به نام خدا و سلام
3-تقویت كنجكاوی، جستجوگری و تمایل به اكتشاف در شاگردان
محركهایی كه تازه، پیچیده و شگفتانگیز باشند. میزان انگیزش را در شاگردان بالا میبرند.
چنین محركهایی باعث نوعی تعارض ذهنی در شاگرد میشوند كه نتیجه آن افزایش انگیزش برای رفع این تعارض است برای مثال: شگفتی در برابر مشاهده آزمایش انبساط اجسام براثر حوادث: گلولهای فلزی از داخل یك حلقه فلزی میگذرد، حال اگر گلوله را گرم كنیم، دیگر از حلقه نمیگذرد.
در همه این موارد نوعی كنجكاوی ادراكی ایجاد میشود. انگیزش تا زمانی ادامه مییابد كه یا تعارض حل شود یا شاگرد از به دست آوردن جواب خسته و ناامید شود. بنابراین، باید در نظر داشت كه مسائل چنان مشكل نباشد كه شاگرد از به دست آوردن جواب ناامید شود.