با سلام به همه دوستان در مورد سوالات کاربر محترم آخوند عرض کنم در مورد اینکه بحث برون یا درون دینی است خودتان بطور مفصل شرح دهید بهتره !چون من نوعی شاید با این موضوعات آشنایی کامل نداشته باشم فقط میخواهیم بصورت ساده خدا رو اثبات کنیم ولی برای اشنایی کاربران بطور مختصر اشاره ای به تعاریف شما میشه:
مسائل درون دینی مسائلی است كه به كتاب های مقدس ادیان مستندند.البته فیلسوف دین از میان این مسائل به عناصر مشترك بین ادیان می پردازد. برخی از مسائل درون دینی عبارتند از: اعتقاد به موجودی فراتر از ماده و مادیات، براهین اثبات خدا، جاودانگی روح، ماهیت روح و مسئله شر.
مسائل برون دینی: اموری است كه در كتاب ها و متون مقدس دینی چیزی درباره آنها یافت نمی شود و باید در خارج از دین در مورد آن اندیشید. مباحث برون دینی مثل: تعریف دین، منشأ و گوهر دین، كثرت گرایی دینی، رابطه علم و دین و زبان دین.
در مورد تعریف دین هم فکر کنم نیاز به مبحث جداگانه ای داره.اما در مورد یگانگی خداوند باز به نظر من نیاز به بحث جدیدی داره اول بایستی خدا رو اثبات کنیم بعد در مورد صفاتش بحث کنیم(توحید ذاتی و ...)
.و اما در مورد سوال کاربر محترم اقای پارسا زاهد بازم نظر بنده اینه که در مورد صفات خداوند مبحث جدیدی ایجاد بشه بهتره ولی بصورت خیلی مختصر جمله ای از کتاب توحید شهید مطهری ذکر میکنم و اون اینکه: معلول همان طوری كه از اصل وجود علت حكایت می كند یعنی حكایت می كند كه من علتی دارم ، از صفات و خصوصیات علت هم تا حدودی حكایت می كند ،یعنی این جور نیست كه معلول فقط حكایت كند كه من علتی دارم ، نه ، تا حدودی صفات علت خودش را هم نشان می دهد . مثلا معلول ، عظمت علت را نشان می دهد ، عظمت معلول دلیل بر عظمت علت است . معلوم است علت كوچك و حقیر و ناتوان و ضعیف نمی تواند معلول عظیم به وجود آورد . یكی از شؤون علت كه معلول آیت و جلوه او می شود علم علت است . خود معلول می تواند این صفت را كه صفت علم علت است از آیینه خودش منعكس كند ، نشان بدهد ، یعنی علم علت در آیینه وجود معلول منعكس می شود .
در مورد سوال(: وجود و حضور سازنده(خالق) برای ادامه وجود مخلوق لازمه ؟)من فکر کنم جوابتان را از برهان هدایت که شهید مطهری باز در کتابت توحید بدان اشاره نموده اند دریافت کنید. ادرس اینترنتی این کتاب:
http://www.tebyan.net/index.aspx?PID=19667&BOOKID=1060&PageSize=1&LANGUAGE=1&PageIndex=30
در ثانی بنظرم میتوان جواب شما رو در هدف از آفرینش مخلوقات یافت.