• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2579)
يکشنبه 14/7/1387 - 18:45 -0 تشکر 63076
پرسش و پاسخ younes_salehi

به نام مهربان پروردگارم

سلام

 

دوستان عزیز،بعد از مدت ها بالاخره این طرح هم شروع به کار کرد...

اگر پیگیر مطالب تاپیک صندلی داغ قرآن و عترت بوده باشید که میدونید جریان از چه قراره...اگر هم نه من توصیه میکنم یه دور مطالب این تاپیک رو بخونید

این تاپیک در واقع مشابه تاپیک های صندلی داغ انجمن صندلی داغ خواهد بود منتها با تفاوت های زیادی! در این تاپیک دوستان فقط مجاز به پرسیدن سوال در حیطه قرآن و عترت هستند... نه سوالهای شخصی نه سوالهای معرفتی نه ... سوال ها فقط در زمینه قرآن و عترت ما باشند... 

منتهااا به ذهنم رسید که برای انجمن مفید خواهد بود اگر در مورد انجمن قرآن و عترت و فعالیت های قرآن و عترتی هم سوال بشه...البته محدود...

از دوستانی هم که قراره پاسخ گو به سوالات دوستان باشند تقاضا دارم به جای بیوگرافی شخصیشون نحوه آشنایی با انجمن قرآن و عترت و نوع فعالیت هاشون در این انجمن و فعالیت هایی که تا به حال انجام دادند و دوست دارند انجام بدن رو برامون بگن....(نظرشون در مورد انجمن ،دلیل فعالیتشون و...)

تو این تاپیک"نمیدونم" جایی نداره...باید دوست عزیزمون برن بگردن جستجو کنن مطالعه کنن ولی جواب رو برای ما پیدا کنن...

(هدف تاپیک همین است) در انتها اگر سوالی بی پاسخ موند همگی روش بحث میکنیم و سعی میکنیم حتما جواب سوال رو پیدا کنیم.

در انتها هم به عنوان حسن ختام این برنامه و به جای گزارش کار طرحی رو از دوستان میخوام که در تاپیک دیگری پیگیری خواهد شد.

مطمئنم که تاپیک برای همه ی ما مفید خواهد بود....شکی ندارم

ان شاء الله

دوستان و جناب صالحی بسم الله...

 

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
دوشنبه 6/8/1387 - 17:59 - 0 تشکر 67706

به نام او که آرام قلب من است...

سلام

جناب صالحی؟ این همه اصرار برای شروع و این بی توجهی؟ قرار بر این بود که تا

چند شب پیش جوابها رو بذارید... پشیمونم از ایجاد این تاپیک

اگر تمایل نداشتید چرا پیشنهاد دادید؟چرا قبول کردید؟ و ....؟

به هر حال بنده دیگه تعهدی ندارم و پامم گذاشتم رو دلم ناجور...هر جور راحتید

باقی کار به عهده من نیست

موید باشید

دلتون دریایی

شب و روزتون رویایی

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
يکشنبه 12/8/1387 - 0:36 - 0 تشکر 68351

بسم الله الرحمن الرحیم
از آخر شروع می کنم
به پاسخ دادن
 پاسخ به سوال ماندگاری :
2) در قرآن كریم، آیات ناظر به یكدیگرند. در مجموع قرآن، آیات محكم و متشابه، عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، ظاهر و صریح و... وجود دارد و مفاهیم و معانى قرآن كریم بعضى از منطوق لفظ و بعضى از مفهوم آن به‏دست مى‏آید.

براى تطبیق و مقایسه صحیح این آیات، باید ویژگى هریك را بشناسیم، چگونگى ارائه و مقایسه آن‏ها با یكدیگر را بیابیم و ضابطه تقدم و تاخر هر یك و نوع تاثیرى را كه هر یك بر دیگرى مى‏گذارد، به‏دست آوریم. بخشى از علم اصول متكفل بحث درباره این امور مى‏باشد. بنابراین، بر مفسر قرآن لازم است كه با این ضوابط و قواعد آشنا باشد تا توانایى برداشت و فهم صحیح از آیات را پیدا نماید، چنانچه وجود براهین عقلى و مجادلات كلامى در خلال آیات قرآن آشنایى و تسلط بر علم منطق و قواعد منطقى را به منظور كشف مدلول آیات لازم دارد. قاعده جرى و اطباق در آیات اگرچه در نظر داشتن شان نزول آیات هنگام برداشت از قرآن نكته‏اى ضرورى است. اما این بدان معنا نیست كه مدلول و معناى آیه را در چهارچوب آن منحصر سازیم; زیرا در عین اینكه قرآن كلامى است كه در زمان و شرایط خاص و به ملاحظه حوادثى مشخص نازل شده، اما همان‏گونه كه قبلا بیان شد، این كتاب حیاتى جاوید رسالتى جهانى برعهده دارد. بنابراین، نمى‏توان معانى آن را به زمان نزول محصور كرد، بلكه باید به زمان‏ها و مكان‏هاى دیگر گسترش داد; زیرا قرآن مانند امثال، اختصاص به مورد خود ندارد، بلكه بر هر مصداقى كه با مورد نزول از حیث ملاك متحد باشد، جریان مى‏یابد.

در این‏باره ، مرحوم علامه طباطبائى مى‏فرماید: «اگر در شان نزول آیات، روایاتى آمده است، نباید حكم آیه را مخصوص آن واقعه بدانیم تا پس از انقضاى واقعه و از بین رفتن آن حكم، آیه نیز ساقط شود; زیرا بیان آیه عام است و علت آن را مطلق مى‏كند. پس اگر در حق افرادى از مؤمنان مدحى مى‏كند و یا نسبت‏به غیر مؤمنان مذمتى مى‏نماید، مدح و ذم خود را به صفاتى از آن‏ها تعلیل كرده و نباید حكم را منحصر به آن‏ها دانست، بلكه هر كه داراى آن اوصاف باشد مشمول حكم آیه مى‏گردد.»

از این ویژگى آیات یعنى قابلیت انطباق بر مصادیق متعدد در همه زمان‏ها و مكان‏ها به «جرى و اطباق‏» تعبیر مى‏شود. البته این تعبیر - همان‏گونه كه مرحوم علامه طباطبائى مى‏گویند - متخذ از بیانات معصومان است علیهم‏السلام «جرى اصطلاحى است كه از كلمات ائمه اهل‏البیت علیهم‏السلام گرفته شده است; مثلا، در تفسیر عیاشى از فضیل بن سیار روایت‏شده كه گفت: من از امام باقرعلیه‏السلام درباره این روایت پرسیدم كه فرموده‏اند: هیچ آیه‏اى در قرآن نیست، مگر اینكه ظاهرى دارد و باطنى، فرمود: ظاهر قرآن تنزیل آن و باطنش تاویل آن است. بعضى از تاویل‏هاى آن گذشته وبعضى هنوز نیامده است. هر وقت چیزى از آن تاویل‏ها آمد، مصداقى از آن است.»

از این‏جا، روشن مى‏گردد كه آنچه در بعضى از روایات به‏عنوان تفسیر آیه آمده و آیه را بر معناى شخصى یا اشخاصى منطبق ساخته است، از باب جرى و اطباق و بیان مصداق است، نه از باب انحصار.

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 12/8/1387 - 1:20 - 0 تشکر 68355

بسم الله نور
جواب به پرسش 2_2 آنشرلی
طبیعت را به عنوان وسیله آزمایش قرار داده 
ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
چهارشنبه 23/11/1387 - 10:8 - 0 تشکر 89449

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

روح القدس کیست؟

یکی از مسائل مهم فلسفی که همواره ذهن متفکران و دانشمندان را به خود مشغول کرده، مسأله «روح» است که از لحاظ وجودی و ماهوی، کنکاش شده است.

درباره وجود روح، همه فیلسوفان و نیز ادیان و مذاهب الهی، این نکته را مسلم دانستهاند

که غیر از اعضا و جوارح و بدنهای مادی، چیز دیگری وجود داردکه منشأ احساسات، ادراکات، حرکات و سکنات ارادی و

غیر ارادی است که آن همان «روح» است.

از لحاظ ماهوی، نظریات گوناگونی درباره روح از سوی فلاسفه ایراد شده است؛ ولی هیچ کدام این مسأله را به طور تحقیق حل نکردهاند.{1}

از دیدگاه اسلامی، آن چه شخصیت واقعی انسان را تشکیل میدهد، بدن نیست؛ زیرا بدن در همین جهان به تدریج از بین میرود.

آن چیزی که شخصیت واقعی انسان را تشکیل میدهد، همان است که در قرآن کریم از آن به «نفس »{2}

و احیاناً «روح» تعبیر شده است.

راغب در مفردات، واژههای رَوح و «رُوح» را در اصل، یکی دانسته، روح را اسمی دیگر برای نفس میشمارد.{3}

در قرآن کریم، کلمه روح 21 بار به کار رفته که مهمترین معانی آن، قرآن، شریعت و دین، فرشته (جبرئیل) و روح انسانی است.

