• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 4282)
سه شنبه 7/9/1391 - 23:26 -0 تشکر 576472
اصول و روش های تربیتی

منبع:http://www.rasekhoon.net/article/show-51872.aspx


در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی، مبانی، اصول و روش های تربیت از منظر پیامبر اکرم(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری، کلیه ی احادیث و روایات موجود در منابع معتبر منسوب به آن حضرت بوده اند. بنابراین، نمونه گیری انجام نشده است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی بوده که روایی صوری آن به وسیله ی تأمین نظریات صاحب نظران و پایایی آن نیز طی محاسبه ی ضریب همبستگی داده های حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجزای دیگر برابربا 87 بوده است. داده های حاصل از تحلیل اسنادی، مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته و در نهایت، شش مبنای تربیتی، شانزده اصل تربیتی به علاوه ی سی و هشت روش تربیتی مربوط به آنها به دست آمدند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:14 - 0 تشکر 576493


روش های تربیتی


در این اصل روش های استنتاج شده عبارتند از:

1-2-5) آسان گیری


پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده اند: «آسان گیری و سهل انگاشتن مایه ی سود است و سخت گیری مایه ی شومی و بدبختی» (کرمی فریدنی، 1384، 341).

3-5) اصل سه (از مبنای پنجم): استقامت


سبب صیقل روح انبیا، صبر و استقامت و پایداری آنان بوده است. خداوند به پیامبرش توصیه به صبر می کند: «فَاصبِر كَما صَبَرَ أولُوا العَزمِ مِنَ الرُّسُلِ» (احقاف، 35)؛ یعنی تو هم مانند پیامبران اولی العزم صبور باش. یا در جای دیگری از قرآن می فرماید: «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ» (شوری، 15) یعنی چنان که مأموری استقامت کن.
رسول خدا(ص) فرموده اند: «انّ عظیم البلاء یکافأ به عظیم الجزاء، فاذا احب الله عبداً ابتلاه بعظیم البلاء فمن رضی فله عندالله الرضا و من سخط البلاء فله عندالله السخط» (کلینی، بی تا، ج3، 352)؛ یعنی بلای بزرگ به اجر بزرگ پاداش داده شود، و هر گاه خدا بنده ای را دوست دارد، به بلای بزرگ گرفتارش سازد.
پس هر که راضی شود، نزد خدا برای او رضا باشد، و هر که ناراضی باشد، نزد خدا برایش رضا نیست.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:14 - 0 تشکر 576494

روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-3-5) صبر در مصیبت


با نگاهی به زندگی پیامبر اکرم(ص) می بینیم که تمام طول زندگی ایشان پر از مصیبت ها و مشکلات مختلف است و این نشان از صبر و استقامت بسیار ایشان دارد. آن حضرت در این مورد فرموده اند: «هیچ کس آن چنان که من در راه خدا آزار دیدم، اذیت نگردید» (المتقی، 1409 هـ، ج3، 130).

2-3-5) صبر در طاعت


پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «الصبر ثلاثه: صبر علی المصیبه و صبر علی الطاعه و صبر عن المصیبه» (کلینی، ج2، 91)؛ صبر سه گونه است: صبر در مصیبت و صبر در طاعت و صبر از گناه. رسول خدا(ص) هنگامی که بار رسالت را بر دوش گرفت، تا انتهای زندگی خود در عرصه ی اطاعت حق ثابت قدم بود، او مأمور به استقامت بود.

3-3-5) صبر از گناه


همان طور که ذکر شد به گفته ی پیامبر اکرم(ص)، سومین نوع صبر، صبر از گناه است. آدمی باید در مقابل هوای نفس و دسیسه های شیطانی از خود استقامت و پایداری نشان دهد و هیچ گاه به دره ی لغزش ها و بدی ها پرت نگردد.
جدول شماره 5: مبنای تربیتی نقایص ذاتی انسان و اصول و روش های تربیتی آن از دیدگاه پیامبر(ص)


