• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 6828)
چهارشنبه 27/6/1387 - 8:29 -0 تشکر 58396
آیا خدا وجود دارد ؟؟؟

 بسم الله الرحمن الرحیم 

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد ولم یکن له کفوا احد

******

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان

سلام علیکم

نمی دونم چجور شروع کنم ، فقط با دلیل قانع کنند این بحث رو جلو ببریم .

و این

آیا خدا وجود داره ؟

خواهشمندم پله به پله بحث کنیم .

پس بسم الله شروع کنید .

التماس دعا

سایه رهبری پایدار

 

http://rahpoyvesal.blogfa.com
چهارشنبه 27/6/1387 - 22:29 - 0 تشکر 58554

سلام دوست عزیز صدرا

اشكالات بر برهان نظم و جواب آن ها

 برهان «نظم» در فلسفه غرب، به ويژه از سوي هيوم و كانت، مورد انتقاد قرار گرفت. فرضيه داروين نيز تأييدي بر برخي اشكالات هيوم دانسته شد. در اينجا، خلاصه اي از برخي اشكالات مهم تر و جواب آن ها ذكر مي شوند:

مهم ترين اشكال هيوم اين است كه برهان «نظم» در حقيقت، تمثيل و تشبيه بين مصنوعات منظّم بشري و موجودات طبيعي است، در حالي كه از اين تمثيل نمي توانيم خداگرايي توحيدي را به عنوان يك تبيين معتبر براي نظم طبيعي نتيجه بگيريم; چرا كه اولا، شباهت زيادي بين مصنوعات بشري و آثار طبيعي وجود ندارد; ثانياً، ما با تجربه آموخته ايم كه مصنوعات انسان نتيجه طرح و تدبيرند، اما چنين تجربه اي از مجموعه هاي طبيعي نداريم، و تجربه توان اثبات اين مطلب را ندارد.

در جواب هيوم، بايد گفت: پشتوانه اين برهان همان قاعده «عليّت» و لزوم سنخيّت بين علت و معلول مي باشد كه يك اصل عقلي است و ما از مشاهده مصداق هاي گوناگون، با كمك يك قياس عقلي، اين قاعده كلي را استنباط مي كنيم كه هر نظمي ناظمي مي خواهد.

باز هيوم اشكال مي كند كه بر فرض صحّت اين مطلب و نياز نظم هاي طبيعي به علت، فرضيه هاي بديل و جايگزين مي توانند فرضيه توحيدي را تضعيف كنند. نظم در طبيعت، ممكن است ناشي از زاد و ولد حيواني و گياهي يا نتيجه تصادفي اجزا در حركت مدام و يا كثرت موجودات مافوق طبيعي باشد.

جواب آن است كه اين فرض كه عالم محصول ناظم حكيم و عالم باشد، معقول ترين و قانع كننده ترين فرضيه مي باشد و يك تبيين واضح تر و كامل تر از نظم مجموعه ها مي باشد و فرضيه هاي ذكر شده مي توانند علت قريب نظم را بيان كند، اما علت غايي و نهايي همان ناظم حكيم و باشعور مي باشد.

اشكال ديگر هيوم مسئله «شرور» مي باشد (كه در پايان مقاله به آن پرداخته خواهد شد.)

ايراد ديگر هيوم به اين برهان، ناكارآمدي آن در اثبات برخي از نتايج كلامي مثل مسير آينده و سعادت دنيا و آخرت و زندگي پس از مرگ مي باشد.

نظير اين ايرادهاي عاميانه و جدلي را كانت نيز مطرح مي كند. او مي گويد: اين برهان فقط امكان و حدوث صورت عالم را اثبات مي كند و نه ماده جهان را، و ديگر اينكه اين برهان علم و شعور او را اثبات مي كند، اما اينكه داراي عقل نامتناهي مي باشد يا نه، اين برهان توان اثبات آن را ندارد.

اين گونه اشكالات ناشي از عدم شناخت توانايي و حيطه برهان نظم مي باشند; چرا كه اين برهان عهده دار اثبات اين مسائل نيست. از اين رو، در ارزيابي يك برهان، بايد ميزان دلالت آن برهان مدّنظر باشد و در همان حيطه به ارزيابي آن پرداخت.

