• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 1164)
پنج شنبه 7/9/1392 - 16:5 -0 تشکر 673550
هم دلی با سالمندان، کودکان و همکاران

هم دلی با سالمندان، کودکان و همکاران                نویسندگان: 
دکتر مریم رسولیان -
دکتر راضیه صالحیان




هم دلی با سالمندان چه ویژگی هایی دارند؟

اگر شما با فرد مسنی زندگی یا از او مراقبت می کنید، چگونه می توانید به گونه ای با او ارتباط برقرار کنید که نه او احساس کند که دیگران برای او ارزشی قایل نیستند و نه خودتان به دلایل مختلف احساس گناه، تنفر یا عصبانیت کنید؟ افراد مسن اغلب مورد غفلت و بی توجهی نزدیکان واقع می شوند. دلیل این که مسئله عدم علاقه و محبت اطرافیان آن ها نیست، بلکه اغلب اشخاص روش ارتباط مناسب با افراد مسن و اصول هم دلی با آن ها را بلد نیستند.
اگر شما با فرد مسنی زندگی می کنید که دچار بیماری های مختلف جسمی است، اندام های بدنش درد می کند. شب ها راحت نمی خوابد، شنوایی و بینایی اش ضعیف شده یا نمی تواند به خوبی حرکت کند و کارهای شخصی اش را انجام دهد، چگونه می توانید بیش تر و بهتر به او کمک کنید؟ مطمئن باشید سالمندان به اندازه ی دیگران و بلکه بیش تر از آن ها به هم دلی نیاز دارند. هم دلی با سالمندان باعث می شود آن ها احساس سرخوردگی، بی ارزشی، خشم و ناراحتی نکنند. به یاد داشته باشد که مراقبت جسمی و تغذیه ای از آن ها به تنهایی کافی نیست؛ روان آن ها نیز به تغدیه و درمان نیاز دارد و بهترین تغذیه و درمان آن، هم دلی و ارتباط مؤثر با آن هاست. چیزی که افراد مسن به آن خیلی احتیاج دارند، احترام است و این که فرزندان و نزدیکان شان، مشکلات و ناتوانی های آن ها را درک کنند و در حد امکان آن ها را مورد حمایت عاطفی قرار دهند.


هم دلی با کودکان چه ویژگی هایی دارد؟

والدین وظیفه دارند با فرزندان خود هم دلی کنند. اما روش های هم دلی با کودکان در سنین مختلف، متفاوت است. برای مثال در سنین نوزادی مراقبت و رفع نیازهای طبیعی کودکان نوعی هم دلی با آن ها به شمار می رود. وقتی نوزادی گرسنه است و مادر سریع به او شیر می دهد، یا وقتی گریه می کند و مادر او را در آغوش می گیرد، در واقع با او هم دلی کرده است. والدین باید برای هم دلی با کودک شان به موارد زیر توجه کنند:
- نسبت به احساسات و نیازهای فرزندشان حساس باشند.
- به طور مداوم از فرزندشان مراقبت کنند.
- نسبت به رفتار مناسب و مطلوب فرزندشان واکنش مناسب نشان دهند.
- از تهدید و تنبیه فیزیکی فرزندشان خودداری کنند.
- وقتی فرزندشان نیازهای عاطفی خود را ابراز می کند، او را از خود نرانند.
- به فرزندشان درباره ی تأثیر رفتار مثبت و منفی اش روی دیگران آگاهی بدهند.
- به فرزندشان کمک کنند که درک کند چگونه رفتار نامناسب او در مواردی به دیگران صدمه زده است.
- خانه ای بدون خشونت خانوادگی برای فرزندان فراهم کنند.
- خودشان در فرصت های مناسب با دیگران هم دلی کنند و در واقع الگوی هم دلی را به فرزندشان یاد دهند.