مبنا



اصل



روش



نقایص ذاتی انسان



مدارا



تصحیح اشتباه مربی بدون ذکر نام



مرحله ای نمودن تکالیف



سعه صدر در مقابل مخالفان



عدم تکلف



آسان گیری



استقامت



صبر در مصیبت



صبر در طاعت



صبر از گناه



چهارشنبه 8/9/1391 - 0:16 - 0 تشکر 576495

 6) مبنای ششم: وجود رابط


انسان همیشه در حال برقراری ارتباط می باشد و وجود او به قول فلاسفه یک وجود ربطی است. انسان با خدا، با خودش، با طبیعت و با دیگر همنوعان خود همیشه در حال ارتباط (آگاهانه و ناخودآگاه) می باشد. تنظیم چگونگی این ارتباطات، استفاده ی بهینه و خودآگاه از آنها و تکمیل و تصحیح آنها از وظایف مربیان است. رسول خدا(ص) نیز در سیره ی اجتماعی مسلمانان تأکید بسیاری بر روابط مؤمنانه داشتند: «من فرّج عن مسلمٍ کربهٌ فرّج الله عنه بها کربهٌ من کرب یوم القیامه» (همان، ج6، 4444)؛ یعنی کسی که از مسلمانی گرهی بگشاید، خداوند به موجب آن، گرهی از گره های روز قیامت را از او می گشاید.

1-6) اصل یک (از مبنای ششم): عدالت


این اصل بیان گر آن است که نمی توان با تمامی افراد مختلف رابطه ی تربیتی یکسانی برقرار کرد، بلکه باید موازنه ای بین نوع شخصیت و رفتار او با عملکرد تربیتی مربی به وجود آید. پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع)، سه چیز را نجات دهنده می دانند که اولین آنها «العدل فی الرضا و الغضب» (ابن شعبه حرانی، 1369، 10)؛ یعنی عدالت در آرامش و غضب است. همچنین ایشان توصیه کرده اند: «میان فرزندانتان در بخشش به دادگری رفتار کنید» (کرمی فریدنی، 1384، 81).

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:16 - 0 تشکر 576496

روش های تربیتی


در این اصل روش های استنتاج شده عبارتند از:

1-1-6) برابری افراد در برابر قانون


در نظام اسلامی تمامی افراد در برابر قانون الهی برابر هستند، و هیچ کس حق تعدی و تجاوز و ظلم ندارد. در این نظام حتی امامان و رهبران جامعه نیز استثناء نیستند. پیامبر اکرم(ص) درباره ی صفات مؤمن فرموده اند: «لا یجورُ و لا یعتدی» (مجلسی، ج67، 310)؛ یعنی نه ستم می کند و نه تجاوز. او حتی با دشمنش به رعایت حق می پردازد: «و لا یَرُدَّ الحق علی عدوّه» (همان، 241)؛ یعنی و در مقابله با او حق را پایمال نمی کند.

2-1-6) تکلیف به قدر وسع


خداوند به اندازه ی وسع مخاطبین سخن گفته و به آنها بیشتر از وسعشان تکلیف نمی کند: «لا یُكَلِّفُ اللّهُ نَفسًا إلاّ وُسعَها» (بقره، 286). پیامبر اکرم(ص) نیز خود را این گونه توصیف می کند: «انّا أمرنا معاشر الأنبیاء ان نکلّم الناس بقدر عقولهم» (همان، 94)؛ ما انبیا فرمان یافته ایم که با مردم به اندازه ی عقل آنان سخن بگوییم.

3-1-6) معیار قرار دادن خود


پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «دادگرترین مردم کسی است که آنچه را برای خودش خوشایند آمد، آن را برای مردم پسندد، و برای مردم همان را ناخوشایند بداند که برای خودش خوشایند نیست» (کرمی فریدنی، 1384، 191).

2-6) اصل دو (از مبنای ششم) تکلیف و مسؤولیت


اصل مسؤولیت بیان گر آنست که «باید مقاومت فرد را در قبال شرایط افزایش داد و او را چنان گرداند که به جای پیروی از فشارهای بیرونی از الزام های درونی تبعیت کند. این پیروی از الزام های درونی را احساس مسؤولیت یا احساس تکلیف می نامیم» (باقری، 1374، 105). پیامبر اکرم (ص) در این مورد فرموده اند: «کسی که نسبت به امور مسلمانان احساس مسؤولیت نکند از مسلمانان نیست» (کلینی، بی تا، ج2، 163).