پس از مطرح شدن نظريه «انواع» داروين، برخي آن را تأييدي بر اشكال هاي سابق دانستند و گفتند: مصاديق گوناگون نظم را مي توان بر حسب اصول تكامل فهم كرد و نظريه «انتخاب طبيعي» توصيفي گويا از نظم موجود در طبيعت است و نيازي به فرض خدا در عالم نمي باشد.

اين نظريه اشكالات فراواني داشت: اولا، اين اصل نمي توانست نحوه پديد آمدن حيات از مواد بي جان را توصيف كند. ثانياً، بر فرض كه نظم اجزاي گوناگون طبيعي را به علت قريب ارجاع دهيم و اين نظريه را مفسّر نظم بدانيم، اما براي تبيين قوانين كلّ عالم، بخصوص وقتي جهان را به عنوان كل در نظر بگيريم، ناكارآمدي اين نظريه آشكار خواهد شد و تبيين اين قوانين غيرممكن خواهد بود.

منبع این مطلب.http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=19667&BookID=59186&Language=1

برای اطلاع بیشتر میتوانید به آدرسهای زیر مراجعه نمایدد

http://www.hawzah.net/Hawzah/Subjects/Subjects.aspx?id=3894

 و یا

http://www.tebyan.net/index.aspx pid=19667&BookID=16314&PageIndex=91&Language=1

پنج شنبه 28/6/1387 - 12:19 - 0 تشکر 58651

به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست
با سلام به همه دوستان خوب و عزیز و گرامی .
به خصوص دوست خوبم جناب پرواز آخر. 
شما جواب بسیار زیبا و جالب توجهی به این موضوع دادید .
اما به نظر من یک کم سنگین بود و فهمش نیاز به توجه زیاد و فکر کردن روی این موضوع برای چند ساعت دارد .
من یک خواهش از شما دارم .
اگر می شود این جواب را به گونه ای ساده تر توضیح دهید که بیشتر متوجه شویم و استفاده کنیم .
در ضمن من یه سوال دارم .
به نظر من بهترین و اصلی ترین دلیل و برهان بر وجود خداوند همان برهان علیت و یا چیزی که در کلام به آن می گویند واجب الوجود است .
چرا از اول هم این برهان را عوض برهان نظم بیان نکردید ؟
چون شما در بین توضیح جواب دومتان گفتید که مهترین دلیل در جواب به اشکلات وارد بر برهان نظم همین برهان است .
به نظر خود من هم برهان علیت تنها برهانی است که به بهترین شکل ممکن وجود خداوند را اثبات می کند و حتی تا حدودی خدا را با بزرگترین و بهترین صفات به ما می شناساند .
از شما خواهش می کنم اگر می شود بیشتر در این مورد توضیح دهید و برهان علیت یا همان واجب الوجود را به زبان زیبا و دلنشین و ساده و جذاب خودتان توضیح دهید .
از شما به خاطر تسلطی که بر بحث دارید و توانایی و علمی که در این مورد دارید خیلی خیلی ممنونم .
چون که با بحث های شما و جواب هایتان ، در زندگی استفاده زیادی می کنیم .
به خصوص این که مطالب شما موضوعاتی است که برای زندگی ضروری هست .
همیشه شاد و پیروز باشید . 

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
پنج شنبه 28/6/1387 - 17:21 - 0 تشکر 58713

با سلام و تشکر از شما دوست عزیز جناب پرواز آخر و جناب koshikolii که به موضوع بحث کاملاً واقفید و این بحث را به خوبی دنبال می کنید.

از ادله اثبات حق تعالی همین برهان نظم است که طرفداران و مخالفانی دارد . یک مسئله که در اینجا باید متوجه آن بود این است که مخالفان برهان نظم منکر وجود خداوند نیستند ولی می گویند که این برهان از اثبات وجود حق تعالی عاجز است و نمی توان با استناد به آن وجود ایشان را اثبات کرد .

جناب پرواز آخر اکثر مطالبی که در جواب " دیوید هیوم" آوردید مورد اتفاق است اما باز هم سوال اساسی پاسخ داده نشد!!!

این برهان حد اکثر چیزی را که می تواند اثبات کند این است که یک موجود ناظم و عاقل به امور این جهان نظم داده است . اما اینکه چگونه شما اثبات می کنید که این موجود حتماً حق تعالی است نیاز به دلیل بیشتری دارد که فرای این برهان می باشد و این برهان توانایی اثبات این امر را ندارد . لطفاً به این اشکال دقت کنید!!

