در یکی از سایتا به این مقاله بخوردم به نظرم جالب اومد:
ده کلید طلایی مذاکره با اشخاصی که از آنها متنفرید.
بعضی مواقع مجبورید به خاطر منافعتان و از آن مهمتر به خاطر منافع شرکتتان با افرادی به مذاکره بنشینید از آنها متنفرید و به دلیل حجم زیاد مشکلات قبلی واقعا دوست ندارید با آنها روبرو شوید .استفاده از نکات زیر شما را در این مواقع یاری میکند:
1- در جمله های خود در مورد رفتار های طرف مقابل صحبت کنید ونه شخصیت طرف .
مثلا بجای اینکه بگویید اصلا نمی توانم با تو کار کنم بگویید بخاطر فلان رفتارت من از تو کمی ناراحت هستم .
2- در مورد احساسات خودتان صحبت کنید و نه در مورد دیگران
بجای اینکه بگویید این موضع تو ابلهانه هست بگویید من نسبت به پیشرفت روند گفتگوهایمان ناامید شده ام .
3- فقط باید رفتار خودتان را تغییر دهید مجبور نیستید احساستان را هم تغییر بدهید.این دقیقا یک رفتار حرفه ای و تیزهوشانه است .
- حتی قبل از جلسه با او یک چای بنوشید
- خوبی او را پیش کار مندش بگویید تا به گوشش برسد.
- برایش یک هدیه بفرستید .
4- هنگامی که میخواهید بدی رفتاری را گوشزد کنید مستقیما به وی خطاب نکنید به جای آن از جملات مجهول استفاده کنید
مثلا بجای اینکه بگویید تو دروغ گفتی بگویید خیلی دروغ گفته میشود
یا بجای اینکه بگویید تو به تعهدات عمل نمی کنی بگویید به تعهدات عمل نمی شود
5- احساس تنفر از فرد را بیرون جلسه گذاشته و بدون آن وارد جلسه شوید .
6- مواظب رفتار های تحریک آمیز باشید،اینها رفتارهایی استراتژیک هستند:
بسیاری از رفتار های تحریک کننده ،واقعی نیستند .بلکه هدف از این رفتار ها و یا بهتر بگوییم نمایش های از پیش تعیین شده (که بسیار دقیق برنامه ریزی شده اند )این است تا شما را برای پاسخی مشخص ترغیب کنند.
مثل تهدید ها،عصبانیت ها ،پرتاب کردن کاغذ ،پرتاب گوشی تلفن ،فریاد زدن ها و گاهی اوقات ترک جلسه
7- از رفتار متقابل استفاده کنید و طرف مقابل را آچمزکنید :
طبق این اصل انسانها با دیگران همان گونه برخورد میکنند که دیگران با آنها برخورد میکنند پس :
- همیشه لبخند به لب داشته باشید .
- آرام و متین و با احترام صحبت کنید .
- کمی انعطاف پذیری نمایشی در مسائل کوچک نشان دهید تا انعطاف پذیری در مسائل بزرگتر دریافت کنید.
- هرگز حمله نکنید وگرنه حمله بزرگتری را خواهید دید .
8- از سکوت به جا به عنوان یک ابزار استفاده کنید .
بیشتر افراد وقتی عصبی هستند بیشتر صحبت می کنند و این یک بدی دارد :
وقتی ما زیاد حرف بزنیم هم اسرارمان را بیشتر فاش میکنیم و هم خیلی مطالب مهم را جا میاندازیم.
بیشتر از اینکه حرف میزنید گوش کنید .این تکنیک دوحسن خیلی خوب برای شما دارد :
- چون به حرفهای طرف مقابلتان به صورت فعال گوش میکنید او احساس بهتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد و این احساس در ادامه مذاکره به شما خیلی کمک خواهد کرد .پس با تکان دادن سر و نگاه خوب به چشمهایش طوری وانمود کنید که حرفهایش واقعا برای شما مهم است.
- فایده خیلی بهتر این است که وقتی کمتر حرف میزنید وبیشتر گوش میکنید ،میتوانید با پرسیدن سوالهای کلی و باز کننده اطلاعات خیلی گرانبهایی از او گرفته و تاکتیک مذاکره تان را بهبود بخشید.
اگر شما ساکت باشید او خودش خیلی چیز ها را به شما خواهد گفت.
9- قبل از وارد شدن به مذاکره بهترین نتیجه پیش آمده را در ذهن خودتان انتظار داشته و مجسم کنید.
این یک قانون نانوشته است .انتظارات بالا معمولا منجر به نتایج خیلی خوب میشود.همیشه قبل از ورود به جلسه مذاکره برای خودتان مجسم کنید آنچه میخواهید به دست آورده اید .همیشه مجسم کنید شما میتوانید مذاکره را با قوانین خودتان پیش ببرید .
اگر درخواست نکنید دریافت نخواهید کرد ،پس درخواست کنید.
10-مواظب تن گفتار ها و رفتار های خودتان و طرف مقابل باشید .
- اگر شخص روی صندلی مدیر پشت بلند خودش نشسته بود به بهانه ای زیرکانه کاری کنید تا جایش را عوض کرده و در مکانی مساوی و مقابل شما بنشیند .
- اگر دیدید گارد بسته دارد با دادن چیزی به دستش مثل یک کاتالوگ یا یک لیوان آب یا تعارف شکلات گاردش را باز کنید.
- هرگز اجازه ندهید مذاکره در صورتیکه او ایستاده است و شما نشسته اید ادامه پیدا کند ، در این حالت به بهانه ای شما هم بایستید و تا ننشسته شما هم ننشینید.
- اگر امکان داشت زاویه صندلی را به زاویه 45 درجه با صندلی او قرار دهید این کار باعث نزدیکی و تفاهم بیشتر میشود.
- اگر دیدید دکمه کتش را باز کرد احتمالا احساسش نسبت به شما ومذاکره بهتر شده است.
- در اتاق مذاکره پشت به در ورودی و یا فضای باز ننشینید حتی المقدور جایی بنشینید که پشتتان به دیوار باشد .اگر این کار را نکنید عصبی خواهید شد،فشار خونتان بالا خواهد رفت ،ضربان قلبتان بیشتر خواهد شد،سریعتر نفس خواهید کشید .
منبع: www.mbaland.net