• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1282)
شنبه 27/8/1391 - 16:16 -0 تشکر 574569
برانگیختن انگیزش چگونه؟؟!؟!؟

به نام خدا و سلام

انگیزه موتور محرک هر کس است برای رسیدن به هدف.

دانش آموزان هم در حرکت خود به سمت کسب دانش ها و مهارتها و نگرش های مفید آموزشی نیاز به موتور محرکی دارند تا آن ها را به جلو حرکت دهد و حرکت روبه جلو آنها را تسریع کند.

در اینجا به راه های برانگیختن انگیزه دانش آموزان می پردازیم
(منبع :زیبا وب)

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 24/9/1391 - 17:32 - 0 تشکر 579130

به نام خدا و سلام


37- به افراد درون‌گرا، کمرو، مضطرب که تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه کرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آنها را به مشارکت در بحث‌های کلاسی و کارهای گروهی تشویق کنیم.

38- در روش‌های تدریس، کنفرانس و سمینار را مد نظر قرار دهیم.

39- تأکید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد از نمرات پایینی برخوردارند و به تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می گیرند که در نهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.

40- گاهی از تجربه‌های دوران تحصیل و شکست‌ها و موفقیت‌های خود برای دانش‌آموزان صحبت کنید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 2/10/1391 - 19:7 - 0 تشکر 580773

به نام خدا و سلام


در چهارچوب كلاس درس، انگیزش به خصوصیات رفتاری نظیر علاقه هشیاری، توجه، تمركز و پشتكار اطلاق می‌شود. این جنبه‌های انگیزشی جنبه‌هایی هستند كه معلم مستقیماً در كلاس با آنها سروكار دارد.

اگر دانش آموزی به درس توجه نكند، به گفته‌ها و راهنمایی‌های معلم وقعی ننهد و تكالیف خود را انجام ندهد، بالطبع یاد دادن مطلب به او بسیار دشوار خواهد بود.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 3/10/1391 - 19:29 - 0 تشکر 580979

به نام خدا و سلام


هم‌چنین مربیان آموزشی با خصوصیات انگیزشی درازمدت نیز سروكار دارند.

برای مثال، معلم دبستان، نه تنها می‌خواهد كه كودكان به درس كلاس توجه كنند، بلكه مایل است به آنان بیاموزد كه در زندگی آینده خود نیز از خواندن لذت ببرد،

همچنین معلم تاریخ نه تنها علاقمند است كه شاگردان درسهای او را بیاموزند، بلكه امیدوار است كه این شاگردان در آینده نیز رویدادهای اجتماعی و تاریخی را دنبال كنند.‌


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 5/10/1391 - 21:53 - 0 تشکر 581419

به نام خدا و سلام


حال بهتر است درباره اینكه چه عواملی سبب افزایش انگیزش در كلاس درس می‌شوند و چگونه می‌توان از این عوامل در كلاس استفاده كرد سخن بگوییم. كاربرد این عوامل معمولاً نیازی به دگرگون كردن برنامه كلاس ندارد و اغلب خود معلم در كلاس درس، از عهده آن برمی‌آید. مهمترین این عوامل عبارتند از:



1- استفاده از تشویق لفظی‌

در بسیاری از موارد، حتی تشویق نقدی، به اندازه تشویق لفظی معلم در برانگیختن شاگرد مؤثر نیست. به كاربردن كلمات ساده‌ای نظیر <خیلی خوب>، <عالی>، <آفرین> كه به دنبال پاسخ درست با رفتار مطلوب شاگرد می‌آیند وسیله بسیار مؤثری در افزایش انگیزش شاگردان است.

تشویق لفظی در حقیقت ساده‌ترین و طبیعی‌ترین وسیله بالابردن سطح انگیزش شاگردان است.



«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 7/10/1391 - 15:15 - 0 تشکر 581636

به نام خدا و سلام


2- به كار بردن صحیح آزمون‌ها و نمرات در كلاس‌

در سالهای اخیر، عده زیادی در مورد اینكه آیا وادار كردن شاگرد به یادگیری برای گرفتن نمره، ارزش بالقوه‌ای دارد یا نه بحث بسیار كرده‌اند.

گروهی كه مخالف آزمون و نمره دادن‌‌اند، استدلال می‌كنند كه آزمونها یادگیرنده را از مسیر اصلی یادگیری منحرف می‌كنند، باعث اضطراب او می‌شوند، به ناكامی علایق او می‌انجامند و نظام ارزشهای او را به هم می‌زنند.