در آخر باز هم از اینکه می بینم اهل دقت هستید و اینگونه جوابی دادید بسیار خوشحال هستم و امیدوارم که با ادامه این بحث به نکته قابل قبولی برسیم. التماس دعا در این شب های قدر.

پنج شنبه 28/6/1387 - 17:21 - 0 تشکر 58714

با سلام و تشکر از شما دوست عزیز جناب پرواز آخر و جناب koshikolii که به موضوع بحث کاملاً واقفید و این بحث را به خوبی دنبال می کنید.

از ادله اثبات حق تعالی همین برهان نظم است که طرفداران و مخالفانی دارد . یک مسئله که در اینجا باید متوجه آن بود این است که مخالفان برهان نظم منکر وجود خداوند نیستند ولی می گویند که این برهان از اثبات وجود حق تعالی عاجز است و نمی توان با استناد به آن وجود ایشان را اثبات کرد .

جناب پرواز آخر اکثر مطالبی که در جواب " دیوید هیوم" آوردید مورد اتفاق است اما باز هم سوال اساسی پاسخ داده نشد!!!

این برهان حد اکثر چیزی را که می تواند اثبات کند این است که یک موجود ناظم و عاقل به امور این جهان نظم داده است . اما اینکه چگونه شما اثبات می کنید که این موجود حتماً حق تعالی است نیاز به دلیل بیشتری دارد که فرای این برهان می باشد و این برهان توانایی اثبات این امر را ندارد . لطفاً به این اشکال دقت کنید!!

در آخر باز هم از اینکه می بینم اهل دقت هستید و اینگونه جوابی دادید بسیار خوشحال هستم و امیدوارم که با ادامه این بحث به نکته قابل قبولی برسیم. التماس دعا در این شب های قدر.

پنج شنبه 28/6/1387 - 22:13 - 0 تشکر 58774

با سلام

منم یه جور دیگه ثایت میكنم خدا وجود داره و اون هم برهان علیت هست.

ما هر چیزی كه میبینیم یا فكر میكنیم از چیز دیگه ای به وجود اومده

مثلاً یك میز چوبی

میز چوبی از چوب ساخته شده . حالا اگه همین طور به عقب بریم میبینیم اون چوب هم از درخت بدست اومدهبیاین ببینیم اگه همین طور عقب بریم كجا میرسیم

پس شد میز از چوب از درخت از سلولها، سلولها از خاك، خاك از عناصر، عناصر  از مولكولها، مولكولها  از اتمها، اتمها  از پروتون ، نوتورن، الكترون ، خود پروتون و نوتورن نیز از اجزاء جدید الكشفی كه اخیراً دارن آزمایش میكنند تا اونا رو به اثبات برسونند.

خب رسیدیم به جایی كه دیگه به عقب نمیتونیم بریم

حالا چه تو پروتون و نوترون متوقف بشیم یا تو اون اجزا كوچكتر متوقف بشیم

یكی بیاد این وسط بپرسه اون اجزای كوچیك از چی به وجود اومده

بالاخره هر چی كوچك هم باشند باز هم منطق میگه میشه اونا رو هم تقسیم كرد

حالا اگه بخواهیم این طوری هی تقسیم كنیم و عقب بریم و اسمهای فرضی براشون بذاریم كجا متوقف میشیم.

آیا اصلاً یه جایی پیدا میشه كه اونجا جزء مبدا باشه كه دیگه تقسیم نشه ؟

مسلماً منطق میگه نه و تا بینهایت میشه عقب رفت(نظریه بینهایت بودن ذرات پروفسور حسابی).

حالا بیاین به بینهایت توجه كنیم . بینهایت در این مورد یعنی همیشه بتوان عقب رفت و جزء ریزتری تصور كرد و هیچ وقت مبدا رو پیدا نكرد .

