محورهای سه بعدی و طریقه عوض کردن آنها (UCS)
گاهی اوقات لازم داریم شکلی که ترسیم میکنیم فقط موازی با محور جهانی (UCS World) نباشد و با محورهای دیگر موازی باشد.
برای این کار از دستور UCS استفاده میکنیم.
طریقه فعال نمودن:
1- نوشتن UCS در خط فرمان
بعد از فعال شدن باید کارهای زیر را انجام دهیم: (در این قسمت به گزینههایی میپردازم که بیشترین کاربرد را دارد)
برای اینکه این قسمت را به خوبی متوجه شوید یک مکعب ترسیم کنید.
Specify origin of UCS or[Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/Zaxis]
:<World>
که در حالت عادی و بدون انتخاب هیچکدام از گزینهها و با انتخاب سه نقطه از یک جسم ، محور مورد نظر انتخاب میشود.
Face
با انتخاب این گزینه و انتخاب وجه مورد نظر میتوانیم محور را تغییر دهیم.
Named
با انتخاب این گزینه و انتخاب یک محور تعریف شده ، میتوانیم محور مورد نظر را پاک یا ذخیره کنیم.
Object
با انتخاب این گزینه و انتخاب موضوع مورد نظر ، محور جاری بر طبق محور موضوع انتخاب شده تغییر میکند.
Previous
با انتخاب این گزینه ، محور مختصات را به محور قبل تغییر میدهد.
View
این گزینه محور را در محیط سه بعدی تبدیل به محور دو بعدی میکند.
World
این گزینه محور را به محور مختصات جهانی تغییر میدهد.
X/Y/Z با انتخاب هر کدام از این گزینهها محور جاری بر طبق یکی از محورهای انتخاب شده تغییر میکند.
Zaxis
با انتخاب این گزینه و انتخاب دو نقطه به عنوان محور Z محور جاری بر طبق محور Z که تعریف کردهایم تغییر میکند.