• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1179)
يکشنبه 6/11/1392 - 11:9 -0 تشکر 682532
شرح دعای ابوحمزه

در شریعت، ادعیه‌ای كه از حضرات معصومین (ع) وارد شده، قرآن صاعد نامیده می‌شوند، و نقششان این است  كه ما را به سوی عالم اعلی بالا می‌برند.

 كلام معصوم مانند كلام بشری نیست بلكه كلام انسانی الهی است كه ذره‌ای خدشه و افراط و تفریط در آن راه ندارد.

ادعیه حلقه وصلی بین خالق و مخلوق است.

ائمه هدی در لسان دعا تلویحاً به ما می‌آموزند كه دارای چه ظرفیت‌ها و استعدادهایی هستیم، باید به چه اموری آراسته شویم و از چه مواردی دوری كنیم،‌ برای دست‌یابی به هرجایگاه والا باید چه پیش‌نیازهایی را محقق نماییم و ... در مجموع راه و رسم زندگی را به ما می‌آموزند.

از جمله‌ی این ادعیه،‌دعای مبارك ابوحمزه است كه در سحرهای ماه مبارك رمضان خوانده می‌شود، دعایی كه امام سجاد (ع) به صحابی خاص خود، ابوحمزه ثمالی آموزش داده‌اند.


برگرفته از http://emamraoof.ir

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 11:10 - 0 تشکر 682533


با نگاهی اجمالی به دعا،‌ چند بخش كلی را در موضوعات آن ملاحظه می‌كنیم:



1ـ در قالب جملاتی بسیار كوتاه،‌معارف خاصی نسبت به خدای سبحان ذكر شده است.


2ـ بخشی از دعا به حمد و ثنای حق اختصاص دارد. حمد به جهت نعمتهای فراوانی كه در زندگی ما جاریست و ما معمولاًً از آنها غافلیم.


3ـ به مجموعه‌ای از عنایات و الطاف دائمی حضرت حق به بندگانش اشاره شده است.


4ـ دعای ابوحمزه به داعی نگرش خاصی می‌دهد و به او می‌آموزد كه در نهایت تضرع به اوج امید برسد. دعا كننده خود را امیدواری معرفی می‌كند كه در اجابت حق هیچ تردیدی ندارد. او در خود هیچ قابلیتی برای دریافت فیوضات الهی نمی‌یابد و می‌داند در پرونده اعمالش هیچ موردی برای جلب رحمت حق ندارد.


در حقیقت تمام امید او به الطاف خداوند است نه به دارایی‌ها و توانمندی‌های خود.                


 « ادعوك یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه» «آقای من! تو را با زبانی می‌خوانم كه از شدت گناه گنگ شده است.» داعی اقرار می‌كند حتی زبانش كه وسیله دعا كردن اوست قابلیت گفتگو با خدای سبحان را ندارد.


5 ـ به مجموعه‌ای از فضل‌های الهی كه از كودكی شامل حالمان گشته، اشاره شده است. مانند نام نیكی كه داریم، مراحل تربیتی كه در طول زندگی پشت سر گذاشته‌ایم و ... .


6 ـ امام سجاد (ع) در فرازهایی از دعا به علت شناسی برخی امور می‌پردازند و ریشه بعضی نواص و كاستی‌های زندگی،‌ناتوانی‌ها، بی‌توفیقی‌ها و كسالت‌هایمان را به ما نشان می‌دهند.


به عنوان مثال:

« وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الكَاذِبینَ فَرَفَضْتَنِی» «  خدایا! شاید علت اینكه از وصال محروم شدم و از حریم تو دور افتادم  دروغ‌گویی‌های من باشد.»

 پس اگر به خدای سبحان دروغ بگویم موجبات تبعید خود را فراهم می‌كنم.

« لَعَلَّكَ‏ رَأَیْتَنِی‏ غَیْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِی‏» « شاید علت محرومیتم از كمالات و زمینه های رشد این است كه نسبت به نعمتهایی كه در اختیارم گذاشتی شاكر نبودم. »‌

پس اگر هم اكنون برخی نعمت‌ها به من داده نمی‌شود به خاطر عدم شكر و عدم استفاده صحیح از الطاف قبلی خداوند است.




خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 11:12 - 0 تشکر 682534


7- این دعا به ما آموزش می‌دهد كه داعی باید برای اقامت در حریم حق پایدار باشد،‌ و لو اخراج شود. «‌خدایا ! اگر مرا دور كنی، من از تو دور نمی‌شوم. »‌


گاهی خدای سبحان به عنوان آزمایش و امتحان ما را از بعضی عرصه‌های بندگی اخراج می‌كند و از برخی كمالات دور می‌نماید. اخراج باید بستری برای اصرار ما باشد. تا با پافشاری‌مان برای مقیم درگاه حق بودن، به خداوند نشان دهیم كه هرگز تمایلی به دور شدن نداشتیم.