اگه قرار باشه این طوری مبدائی پیدا نكنیم پس همینجا وجود اون جزئی كه الان نوبت به تصورش رسیده برامون نقض میشه. وجود این جزء كه نقض شد به همین ترتیب جزء بعدی وجودش نقض میشه و جزء بعد تر از آن تا بالاخره پس از چندین مرتبه به بعد رفتن(بسته به چه قدر عقب رفتنمون داره) میرسیم به پروتون و نوترون و الكترون

پس اینها هم وجودشون نقض میشه و بالطبع وجود اتم نقض میشه و در پی اون وجود مولكول و خاك و سلول و درخت و چوب و میز نقض میشه و بنابراین میزی رو نخواهیم یافت.

در ضمن چون خودمون هم از این سلسله مراتب مستثنا نیستیم خودمون رو هم نخواهیم یافت و بر فرض محال اگه بشه شعوری رو تصور كرد كه اون ناظر باشه اون وجود با عدم مواجه میشه(چیزی جز عدم رو در برابر خودش نمیبینه(البته ندیدن عدم هم خودش غلطه).

پس باید یه مبدائی باشه كه اون مبداً  دست كم یكی از  اجزاء این سلسله رو ایجاد كنه و اون كسی نیست جز خدا.اما این خدا هر چیزی نمیتونه باشه این خدا باید دیده نشه چون تا دیده بشه دوباره همه چیز بر میگرده سر كوچه اول چون اندازه پیدا میكنه تجزیه پذیر میشه و بالطبع نیاز مند اون اجزاء و دوباره باید یه سلسله برای خود این خدا ایجاد كنیم و باز هم نتیجه نگیریم .

تا اینجای بحث كه دیدم چند نفر جواب دادن انگار همه قبول كردند جهان ناظم داره و یكی این جهان رو به وجود آورده. اما هنوز اثبات نشده كه این كسی كه جهان رو خلق كرده همون خدایی باشه كه ما اوصافش رو ذكر میكنیم.

البته من در مطلبی كه آوردم در مورد دیده نشدن خالق جهان دلیل آوردم، اما برای دیگر اوصاف خالق باید بیشتر توضیح داد و به نظر من باید یه تعریف و فقط هم از همین تعریف(كه در ادامه میگم) برای وصف خالق استفاده كرد وگرنه باز هم میشه به این خالق جهان كه ما اون رو خدا میدونیم اشكال گرفت...

ادامه دارد

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
پنج شنبه 28/6/1387 - 23:6 - 0 تشکر 58784

ببینید من البته نه از روی غرض بلكه از روی گسترش دید خودم و شاید هم كسانی كه نمیدونن یه شبهه در كیفیت وجودی خدا وارد كردم.

البته جوابش رو پیدا كردم ولی دیدم بدرد این بحث میخوره پس اینجا مطرحش میكنم. در ضمن باید بگم اون تعریفی كه میم باید برای وصف خالق استفاده كنیم به همین شبهه ازتباط مستقیم داره.كه مطمئنم خیلی از شما میتونید به این شبهه جواب بدین و بالطبع اون بهترین تعریف از خالق رو هم میدونید.

اما شاید برخی مثل خودم كه نمیدونستم الان ندونند.

اما شبهه من.

من میگم ما هر چیزی كه درست میكنیم و هر اثری كه در جهان باقی میذاریم ماندگار میمونه تا وقتی كه یه بلایی سرش بیاد و زمان اون بلا نیز حتماً نباید با زمان مرگ ما یكی باشه . مثلاً من میام با چند تا پیچ مهره و غیره یه وسیله، مثلاً یه ربات میسازم .

این ربات ساخت دست من میتونه در شرایط خوب چندین سال سالم بمونه یا دست كم شكل ظاهریشو حفظ كنه . ممكنه تو این چندین سال من از این دنیا برم و بمیرم .

اما با مرگ من این ربات هنوز هم میتونه وجود داشته باشه و به اجزایی كه من از اونا ربات رو درست كردم تجزیه نشه.

اما در مورد خدا ما اعتقاد داریم ، فرض محال و اگه خدا نابود بشه بذارین عبارت مناسب تر بگم اگه زمانی بشه فرض كرد كه خدایی نباشه اون وقت نه تنها نظم موجود از بین میره، بلكه چیزی نمیمونه كه بخواد منظم باشه یا بی نظم.

سوال من اینه چرا چیزی كه ما خلق میكنیم(در مرتبه پست تر) نباید با مرگ ما از بین بره . ببینید اگه خدا اجزا رو هم خلق میكنه و با فرض نبودش اون اجزا هم نیست میشن ، خب ما از اجزا استفاده میكنیم و خلق میكنیم پس حد اقل اگه اجزا با مرگ ما نابود نمیشن دست كم با مرگ ما باید تركیبشون كه باعث خلق شدن وسیله ای شده از بین بره.

ولی میدونیم این طوری نیست.

در نتیجه دو فرض میمونه یا خدایی كه ما با این اوصاف میگیم وجود نداره.

یا اینكه یه تعریفی باید از خدا وجود داشته باشه كه این اشكال رو توضیح بده.

نظر شما چیه؟

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
پنج شنبه 28/6/1387 - 23:40 - 0 تشکر 58792

سلام علیکم

باتشکر از دوستان عزیز 

خیلی خوبه ادامه بدید خودم اگه وقت کنم می نویسم .

ان شاء ا... شبهات بدی که بحث می کنیم .

سایه رهبری پایدار

http://rahpoyvesal.blogfa.com
جمعه 29/6/1387 - 6:31 - 0 تشکر 58843

سلام

اولا تشکر میکنم از دوستان که در این مبحث مهم شرکت میکنند.

دوم اینکه دوستانی که جواب شبهات رو میدونند خواهشا شبهات وارده رو با جواب بنویسند.

در مورد جواب اقای صدرا عرض کنم که شما به کتاب توحید شهید مطهری که ادرس اینترنتیش رو هم درج می کنم مراجعه نمایید البته میدونم که خودتون جوابش رو میدانید. و اما آدرس:http://www.tebyan.com/index.aspx?pid=19667&BookID=1060&PageIndex=21&Language=1#p13

و اما برهان علیت لازم به ذکر است برای اطلاع دقیق تر میتونید به مقاله نهم علت و معلول کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم مراجعه نمایید.و اما آدرس اینترنتی کتاب مذکورhttp://www.tebyan.com/index.aspx?PID=19667&BOOKID=78313&PageSize=1&LANGUAGE=1&PageIndex=178

همانطور که میدانید یکی از راههای شناخت خداوند برهان علیت است.در مورد قانون علیت عرض کنم در یکی از سایتها بخوبی به این موضوع پرداخته بود که بنده دیگه زحمت نوشتن به خودم ندادم و نقل میکنم

درس اول : هر پديده علتي دارد.
برگ هاي درخت آرام آرام حركت مي كنند، مي پرسيد : چرا برگ ها حركت مي كنند ؟ باد برگ ها را حركت مي دهد. پس علت حركت برگ ها باد است . بنابراين مي گوئيم ، حركت برگ ها معلول و باد علت است. معلول يا پديده چيزي است كه وجود آن بسته به علتي باشد. بين علت و معلول ارتباط كاملي برقرار است و تا علت نباشد، معلول پديد نمي آيد. انسان از آغاز آفرينش اين مطلب را به روشني مي فهميد و مي دانست كه ميان پديده هاي جهان ارتباط مخصوصي برقرار است وجود بعضي چيزها به وجود بعضي چيزهاي ديگر وابسته است.
مثلاً : شما چيزهاي بسياري را مي د انيد ، در علم و دانش به وجود شما بستگي دارد و اگر شما نباشيد، علم و دانشي هم كه وابسته به وجود شماست، نخواهد بود. انسان مفهوم عليت را به خوبي مي شناسد و از اولين سالهاي زندگي با آن سر و كار دارد. مثلاً براي رفع تشنگي به سراغ آب و براي رفع گرسنگي به سراغ غذا مي رود. زيرا آب را علت رفع تشنگي و غذا را علت رفع گرسنگي مي داند.
قانون عليت قانوني كلي و جهان شمول است . يعني همه ي اسانها با چنين مفهومي آشنا هستند و آن را در مي يابند همه آنرا پذيرفته اند و زندگي خود را بر آن استوار ساخته اند. چون انسان قانون عليت را پذيرفته است. در مورد هر پديده اي علت جويي مي كند و «چرا» مي گويد . پيش بيني هاي انسان نيز به دليل همين علت باوري است. علاوه بر اين، چون انسان قانون عليت را پذيرفته است. از هر علتي پديده خاص و معلول معيني را انتظار دارد. از طلوع خورشيد نو رانتظار دارد. از وجود آتش انتظار حرارت بر اساس قانون عليت وجود هر پديده اي وابسته و نيازمند به چيز ديگري است كه آن چيز علت نام دارد. يعني هميشه اين معلول است كه وجود از علت سرچشمه مي گيرد و به علت نيازمند است.

