۱۷- اگر در یادگیری مطالب درسی با مشکل روبرو هستیم بایدبه دنبال علت آن بگردیم .
و بعد از شناسایی آن در جهت رفع آن اقدام لازم را انجام دهیم علت های عمده ضعف در یادگیری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :
نداشتن هدف در یادگیری : نداشتن هدف مشخص و روشن و قابل دسترسی ، علاقه و میل به یادگیری را در شخص از بین می برد
فقدان انگیزه کافی: فرآیند یادگیری به انگیزه میل و رغبت کافی برای مطالعه دروس نیازمند است فقدان انگیزه کافی به هر دلیل یک مانع جدی برای یادگیری می باشد .
عدم توجه و دقت کافی : بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت ، بی توجهی و بی دقتی را مهمترین علت یاد نگرفتن می دانند و به طور کلی هرچه بیشتر به چیزی توجه کنیم بهتر آن را درک می کنیم . بی توجهی یادگیرنده گاهی مربوط به عوامل درونی ( اضطراب ، خستگی ، گرسنگی ، درد، نگرانی ، افسردگی ، تخیلات و …. است) و در بعضی مواقع هم مربوط به عوامل برونی (رویدادهای محیط مطالعه در هنگام مطالعه در خانه و مدرسه ، صدای تلوزیون و ……) می باشد .
نداشتن معلومات پایه برای یادگیری : این امر بخصوص در مرور دروس ریاضی ، فیزیک ، شیمی، و علوم حائز اهمیت است . دانش آموزی که معلومات اولیه و پیش نیاز را نمی داند ، بالتبع نمی تواند مطالب پیچیده تر که بر اساس آن معلومات پایه و اولیه است درک کند .
وجود مشکلات عاطفی و هیجانی : دانش آموزی که اعتماد به نفس ندارد و می ترسد که مورد تمسخر همسالانش قرار گیرد و آرامش و شرایط مناسب عاطفی را برای یادگرفتن ندارد ، ترس از شکست ، نداشتن اعتماد به نفس ، ترس از تمسخر یا مورد تنبیه قرار گرفتن و اضطراب شدید از جمله مهمترین عوامل مؤثر در عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان است.