آیا هم دلی کردن در محل کار ضرورت دارد؟

در مورد منافع و خطرات هم دلی در محل کار زیاد صحبت شده است. عده ای معتقدند در محل کار و هنگام انجام مسئولیت های شغلی و حرفه ای، روابط بین افراد صرفاً باید بر پایه ی قوانین و مقررات و بدون هیچ گونه هم دلی باشد. عده ای حتی هم دلی را در محل کار مضر می دانند؛ آن ها فکر می کنند در روزگار فعلی که رقابت شدید اقتصادی بین شرکت ها، سازمان ها، کارخانه ها و مغازه ها وجود دارد، هم دلی بین کارکنان یا بین رؤسا و کارکنان جایی ندارد و همه ی کارکنان باید بدون توجه به احساسات و نظرات همکاران یا مشتریان، ساعات خاصی را در محلِ کار به انجام مسئولیت خود بپردازند.
تعداد قابل ملاحظه ای از کارکنان و کارگران فکر می کنند مدیران و سازمان ها به آن ها اهمیتی نمی دهند. آن ها احساس می کنند رؤسای شان علاقه ای به نظرات و عقاید آن ها ندارند؛ مسلماً این تفکر بر عملکرد شغلی آنها تأثیر خواهد گذاشت و چنین کارمندانی برای شغل خود ارزشی قایل نمی شوند و از مسئولیت حرفه ای خود لذت نمی برند. در صورت بروز چنین احساسی در کارمندان، عملکرد کلی آن شرکت یا سازمان نیز افت پیدا خواهد کرد.
باید دانست محل کار فقط محل اجرای قوانین و مقررات نیست، بلکه می توان در آن روابط انسانی را به بهترین نحو برقرار کرد. بهترین سازمان ها و موفق ترین کارخانه ها و شرکت ها، آن هایی هستند که فرهنگ هم دلانه دارند و مدیرانی دارند که می توانند عملکرد و رفتار خود را از بیرون و از دید کارکنان و مراجعان خود ببینند و نظرات و احساسات کارمندان شان را درک کنند.


نحوه ی هم دلی با هم کاران

هر چه بیش تر سعی کنید همکاران یا کارمندان تان را درک کنید، هماهنگی شغلی تان بیش تر خواهد شد. عمده ترین نیازی که آن ها در محل کار به شما دارند، این است که به دیدگاه آن ها نیز توجه کنید؛ به این طریق، می توانید به اهداف و انگیزه های آنان پی ببرید و با توجه به انگیزه ها و نظراتشان، رفتار و سخنان شان را درک کنید.
به خاطر بسپارید که در همه حال باید از قضاوت دوری کنید و بدانید که همیشه نظرات شما درست نیست. گذشته را به خاطر بیاورید و مروری بر گفتار و رفتار خودتان داشته باشید. آیا همیشه حق با شما بوده است؟ یا این که در برخی موارد سخنان و رفتار شما نادرست بوده و تأثیرات منفی بر همکاران یا کارمندان تان گذاشته است؟
نکته ی مهم در روابط کاری، اصل درست گوش کردن است.
باید با صبر و توجه زیاد به پیام هایی که همکارتان سعی می کند به شما منتقل کند، گوش دهید. زمانی که گوش می کنید، به او نگاه کنید و به حرکات بدن و تن صدایش توجه داشته باشید. سخنان او را مرتباً برای گفتن نظرات و شکایات خود قطع نکنید، البته می توانید مؤدبانه و با احترام لابه لای سخنان او، برای واضح تر شدن موضوع پرسش هایی بپرسید؛ به این طریق، درک بیش تری از نظرات او خواهید داشت.


فواید هم دلی در محل کار

اگر در روابط خود در محل کار تعادل برقرار کنید، هم دلی برای شما و شرکت تان پیامدهای مثبت به دنبال خواهد داشت. با هم دلی در محل کار روابط تان را با همکاران یا کارمندان تان، گسترش می دهید.
هم دلی با آنها، تشویق شان می کند تا نظرات شان را مشتاقانه به شما بگویند و آگاهی از این نظرات، روابط کاری را تسهیل می کند و راه حل های جدید و مناسبی برای مشکلات پیش آمده در محل کار، ایجاد می کند.
هم دلی با همکاران این فرصت را به شما و آن ها می دهد که سوء تفاهم ها و خطاهای ارتباطی تان را برطرف کنید و به جای اجرای قوانین صرف و بی توجهی به نیازهای انسانی، بینش و نوع دوستی بر روابط تان حاکم شود. بدون هم دلی شما فقط غرق در کار می مانید و ممکن است به حدی در موضوعات اقتصادی یا مسئولیتی درگیر شوید که از بقیه ی مسائل ضروری کار دور بمانید، در حالی که هم دلی شما را نسبت به همه ی مسائل مؤثر در کارتان، آگاه نگه می دارد.
برخی رفتارها قدرت هم دلی را از شما می گیرند. بدترین آن ها، خودبزرگ بینی و فرصت طلبی است. تمایل به دلیل تراشی نیز همان میزان به هم دلی آسیب می زند. هنگام هم دلی از قضاوت در مورد نظرات دیگران بپرهیزید و بعد از شنیدن سخنان دیگران از شایعه پراکنی و بدگویی خودداری کنید. به هنگام شنیدن صحبت دیگران از پرخاشگری بپرهیزید و به فکر رقابت ناسالم با همکاران تان نباشید. از شرمنده کردن و سرزنش کردن دیگران برای کاری که انجام داده اند نیز خودداری کنید.