يك پرسش :
علت پديد آمدن اين جهان و هر چه آن است، چيست؟ سرچشمه ي وجود زمين و آسمان، خورشيد و ستارگان چيست؟ علت وجود اين جهان چيست؟ كدام وجود بي نياز به اين جهان نيازمند، هستي مي بخشد؟

عقل آگاه و و جدان بيدار انسان كه «عليت» را به عنوان يك اصل كلي و جهان شمول پذيرفته است، به روشني پاسخ مي دهد كه :اين جهان علت قادر و توانايي دارد كه با قدرت خويش آن را پديد آورده است و اداره مي كند كه قدرت و عظمتش بر جهان و جهانيان سايه گستر و قاهر است. او آفريدگار توانا و بي نياز اين جهان و خداي قادر و متعال است .او خداي هستي بخش، عالم قادر و قاهر و پيروز است و اين جهان و نظم آن مقدر فرموده و اداره مي كند. اوست كه با آگاهي از نيازهاي وجود ما از سرچشمه لطف و رحمتش بر ما مي بخشايد و ما بنده و نيازمند اوييم و در برابر قدرت و عظمت او تسليم و فرمان پذيريم.

خلاصه درس :
1 – ميان پديده هاي جهان ارتباط مخصوصي به نام عليت برقرار است هستي بعضي چيزها به چيزهاي ديگر نيازمند و وابسته است و هر چيز نيازمندي علتي دارد.
2 – جهان مجموعه اي است از پديده هاي كوچك و بزرگ اين مجموعه نيازمند و وابسته است و علتي بي نياز و مستقل است
3 – خدا علت هستي جهان و جهانيان است و نيازهاي آنها را برآورده مي كند.
بينديشيد و پاسخ دهيد :
1 – ارتباط بين علت و معلول چگونه ارتباطي است ؟
بين علت و معلول ارتباط كاملي برقرار است و تا علت نباشد هرگز معلول پديد نمي آيد و هميشه پديد آمدن معلول نتيجه ي وجود علت است.
2 – ارتباط مخصوصي كه ميان علت و معلول برقرار است، چه نام دارد؟
عليت نام دارد
3 – چند كار را نام ببريد كه وجود آنها وابسته به شماست و شما علت آن هستيد؟
نگاه كردن، سخن گفتن ، گوش دادن و صحبت كردن وجودشان وابسته به وجود ماست و ما علت آنها هستيم.
4 – چند كار را نام ببريد كه نشان دهد شما مفهوم عليت را مي شناسيد؟
انسان مفهوم عليت را به خوبي مي شناسد و از آغاز زندگي آن را در مي يابد و با آن سر و كار دارد، مثلاً براي رفع تشنگي و غذا سراغ آب و غذا مي رود براي همين آب را علت رفع تشنگي و غذا را علت رفع گرسنگي مي داند.
5 – قانون عليت يك قانون كلي و جهان شمول است. يعني چه؟ چگونه مي فهميم كه انسان ها همه با اين قانون آشنا هستند و آن را قبول دارند.( دو دليل را ذكر كنيد)

قانون عليت شامل كليه پديده هاي جهان هستي است و همه ي پديده ها درجهان وابسته و نيازمند علت مي باشند. قانون عليت يك قانون كلي و جهان شمول است همه انسانها با چنين مفهومي آشنا هستند و آن را وجدان مي كنند و در مي يابند كه همه آنرا پذيرفته اند و زندگي را بر آن استوار ساخته اند اگر انسان عليت را در نمي يافت و باور نداشت زندگي برايش ممكن نبود به هيچ كاري اقدام نمي كرد. انسان قانون عليت را پذيرفته است كه در مورد هر پديده اي علت جويي

 مي كند و چرا مي گويد ، مي گويد ، چرا برگ ها حركت مي كنند.

