سال قبل فیلمی اکران شد که آقای کلاهداری کار کردند. کار متوسطی بود و برای یک کارگردان تازه کار به عنوان کار دوم در حد متوسط بود و جالب است که بعضی از آقایان مشهور که اسم نمی برم، در هنگام اکران فیلم صداهای عجیب غریبی از خودشان در می آوردند. نقد می نویسند. صحبت از آزادی بیان می کنیم ولی آن وقتی که خودمان حرف می زنیم. چرا باید این طور باشد؟
دو محور مهم در سینمای ما وجود دارد که متأسفانه مسئولین دولت ما این را جدی نگرفتند. یکی تهیه کننده است یکی کارگردان است. کارگردان شدن فرمول دارد، موقعیت دارد، حساب و کتاب دارد. این طوری نیست که شما دو دوره کلاس و کارگردان می شوید. کارگردانی یعنی جهان بینی. باید در مغزتان حرف داشته باشید. یعنی من به چه معتقد هستم و چه چیزی را به جامعه می خواهم عرضه کنم. دغدغه من در زندگی چیست.
به کجا رسیدم که می خواهم این بحث ها را برای مردم طرح کنم. خودم کجا هستم. به هر آدمی که هنوز الفبای جهان بینی را تشخیص نداده ما کارت کارگردانی دادیم و آمدند فیلم ساختند و این ها باد شدند و تبدیل به آدم هایی شدند که در جلسه ای که فیلم در آن گذاشتند صدای خر از خودشان در می آورند. اصلا شما ضد خدا باشید ولی باید حرف برای گفتن داشته باشید. اکیپی که می گویم، یک نفر نیستند
آن ها فضای غالب هستند.نه فضای غالب نیستند. در آن موقعیت جواب نمی دهند.
من نمی خواهم از اخراجی ها دفاع کنم. ولی وقتی یک فیلم مثل اخراجی های ده نمکی طرح می شود تمام فضای نقد کشور الا عده ای معدود بر علیه او بسیج می شوند. این روشی که نه در فضای ژورنالیست این را دارید نه در فضای سینما. یک کارهایی انجام می دهند که اصلا به ذهن آدم نمی رسد. مثلا تحریم یک فیلم. این ها کاملا بی سابقه است. کجای دنیا این طوری است؟ در جشنواره تحریم کردند؟ این فضای غالب ماست.
نه خیر این کم کاری شماست. بروید در درون خودتان ببینید. اینترنت دست یک عده ای است ولی خیلی از مردم طرفدار یک فیلم هستند ولی آن ها اصلا اینترنتی نیستند. یک قشری که حالا یا به درست یا به غلط قشر روشن فکر هستند این ها اینترنتی هستند. شما فضای غالب را فضای اینترنت می دانید. من فضای غالب را اینترنت نمی دانم.
فضای غالب مطبوعات هم همین است.
من فضای کل جامعه را می گویم. کل جامعه این طوری نیست. شما یک فیلمی را به نام اخراجی ها کار کردید یک فیلمی هم به نام جدایی نادر از سیمین کار کردید. من هر دوی این فیلم ها را دوست دارم. من فیلمی که در آن کار می کنم ازش دفاع می کنم و پای آن می ایستم. فیلم اخراجی ها برای آن قشری که ساخته شده بسیار مناسب است فیلم جدایی نادر از سیمین برای قشری که ساخته شده بسیار مناسب است.
فیلم اخراجی ها را در مقابل جدایی نادر از سیمین تحلیل می کنیم. من از فیلم جدایی نادر از سیمین دفاع کردم که اصلا نیاز به دفاع من ندارد ولی من از این فیلم خوشم آمد و از آن دفاع کردم. آقای ده نمکی هم گفت اگر فیلم من جایزه بگیرد به فیلم جدایی نادر از سیمین می دهم. بنابراین ما تضاد با جدایی نادر از سیمین نداریم. ولی همین دو فیلمی که توسط آن رسانه ها و اینترنت تحلیل شده حاصل این شد که فیلم اخراجی ها مجموعا شش میلیارد فروخت و فیلم جدایی نادر از سیمین سه میلیارد.
پس فضای جامعه این حرف شما را نمی زند. فضای اینترنت می زند که تعدادشان محدود است. اگر فیلم جدایی نادر از سیمین کمی بیشتر از حدش می فروخت بخشی از آن به خاطر اینترنت بود. ولی من حس می کنم که کسانی که اعتقاد دارند این فیلم درست یا غلط است در زمان به خصوص خودشان پشت آن فیلم نمی ایستند. دشمن کار خودش را می کند ولی ما کار خودمان را نمی کنیم.