تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این كه نان‌ های سفید (بدون سبوس) ارزش غذایی ندارند، باید استفاده از نان‌های رژیمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان‌ رژیمی و سبوس دار بخورید

نان سبوس دار

با توجه به این كه نان‌ های سفید (بدون سبوس) ارزش غذایی ندارند، باید استفاده از نان‌های رژیمی در میان مردم جا بیفتد تا همگی از فواید آنها بهره‌مند شوند.

نان‌های رژیمی، نان‌هایی هستند كه حاوی مقدار زیادی سبوس و مقدار کمی نمك هستند.

این نان‌ها به علت داشتن سبوس، خواص درمانی بی ‌شماری دارند. با این حال جای تاسف است كه مصرف نان سفید روز به‌ روز در كشور ما خصوصا در میان نسل جوان زیادتر می‌ شود.

مصرف ‌كنندگان نان‌ های سفید (مثل لواش و باگت) معتقدند كه با مصرف این نان ها فقط دچار اضافه وزن می ‌شوند، اما واقعیت این است كه این نوع نان ‌ها علاوه بر كالری بالا و ارزش تغذیه ‌ای پایین، تنها از آرد الك ‌كرده به دست نمی ‌آیند و گاهی در تركیب این آردها از مواد شیمیایی استفاده می ‌شود.

آرد نان‌ های سفید در برخی از كارخانجات با مواد شیمیایی، سفید می ‌شوند. این عمل سفید گری، گاهی با گازهایی انجام می ‌شود كه به‌ طور نسبی سمی بوده و به مرور زمان در بدن تجمع یافته و در درازمدت منجر به ایجاد عوارض در مصرف‌ كننده می‌ شود.

از سوی دیگر در بیشتر نان‌ های سفید و یا محصولاتی نظیر كیك، بیسكوییت و شیرینی به جای استفاده از خمیر ترش، از انواع مواد افزودنی شیمیایی عمل ‌آورنده جهت تردی، ایجاد پف و دیگر ویژگی ‌های مطلوب در فرآیند پخت استفاده می ‌شود.

آزمایشات انجام شده روی این مواد نشان داده است كه این مواد، مولد زخم‌ معده و روده هستند. از دیگر اثرات مخرب آنها، تاثیر بر روی غدد تناسلی زنان است كه سبب كوچك شدن و ناكارایی تخمك ‌ها می ‌شود.

نان سنگک

لذا به تمامی بیماران و افراد سالم توصیه می‌ كنیم كه نان سفید را از برنامه ی غذایی خود حذف كرده و به جای آن از نان سبوس دار كه بهترین آنها نان سنگك است، استفاده نمایید.

طبق آزمایش‌هایی كه روی نان سنگك صورت گرفته است، این نان تقریبا كامل است و در تهیه آن آرد سبوس‌ دار به كار رفته است. این آرد تقریبا تمام املاح و ویتامین‌های خود را حفظ كرده است.

البته ارزش غذایی این آرد در حین پخت، در تماس با نور و حرارت تنور دستخوش تغییراتی می ‌شود و برخی از ویتامین ‌های خود را از دست می ‌دهد، اما ویتامین A و B2 آن تقریبا باقی می ‌ماند، ولی ویتامین B1 آن بر اثر حرارت بسیار كم می ‌شود و ویتامین C از بین می رود.

توجه

هر چند نان‌ های كامل و سبوس ‌دار از نظر ارزش غذایی بهتر از نان سفید هستند، اما این فکر كه این نان‌ ها كاملا رژیمی و كم‌ كالری ‌اند، یك باور نادرست تغذیه ‌ای است.

خیلی‌ ها در هر ‌وعده غذایی مقدار زیادی از این نوع نان‌ ها را می خورند، با این فکر كه این نوع نان‌ ها برای سلامتی آن ها مفیدند و كالری كمی دارند؛ اما واقعیت این است كه نان‌های سبوس‌دار هم، نان هستند و كالری دارند، به عنوان مثال در 100 گرم نان سفید 250 كالری انرژی و در 100 گرم از نوع سبوس‌دار آن 218 كالری انرژی نهفته است، بنابراین می بینید که از نظر كالری، تفاوت چندانی با هم ندارند.

لذا با توصیه كارشناسان، نان‌ های سبوس‌دار را جایگزین نان‌ های سفید كنید، اما با توجه به مقدار انرژی‌ ای كه دارند، نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید و باید هر بار مقدار مشخصی از آنها را بخورید.

فاخره بهبهانی - جام جم

*مطالب مرتبط:

ویژگی‌های یک نان خوب

نان خشك صنعتی

مشخصات نان خوب

نان سنتی یا صنعتی؟

بركت را بی‌حرمت نكنیم

نان های ایرانی چگونه اند؟

ارزش غذایی نان

نان سبوس دار یا نان سیاه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.