به نام خالق مخلوقات
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)
محرم آمد و وقت عزا شد
مباركه
«بَرَكَتْ: فایده ى ثابت. قاموس، «بركت» را زیارت،
سعادت و «بروك» را ثبوت معنا كرده و گوید:
«باِركْ على محمّد و آل محمّد»،
یعنى شرف و كرامت آنها را همیشگى كن.
مجمع البیان، ذیل آیه ى 97 از سوره ى
بقره گفته:
اصل بركت به معناى ثبوت است گویند: «برك بروكاً»، یعنى ثابت
شد، پس بركت به معناى ثبوت فایده است در اثر نمو و رشد.
مجمع آب را،
«بِرْكِة» گویند كه آب در آن ثابت است.
در مفردات گوید:
بركت، یعنى ثبوت
خیر خدایى در یك چیز، و مجمع آب را، بركه گویند. مبارك چیزى است كه در آن
فایده ى ثابت باشد.»
[قاموس قرآن، ج 1، ص 189.]
بِرْكِة: در لغت
آبگیر را گویند، جایى كه آب به مرور زمان در آن جمع مى شود.
بركة:
الزیاده، افزایش و زیادت معنا مى دهد.
بركت، رشد و نمو و زیادتى در یك شى
ء را گویند.
و راغب گوید بركة به جایى اطلاق مى گردد كه خیرى الهى بدون
حساب و شمارش نصیب شده باشد.
حضرت
زهراء علیهاالسلام منبع انواع بركات است، و مهمترین بركت در وجود فاطمه ى
زهرا علیهاالسلام این است كه ذریه ى پیامبر از نسل زهراء علیهاالسلام
هستند،
در حالى كه با مراجعه به تاریخ روشن مى شود كه دشمنان آن حضرت با
به وجود آوردن وقایع مختلف، فرزندان فاطمه ى زهراء علیهاالسلام را از بین
مى برده اند.
در واقعه ى كربلا فقط یك فرزند براى امام حسین علیه السلام
باقى ماند، آن هم امام زین العابدین علیه السلام.
و بنابر قولى، هفت فرزند
امام حسن مجتبى علیه السلام و دو فرزند حضرت زینب علیهاالسلام را نیز به
قتل رساندند.
و اما ام كلثوم علیهاالسلام، اصلا از او فرزندى متولد نشد.
و
در این مسیر چه وقایع دردناكى كه براى ذریه فاطمه ى زهرا علیهاالسلام به
وجود آوردند و فرزندان زهراء علیهاالسلام را از دم تیغ گذارندند.
با همه ى
آنچه كه گفته شد، لكن از بركت نسل فاطمه ى زهراء علیهاالسلام، سادات سر تا
سر جهان را نورافشانى مى كنند.
قریب به محال است جایى را بیابیم كه یكى از
اولاد فاطمه ى زهرا علیهاالسلام در آنجا نباشد.
«مباركه»، دلالت بر بركت
در ذریه آن حضرت مى كند، همچنان كه كوثر بر كثرت اولاد حضرت زهراء
علیهاالسلام دلالت دارد.