سازمانها در سال نوآوری وشكوفایی ایران
نوآوری باید به عنوان رویكرد اصلی و استراتژیك قوای سه گانه، دولت ، مجلس و كلیه دستگاههای اجرایی ملی ، استانی و شهرستانی مورد توجه قرار گیرد.و به یك عزم عمومی و جنبش و حركت ملی تبدیل شودتا قله های پیشرفت و ترقی ازروشهای كوتاه و میان بر فتح شوند زیرا قدرت اول خاورمیانه براساس چشم انداز بیست ساله با حركت ها و تلاشهای معمولی و آهسته قابل تحقق نیست.به همین منظور نوآوری سریعترین راه برای عبور از گردنه های سخت و دشوار توسعه یافتگی است . باید قبول كنیم كه رویكرد های موفقیت آمیز گذشته نمی تواند موفقیتهای امروز و آینده را رقم بزند . برای اینكه هر روز قواعد گذشته منسوخ می شوند، آینده یافتنی نیست، بلكه ساختنی است و از جنس گذشته و استمرار آن نیزنمی باشد. باید قبول كنیم كه منابع انسانی در سازمانها به عنوان با ارزشترین دارایی و مهمترین سرمایه سازمانها است برای اینكه هیچ سازمانی نمی تواند فراتر از كاركنانش برود.خلاقیت و نوآوری تنها حاصل اندیشه و افكار كاركنان در سازمانها است . سازمانهای خلاق و نوآوری نیازمند كاركنان و مدیران خلاق و نوآورند.كه به وضع موجود رضایت نداده و خوب بودن را آفت بهتر شدن بدانند.اگر چه تكنیك های زیادی برای خلاقیت و نوآوری مطرح می باشد اما ، خلاقیت و نوآوری قبل ازاینكه یك تكنیك باشد یك تفكر است ( تفكر واگر در مقابل تفكر همگرا ) كه براساس آن باید: 1- موضوع نوآوری وشكوفایی باید درسال جاری به عنوان اصلی ترین موضوع سازمانها تلقی شود.
2- نوآوری ، شكوفایی باید به یك عزم جدی ، عمومی و حركت فراگیر در سازمانها تبدیل شود.
3- عدم رضایت به وضع موجودنظام اداری و برنامه ریزی برای بهبودآن « خوب بودن آفت بهتر شدن »
4- اعمال مدیریت مشاركتی با استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در سازمانها
5- برگزاری و تشكیل كلاسها و كار گاههای آموزشی برای تبیین تكنیك های خلاقیت ، نوآوری و شكوفایی
6- هدف گذاری و برنامه ریزی جهت نوآوری و شكوفایی(نوآوری، شانسی وتصادفی ایجادنمی شود)
7- افزایش مشاركت وهمكاری مردم درزمینه های مختلف
8- برای نوآوری ،كلیه فرایند و رویه های ارائه خدمات بازنگری ،اصلاح و مهندسی مجدد شوند.
9- وظیفه گرایی و فرایند گرایی به نتیجه گرایی تبدیل شود.
10- شعارهای نوآوری ، خلاقیت و شكوفایی برای فرهنگ سازی در سربرگ نامه های اداری درج گردد.
11- نگاه عادتمندانه به نگاه هوشمندانه جهت رهایی از عادتها و قالب های ذهنی گذشته تبدیل شود.
12- شناسایی، معرفی و تقدیر از كاركنان ، مدیران و سازمانهای نوآور وخلاق جهت فرهنگ سازی
13- ایجاد فضا و محیط نوآور وخلاق برای شكوفایی استعدادهای افراد و سازمانها
14- شناسایی وحذف موانع نوآوری و شكوفایی درسازمانها
15- تشكیل اطاق فكر و اندیشه جهت نوآوری و شكوفایی فكرها و اندیشه ها
16- ارتقای یادگیریهای فردی ( آموزشی و توانمدسازی ) و یادگیری های سازمانی
17- برای نوآوری ، خلاقیت و شكوفایی نیروی انسانی در سازمانها مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
18- بهره گیری از فن آوریهای روز برای نوآوری سازمانها
19- انتخاب و انتصاب مدیران خلاق و نوآور برای واحدهای سازمانی
20- درگیر نمودن همه كاركنان و واحدهای سازمانی برای نوآوری
21- مدریت بهینه نوآوری برای شكوفایی سازمانها
22- مدیریت تعارض به جای سركوب آن و پذیرش اختلاف سلیقه ها برای شكوفایی اندیشه ها
23- بهره گیری از تكنیك های خلاقیت و نوآوری
24- همسویی بین اهداف فردی و سازمانی
25- ارتقاء و بهبود فرهنگ كارگروهی
26- رویكرد اصلی كلیه كارگروههای ذیل شورای برنامه ریزی توسعه استان قرار گیرد.
27- ایجادفضای نوآوری و شكوفایی باید جزء دستور كار كمیسیون های تحول اداری دستگاهها قرار گیرد.
28- پرهیز از محافظه كاری
29- افزایش خودباوری واعتماد به نفس مدیران و كاركنان
30- تلاش وحركت بیشتر و مجدانه
پس تحول را با مدیریت اخلاق آغاز كنیم........