به نام خدا و سلام
گزارش تخصصی که توسط کمیسیون مدارس استرالیا در 1980 پس از مطالعه دیدگاههای کارشناسان با عنوان آموزش دانش آموزان تیزهوش انتشاریافت .این گزارش حاکی است ,که در باره مفهوم تیز هوشی , برداشتهای ضد و نقیض وجود دارد.
کمیسیون یاد شده ضمن بررسی تعاریف گوناگون تعریف زیر از تیز هوش ارائه داده است: تیز هوش به فردی اطلاق می شود که ضمن برخورداری از قوای فکری والا واستعداد فراوان از خلاقیت و سایر توانایی ها نیز بهره ای برده باشد. و به آموزش فراتر از آنچه در مدارس عادی ارائه می شود نیازمند باشد(سجادیه ,1368, ص94).
همانگونه که مشاهده می شود تعریف فوق نیز آن قدر مبهم است که عملیاتی کردن این تعریف را با مشکل مواجه می سازد.