• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 4207)
سه شنبه 5/10/1391 - 7:16 -0 تشکر 581210
خودسازی (4) : غفلت....> پیش به سوی جامعه مهدوی





سلام

در چهارمین تاپیک خودسازی قصد داریم
پیرامون "غفلت" گفتگو کنیم و با اصلاح خودمون، قدمی به آرمان شهر مهدوی و افق شیعه نزدیک شویم.




اما غفلت چیست؟

یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هر کسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط سازد، «غفلت» است. غفلت از یاد خدا، سر منشأ خود فراموشی و بیگانگی از خویشتن و سرآمد دردها و بیماریهای بشر و زمینه اصلی همه گناهان و رذایل اخلاقی می­باشد و به همین دلیل در روایت از آن به عنوان «أضر الاعداء» یاد شده است.


غفلت در اصل لغت به معنای پوشیده و مخفی بودن است
[1]
و «رجل غُفل» به انسان ناشناخته و کسی که حسب و نسب او مجهول است اطلاق می­شود.
[2]

با توجّه به این معنای لغوی، این واژه در معنایی دیگر نیز به کار رفته است و آن زمانی است که مسئله­ای به دلیل غفلت بر انسان پوشیده شده و از ذهن انسان می­رود. از این رو «غفلت» به سهو و لغزشی اطلاق شده است که انسان را به خاطر کمی مراقبت و هشیاری فرا می‌گیرد.
[3]

در کتب «التحقیق فی کلمات القرآن» نیر در این واژه در این معنا اینگونه آمده است:
«غفلت، غایب شدن چیزی از خاطر انسان و عدم توجّه به آن است و گاهی در مورد بی‌توجهی و روگردانی از چیزی نیز استعمال شده است. پس غفلت عبارت است از نبود تذکّر و یادآوری
[4]

«غفلت» در این معنا مفهوم وسیع و گسترده‌ای نیز یافته است و بر هرگونه بی‌خبری، بی‌توجه بودن، و توجه نداشتن به چیزی از واقعیت‌های فعلی و آینده و گذشته را «غفلت» از آن شیئ اطلاق شده است و در این معنا مقابل آن «ذکر» استعمال می­شود.
[5]



1- ابن منظور، محمد، لسان العرب، دارصادر، 1414ق، چاپ سوم.
2- آمدی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، انتشارات دفتر تبلیغات قم، 1361.
3- اصفهانی، راغب، المفردات فی الفاظ القرآن، طلیعه نور، 1429.
4-برقی، احمد خالد، محاسن، دارالکتب الاسلامیه، قم، 1371.
5- ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مکتب الاعلام الاسلامی، 1362.


خودسازی(5):

medman گرامی

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 3:34 - 0 تشکر 581742

jtayebe گفته است :


هوالعزیز
سلام
ابتدا تشکر میکنم دهکده عزیز که این زحمت را عهده دار شدی و موضوع خوبی رو هم انتخاب کردی که انشاالله ازش غافل نشیم :)

آدم غافل آدم بی انگیزه و بی توجه به امور خودش هست

dehkade2010 گفته است :
[quote=jtayebe;393644;581735][quote=dehkade2010;591792;581212]

به نظر شما نشانه های غفلت چه چیزهایی می تونه باشه؟

یعنی فردی که غافل هست، چطور آدمی هست؟

یاحق




سلام
:)
بله آدم غافل تنبل و بی همت هم میشه و الا غافل نبود که!

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 3:58 - 0 تشکر 581743



به نام خدا
سلام

در روایت اسلامی، علایم و نشانه‌های فراوانی برای غافلان ذکر شده است که به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

هوشیاری و نشانه‌های غفلت

1. سهو، لهو و نسیان

در حدیث مشروحی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ «شمعون بن لاوی» یکی از مسیحیان معروف زمان خود، آمده است، هنگامی که شمعون از علائم غافلان از حضرتش سؤال کرد، ایشان در جواب فرمودند: «اما علامة الغافل فأربعة؛ العمی و السهو و اللهو و النسیان»[1]، نشانه‌های غافل چهار چیز است: نابینایی (و بستن چشم بر روی حقایق) و سهو و لهو و نسیان (به گونه‌ای که گرفتار فراموشکاری و سردرگمی به شهوات و عدم توجه به سرنوشت آینده خویش می‌شود.

