• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4143)
شنبه 27/7/1387 - 13:58 -0 تشکر 65871
نماز ستون دین

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دوستان

عزیزان شما هر مطلب خوب و مفیدی كه باعث شود در نماز خواندن ما تاثیر مثبت بگذارد یا ما را بیشتر با نماز آشنا كند بنویسید تا همه استفاده كنند.

فراموش نكنید كه هیچ امر الهی مانند نماز خواندن ما را از زشتی و گناه دور نمی سازد .

 

شنبه 27/7/1387 - 14:44 - 0 تشکر 65935

چگونگى صلوات
در كتب اصلى اهل سنت از پیامبراكرم صلّى اللّه علیه و آله نقل شده است كه بهنگام صلوات ، حتماً نام آل محمّد را در كنار پیامبر بیاورید وگرنه صلوات شما ابتر و ناقص است .(385)
در تفسیر در المنثور از كتاب هاى صحیح بخارى و مسلم و ابى داود و ترمذى و نسائى و ابن ماجه كه از مهم ترین كتب اهل تسنن است نقل شده است ، كه شخصى به پیامبراكرم گفت : ما مى دانیم چگونه بر تو سلام كنیم ، امّا صلوات بر تو چگونه است ؟
پیامبر فرمودند: چنین بگوئید:
((
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدَ كَما صَلَّیْتَ عَلى اِبْراهیم وَ آلِ اِبْراهیم اِنَّك حَمیدٌ مَجیدٌ))(386)
شافعى امام مذهب شافعیان این مطلب را به شعر درآورده و مى گوید:

یا اَهْلَ بَیْتِ رَسُولِ اللّهِ حُبُّكُمُ
فَرْضٌ مِنَ اللّهِ فِى الْقُرآنِ اَنْزَلَه
كَفاكُمْ مِنْ عَظیمِ الْقَدْرِ اَنَّكُم
مَنْ لَمْ یُصَلِّ عَلَیْكُمْ فَلا صَلوةَ لَه (387)
اى اهل بیت پیامبر! كه محبت شما از طرف خداوند در قرآن آمده است ، در بزرگى شما همین بس كه هركس در نماز بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است .
آرى یاد آل محمّد در هر نماز، رمز آن است كه باید پس از پیامبر به سراغ اهل بیت او برویم نه دیگران . وگرنه بردن نام كسانى كه نیاز به تداوم راهشان نیست آنهم در هر نماز، كارى لغو مى شود.
شخصى خود را به كعبه چسبانده بود و صلوات مى فرستاد، اما نام آل محمّد را نمى برد، امام صادق علیه السلام فرمود: این ظلم به ماست .(388)
پیامبر خدا فرمود: كسانى كه آل مرا از صلوات محروم كنند در قیامت از بهشت بوئى نمى برند.(389) چنانكه جلساتى كه نام خدا و یاد پیامبر و آل او در آن نباشد، موجب حسرت در قیامت خواهد بود.(390)
جالب آنكه در روایات آمده است : هرگاه نام پیامبرى از پیامبران خدا برده شد، ابتدا بر محمّد و آل او صلوات بفرستید و سپس بر آن پیامبر درود و ثنا بفرستید.(391)
پیامبر خدا فرمود: بخیل واقعى كسى است كه نام مرا بشنود اما بر من صلوات نفرستد. او جفاكارترین و بى وفاترین مردم است