تأثیر هم دلی در موفقیت شغلی افراد

هم دلی و ایجاد اعتماد برای موفقیت در کسب و رضایت مشتریان و حفظ آنان ضروری است. اگر فروشندگان یک طرفه و بدون توجه به نظرات مشتریان آن ها را وادار به معامله کنند، موفقیت آن ها دوام پیدا نخواهد کرد و رفتارشان حتی گاهی بی احترامی تلقی خواهد شد.
در تجارت باید با مردم به روش مشارکتی برخورد کرد. باید به آن ها کمک کرد که آن چه را دوست دارند، ببینند، تا اعتماد بین دو طرف شکل بگیرد. باید به نظرات شان با دقت گوش داد و علایق شان را درک کرد و سپس به آن ها کمک کرد تا به آن چه انتخاب کرده اند، برسند. در واقع، نباید نظرات و انگیزه ی شخصی خود را به آن ها تحمیل کرد.
اگر مشتریان شکایتی داشته باشند، لازم است به دقت به آن ها توجه و رسیدگی کرد؛ اگر نظرات و شکایات آن ها درست است، باید آن ها را پذیرفت و در پی جبران برآمد و اگر درست نیست، باید با عطوفت و احترام پاسخ مناسب داد و راه های ممکن دیگری را پیش پای آنان گذاشت. رسیدگی و توجه به شکایات مشتریان به ارتقای کیفیت کار کمک می کند و ارتباط با مشتریان را بهبود می بخشد.
منبع مقاله:
رسولیان، مریم، صالحیان، راضیه، (1389)، هم دلی، تهران: چاپ اول1390.
www.rasekhoon.net

پنج شنبه 7/9/1392 - 16:12 - 0 تشکر 673551

مهارت هم دلی کردن

عنوان: مهارت هم دلی کردن نویسندگان:   دکتر مریم رسولیان---دکتر راضیه صالحیان



هم دلی چیست؟

وقتی فرد بتواند احساسات دیگران را تشخیص دهد، خود را به جای آن ها بگذارد و حالات هیجانی و احساسی آن ها را درک کند، به چنین تجربه ای هم دلی می گویند. هم دلی در احساس و درک تجربیات احساسی دیگران است، بدون این که فرد احساس خود را با آن ها یکی بداند؛ به عبارتی هم دلی یعنی پا در کفش دیگری گذاشتن و با کفش او راه رفتن، به گونه ای که هم دلی کننده کاملاً آگاه باشد که کفشی که به پا کرده است به خود او تعلق ندارد.
به عنوان مثال، اگر یکی از دوستان ما ناراحت است و می گوید که امروز از کار اخراج شده است، هم دلی ما با او یعنی توانایی درک این واقعیت که او از این رویداد بسیار ناراحت است، دل نگرانی های متعددی دارد، از این که موقعیت اجتماعی اش لطمه می خورد مضطرب است، مشکلات اقتصادی متعددی را پیش پای خود می بیند و دغدغه های دیگری از این قبیل دارد.
ما بسته به شناختی که از دوست خود داریم و با توجهی که به او می کنیم، می توانیم تشخیص دهیم که این مسئله تا چه میزان موجب ناراحتی او شده است؛ اما این امر به هیچ وجه به این معنا نیست که ما هم به همان اندازه ی او ناراحت شده ایم یا در موقعیت مشابه، همان دغدغه ها و واکنش های او را نسبت به این مسئله نشان می دهیم.
در هم دلی ما عینک دیگران را قرض می گیریم تا از دریچه ی نگاه دیگران مسئله را ببینیم، در حالی که می دانیم این عینک مال ما نیست و اگر آن را برداریم خودمان آن مسئله را طور دیگری خواهیم دید. با این توضیحات، می توان گفت که هم دلی نوعی تغییر زاویه ی دیدمان نسبت به مسائل است، بدون از دست دادن دیدگاه اصلی خود و بدون قضاوت و ارزش یابی دیدگاه دیگری.