همین مضمون در اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش دیده می‌شود آنجا که می‌گوید: «فرزندم هر چیزی نشانه‌ای دارد که با آن شناخته می‌شود... و غافل سه نشانه دارد: سهو و لهو و نسیان[2]

تفاوت سهو و نسیان در این است که نسیان به معنی فراموش کردن چیزی است که قبلا می‌دانست، ولی سهو به معنی عدم توجه به اموری است که باید به آن توجه کند ولی مراد از سهو و نسیان مورد نظر، سهو و نسیان غیراختیاری که گاه بر همه عارض می‌شود، نیست؛ بلکه سهو و نسیانی است که ناشی از عدم مبالات، عدم توجه و عدم محافظت بر امور دینی است.[3]


[1]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج1، ص122.
[2]. الشیخ الصدوق، خصال الصدوق، ص138.
[3]. مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ص31.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 4:4 - 0 تشکر 581744

2- پند نگرفتن از حوادث دنیا

از دیگر نشانه‌های مهم «غفلت» بی‌اعتنایی به عوامل هشدار دهنده و بیدار کننده است؛
مثلاً هنگام عبور از قبرستان فکر نمی‌کنند که ممکن است فردا، جایگاهشان همین جا باشد، یا اگر در تشییع جنازه یکی از دوستان و آشنایان شرکت کنند، فراموش می‌کنند که او را هم روزی، دیگران تشییع کرده و در مراسم یاد بود او شرکت می‌کنند.

در نهج البلاغه آمده است که حضرت علی (علیه السلام) در تشییع جنازه مؤمنی شرکت نموده بودند، ناگهان صدای بلند خنده کسی را شنیدند، حضرت (علیه السلام) ناراحت شدند و این گفتار حکیمانه را بیان فرمودند: «گویی مرگ برای غیر ما مقرر شده و حق (تنها) بر دیگران واجب شده است، و گویی (این) مردگانی را که می‌بینیم (مثل) مسافرانی  هستند که به زودی به سوی ما باز می‌گردند ... ما آنها را در قبرشان می‌گذاریم و میراثشان را می‌خوریم، گویی بعد از آنها عمر جاودان داریم.»[1]

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمودند: «أغفل الناس من لم یتعظ بتغیر الدنیا من حال الی حال»[2] غافلترین مردم کسی است که از دگرگونی‌های دنیا پند نگیرد.



[1]. شریف رضی، نهج البلاغه، کلمات قصار حکمت.
[2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص395.


 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 4:11 - 0 تشکر 581745


3- صرف کردن عمر به بیهودگی

یکی دیگر از نشانه‌های «غفلت» آن است که انسان عمر خود را در اموری صرف کند که برای آخرت او هیچ سودی ندارد، یا در اموری صرف کند که نه سودی در دنیا دارد و نه در آخرت.

امیرمؤمنان (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: «کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فی ما لاینجیه»[1] برای غفلت انسان، همین بس که عمر خود را در چیزی که مایه نجات او نیست، ضایع کند.

و در تعبیر دیگری از همان حضرت (علیه السلام) آمده است: «کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فی ما لایعنیه»[2]. برای غفلت انسان همین بس که عمر خود را در چیزی که مربوط به او نیست، صرف کند.






4- همنشینی با فاسدان و مفسدان

همنشینی با فاسدان و مفسدان و دوری از مجالس عبادت نیز در کلمات معصومین از نشانه­های غافلان شمرده شده است.
امام حسن مجتبی (علیه السلام) می‌فرماید: «الغفلة ترکک المسجد و طاعتک المفسد»[3] غفلت آن است که مسجد را ترک کنی و از مفسد اطاعت نمایی.



[1]. آمدی، عبدالواحد، شرح غررالحکم، ج4، ص585.
[2]. همان.
[3]. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج75، ص115.


 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 4:13 - 0 تشکر 581746

با خودمون روراست باشیم و ببینیم کدوم یک از این نشانه ها در ماست

اگر خدای نکرده بود اصلاح کنیم خودمون رو.

یاحق


 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 8/10/1391 - 12:33 - 0 تشکر 581780

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;581745]


3- صرف کردن عمر به بیهودگی

یکی دیگر از نشانه‌های «غفلت» آن است که انسان عمر خود را در اموری صرف کند که برای آخرت او هیچ سودی ندارد، یا در اموری صرف کند که نه سودی در دنیا دارد و نه در آخرت.

