بسم الله الرحمن الرحیم
[سوره الرعد (13): آیه 17
أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رابِیاً
وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ
كَذلِكَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ
فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ
كَذلِكَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ (17)
خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس رودخانهها به اندازه (ظرفیّت) خویش جارى شده
و سیلاب كفى را بر خود حمل كرد. و از (فلزّات) آنچه
كه در آتش بر آن مىگدازند تا زیور یا كالایى بدست آرند،
كفى مانند كفِ سیلاب (حاصل شود.) اینگونه خداوند حقّ و باطل را (بهم) مىزند.
پس كف (آب) به كنارى رفته (و نیست شود)
و امّا آنچه براى مردم مفید است در زمین باقى بماند.
خداوند اینگونه مثالها مىزند. تفسیر نور، ج6، ص: 207
نكته ها:
در این آیه دو مثال براى معرّفى باطل ذكر شده است،
یكى مثال كفى كه بر روى آب ظاهر مىشود و دوّم كفى كه هنگام ذوب فلزات، روى آنها را مىپوشاند.
باطل همچون كف است، زیرا:
1 رفتنى است. 2 در سایه حقّ جلوه مىكند.
3 روى حقّ را مىپوشاند.
4 جلوه دارد ولى ارزش ندارد. نه تشنهاى را سیراب مىكند نه گیاهى از آن مىروید.
5 با آرام شدن شرایط محو مىشود.
6 بالانشین پر سر و صدا، امّا توخالى و بىمحتوى است.
چنان كه در آیات دیگر نیز بر این امر تأكید شده است:
"بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ" "1"، با حقّ بر سر باطل مىكوبیم.
"یَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ" "2"، خداوند باطل را محو مىكند.
"وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ" "3"، باطل در دنیا و آخرت محو و نابود است.
"إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً" "4"، همانا باطل رفتنى است.
"جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ" "5"، حقّ آمد و باطل رفت.
پیامها
"یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ"در كورهى حوادث است كه ناخالصىها معلوم و حقّ و باطل ظاهر مىشود. آری اکنون صحنه عمل است تا ایمان ما ثابت گردد .
دفاع از مردم غزه به هر نوع مالی ،یا دعا ،...........
"یُوقِدُونَ عَلَیْهِ ... زَبَدٌ مِثْلُهُ" وجود باطل، اختصاص به مكان و زمینهى خاص ندارد. (كف، هم بر روى سیل سرد و هم بر روى فلزات گداخته ظاهر مىشود.)
"یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ" حقّ و باطل با هم هستند، امّا سرانجام، باطل رفتنى است.
ان شا الله اسرائیل نابود میشود وغزه پیروز .
"فَیَذْهَبُ جُفاءً" نفع مردم در حقّ است. "ما یَنْفَعُ النَّاسَ" حقّ ماندنى است.
"فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ" هر ثروت، دانش، دوست و یا حكومتى كه براى مردم مفید باشد، ماندنى است.
"ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ" آنچه از سوى خداوند نازل مىشود، همچون باران خالص و حقّ است، لكن همین كه با مادیات درآمیخت، دچار ناخالصى و زمینهى پیدایش كف و باطل مىشود.
میخواستم به این کار قشنگ شما جوابی مناسب بدهم تا اینکه امروز به این ایه زیبا برخوردم
امیدوارم این آیه امید را در دل تمامی مسلمین به خصوص مردم مظلوم غزه زنده کند وهر چه زودتر شر ظلم وستم
از مسلمین برداشته شود . من خودم با خواندن این آیه امید در دلم زنده شد امیدوارم برای همه شما عزیزان همینطور باشد . ان شا ءالله
پیروزی غزه نزدیک است .بیایید دعا کنیم .
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم