تاثیر هنر خوشنویسی در تربیت
1-هنر خوشنویسی ازهنرهی خاص مورد علاقه وتوجه برخی دانش آموزان است که می تواند مورد استفاده مربیان قرارگیرد.
2-هنر خوشنویسی باتوجه به قدمت تاریخی درهنر ایرانی-اسلامی وارزش های سنتی-تربیتی واخلاقی،ثمرات بسیاری درپیشبرد اهداف تربیتی دارد.
3-خوشنویسی(خط) یکی ازهنر ایرانی-اسلامی ارزشمند است که می تواند درخدمت«تعلیم وتربیت»دانش آموزان قرارگیرد.برخی ازتاثیرات تربیتی این هنر ارزشمند بدین شرح برشمرد:
الف)سرمشق پذیری وانتقال مضامین ارزشمند تربیتی از طریق تکراروتمرینآن ها:
ب)اعتدال پذیری ونرمش وایجادانعطاف درروحیات ورفتار:
ج)نظم آموزی وایجاددقت:
د)ایجاد نشاط درونی دردانش آموزان:
4)زیبایی پذیری وپرورش حس جمال:
و)فهم مطالب وتوجه به مضامین نیکو:
ز)لذت از کارخلاق ئاحساس رضایت:
ح)قاعده پذیری و ایجادرفتارقاعده مندی درزندگی:
ط)ایجاد دقت وشکیبایی وافزایش حوصله.
- چندنکته ای اجرایی در زمینه ی استفاده از این هنرنیز از جمله:توجه به نیازهای سنی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ،تنوع در شیوه های آموزش،قابل درک وساده بودن موضوعات ومحتوای مضامین وسرمشق ها،ایجادرقابت سازنده وسالم درمسابقات خوشنویسی و...
تاثیرسرودخوانی وهم آوایی درتربیت
1-با توجه به اثرات مثبت وسازنده فعالیت سود خوانی،این فعالیت به عنوان یکی ازبرنامه های هنری جذاب در مدارس پیشنهاد می شود.این فعالیت حتی بدون ابزارموسیقی نیزقابل اجرا است.
2-کارایی هاوکاربرد هایی تربیتی فعالیت سرود خوانی را می توان بدین شرح برشمرد:
الف)از ان جاکه کودکان ونوجوانان درسرود خوانی مورد توجه دیگران قرار می گیرند تشویق می شوند وشخصیت پیدا می کنند.
ب)«هم آوایی»و«هماهنگی»موجود در فعالیت سرود،موجب پرورش روحیه ی کار جمعی وایجاد وحدت می شود.
ج)حضور در مقابل دیگران وخواندن سرود همراه با بیرون راندن صدا،نیروی اعتماد به نفس را در دانش آموزان تقویت می کند.
د)موسیقی وسرود اگر در مناسب درک و فهم ذهنی کودکان و نوجوانان باشد موجب پرورش مایه های عاطفی و توجه به زیبایی ها جمال ها می شود.
ه)استفاده از نیروی بیان ،اماده سازی دستگاه صوتی و تنفسی، تاکید بر نحوه ی ادای کلمات ، موجب تقویت گفتاری و بهتر سخن گفتن می شود.
و) عناصر ادبی وهنری موجود در برنامه ی سرود خوانی، زمینه ی بسیار مساعدی برای عواطف و علایق و ذهن دانش اموزان می شود.
ز)سرود خوانی موجب آشنای دانش آموز با «ریتم» ، «ضرب»و«ملودی» می شود که از عناصر اصلی و سازنده موسیقی هستند.
ح)این فعالیت زمینه ی افزایش گنجینه ی لغات دانش آموزان را فراهم میکند .
ط)سرود و موسیقی مناسب زمینه ی درک موزونیت را درزندگی فراهم می کند
3.فعالیت سرود خوانی (بدون موسیقی) نیازمند امکانات خیلی خاص نیست و در اغلب مدارس و کانون های پرورشی قابل اجرا است.
4.در خصوص شیوه ی اجرای این فعالیت نیز باید گفت که موضوع و محتوا سرودها باید متناسب با
نیاز کودکان و نوجوانان باشد.
تاثیر نمایش زنده وعروسکی در تربیت
1-هنرهای نمایشی ازجمله فعالیت های بسیارمفیدوموثردربرنامه های مدارس وکانون های پرورشی است که درشاخه های متنوع ومتعدد نظیرنمایش زنده،نمایش عروسکی ،و...قابل اجراست.
2-این فعالیت به عنوان یک واسطه ی قوی تربیتی می توانددرخدمت بسیاری ازفعالیت های آموزشی قرارگیردواهداف تربیتی مختلف،ازجمله موارد زیر رادنبال کند.
الف)ایجاد عطف وتوجه وتقویت مایه های درونی وقلبی:
ب)ایجاد اعتماد به نفس از طریق رفتن روی «صحنه»یا شرکت در بازی ها ی نمایشی:
ج)ایجاد هم زاد پنداری باشخصیت های مثبت نمایش؛
د)فراهم سازی زمینه تخیله ی روحی مشکلات تربیتی ومسائل دانش آموزان:
ه)پرورش خلاقیت ونیروی تفکر دانش آموزان با استفاده از عناصری چون تصور،تخیل وتوهم؛
3-نمایش ونمایش عروسکی درهرسه مقطع دبستان،راهنمایی ودبیرستان قابل طرح واجراست
4-مربیان پرورشی بایدخود شان با این هنراشنا باشند تا بهتر بتوانند از ان درجهت مقاصد تربیتی خودشان استفاده کنند.
5-«نمایش خلاق»نیز یکی از شیوه های علمی وارزشمند تجربه شده است که در کلاس درس ومدرسه نیز قابل اجراست.
6-تئاتر دانش آموزی باید در پی تجربه های خلاق و افریننده باشد و از همه ی روش های شناخته شده بهره ببرد.
7-ارائه آثار نمایشی دانش اموزان برای دیدن دیگران در حد تشویق و ترغیب به فعالیت بیش تر،
مجاز و قابل توجیه است ، ولی استفاده از کودکان و نوجوانان به عنوان بازیگر در اجراهای متعدد نمایشی و شبه حرفه ای ، اثار سوء و آفات تربیتی زیادی به دنبال دارد .
برپایی نمایشگاه در مدارس
1-یکی مهم ترین واسطه های انتقال مفاهیم تربیتی ، دیدنی های مناسب برای کودکان و نوجوانان
است که این مهم در نمایشگاه ها به خوبی اتفاق می افتد و زمینه ی برگزاری آن ها دراغلب مدارس فراهم است.
2-برگزاری درست نمایشگاه ها در مدارس به عنوان یک ابزار بیانی تصویری ، نیاز به شناخت کارکردهای این فعالیت دارد. به همین جهت مربیان پرورشی باید با اهداف و انتظارات و
نحوه ی برگزاری نمایشگاه ها و... آشنایی لازم را پیدا کنند.
3-نمایشگاه های مدارس انواع متفاوت دارند که هر کدام از آن ها می تواند به منظور خاصی تشکیل شود . از جمله نمایشگاه های آثار هنری دانش آموزان ، نمایشگاه های تاریخی و مذهبی در مناسبت های مختلف ، تشکیل نمایشگاه های کتاب و...
4-نمایشگاه های مدارس دارای اهداف و کارکردهای مختلف تربیتی است که از جمله ی آن ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:
الف)ارائه دیدنی های مناسب به قصد تربیت دانش آموزان ؛
ب)تقویت روحیه ی گروهی و همکاری از طریق مشارکت دانش آموزان در آماده سازی نمایشگاه ؛
ج)تقویت حس «زیباشناسی و زیبا فهمی »دانش آموزان ؛
د)ایجاد حس اعتماد به نفس در دانش آموزان و افزایش باور والدین آن ها نسبت به فرزندانشان؛
ه)ایجاد زمینه مشارکت در دانش آموزان برای حضور فعال آن ها در کلاس های پرورشی؛
و)دادن برخی آموزش های غیر مستقیم در زمینه ی موضوعات تربیتی ؛
ز)فراهم کردن زمینه ی تقویت دقت و توجه در دانش آموزان ؛
ح)پر ساختن لحظات فراغت دانش آموزان ؛
ط)ایجاد لذت و سرگرمی سالم.
5-در خصوص نحوه ی تشکیل نمایشگاه , نکات اجرایی زیادی باید مد نظر قرار گیرد که برخی از آن ها عبارت اند از :
الف) مشارکت دادن دانش آموزان در تهیه ی مواد نمایشگاهی و برگزاری ؛
ب) به کار گیری درست دانش آموزان و بهره گیری از آثار آن ها براساس یک طراحی درست و برنامه ریزی دقیق؛
ج)برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در مدارس به منظور جمع آوری آثار خوب دانش آموزی برای استفاده در نمایشگاه ها ؛
د)توجه به اصول فضا سازی و تزئین محیط نمایشگاهی به منظور جذاب تر کردن آن و انتقال بهتر مفاهیم تربیتی مورد نظر ، برای مثال ، توجه به عوامل انسانی ، در نظر داشتن عوامل هنری ،توجه به عوامل فیزیکی و محیطی و...