• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2449)
يکشنبه 21/7/1387 - 10:55 -0 تشکر 64729
آیا فرشتگان هم نماز مى‌خوانند؟

به نام خدایی که در همین نزدیکی هاست

سلام

از دوستان تبیانی یه سوال داشتم، آیا فرشتگان هم نماز مى‌خوانند؟

تسبیح فرشتگان عین نماز خودن ما هست؟

کیفت عبادات فرشتگان چجوریه؟

ممنون میشم اگر کسی در این موارد اطلاعاتی داره اینجا بگه.

التماس دعا

 

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
چهارشنبه 22/8/1387 - 13:49 - 0 تشکر 70306

با سلامدوست عزیز جناب mymail باید به عرض برسونم كه اختیار یعنی داشتن علم و اراده و توانایی . ما موجوداتی را مختار می نامیم كه اولاً بتوانند فعلی را انجام دهند ثانیاً آن فعل با علم باشد و ثالثاً اراده آنها هم وجود داشته باشد . همه می دانند كه ملائكه كارهایی را انجام می دهند و به كار خود هم علم دارندو اراده هم دارند .پس آنها دارای اختیار هم می باشند . اما احتمالاً شبهه ای در اراده وجود دارد كه این را هم باید بازگو كنم كه اراده عبارت است از علم به كار خود پس با این تعریف قید اراده به همان علم باز می گردد.اما در مورد این سخن كه گفته شد چرا فکر می کنید نزدیکترین موجودات و شبیه ترین آنها بخدا فرشتگاه هستند باید گفت كه خداوند در آفرینش موجودات ابتدا موجودی را می آفریند كه بیشترین شباهت و مسانخت را با حق تعالی داشته باشد و چون او مجرد است پس اولین مخلوق هم باید مجرد و دارای وحدت باشد و آنها ملائكه نورانی هستند كه مجرد از ماده و لوازم آن می باشند پس آنها از نزدیترین موودات به خداوند می باشند و چون نزدیكی هم موجب شباهت می شود پس اشبه موجودات به حق تعالی هستند در تمامی صفات از جمله اراده . و اینكه گفته شده انسان بر تمامی موجودات برتری دارد منظور انسان كامل و همان خلیفة الله است كه در تعبیر آمده است كه اول موجودات هم می باشد .در مورد اراده سخن دیگری هم هست و آن اینكه خداوند به پرستش هیچ موجودی نیازمند نیست و موجودات بوسیله عبادت خداوند ارتقاء می یابند حال اگر پرستش فرشتگان از روی اراده و اختیار نباشد این عبادت چه سودی دارد؟

چهارشنبه 22/8/1387 - 14:10 - 0 تشکر 70309

خیلی خوشحالم از اینکه جناب صدرا میان و جواب سوالاتمون رو می دن و واقعا ازتون تشکر می کنم.

اما در مورد بند آخر کلامتون که فرمودین موجودات با عبادت ارتقای درجه میابند چند سوال دیگه ایجاد می شه. در بین فرشتگان یکسری فرشته ی مقرب وجود دارند و یکسری فرشته در رتبه های پایینتر  .

خب شما می فرمایید با عبادت رتبه ی موجودات بالاتر می ره . سوال من اینه که آیا این در مورد فرشتگان هم صادق هست ؟ چون خیلی از ماها شنیدیم که فرشتگاه در همون رتبه ای که خلق شده اند باقی می مونند . در مورد فایده ی عبادت فرشتگاه یکی از دوستان گفته بودند که اینها به اینخاطر خلق شدند که انسان بواسطه ی نگاه به عبادات اونها از عبادات کردن خودش مغرور نشود. و البته دلیل دیگر هم همون که خودتون فرمودید که خداوند اول موجوداتی رو خلق می کنه که به خودش شبیه ترند . اما در این مورد هم من قبول ندارم که اولین موجودات خلق شده فرشتگان هستند . از دیدگاه (اعتقاد) شیعه اولین موجود مخلوق روح 14 معصوم یعنی روح انسان بوده است. 

سه شنبه 28/8/1387 - 13:39 - 0 تشکر 71575

با سلام

 جناب  mymail  در مورد حرفاتون باید نكاتی را عرض كنم  اول اینكه عبادت در موجوداتی موجب كمال می شود كه آن موجودات به نحوی با ماده ارتباط داشته باشند مانند انسانها كه در زندگی دنیایی خود می توانند با عبادت به كمالات باتری دست یابند اما این قاعده در مورد موجوداتی كه مادی نیستند دیگر تحقق ندارد و آنها دیگر كمالی را كسب نمی كنند مانند فرشتگان و انسانها پس از مرگ.

پس این سخن كه فرشتگان دارای مقام معلومی هستند بر طبق سخن قران و برهان عقلی صحیح می باشد.

در مورد علت خلقت آنها هم آن سخنی را كه فرمودید را می توان به عنوان غایت بالعرض برای خلقت فرشتگان در نظر گرفت ولی علت اصلی خلقت آنها امكان آفرینش آنها بوده است كه مشروط به استعداد قبلی نمی باشد.

يکشنبه 3/9/1387 - 18:30 - 0 تشکر 72795

نشاط در هدایت

با عرض معذرت که وارد بحث دوستان شدم چرا فرشته هایی که اهل تغییر نیستند و آنها را مجرد فرض کرده و توان پیشرفت ندارند،هنگام خلقت آدم سؤالی اعتراض گونه پرسیدند که خدایا این انسان فساد میکند ما که تسبیحت میکنیم نیازی به خلقت انسان نیست؟ و همانگونه که میدانیم کسی سؤال می کند تا چیز بیشتری بفهمد در حالی که فرشته یعنی ثابت خوب بودن

شنبه 9/9/1387 - 11:10 - 0 تشکر 74035

با سلام
 جناب sanrez  اصولاً به كمال رسیدن برای موجوداتی پیش می آید كه آن موجودات استعداد رسیدن به كمال را داشته باشند و استعداد هم فقط در انواع مادی موجود می باشد و مجردات چونكه فاقد ماده می باشند فلذا استعدادی هم ندارند و در نتیجه حالت منتظره ای در رسیدن به كمال ندارند و حصول علوم برای آنها به و سیله حركت نیست همانگونه كه در انواع مادی می باشد پس اگر آنها به علمی دست یافتند برای آنها كمالی به غیر از كمال ابتدایی حاصل نشده است 0 و در زبان دین باید توجه كرد كه زبان دین گاهی به صورت سمبلیك و گاهی خطابی و گاهی ادبی می باشد كه در آن از انواع استعاره ها و مجازاتی كه ما در ربان استفاده می كنیم یافت می شود. 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.