به نام خدا و سلام
در فعالیتهایی مثل تربیت شنوایی، قصه و نمایش در گام سوم، تولید و ارائه با هم انجام میشود؛ بنابر این در گام چهارم، دانشآموزان به جمع بندی فعالیت انجام شده یا محصول تولید شده میپردازند.
مثلا در قصهگویی،در مرحلهی سوم یك نفر قصه را گفته است و بقیه قصه را گوش دادهاند. ممكن است قصهگویی توسط گروه كوچكی از دانشآموزان انجام شده باشد.
در هر صورت در گام چهارم برای جمعبندی فعالیت، معلم دانشآموزان را هدایت میكند تا در مورد قصه، عنوان، فضا، قهرمانان، عناصر، حوادث و بهطور كلی آنچه در قصه اتفاق افتاده است، با هم گفت و گو كنند.
به این ترتیب كه قصهگو یا گروه مجری قصه از سایرین سؤال كنند یا خود معلم مواردی را از دانشآموزان بپرسد یا خود بچهها از هم سؤال كنند. با این روش، قصه و كلیهی حوادث آن تكرار میشود و بهتر در ذهن بچهها جای میگیرد و آنها را برای فعالیتهای مكمل قصه آماده میكند.