چرا هم دلی مؤثرترین مهارت زندگی است؟


هم دلی، زیباترین ویژگی انسان هاست. انسان ها با هم دلی کردن می توانند احترام عمیق خود را به دیگران ابراز کنند. هم دلی چرخ های ارتباطی بین افراد را نرم و لغزان می کند تا به راحتی بچرخند. هم دلی می تواند باعث افزایش کیفیت روابط و احساس رضایتمندی از برقراری روابط با دیگران شود.
وجود هم دلی در فرد علامت خودآگاهی، سلامت ذات، ارزش قایل شدن برای خویشتن و دوست داشتن خود (نه به معنای خودشیفتگی) است و فقدان هم دلی عدم بلوغ هیجانی و شناختی را نشان می دهد که منجر به ناتوانی در دوست داشتنِ دیگران می شود. هم دلی باعث می شود حریم دیگران را محترم بشماریم و احساسات، نیازها، نگرانی ها و علایق و نظرات آن ها را بپذیریم و بتوانیم به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
افرادی که در روابط با دیگران خودخواهی نشان می دهند و نظرات و ویژگی های شخصی آنان را نادیده می گیرند، غالباً بسیار محدود با مسائل برخورد می کنند. آنها معمولاً از دنیای وسیع انسان های دیگر بی خبر می مانند. در واقع، چنین افرادی در میان میلیون ها انسانی که در این جهان پهناور زندگی می کنند، نمی توانند با کسی صمیمی شوند و دوستانی داشته باشند.
هم دلی به دیدگاه افراد وسعت می بخشد، افزون بر آن، رفتارهای فرد را به تعادل می رساند و هم چون عامل تقویت وجدان انسان ها عمل می کند. هم دلی از افراط و تفریط جلوگیری می کند.
هم چنین هم دلی برای تحقق بخشیدن به پیشرفت های اخلاقی و عدالت و انصاف در جامعه ضروری است و نیز سنگ بنای نوع دوستی و زمینه ساز هماهنگی مردم با یکدیگر و اتحاد اجتماعی است.



می توان به دلایل زیر هم دلی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد الزامی دانست:


1. وقتی قصد ایجاد ارتباط با دیگران را داریم، هم دلی کردن با آن ها در برقرارسازی این ارتباط نقش بسیار مؤثر و سرعت دهنده ای خواهد داشت؛ در واقع هم دلی راه میان بری برای ایجاد ارتباط با دیگران برای ما فراهم می کند و افزون بر آن، کیفیت رابطه ی ما با آن ها را نیز بهبود می بخشد. با هم دلی کردن دیگران با سرعت و رضایت بیش تری با ما ارتباط برقرار می کنند. تا وقتی هیجانات دیگران را درک نکنیم، راهی برای ارتباط با آن ها نداریم.




2. هم دلی به ما کمک می کند تا علاوه بر این که رفتار فعلی افراد را درک کنیم، بتوانیم در مواردی حتی رفتارشان را در مواجهه با مسائل آتی نیز پیش بینی کنیم.




3. توانایی گذاشتن خود به جای دیگران، عامل اصلی برای رفتارهای نوع دوستانه و خیرخواهانه است. اگر افراد هم دلی نداشته باشند، مبادلات اجتماعی جایگزین نوع دوستی خواهد شد. همه به دنبال آن خواهند بود که هر نوع ارتباطی برای شان سود و منفعت مادی در پی داشته باشد. اما با هم دلی، شخص بدون منفعت طلبی، با دوستان و اطرافیانش معاشرت می کند؛ حتی شاید گاهی هزینه ای که بابت رفتار هم دلانه ی خود می پردازد، بیش تر از پاداش بالقوه ی آن باشد؛ نمونه ی آن افرادی هستند که در اقدامات نیکوکارانه شرکت می کنند.



4. فردی که هم دلی می کند، بهتر می شنود، درک بهتری از مسئله می یابد، و از این رو کامل تر و دقیق تر به دیگران پاسخ می دهد. او می تواند در حل مسئله بیش تر از کسانی که فقط هم حسی می کنند، به دیگران کمک کند.


منبع مقاله:
رسولیان، مریم، صالحیان، راضیه،(1389)، هم دلی، تهران: چاپ اول1390.
www.rasekhoon.net

پنج شنبه 7/9/1392 - 22:19 - 0 تشکر 673576

سلام
همدلی خیلی خوبه چه با خانواده و نزدیکان و چه در محل کار از طرف مدیر یا همکاران معمولی 
همینطور که در مقاله هم ذکر شد میشه  با همدلی بیشتر به افکار طرف مقابلمون نزدیک بشیم و حتی میتونیم رفتارهاش را به مرور زمان پیش بینی کنیم 

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.