تایپو گرافی یا خط نگاری
انتقال پیام به کمک حروف
تایپوگرافی به اثری گرافیکی گفته میشود که حروف، ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و از فونتهای موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگیهای بصری حروف انجام میشود، استفاده میکند.
به عبارت دیگر، تایپوگرافی شاخهای از گرافیک است که با استفاده از حروف چاپی روحیه و کاراکتر ثابتی را به حروف میدهد و با تغییرات مختلف، به مفهوم و هدف گرافیست نزدیک میشود.
در آثار گرافیکی تصاویر و حروف، بار پیام رسانی اثر را بر عهده دارند. در بسیاری از موارد، پیام نوشتاری با استفاده از حروف و متن به شکلی ارائه میشود که القای فرم (شکل) و تصویر را در اثر مینماید.
«تایپوگرافی» یا «خط نگاری» و «خط نگاره» اثری گرافیکی است که حروف و کلمات، ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و در واقع کم و کیف ترکیب بندی اثر به اعتبار نوشتار و یا حروف شکل میگیرد.
با اینکه هنوز معادلی فارسی برای تایپوگرافی ساخته نشده است، اما این کلمه بین بسیاری از گرافیستها و وب سایتهای طراحی، رد و بدل میشود. در گذشته «تایپوگرافی» طراحی حروف یا فن مکانیکی چیدن کلمات روی صفحه بود که با استفاده از حروف چوبی و با سربی برای انتقال مفاهیمی به مدد کلمات ارائه میشد، اما امروز این هنر، با هنر و جسارت طراحان پیشرو و به مدد فن غولآسای چاپ و کامپیوتر و ... به مقولهای بسیار پیچیده، ظریف و نافذ تبدیل شده است که در بسیاری از ابعاد زندگی بشر نفوذ کرده است.
كاربردهای تایپوگرافی
اکنون این شاخه از هنر گرافیک در طراحی روزنامهها و نشریات، تلویزیون، صفحات وب، تبلیغات تجاری، بستهبندی کالاها، تابلو و ویترین فروشگاهها، حتی معماری و آرایش فضا و طراحی پارکها گرفته تا اشیای پیرامون و لوازم شخصی و البسه، حضوری ملموس دارد.
خط و خط نگاری در هنر ایران به دلیل زیبایی شناسی و ویژگیهای کاربردی خاص آن، در همهی شاخههای هنرهای تجسمی به ویژه در هنر گرافیک، جایگاهی ممتاز دارد. تنوع فراوان حروف و ساختار هندسی نظاممند آن، به طراحان گرافیک امکان تجربههای شخصی و میدان وسیعی در تغییرات و ترکیب حروف برای رسیدن به نمونههای جدید مهیا میکند.
انواع تایپوگرافی
تایپوگرافی انواع مختلفی مثل تایپوگرافی فارسی، انگلیسی و حتی اشکال نشان داده شده است. طراحی آن نوع از تایپوگرافی که در آن حروف، شکل یک جسم یا یک حیوان را میسازند نیز نیاز به خلاقیت زیادی دارد. یک کتاب مرجع، قبض برق، مطبوعات، نوشتههای انواع تابلوهای شهری، اعم از چاپی یا الکترونیک و البته پوستر و غیره، همگی نیاز به طراحی تایپوگرافی دارند.
یکی از مهمترین اهداف طراح تایپوگرافی این است که به کمک تایپ یا قلم و تصویر، نه فقط خواندن را آسان کند، بلکه معنا را به صورتی نو و خلاقانه القاء نـماید و کاری کند که مردم به خواندن و فهمیدن موضوع با شوق و علاقه بیشتری جذب شوند. طراحی تایپوگرافی در بهترین شکل خود از معنای مورد نظر اولیه سفارش دهنده فراتر میرود و همیشه چیزی زیباتر به آن میافزاید.
همان گونه که پیشتر اشاره شد حضور تایپوگرافی در بسیاری از شاخههای هنر گرافیک مثل طراحی پوستر، طراحی حروف، نشانه، آگهی، روی جلد کتاب، نشریات و ... بسیار ملموس است.
در پایان فراموش نکنیم دشوارترین بخش هنر تایپوگرافی، ایجاد فضایی تصویری به وسیلهی حروف و کلمات است که بتواند مخاطب را به روح اصلی موضوع اثر نزدیک کند. با تأکیدی مجدد، با شناخت ملاکهای زیبایی شناسی و با فهم صحیح از هنر ایرانی خصوصاً هنر خوشنویسی، میتوان آن را از تایپوگرافی غربی متمایز ساخت.
برای بزرگنمایی تصاویر نمونه بر روی آنها كلیك نمایید.