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:17 - 0 تشکر 576497


روش های تربیتی


در این اصل روش های استنتاج شده عبارتند از:

1-2-6) ابتلاء


خداوند در مقام تربیت انسان، او را امتحان کرده و به بلا دچار می سازد. تنگدستی، غنا، فقر، دشواری، راحتی و... از انواع بلایایی است که انسان بایستی در برابر آنها صبر و شکر کند: «وَ نَبلُوكُم بِالشَّرِّ وَ الخَیرِ فِتنَهً» (انبیاء، 35). مربی با روبرو کردن متربی با سختی ها و خوشی ها به تربیت وی می پردازد. پیامبر(ص) فرمودند: «چون گرفتاران را دیدید خدا را شکر کنید و به آنها نشنوانید (آهسته بگویید) زیرا اندوهگین شان می سازید» (کلینی، بی تا، ج3، 154).

2-2-6) دلسوزی در مدیریت مسلمین


پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «هر کسی کاری از کار مدیریت و زمامداری جامعه ی مسلمانان را به دست گیرد و در کار آنان بسان کار خود دل نسوزاند و احتیاط به خرج ندهد بوی دلاویز بهشت را نخواهد شنید (کرمی فریدنی، 1384، 191).

3-6) اصل سه (از مبنای ششم): اخوت


خداوند در قرآن بیان می دارد که مؤمنان همیشه با یکدیگر برادرند: «إِنَّمَا المُؤمِنُونَ إِخوَه» (حجرات،10). رسول خدا(ص) نیز بر اهمیت این اصل تأکید بسیار داشته اند: «من زار اخاه فی بیته، قال الله له: انت ضیفی و زائری، علی قراک و قد اوجبت لک الجنه بحبک ایاه» (کلینی، بی تا، ج 3، 256)؛ یعنی هر کس برادرش را در منزلش زیارت کند، خداوند به او می فرماید: تو مهمان و زائر منی و پذیرائیت بر من است، من به خاطر دوستی تو نسبت به او بهشت را برایت واجب ساختم.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:18 - 0 تشکر 576498


روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-3-6) خدمت به خلق


رسول خدا(ص) فرموده اند: «سودمندترین مردم برا ی مردم محبوب ترین آنان نزد خداوند است» (کلینی، بی تا، ج2، 164). همچنین فرموده اند: «هر مسلمانی که به جماعتی از مسلمین خدمت گذاری کند، خدا به شماره ی آنها در بهشت به او خدمت گذار می دهد» (همان، ج3، 296).

2-3-6) همدردی با دیگران


واضح ترین کلام در این مورد این قول پیامبر اکرم(ص) است: «آن کس که سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به رسالت من ایمان ندارد» (کلینی، بی تا، ج2، 667).

3-3-6) همکاری در امور روزمره


پیامبر اکرم(ص) همیشه در تمامی امور با دیگران همکاری می کرد و هیچ گاه سطح خود را از دیگران جدا نمی پنداشتند. ایشان فرموده اند: «کسی که نسبت به امور مسلمانان احساس مسؤولیت نکند از مسلمانان نیست» (کلینی، بی تا، ج2، 163).

4-6) اصل چهار (از مبنای ششم): مشورت


خداوند به پیامبر اکرم(ص) دستور می دهد: «شاوِرهُم فِی الأَمرِ» (آل عمران، 159). در جای دیگری به آن حضرت توصیه می کند: «وَ أمرُهُم شُوری‏ بَینَهُم» (شوری، 38). مهم ترین تجربه ی پیامبر(ص) در این خصوص، در مشورت های جنگی (مانند جنگ خندق) معروف است. رسول خدا(ص) در نصیحتی به حضرت علی(ع) می فرمایند: «لا مظاهره احسن من المشاوره» (ابن شعبه حرانی، 1369، 7)؛ یعنی هیچ پشتیبانی بهتر از مشورت نیست.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:18 - 0 تشکر 576499

.

روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-4-6) استفاده از علم دیگران


امروزه روش های نوین تعلیم و تربیت نیز بر یادگیری مشارکتی و علم آموزی تعاملی تأکید می کنند. پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده اند: «اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه» (کرمی فریدنی، 1384، 83)، یعنی داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را بر دانش خود بیفزاید. بنابراین در این مسیر هر گونه حرکت انفرادی منجر به انحراف یا شکست خواهد شد.
جدول شماره 6: مبنای تربیتی وجود رابط و اصول و روش های تربیتی آن از دیدگاه پیامبر(ص)


مبنا



اصل



روش



نقایص ذاتی انسان



عدالت



برابری افراد در برابر قانون



تکلیف به قدر وسع



معیار قرار دادن خود



تکلیف و مسؤولیت



ابتلاء



دلسوزی در مدیریت مسلمین



اخوت



خدمت به خلق



همدردی با دیگران



همکاری در امور روزمره



مشورت



استفاده از علم دیگران



چهارشنبه 8/9/1391 - 0:19 - 0 تشکر 576500

 بحث و نتیجه گیری


به منظور بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش یا ذکر مجدد ماهیت و عدم امکان تفکیک یافته های سه سؤال اصلی پژوهش، به جهت پرهیز از تکرار مطالب، در این جا سعی شده است با اتکا به شش مبنای تربیتی به دست آمده مجموعه ی اصول تربیتی و همچنین روش های حاصله از تحلیل های انجام شده در هر اصل، به نحو انسجام یافته بحث و ارائه شود.
1) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی فطرت، در اصل تذکر، روش های تربیتی شامل موعظه، بیان قصه، و یادآوری نعمت ها و در اصل بندگی خدا، روش های تربیتی شامل اهمیت دادن به نماز، و خشنودی به قضا و حکم خدا بوده است.
2) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی عقلانیت، در اصل تعقل، روش های تربیتی شامل پرسش و پاسخ، گفت و گو، ذکر مثل، مبارزه با خرافات و قشریون، و ارزش دادن به علم و علم آموزی دو در اصل نظم و انضباط، روش های تربیتی شامل مراقبت از صفوف نماز، و تقسیم ساعات شبانه روز بوده است.
3) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی کرامت، در اصل عزت، روش های تربیتی شامل تغافل، گذشت در عین قدرت و ارزش دادن به کار و کارگر و در اصل استقلال، روش های تربیتی شامل کار و تلاش، و قناعت بوده است.
4) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی جذبه ی حسن و احسان، در اصل زیبایی و آراستگی، روش های تربیتی شامل آراستن ظاهر، و فصاحت زبان و کلام و در اصل محبت، روش های تربیتی شامل نیکی به همگان و نوازش فرزندان و در اصل پرهیز از خشونت، روش های تربیتی شامل نهی از رفتار تند با کودکان بوده است.
5) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی نقایص ذاتی انسان، در اصل مدارا، روش های تربیتی شامل تصحیح اشتباه مربی بدون ذکر نام، مرحله ای نمودن تکالیف، و سعه ی صدر در مقابل مخالفان و در اصل عدم تکلف، روش های تربیتی شامل آسان گیری و در اصل استقامت، روش های تربیتی شامل صبر در مصیبت، صبر در طاعت، و صبر از گناه بوده است.
6) از منظر پیامبر اکرم(ص) در مبنای تربیتی وجود رابط، در اصل عدالت، روش های تربیتی شامل برابری افراد در برابر قانون، تکلیف به قدر وسع، و معیار قرار دادن خود و در اصل تکلیف و مسؤولیت، روش های تربیتی شامل ابتلاء و دلسوزی در مدیریت مسلمین و در اصل اخوت، روش های تربیتی شامل خدمت به خلق، همدردی با دیگران و همکاری در امور روزمره و در اصل مشورت، روش های تربیتی شامل استفاده از علم دیگران بوده است.
در مجموع می توان گفت که به دلیل جامعیت عملکرد پیامبر اکرم(ص) و ریشه در وحی داشتن سیره ی وی و نیز اسوه بودن آن حضرت(ص) برای تمام مسلمین، مبانی، اصول و روش های تربیتی اتخاذ شده از سیره آن حضرت(ص) می تواند در ایجاد یک ساختار قوی و نظام مند برای تعلیم و تربیت کشور اسلامی ما بسیار مؤثر و راه گشا باشد. ضمناً چون نتایج پژوهش حاضر تبیین نظری مبانی، اصول و روش های تربیت اسلامی از منظر پیامبر اکرم(ص) می باشد، بدیهی است برای استفاده از نتایج این پژوهش و پژوهش های مشابه در تعلیم و تربیت کشور باید دست اندرکاران و برنامه ریزان با آگاهی از نتایج پژوهش حاضر و سایر پژوهش های از این قبیل به تدوین استراتژی راهبردی و برنامه های مناسب آموزشی و درسی همسو با آن ها پرداخته و فعالیت های آموزشی را چنان برنامه ریزی نمایند که ضمن تسهیل فرایند یادگیری برای دانش آموزان، این فعالیت ها محملی برای تحقق انسانیت حقیقی دانش آموزان به معنای انسان اسلامی باشند و نیز مربیان و معلمان می توانند با الگو قرار دادن سیره ی ائمه اطهار (علیهم السلام)، به عنوان برترین مربیان عالم، نقش کلیدی خود در تعلیم و تربیت را به نحو احسن ایفا نمایند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:20 - 0 تشکر 576501