شنبه 27/7/1387 - 14:44 - 0 تشکر 65936

سلام
پس از ذكر صلوات ، سه سلام مى دهیم : یكى به رسول خدا، یكى به اولیاى خدا و یكى به مؤ منان و همكیشان خود.
خداوند در آیه (یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً) بدنبال صلوات ، دستور سلام بر پیامبر مى دهد، لذا در نماز پس از صلوات بر آن حضرت ، بر او سلام مى دهیم :
((
اَلسَّلامُ عَلَیْك اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُه ))
با تكبیرة الاحرام از خلق بریدیم و به خالق پیوستیم . در پایان نماز نیز ابتدا به گل سرسبد هستى ، یعنى پیامبراكرم صلّى اللّه علیه و آله سلام مى كنیم . سپس به بندگان صالح خدا سلام مى كنیم :
((
اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحینَ)) شامل همه انبیا و اوصیاى گذشته و امامان معصوم مى شود.
خداوند نیز خود بر پیامبرانش سلام و درود مى فرستد: (سلام على المرسلین )
(393)، (سلام على نوح )(394)، (سلام على ابراهیم )(395)، (سلام على موسى و هارون )(396)
با اسلام خود را با بندگان صالح خدا پیوند مى دهیم . پیوند و رابطه اى فراتر از مرزهاى زمان و مكان ، با همه پاكان و صالحان در طول تاریخ در همه عصرها و نسلها.
آنگاه به مؤ منانِ همراه و همكیش خود در زمان حاضر مى رسیم ، به آنان كه در جماعت مسلمین شركت كرده اند و با ما در یك صف واحد قرار گرفته اند. به آنان و فرشتگان حاضر در جمع مسلمین و دو فرشته ماءمور خود سلام مى كنیم :
((
اَلسَّلامُ عَلیْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُه ))
نماز را با نام خدا آغاز كردیم و با سلام به خلق خدا پایان مى بریم .
در این سلام ها، سلسله مراتب مراعات شده است ، ابتدا رسول خدا، بدنبال او انبیا و اولیا و صالحان و پس از آنها مؤ منان و پیروان .
سیماى سلام
سلام ،نامى از نام هاى خداست
سلام ،تحیّت اهل بهشت به یكدیگر است .
سلام ،تحیت فرشتگان بهنگام ورود به بهشت است .
سلام ،پیام پروردگار رحیم است .
سلام ،پذیرایى شب قدر است .
سلام ،اولین حق هر مسلمان بر دیگرى است .
سلام ،كلید شروع هر كلام و نوشته اى است .
سلام ،امان نامه از هرگونه ترس و شرّى است .
سلام ،ساده ترین عمل نیك است .
سلام ،نشانه تواضع و فروتنى است .
سلام ،عامل محبت والفت است .
سلام ،اظهار صلح و مسالمت است .
سلام ،اولین تحفه و هدیه دو انسان است .
سلام ،آرزوى سلامتى براى بندگان خداست .
سلام ،دعوت به صلح جهانى است .
سلام ،امیددهنده و نشاطآور است .
سلام ،برطرف كننده كدورتهاى گذشته است .
سلام ،اعلام حضور و اجازه براى ورود است .
سلام ،بهترین كلام بهنگام ورود و خروج است .
سلام ،كلامى است در زبان سبك ، اما در میزان سنگین .
سلام ،راهگشاى مصلحان براى اصلاح جامعه است .
سلام ،كلامى است كه مخاطبش مردگان و زندگانند.
سلام ،عامل تعظیم و تكریم است .
سلام ،سبب جلب رضاى خدا و غضب شیطان است .
سلام ،وسیله ادخال سرور در قلوب است .
سلام ،كفّاره گناهان و رشددهنده حسنات است .
سلام ،پیام آور انس و دوستى است .
سلام ،عامل تكبرزدایى و خودخواهى است .
سلام ،ادب الهى است .
سلام ،استقبال از هر خیر و خوبى است .
سلام ،كمالى كه ترك آن نشانه بخل و تكبر و انزوا و قهر و قطع رحم است .
سلام ، ابر رحمتى است كه بر سر مردم مى افكنیم و لذا مى گوییم : ((اَلسَّلامُ عَلَیْكُم )) نه ((اَلسَّلامُ لَكُم )). پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله مى فرمود: من تا آخر عمر سلام كردن بر كودكان را ترك نمى كنم .(397) گرچه سلام كردن مستحب است و پاسخ آن واجب ، اما پاداش كسى كه ابتدا به سلام كند دهها برابر جواب دهنده است .
در روایات مى خوانیم سواره بر پیاده ، ایستاده بر نشسته و وارد بر حاضرین مجلس سلام كند.(398) و قرآن مى فرماید: هرگاه مورد تحیت قرار گرفتید، پاسخى گرم تر بدهید: (اِذا حُییِّتُمْ بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا بِاَحْسَنَ مِنْها)(399)
والسلام علیكم و رحمة اله و بركاته

شنبه 27/7/1387 - 15:36 - 0 تشکر 65952

با هم یا جدا خواندن دونماز

ـ ابن عمر: هرگاه پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در سفر شتاب مى كرد ، یا كارى بر او دشوار مى آمد، نماز مغرب و عشاء را با هم مى خواند[1].

2
ـ حلبى از امام صادق علیه السّلام : هرگاه پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در سفر بود یا نیازى او را وادار مى كرد، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم مى خواند. و امام صادق افزود: عیبى ندارد كه نماز عشاء آخر را در سفر زودتر و پیش از آنكه شفق ناپدید شود، بخوانى.

3
ـ امام علىّ علیه السّلام : پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در شبهاى بارانى ، نماز مغرب و عشاء را با هم مى خواند، این كار را بارها انجام داد.

4
ـ معاذ بن جبل: همانا پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در سال (غزوه) تبوك، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند.

5
ـ ابن عباس: پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در مدینه، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم مى خواند، بى آنكه وحشتى در كار باشد و یا باران بیاید.

6
ـ امام صادق علیه السّلام : پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله هنگام زوال خورشید (ظهر) نماز ظهر و عصر را با مردم و به جماعت خواند، بى آنكه دلیل خاصى باشد و پیش از فرو رفتن شفق ، نماز مغرب و عشاء را با مردم و به جماعت خواند ، بى آنكه دلیل خاصى باشد . پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله این كار را تنها براى آن كرد كه وقت (نمازها) بر امتش فراخ باشد[2].

7
ـ امام باقر علیه السّلام : همانا پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله نماز ظهر و عصر را با هم و با یك اذان و دو اقامه خواند و نماز مغرب و عشاء را نیز با هم و با یك اذان و دو اقامه خواند.

8
ـ عبدالملك قمى از امام صادق علیه السّلام : گفتم: دو نماز را با هم بى آنكه علتى در كار باشد بخوانم؟ فرمود: پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله این را انجام داد و مى خواست بر امتش سبك گرداند.