امیرمؤمنان (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: «کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فی ما لاینجیه»[1] برای غفلت انسان، همین بس که عمر خود را در چیزی که مایه نجات او نیست، ضایع کند.

و در تعبیر دیگری از همان حضرت (علیه السلام) آمده است: «کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فی ما لایعنیه»[2]. برای غفلت انسان همین بس که عمر خود را در چیزی که مربوط به او نیست، صرف کند.







هوالعزیز
سلام

این موردی که شما ذکر کردی
حادثه ناگواری هست که این روزها بین جوونا فراوونه
یکی از دلایلی هم برای هر کاریشون میارن این هست که خب تفریح درست و لذت بخشی نداریم
فلان کارو نکنیم چه کنیم و...

کمی هم در این رابطه صحبت کنیم که چی شد به این وضع رسیدیم
و راه حل رهایی چیست؟

ممنونیم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 9/10/1391 - 22:15 - 0 تشکر 581994

jtayebe گفته است :


هوالعزیز
سلام

این موردی که شما ذکر کردی
حادثه ناگواری هست که این روزها بین جوونا فراوونه
یکی از دلایلی هم برای هر کاریشون میارن این هست که خب تفریح درست و لذت بخشی نداریم
فلان کارو نکنیم چه کنیم و...

کمی هم در این رابطه صحبت کنیم که چی شد به این وضع رسیدیم
و راه حل رهایی چیست؟

ممنونیم

dehkade2010 گفته است :
[quote=jtayebe;393644;581780][quote=dehkade2010;591792;581745]


3- صرف کردن عمر به بیهودگی

یکی دیگر از نشانه‌های «غفلت» آن است که انسان عمر خود را در اموری صرف کند که برای آخرت او هیچ سودی ندارد، یا در اموری صرف کند که نه سودی در دنیا دارد و نه در آخرت.

امیرمؤمنان (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: «کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فی ما لاینجیه»[1] برای غفلت انسان، همین بس که عمر خود را در چیزی که مایه نجات او نیست، ضایع کند.

و در تعبیر دیگری از همان حضرت (علیه السلام) آمده است: «کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فی ما لایعنیه»[2]. برای غفلت انسان همین بس که عمر خود را در چیزی که مربوط به او نیست، صرف کند.






سلام
برا جواب سوالت به این احادیث نگاه کنیم



امام على علیه السلام:

أیُّها النّاسُ، اتَّقوا اللّه‏َ ؛ فما خُلِقَ‏امرؤٌ عَبَثا فیَلهوَ، ولا تُرِكَ سُدىً فیَلغوَ !؛

اى مـردم ! از خـدا بترسید ؛ زیرا هیچ كـسى عبث آفریده نشده‏است، تا به سرگرمى و غفلت گذراند و مهمل رها نشده است تا بیهودگى كند.

(نهج البلاغة، حكمت 370 - منتخب میزان الحكمة، ص 504)


یکی از دلایل این هدر دادن عمر وفرصتها، ندانستن هدف از افرینش و زندگیه. وقتی زندگی رو باور نکنی، وقتی باور نکنی فقط یک بار فرصت داری برای زندگی کردن، وقتی آخرت رو باور نکنیم، همه ی اینها به نظرم کمک میکنه به این هدر دادن
حالا نمیخواد خیلی کلان و سخت به هدف زندگی توجه کرد!  اگه ی خرده فکرمونو رو این مسئله بذاریم، می رسیم به اینکه "هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش" اینکه باید برگردیم به سمت خدا.... نمیدونم، من بلد نیستم تو این زمینه حرف بزنم.


اما حدیث بعدی میگه:

امام صادق علیه السلام:

ذِكرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ، ویَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ، ویُقَوّی القلبَ بمَواعِدِ اللّه، ویُرِقُّ الطَّبعَ، ویَكسِرُ أعلامَ الهَوى ویُطفِئُ نارَ الحِرصِ، ویُحَقِّرُ الدُّنیا؛



یاد مرگ، خواهش‏هاى نفس را مى‏میراند و رویشگاه‏هاى غفلت را ریشه كن مى‏كند و دل را با وعده‏هاى خدا نیرو مى‏بخشد و طبع را نازك مى‏سازد و پرچم‏هاى هوس را درهم مى‏شكند و آتش حرص را خاموش مى‏سازد و دنیا را در نظر كوچك مى‏كند.