منابع و مآخذ:
1) قرآن کریم.
2) ابن شعبه حرانی، حسن بن علی الحسین (1369)، تحف العقول من آل الرسول، ترجمه ی آیت الله کمره ای، قم، انتشارات اسلامیه.
3) الصفّار، سالم (1383)، سیره پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی، ترجمه ی غلامحسین انصاری، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل.
4) المتقی، علی بن الحسام الدین (1409هـ )، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرساله.
5)باقری، خسرو (1374)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مدرسه.
6) حر العاملی، محمدبن الحسن (1367)، وسایل الشیعه، چاپ ششم، تهران، کتابفروشی اسلامیه.
7) حسینی زاده، سید علی (1384) سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام)، جلد چهارم (نگرشی بر آموزش با تأکید بر آموزش های دینی)، چاپ دوم، قم، مؤسسه ی پژوهشی حوزه و دانشگاه.
8) حسینی زاده، سید علی (1382)، سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام)، جلد دوم (تربیت فرزند)، چاپ سوم، قم، مؤسسه ی پژوهشی حوزه و دانشگاه، جلد دوم (تربیت دینی)، قم، مؤسسه ی پژوهشی حوزه و دانشگاه.
10) دلشاد تهرانی، مصطفی (1372)، سیره نبوی (منطق عملی)، دفتر اول (سیره فردی)، تهران، سازمان چاپ و انتشارات.
11) رهبر، محمدتقی، رحیمیان، محمد حسن (1380)، اخلاق وتربیت اسلامی، چاپ هفتم، تهران، سمت.
12) شریعتمداری، علی (1364)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، امیرکبیر.
13) شریعتمداری، علی (1373)، تعلیم و تربیت اسلامی، چاپ نهم، تهران، امیرکبیر.
14) شکوهی، غلامحسین (1378)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد، آستان قدس رضوی.
15) کرمی فریدنی، علی (1384)، نهج الفصاحه، پرتوی از پیام پیامبر، قم، انتشارات حلم.
16) کلینی، محمدبن یعقوب (بی تا)، اصول کافی، ترجمه و شرح جواد مصطفوی، تهران، نشراهل البیت.
17) محمدی ری شهری، محمد (1362)، میزان الحکمه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ی قم.
18) محمدی ری شهری، محمد (1379)، گفت و گوی تمدن ها در قرآن و حدیث، ترجمه ی محمدعلی سلطانی، قم، دارالحدیث.
19) مجلسی، محمدباقر (1403هـ)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء.
20) نصری، عبدالله (1376)، مبانی رسالت انبیاء در قرآن، تهران، سروش.
منبع:اندیشه حوزه- ش 72

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.