منبع:http://www2.irib.ir/AMOUZESH/d/page_sh.asp?key=2&ov=468

برای اطلاع بیشتر میتونید به آدرسهای زیر مراجعه نمایید>>

http://www.hawzah.net/Hawzah/QandAs/QandAs.aspx?id=7267

و

http://www.hawzah.net/Hawzah/QandAs/QandAs.aspx?id=9856

و

http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/2789

http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?id=2816

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=54670&KEYWORD=+%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%aa

جمعه 29/6/1387 - 10:51 - 0 تشکر 58878

بنام خدا
با سلام خدمت تبیانی های عزیز؛
تا به حال بحثهای مفیدی شده اما باید توجه داشت که : آیا بحث برون دینی است یا درون دینی ؟ اگر درون دینی است نظر کدام دین لحاظ می شود؟ اصولا تعریف دین چیست؟ اگر برون دینی باشد، چه میزان به قوای فکری و دماغی انسان دراین خصوص اهمیت داده می شود؟ آیا اگر اندیشه بشری به انکار خدا انجامید، چقدر برای انسان اطمینان بخش خواهد بود (همانگونه که علم هیئت بطلمیوسی اطمینان بخش بود و وقایع آسمان رادرست پیش بینی می کرد اما بعدا معلوم شد که اصل این علم بر پایه غلطی بنیان نهاده شده است) ؟ آیا با این پیش فرض باید وارد بحث شد که در مقام ثبوت قائل به وجود خدا باشیم و در مقام اثبات او دلیل عقلی یا نقلی بیاوریم؟ به عبارتی، وجود خدا را مفروض بگیریم و به منظور قناعت ذهن برای اثبات او تلاش کنیم ؟ یا خیر، به طور آزاد وارد بحث شده و نتیجه هرچه باشد باید مورد قبول قرار گیرد؟...از اینها گذشته در اثبات وجود خداوند دو نکته اساسی را باید مد نظر داشت:
1- اصل وجود که با براهینی نظیر علیت و صدیقین ملا صدرا قابل اثبات است.
2- یگانی ذات باری که با براهینی نظیر نظم اثبات می شود ... بحثهای پیچیده دیگر در خصوص ذات باری وجود دارد که یگانگی او به چه معناست؟ و بحثهایی نظیر توحید واحدی و احدی از دل آن بیرون می آید و...
شاید هم مراد از سؤال(آیا خدا وجود دارد؟)نیاز به این همه پیچیدگی نداشته باشد و مقصود آن است که به گونه ای به این سؤال پاسخ دهیم که در عین سادگی ، قناعت بخش باشد و مخاطب به آرامش واطمینان برسد...البته از خوانندگان گرامی عذر خواهی می کنم و حقیر بسیار بی بضاعت تر از اینها هستم ولی مقصود رعایت حال مخاطب در ارائه پاسخ به این سؤال است و به عبارتی : مخاطب شناسی در عرضه جواب...
به هر حال بحث بسیار دامنه دار و دارای ابعاد گسترده ای است که از دوستان می خواهم در شرکت در بحث رعایت این نکات را بنمایند...

دراین شبهای قدر، از همه شما التماس دعا دارم

حسيني
skhosaini@gmail.com

www.hosaini.blogfa.com

جمعه 29/6/1387 - 19:58 - 0 تشکر 58996

به نظر اون طور كه از جوابها پیداست همون طور كه گفتم همه براشون اثبات شده كه خدا(به عنوان خالق جهان، علت جهان و نظم جهان)وجود داره

اما براشون اثبات نشده كه خدا، همون خدای گفته شده تو اسلام با تمام ویژگیها و صفاتش باشه .

مثلاً برهان علیت هم مثل برهان نظم  نمیتونه ثابت كنه كه علم خدا بینهایت هست .

یا سوالی كه من گفتم: وجود و حضور سازنده(خالق) برای ادامه وجود مخلوق لازمه ؟

 این رو هم نه برهان نظم ثابت میكنه و نه برهان علیت

چو برهان علیت میگه هر چیزی علتی داره و اگه به ظاهر علت اون چیز از بین بره ولی اون چیز وجود داشته باشه براش مسئله ای نیست

مثلا اگه سنگی شیشه ای رو بشكنه و بعد به هر دلیلی از بین بره معلول اون یعنی شیشه شكسته شده سالم نمیشه و شكسته میمونه و برهان علیت هم ایرادی نمیگیره

حالا به نظر شما جواب این شبهات رو كدوم برهان توضیح میده؟

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.