9
ـ عبدالله بن سنان: شبى بارانى، در مسجد پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله به نماز مغرب حاضر شدم . نزدیك به شفق نداى اذان دردادند و اقامه را گفته، نماز مغرب را خواندند و سپس به مردم مهلت دادند تا دو ركعت نماز بگزارند . سپس منادى در جایگاهش در مسجد ایستاد و اقامه نماز را گفت ونماز عشاء را خواندند و به خانه هایشان رفتند و من این را از امام صادق علیه السّلام پرسیدم. امام فرمود: بلى، پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله اینگونه كرد.

10
ـ فضیل بن یسار: علىّ بن الحسین ـ درودهاى خداوند بر آن دو باد ـ فرمان مى داد كودكان نماز عشاء را با نماز مغرب بخوانند و مى فرمود: این بهتر از آن است كه به خواب روند[3].

11
ـ امام صادق علیه السّلام : همانا فرمان مى دهیم كودكان تا هنگامى كه هنوز وضو دارند و سرگرم چیزى نشده اند، نماز عصر را با ظهر و نماز عشاء آخر را با نماز مغرب بخوانند[4].

12
ـ صفوان جمّال: امام صادق علیه السّلام هنگام زوال خورشید (ظهر) نماز ظهر و عصر را با یك اذان و دو اقامه، با ما خواند و فرمود: من كار دارم، شما نمازهاى نافله را بخوانید.

13
ـ امام علىّ علیه السّلام : با هم خواندن دو نماز، بر روزى مى افزاید.

14
ـ عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السّلام : همانا پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در سفر، نماز مغرب و عشاء و ظهر و عصر را با هم مى خواند و این را تنها هنگامى كه عجله داشت، انجام مى داد .
[
امام صادق علیه السّلام ] فرمود: جدا خواندن آن دو، بهتر است.

15
ـ معبد[5] بن میسره: به امام صادق علیه السّلام عرض كردم: انسان مى تواند هنگامى كه خورشید زوالش را در طول روز آغاز مى كند، نماز ظهر و عصر را با هم بخواند؟ فرمود: بلى ، ولى دوست ندارم آن را، هر روز انجام دهد.

بیان:
علامه مجلسى ـ رضوان الله تعالى علیه ـ مى گوید: بدان ، كه آنچه از روایات به دست مى آید این است كه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را از هم جدا خواندن بهتر از با هم خواندن است. و پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله گاه به جهت آشكار كردن آن و تخفیف بر امت، با هم مى خواند و براى كودكان و مانند آنان همچون بیماران و گرفتاران اجازه داد، امّا از هم جدا خواندن ، به وسیله نماز نافله خواندن در میان آن دو نیز تحقق مى یابد و بیش از این ، لازم نیست. رواست كه در آغاز وقت، نافله (ظهر) بخواند سپس ظهر و پس از آن نافله عصر و نماز عصر را بخواند و این كار موجب به تأخیر انداختن دو نماز واجب «ظهر و عصر» و نافله هاى آن دو نمى شود و قراردادن یك ذراع و دو ذراع براى وقت ظهر و عصر به این جهت بوده است كه وقت فضیلت آن دو فراخ گردد و نافله خواندن، موجب تأخیر نماز واجب از وقت فضیلتش نشود و از این رو خواندن نماز ظهر و عصر پیش از رسیدن سایه به یك ذراع و دو ذراع اشكالى ندارد، بلكه از برخى روایات به دست مى آید كه این بهتر است و در روایت رجاء بن ابى الضحّاك آمده است كه امام رضا علیه السّلام میان نماز ظهر و عصر جز با نافله و ذكر و دعا، فاصله نمى داد ولى نماز عشاء را تا نزدیك به یك سوّم از شب، به تأخیر مى انداخت . و روایاتى كه با هم خواندن نمازها را سبب افزونى روزى مى خوانند ، شاید اینگونه با هم خواندن را مى گویند كه دو نماز واجب را همراه با نافله هایشان، یكجا بیاورد . سپس به بازار رود تا موجب پراكنده شدن مشتریان و طرف داد و ستدش نشود، یا با هم خواندن را براى كسى روا دانسته اند كه به خاطر عذرى، وضعیتش ایجاب مى كند نافله را نخواند، به دلیل روایتى كه كلینى از عباس ناقد با سندى مجهول نقل كرده است. او مى گوید: هر چه در دستم بود پراكنده شد و طرفهاى داد و ستدم رفتند . پس این مطلب را به ابو محمّد علیه السّلام گفتم، به من فرمود: نماز ظهر و عصر را با هم بخوان، آنچه دوست دارى، مى بینى.
و با سندى كه در آن ابهام و جهل است ، از محمّد بن حكیم روایت شده كه گفت: شنیدم ابوالحسن علیه السّلام مى گوید: با هم خواندن دو نماز در آنجاست كه میان آن دو، كار مستحبّى نباشد. پس اگر میان آن دو، مستحبى باشد، با هم خواندن صدق نمى كند..

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.