش است! او هم نوشته بود: متولدین مهر: شما در آستانه تصمیم مهمی هستید! در درستی کاری که می خواهید انجام دهید شک نکنید. انتخاب شریک مناسب برای متولدین ماه هفتم سال، بسیار مهم است وفردی که به شما پیشنهاد شده است، از هر حیث مناسب است!

طالع بینی

خردادی ها؛ همه شبیه نامزدم

روش دیگر که برای خیلی از دوستان طالع نویس پیش آمده، مبنا قرار دادن رفتار متولدین آن ماه است. در طول زمانی که بین چاپ 2 مطلب از خود بروز داده اند. مثلاً خواهرتان متولد اسفند است و فعلاً در ارتباط با یکی از دوستان اش به مشکل برخورده و حالش هم حسابی گرفته است. برای همین شما می نویسد که ناراحتی پیش آمده را باید خودتان و با گفت و گوی دو طرفه حل کنید. برای ماه های دیگر هم به این صورت عمل می کنید تا آخر...

یکی از این دوستان می گوید من نامزدم متولد خرداد است و من هر هفته برای اینکه می دانم مجله ما را می خواند، هرچه را که در حالت عادی به او نمی توانم بگویم، در فال برایش می نویسم؛ مثل این «آن کس که در زندگی عشقی شما وجود دارد، بسیار به شما علاقمند است. اما رفتار دوپاره شما او را گیج کرده است و نمی داند هر بار که شما را می بیند با کدام شخصیت شما طرف است.

تیری ها را بترسان و ماشین بخر

البته همیشه استفاده از نوشتن طالع برای رسیدن به مقاصد از پیش تعیین شده برای نویسندگان این مطالب چندان بی آب و نان هم نیست. خیلی وقت ها دیده شده که نویسندگان این مطالب از عدم اطلاع شخص مقابل شان در مورد هویت نویسنده ستون طالع بینی نشریات استفاده کرده و به نتایجی که مدنظرشان است، می رسند.

یکی از همکاران ستون نویس طالع بینی روزنامه ای مشهور، در این باره به ما می گوید: این کسی که این ستون را می نوشت، از حق التحریر کمی که بابت نوشتن طالع بینی به او می دادند شکایت داشت اما یکباره دیدیم راضی و خوشحال است و دیگر نه تنها شکایتی نمی کند بلکه از نوشتن این مطالب حسابی هم خوشحال است تا اینکه مشخص شد از این طریق ماشین خوبی را با اقساط پایین خریده است.

او برای صاحب ماشین متولد تیرماه نوشته بود: چند روزی است که در آستانه معامله خوبی هستید اما همان ترس همیشگی متولدین تیرماه از آینده سراغتان آمده است و فکر می کنید بعدها می توانید سود بیشتری به دست آورید. اما بهتر است سیلی نقد را بچسبید تا حلوای نسیه.

خوردن سیلی از شوهر یک خانم آذری

اما همیشه اوضاع به این خوبی ها هم که گفتیم نیست. گاهی از ترس دیگرانی که این مطالب را می خوانند، جرات نمی کنید حتی انتقادی کوچک به زبان آورید.

منشی یکی از این مجلات دارای طالع بینی خانوادگی چنین تعریف می کند که روزی آقای خیلی عصبانی آمد دفتر مجله دنبال نویسنده مطلب فال می گشت. تا چشمش به طرف افتاد، چک محکمی به صورتش زد. هرچند بعداً و در کلانتری عذرخواهی کرد اما آبروی این همکارمان رفت. آخر او برای زنان متولد آذر(که از بد حادثه، همسر این آقا هم جزوشان بود) نوشته بود: نزدیک ترین فرد در زندگی شما قدرتان را نمی داند و از زندگی با شما چندان لذت نمی برد باید سعی کنید تا به نوعی از خرج و مخارج اضافی تان بکاهید و کمی هم به فکر او باشید! چون مدتی است زن دیگری در زندگی او خودش را آفتابی کرده.