8- از سویی الطاف بی‌كران حق كه در تمام مقاطع زندگی نصیب ما شده معرفی می‌شود و از سوی دیگر بی‌توجهی ما به حضرت حق اعلام می‌گردد:‌


«من جاهلی هستم كه تو او را عالم كردی و گمراهی هستم كه او را به راه آوردی ( امّا من از هیچ یك از الطاف تو قدر دانی نكردم ) با وجود عالم و‌ آگاه بودن ، عصیان كردم. »


«به دنبال هدایت یافتن تعدی كردم و از مرزها خارج شدم،‌ علیرغم اینكه به من عصمت ارزانی داشتی از هیچ معصیتی فروگزار نكردم.»



9- در فرازهای متعدد دعا، وساطت پیامبر (ص) و آل پیامبر (ص) به میان آمده و گستردگی رحمت حضرت حق یادآوری شده است. به همین جهت، داعی با وجود خطاهای فراوان به خود اجازه می‌دهد بالاترین و خاص‌ترین كمالات را درخواست كند.


10- در دعای ابوحمزه می‌آموزیم كه داعی باید عاشق باشد، آن هم عشقی صادقانه و خالصانه.


نباید عشق ورزی‌اش به گونه‌ای باشد كه به دنبال آن بخواهد چیزی را طلب كند. حتی اگر داشته‌‌ها و كمالاتش از او گرفته شود و در بدترین وضعیت قرار گیرد، باز هم در عاشقی‌اش پایدار بماند.


« خدایا ! اگر پرونده‌ام را به همه خلایق نشان دهی و كوس رسوایی‌ام را به همه عالم اعلام كنی، باز هم دوستت دارم. »‌



11- همراه با عباراتی از دعای ابوحمزه ، در آخرین دقایق زندگیمان سیر می‌كنیم، لحظات احتضار را پشت سر می‌گذاریم،‌خود را در قبر می‌بینیم و تصور می‌كنیم در صحنه محشر حاضر شده‌‌ایم و ... .


در این فرازهای دعا، گویی وضعیت خود را در مراسم تشیع و سوگواری خویش مشاهده می‌كنیم و قبل از اینكه دیگران در عزایمان اشك بریزند،‌برای خودمان به سوگ می‌نشینیم.





خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 11:18 - 0 تشکر 682535




« إِلَهِی‏ لَا تُؤَدِّبْنِی‏ بِعُقُوبَتِك» ‏« بارالها! مرا با عقوبتت ادب نكن. »‌





  • در ادعیه‌ای كه از معصومین (ع) صادر شده، شیوه رایج این است كه در ابتدای دعا حمد و ثنای الهی یا درخواستی از خدای سبحان مطرح می‌گردد. امّا دعای ابوحمزه متفاوت است، و با نهی آغاز می‌شود.

  • ادب یعنی آراستگی. در این عبارت از خدای تعالی تمنا می‌كنیم كه ما را با عقوبت آراسته نكند.





مگر عقوبت الهی موجب آراستگی می‌شود؟


بعضی افراد در شرایط معمول زندگی در بستر رشد قرار نمی‌گیرند و زمانی كه غرق الطاف و رحمات حضرت حق هستند، ساخته نمی‌شوند. تنها در مشكلات و مهلكه‌های سخت به خود می‌آیند،‌ متنبه می‌گردند و ادب می‌شوند.


در این فراز دعا از خداوند طلب می‌كنیم كه ما را در شمار این گروه قرار ندهد.


می‌خواهیم از بندگانی باشیم كه در اوج راحت و نعمت، حدود الهی را رعایت كنیم، شاكر باشیم و نسبت به ولی نعمتمان غفلت نورزیم، تا تزئین و آراستگی‌مان با نعمات باشد نه با نقمات.


« یَا مَنْ‏ سَبَقَتْ‏ رَحْمَتُهُ‏ غَضَبَه‏»  خدای سحبان رحمان و رحیم است و برای تأدیب بنده‌اش ابتدا سیاست مهری را پیش می‌گیرد. ولی اگر بنده قدر دان نعمتها و الطاف حق نباشد و از آنها در راه جلب رضایت خداوند استفاده نكند، نعماتش سلب می‌گردد و خدای سبحان با سیاستهای قهری‌اش او راتأدیب می‌كند.



  • در دعای نمی‌گوییم:‌ «لا تودبنی»‌ « ادبم نكن » بلكه خداوند سبحان را از ادب كردن با عقوبت نهی می‌كنیم.


همه عالم ادبستان است و انسان به این دنیا پا گذاشته تا مؤدب و آراسته شود، امّا طالب تأدیبی مهری هستیم نه ادب شدنی قهری.


می‌خواهیم در شمار افرادی باشیم كه با قبول الطاف ساخته می‌‌شوند و حد و مرزها را نگه می‌دارند، نه در زمره افرادی كه با محرومیت و عقوبت متوجه می‌شوند كه چگونه باید در مسیر رضای حضرت حق قرار گیرند.



  • در عبارت دعا « عقوبتك »‌آمده و به صورت « عقوباتك »‌جمع بسته نشده.


در اصل تنها یك عقوبت داریم : هجران و فراق انسان از خدا. محرومیت از وصال حق عقوبتی است كه حرمان‌ها و سختی‌ها دیگر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.




خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.