بنا به گفته بسیاری از مفسران، از جمله طبرسی، علامه طباطبایی بنابر نظر راغب اصفهانی، مراد روح در این آیه (و کذلک أوحینا الیک روحا من أمرنا...)، قرآن کریم است.{4}

موفق باشید

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 23/11/1387 - 10:9 - 0 تشکر 89450

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

قرآن کریم همچنین درباره نخستین انسان میفرماید: (و نفخت فیه من روحی).{5} بنا به گفته بیشتر مفسران،

منظور از «روح القدس» و «روح الامین» که در چند جای قرآن آمده،
فرشته وحی یا جبرئیل است که قرآن را بر قلب مبارک پیامبر(ص) فرود آورد.

سوره نحل آیه 102 خداوند در قرآن میفرماید: (قل نزله روح القدس من ربک);{6}

«بگو روح القدس، قرآن را بر تو از جانب پروردگارت فرو فرستاد». همچنین میفرماید: (نزل به الروح الامین علی قلبک);{7}

«روح الامین قرآن را بر قلب تو فرو فرستاد». قرآن کریم در ضمن آیاتی، روح القدس را مؤیّد حضرت عیسی شمرده و فرموده است: (و آتینا عیسی بن مریم البینات و أیدناه بروح القدس);{8}

و (واذکر نعمتی علیک و علی والدتک اذ أیدتک بروح القدس).{9}

در این آیات نیز چنان که طبرسی، بیضاوی و دیگر مفسران گفتهاند،
منظور از «روح القدس»، فرشته وحی، جبرئیل امین است.{10}

قول دیگر درباره روح القدس آن است که نیرویی غیبی است که عیسی7 را تأیید میکرد و با همان نیروی مرموز الهی، مردگان را به فرمان خداوند زنده مینمود و این نیروی غیبی، در اندازههای ضعیفتر در همه مؤمنان با تفاوت درجات ایمان وجود دارد و همان امدادهای الهی است که انسان را در عمل به وظایف و هنگام مشکلات یاری میدهد و از گناهان باز میدارد.{11}

برخی مفسران نیز «روح القدس» را به «انجیل» تفسیر کردهاند.{12}

موفق باشید

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 23/11/1387 - 10:10 - 0 تشکر 89451

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

[1].1. فرهنگ علوم فلسفی و حکومی، دکتر سید جعفر سجادی، ذیل ماده روح، ص 342 (انتشارات امیر کبیر، تهران ، چاپ اول،1376)/

[2].2. سوره زمر، آیه 42/

[3].3. مفردات راغب ذیل ماده روح ص 210/

[4].4. البته مرحوم علامه طباطبایی در ج 13 المیزان، ص 196 ذیل آیه 84 سوره اسرا (دفتر انتشارات اسلامی) میفرمایند: «منظور از روح در این آیه همان روح القدس است و مراد از وحی روح، یعنی انزال روح و انزال روح، یعنی انزال قرآن توسط روح القدس (یعنی جبرئیل)».

[5].ص 72/

[6].سوره نحل، آیه 102/

[7].سوره شعرا، آیه 193/

[8].5. سوره بقره، آیه 87 و 253.

[9].6. سوره مائده، آیه 110.

[10].7. قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج 3، ذیل ماده روح ص 131 (انتشارات دار الکتب الاسلامیه، طهران، 1367). همچنین ر.ک: الکشاف، ج 1، ص 162 و ج 2، ص 435 - 634 (نشر ادب الحوزه)؛ تفسیر روح المعانی، علامه آلوسی، ج 1، ص 317 ذیل آیه 87 سوره بقره (داراحیا التراث العربی، بیروت، لبنان، بیتا).

[11].1. برای تفصیل بحث درباره روح ر. ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج 13، ص 195، ذیل آیه 84 سوره اسرا (دفتر انتشارات اسلامی)، مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج 4، ص 729 مسأله روح، (انتشارات صدرا، چاپ اول، 1377).

4. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،، ج 20، ذیل آیه 52، سوره شوری.

[12].2. الکشاف، زمخشری، ذیل آیه 87 سوره بقره، ج 1، ص 162 (نشر ادب الحوزه، بیتا - بیجا).

موفق باشید

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 23/11/1387 - 10:16 - 0 تشکر 89452

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

دوستان عزیز چه خوبه این تایپیک پر محتوا دوباره فعال شه

آنه عزیز بسم الله دوباره شروع کنید این تایپیک به دست شما ثبت شده مامنتظریم

مامنتظریممممممممممممممممم

من منتظر همه دوستان هستم

بخصوص یونس صالحی گرامی که پیداشون نیست

باید خودشون رو ادامه کنند برای سوال جواب دادن

بیایید دوباره انجمن قرآن را فعال کنیم

قابل اطلاع همه اونهایی که میگویند این انجمن فعال نیست

این گوی ومیدان

بسم الله.....

موفق باشید

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.