عکاسی داخل استودیو یا محیط بسته
لازمه عکاسی در استودیو یا محیط بسته، آگاهی داشتن از اطلاعات اولیه تکنیکهای نورپردازی است. یکی از اصول اولیه نورپردازی در محیط بسته این است که به شکل مثلثی انجام شود. در این شرایط به سه منبع نوری نیاز است: نورهای اصلی (Key Lights)، نورهای عقب(Back Lights) و نورهای فرعی (Fill Lights ). روشنترین نور مربوط به نور اصلی است. این نور باید از پشت و اطراف عکاس به سوژه تابانده شود. قسمتی از سوژه که در مقابل دوربین قرار گرفته باید روشنتر باشد. نور عقب از قسمت پشت سوژه تابانده خواهد شد. این نور باعث میشود که بین سوژه و پسزمینه (back ground) فاصلهای به وجود بیاید. نور فرعی از اطراف سوژه و از زاویه مخالف نور اصلی تابانده و موجب سایه میشود. شدت نور فرعی نباید به اندازه نور اصلی باشد. برای ایجاد عمق در عکاسی باید با نورها بازی شود. برای بهتر شدن در زمینه تکنیکهای نورپردازی و ایجاد یک شرایط ایدهآل میان نور و تاریکی تمرین و ممارست توصیه میشود.
نور تلطیف شده (Diffused Lighting)، برای ملایم و لطیف کردن نورهای محیط و تاثیر آنها در عکاسی نقش مهمی دارد. تاثیر نور ملایم (تلطیف شده) در عکاسی چهره بیش از سایر زمینهها خود را نشان خواهد داد. یکی از سادهترین روشهای ایجاد چنین فضایی، استفاده از یک کاغذ روی چراغ استودیو است.
نور فرعی یا پرکننده (fill light) نوری است که برای کاهش کنتراست استفاده میشود. زمانی که تاثیر نور فرعی زیاد شود، میزان کنتراست موجود در محیط کاهش مییابد. این در حالی است که با کاهش تاثیر نور فرعی، میزان کنتراست افزایش مییابد.
به منظور تاثیر چشمگیر در عکاسی از نور کناره (Side Lighting) نیز میتوان استفاده کرد. نور کناره به دلیل ایجاد سطح بالایی از کنتراست، تاثیر منحصربهفرد و چشمگیری روی شرایط عکاسی خواهد گذاشت. یک قسمت سوژه باید بیشترین نور را داشته و قسمت دیگر باید هر چه بیشتر به تاریکی متمایل باشد. نورپردازی به این شکل عمق بیشتری به سوژه موردنظر خواهد بخشید.
تابش نور از پشت (Backlighting) روش دیگری است که در نورپردازی استفاده میشود و روشنترین منبع نوری به شمار میرود. در این روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابیده و برای ایجاد سایه استفاده میشود. تابش نور از پشت میتواند یک عکس زیبا ارایه دهد یا اینکه با عملکرد معکوس، یک عکس زیبا را به طور کامل خراب کند. با کمک این تکنیک است که تصویری تیره از درخت نخل را روبهروی غروب خورشید میتوان ثبت و آن را به عکسی زیبا تبدیل کرد. اگر به جای درخت نخل از یک انسان که در مقابل غروب خورشید ایستاده استفاده شود نتیجه همانی خواهد بود که برای درخت نخل ایجاد شده است به این معنی که سوژه به طور کامل تیره خواهد شد. به این ترتیب دو عکس که با یک تکنیک نورپردازی گرفته شده است به طور قابل ملاحظهای تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting برای روشنتر کردن قسمت جلو سوژه و برجسته کردن برخی فضاها یا اشیا، عکاس میتواند از فلاش اجباری (fill-in flash) استفاده کند. فلاش اجباری همان فلاش دوربین است که شدت نور آن قابل کنترل نیست و برای تابش مستقیم نور استفاده میشود.