اسفندی های خوش قلب

اگر زمانی خواستید بفهمید مطالبی که در ستون طالع بینی می خوانید درست و واقعی هستند یا نه، کافی است یک روش ساده را امتحان کنید.

این روش ساده از این قرار است، کافی است مطالب ماه های دیگر را هم بخوانید. اگر همه آنها در مورد شما درست بودند، بدانید و آگاه باشید که در حال خواندن یک فقره طالع بینی قلابی هستید؛ مثلاً اگر برای متولدین  اسفند خوش قلب و احساساتی نوشته باشد؛ شما در این هفته خبر خوشی را دریافت می کنید که باید برای به پیوستن اش، آن را با کسی به خصوص همسرتان در میان نگذارید و تنها دست به اقدام بزنید.

طالع بینی

آبانی ها منتظر مرخصی نباشند

البته شما هم باید حق بدهید که نگاه کردن به ستاره ها و درک حال یکی از هزاران نفری که مطلب شما را دارد می خواند، کار آسانی نیست. یکی از همکاران فال نویس و طالع نگارمان در این باره ماجرای جالبی را برایمان تعریف می کند؛ یک بار فردی با دفتر مجله ای تماس گرقته بود و خواسته بود در طالع این هفته آبان ماهی ها نوشته شود که دلشان را به چیزهایی که نیامده است، خوش نکنند. وقتی دلیلش را پرسیدیم گفت یکی از بچه های بند ما هر هفته طالع های شما را می خواند و به آنها اعتقاد کاملی دارد. حالا مدتی است که منتظر است قاضی پرونده با درخواست مرخصی اش موافقت کند ولی سندی که می خواهد به ضمانت بگذارد اصلاً آن قدر ارزش ندارد که قاضی قبول کند. حالا شما این هفته چیزی بنویسید که بی خیال مرخصی شود. این همکار ما هم برای اینکه نه سیخ بسوزد و نه کباب نوشته بود، متولد آبان: «در انتظار اتفاقی هستید که در اختیار خودتان نیست و باید کس دیگری در مورد آن تصمیم بگیرد. برای همین زیاد دلتان را به آن خوش نکنید و منتظر وقوعش نباشید تا اگر اتفاق افتاد به اندازه کافی از آن لذت ببرید!

بهمنی های ناقلا، صریح باشید

خب، حالا اگر وسط این گیر و دار، طالع نویس برای ماه تولد خودش چیزی بنویسد، تکلیف چیست؟ این قسمت از جالب ترین قسمت های کار ماست. همه اش که قرار نیست به خوانندگان حال بدهیم؛ یک بار هم باید هوای خودمان را داشته باشیم.

در این جور مواقع، استفاده از روش های بالا باب است اما روش دیگری هم هست که بین خودمان بماند و به کسی نگویید. بالاخره ما هم انسانیم و ممکن است که حرف هایی توی دلمان مانده باشد یا حرف هایی داشته باشیم که دلمان نمی آید صاف و پوست کنده به یکی از خوانندگان ثابتمان بزنیم، خواننده ثابت ستون فالی که ممکن است همسر، دوست یا مادرمان باشد. اینجاست که از فال و طالع استفاده می کنیم.

مثلاً من متولد بهمن ام. رویم نمی شود به سفارش دهندگان این مطلب- که از رفقای نزدیک هستند- بگویم که بی خیال این مطلب شوند و کار و کاسبی مان را به هم نزنند. این جوری می شود که یکدفعه می نویسم؛ «متولدین بهمن ماه: صریح باشید، صادق باشید، با کسی رو در بایستی نداشته باشید وگرنه ممکن است که موقعیت های خوبتان را از دست بدهید. عیبی ندارد اگر کسی از دست تان ناراحت شود، بالاخره رفاقت این جور دلخوری ها را هم دارد. عنقریب است که پیشنهادی به شما شود که کار و بار شما را کساد کند. حواستان را خوب جمع کنید و قبولش نکنید. اگر قبول کنید...

منبع: همشهری جوان