بحار الأنوار، ج 6، ص 133، ح 32 - منتخب میزان الحكمة، ص 518)


باز هم مرگ و آخرت... شاید یه اشکال این باشه که ماها فکر می کنیم زندگیمون تو این دنیا ابدیه!

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 10/10/1391 - 16:13 - 0 تشکر 582052

عوامل و اسباب غفلت

تمام تعالیم دینی و وظایفی که خدای متعال برای انسان تعیین فرموده است، همه به نحوی غفلت‌زدا هستند و باعث می‌شوند که انسان از عواملی که موجب غفلت می‌شود رها گردد، تا بتواند در مسیر صحیح قرار گیرد.

علمای اخلاق و معارف دینی، بحث‌های وسیع و مفصلی درباره «غفلت» در نوشته‌های خود انجام داده­اند و از عواملی که سبب غفلت در انسان می‌شود، بحث نموده‌اند، در اینجا به ذکر عواملی چند می‌پردازیم:


1- توجّه به مظاهر زندگی مادی


قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»[1]؛ ای اهل ایمان! مبادا مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کند.

کلمه «تلهی» از مصدر «الهاء» گرفته شده، و این کلمه به معنای مشغول و سرگرم شدن به کاری و غفلت از کاری دیگر است، و منظور از «الهاء اموال و اولاد از ذکر خدا» این است که اشتغال به مال و اولاد، انسان را از یاد خدا غافل کند، چون خاصیت زینت حیات دنیا همین است که آدمی را از توجه به خدای تعالی باز می‌دارد هم چنان که فرمود: «المالُ وَ البَنُونَ زیِنَة الحیاةِ الدُّنیا» و اشتغال به این زینت دل را پر می‌کند، و دیگر جایی برای ذکر خدا و یاد او باقی نمی‌ماند.[2]

خداوند در جائی دیگر از قرآن کریم می‌فرماید:

«إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُواْ بِالحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ اطْمَأَنُّواْ بهَِا وَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ ءَایَاتِنَا غَافِلُون‏»[3]

آنها که ایمان به ملاقات ما (در قیامت) ندارند و به زندگی دنیا خشنود شدند و بر آن تکیه کردند و آن‌ها که از آیات ما غافلند (همه) آنها جایگاهشان آتش است، به خاطر کارهایی که انجام می‌دادند!

امیرالمؤمنین می‌فرماید: «إنَّ الدُّنیا خَدَّاعةٌ صَرَّاعَةٌ مَکَّارةٌ غَرارَّةٌ سَحَّارَةٌ»[4] دنیا «صَرَّاعَةٌ» است، یعنی کلاه سرت می‌گذارد «مَکَّارَةٌ» است؛ یعنی تو را فریب می‌دهد، «غَرَّارَةٌ» است؛ یعنی تو را به غرور وامی‌دارد و «سَحَّارَةٌ» است؛ یعنی تو را سحر و جادو می‌کند.


[1]. منافقون/9.
[2]. طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ج19، ص490.
[3]. یونس/7.
[4]. شیخ طوسی، امالی، ص652.

ادامه دارد...


==============================================
به نظر شما برای اینکه دنیا فریبمون نده چکار کنیم؟
توی دعای کمیل هم می خونیم که:
وَ خَدَعَتْنِی الدُّنْیَا بِغُرُورِهَا
دنیا به خدعه و غرور مرا فریب داده

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 11/10/1391 - 0:41 - 0 تشکر 582158

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;582052]


==============================================
به نظر شما برای اینکه دنیا فریبمون نده چکار کنیم؟
توی دعای کمیل هم می خونیم که:
وَ خَدَعَتْنِی الدُّنْیَا بِغُرُورِهَا
دنیا به خدعه و غرور مرا فریب داده



هوالعزیز
سلام

یکی از موارد مهم تربیت کردن هوای نفس هست

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 11/10/1391 - 0:43 - 0 تشکر 582159


بارالها !


بر محمّد و آل محمّد درود فرست


و به هنگام غفلت، مرا به یاد خود هشیار ساز.


به روزگار مهلت، مرا در راه طاعت خود به كار گیر


و راه آسانى به سوى دوستی ‏ات برایم بگشا كه با آن، خیر دنیا و آخرت را بر من كامل گردانى.


(صحیفه سجّادیه، دعاء 20)


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.