به عقیده‌ این گروه نمره دادن در معلم نیز تأثیر نامطلوبی دارد، زیرا سبب می‌شود كه معلم قضاوتهای غیرعادلانه بسیاری از خود نشان دهد كه صرفاً بر پایه نمره شاگرد بنا شده است. علاوه بر آن، نمره دادن باعث می‌شود كه معلم روابط گرم و صمیمانه خود را با شاگردان از دست بدهد. این گروه هم‌چنین عقیده دارند كه شاگردان بالاخره به نامتغیر بودن نمرات پی می‌برند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 17/10/1391 - 17:15 - 0 تشکر 583051

به نام خدا و سلام


3-تقویت كنجكاوی، جستجوگری و تمایل به اكتشاف در شاگردان‌


محرك‌هایی كه تازه، پیچیده و شگفت‌انگیز باشند. میزان انگیزش را در شاگردان بالا می‌برند.

چنین محرك‌هایی باعث نوعی تعارض ذهنی در شاگرد می‌شوند كه نتیجه آن افزایش انگیزش برای رفع این تعارض است برای مثال: شگفتی‌ در برابر مشاهده آزمایش انبساط اجسام براثر حوادث: گلوله‌ای فلزی از داخل یك حلقه فلزی می‌گذرد، حال اگر گلوله را گرم كنیم، دیگر از حلقه نمی‌گذرد.‌



در همه این موارد نوعی كنجكاوی ادراكی ایجاد می‌شود. انگیزش تا زمانی ادامه می‌یابد كه یا تعارض حل شود یا شاگرد از به دست آوردن جواب خسته و ناامید شود. بنابراین، باید در نظر داشت كه مسائل چنان مشكل نباشد كه شاگرد از به دست آوردن جواب ناامید شود.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 20/10/1391 - 17:38 - 0 تشکر 583417

به نام خدا و سلام


4- انجام دادن كارهای غیرمنتظره در كلاس‌

تغییر روش معمول و عادی معلم در كلاس ممكن است عاملی برای برانگیختن شاگردان باشد.


مثلاً معلم می‌تواند ناگهان پیشنهاد كند كه درس را در هوای آزاد و خارج از كلاس ادامه دهند.


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 23/10/1391 - 17:20 - 0 تشکر 583781

به نام خداو سلام


5- استفاده از مطالب و اشیاء آشنا در مثال زدن‌



وقتی پای مثال زدن در میان باشد، استفاده از مطالب و موضوعات آشنا به مراتب بهتر از مطالب نامأنوس و ناشناخته است.

مثلاً اگر در مسائل حساب و هندسه از اسامی شاگردان كلاس استفاده شود، انگیزش و توجه بیشتر خواهد شد.

هم‌چنین استفاده از اشیاء موجود در كلاس یا در مدرسه، برای دادن مثالهائی از اجسام هندسی و غیره مطلوب‌تر از استفاده از اجسام ناآشنا است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 25/10/1391 - 15:34 - 0 تشکر 584149

به نام خدا و سلام


6‌- عرضه كاربرد مفاهیم و اصول در زمینه‌های غیرمنتظره‌



مثلاً اگر هدف تدریس مفاهیم عرضه و تقاضا در اقتصاد باشد،
بهتر است كه ابتدا برای درك آن مفاهیم از مثالهای آشنا (مثلاً عرضه و تقاضای اتومبیل) استفاده كرد. ولی برای كاربرد آن مفاهیم، بهتر است‌


از زمینه‌های غیرعادی مثل عرضه و تقاضای هواپیماهای جنگی استفاده كرد. باید شاگردان توجهشان بیشتر به موضوع جلب شود.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 27/10/1391 - 18:0 - 0 تشکر 584474

به نام خدا و سلام


7- واداركردن یادگیرنده و كاربرد مطالب آموخته شده‌

این كار سبب می‌شود كه مطالب آموخته شده قبلی تقویت شوند بعلاوه در شاگردان این انتظار بوجود می‌آید كه مطالبی كه آموخته است در ‌آینده مورد استفاده او قرار خواهد گرفت.

بنابراین در یادگیری تنها آموختن مسائل جدید مطرح نیست.

بلكه مطالب آموخته شده قبلی نیز باید در زمینه فعلی تكرار شوند تا دانش‌آموزان بتوانند آنها را بهتر به خاطر بسپارند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.